برندگان مسابقه عكاسي گردشگري سال ۲۰۲۰ مشخص شدند

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 22 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برندگان مسابقه‌ي عكاسي گردشگري سال ۲۰۲۰ مشخص شدند. موضوعات مختلفي مانند مناظر باشكوه، پرتره‌هاي حيوانات صميمي، و مناظر جالب شبانه در زير سطح اقيانوس، بخشي از برگزيدگان اين سري از اين مسابقه بودند.
تبليغات

مسابقه عكاسي گردشگري سال (Travel Photographer of the Year) كه به‌اختصار «TPOTY» ناميده مي‌شود، تعدادي از عكاسان آن را براي تمام عكاسان در سرتاسر دنيا برگزار مي‌كنند.TPOTY، اقدامي جهاني است و در هر كجاي دنيا كه زندگي مي‌كنيد، خواه آماتور باشيد يا حرفه‌اي، مبتدي يا متخصص، و جوان يا پير، مسابقه عكاسي گردشگري سال براي شما مناسب است.

عكاسان برنده‌ي TPOTY، آثار خود را ازطريق اين مسابقه در سراسر جهان به نمايش مي‌گذارند و به اين ترتيب مشاغل عكاسي مستقر بسيار رونق گرفتند، مشاغل جديدي شروع به كار كردند و افرادي كه هرگز تصور نمي‌كردند عكس‌هاي چاپ شده‌ي خود را ببينند، يك سورپرايز خوشحال كننده را در زندگي خود تجربه كردند.

مسابقه عكاسي گردشگري سال، موضوعات مختلفي مانند مناظر باشكوه، پرتره‌هاي حيوانات صميمي، مناظر جالب شبانه در زير سطح اقيانوس را پوشش مي‌دهد و نگاهي اجمالي به فرهنگ‌هاي مختلف در سراسر جهان دارد. تصاوير برنده مسابقه عكاسي گردشگري سال ۲۰۲۰، نمايي از زندگي در سياره‌ي ما را در زماني‌كه سفر دشوار يا غيرممكن بوده است، به تصوير مي‌كشد. تصاوير برنده شده در اين سري از مسابقات، در ماه مي و در نمايشگاه‌هاي TPOTY، از جمله كليساي جامع چستر لندن به نمايش درمي‌آيند.

با وجود چالش‌هاي پيش روي عكاسان و محدوديت‌‌هايي كه براي سفر در سال ۲۰۲۰ در انديشه متخصصين گرفته شده بود، مسابقه‌ي عكاس گردشگري سال (TPOTY) هنوز هم برخي تصاوير برجسته را از سراسر جهان تهيه كرده است. در اين سري از مسابقه، بيش از ۲۵ هزار تصوير از ۱۴۷ كشور مختلف به رقابت پرداخته‌اند.

برنده كلي جايزه‌ي امسال، براي اولين‌بار به عكاسي از روسيه اعطا شد. مجموعه قاب‌هاي چشم‌گير ولاديمير الكسيف، تركيبي سرزنده از مناظر، حيات‌وحش و مردم را به تصوير مي‌كشد و براي نمايش تنوع مهارت‌هاي عكاس روسي، هيئت‌داوران آن را انتخاب كرده است. اين مسابقه داراي دو گروه نمونه‌كارها و دسته‌هاي تكي است و بهترين جايزه به عكاسي تعلق مي‌گيرد كه بهترين نمونه كارها را ارائه دهد.

(براي ديدن تصاوير در ابعاد واقعي، روي آن كليك كنيد)

برنده‌ي كلي مسابقه

  • نام عكاس: ولاديمير الكسيف
  • كشور عكاس: روسيه
  • مكان تصوير: نروژ

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

خورشيدگرفتگي ۲۰ مارس ۲۰۱۵، يك خورشيدگرفتگي از نوع خورشيدگرفتگي كامل بود. اين خورشيدگرفتگي در تاريخ ۲۰ مارس ۲۰۱۵ ميلادي (‎۲۹ اسفند ۱۳۹۳ خورشيدي) اتفاق افتاد و زمان اوج آن، ساعت ۹:۴۶:۴۷ به‌وقت ساعت هماهنگ جهاني بود. مدت زمان و طول اين خورشيدگرفتگي ۲ دقيقه و ۴۷ ثانيه طول كشيد.اين خورشيدگرفتگي دقيقاً يك روز قبل از ابتداي سال نوي ايراني (نوروز) و دقيقاً يك روز پيش از يكي از دو ابتداي سال نوي عبري در ۱ نيسان اتفاق افتاد. اين خورشيدگرفتگي از شرق اقيانوس اطلس آغاز و از گريلند به شمال سيبري رسيد. اين اتفاق يكي از مهم‌ترين و چشمگيرترين وقايع نجومي بود. صبح كولاك آغاز شد و آسمان پوشيده از ابر شد. اما به معناي واقعي كلمه يك ساعت قبل از كسوف هوا بهتر شد و من موفق به ثبت اين لحظه‌ي شگفت‌نگيز شدم.

برنده‌ي بخش عكاسي با موبايل و تبلت

مرجع متخصصين ايران undefined
  • نام عكاس: عظيم خان روني
  • كشور عكاس: بنگلادش
  • مكان تصوير: داكا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

داكا، پايتخت كشور بنگلادش، پرجمعيت‌ترين شهر بنگلادش و بيستمين شهر بزرگ جهان است. اين شهر قلب تجارت، اقتصاد و فرهنگ بنگلادش است. داكا از مهم‌ترين شهرهاي جنوب آسيا محسوب مي‌شود و به شهر مسجدها نيز معروف است. علت نام‌گذاري داكا با اين نام به دليل وجود مساجد قديمي در اين شهر است كه برخي از اين مساجد از قرن 17 ميلادي باقي مانده‌اند و جز بناهاي تاريخي منحصر‌به‌فرد محسوب مي‌شوند. در اين تصوير، هزاران نفر در چندين طبقه از يكي از بزرگ‌ترين مساجد جهان به نماز ايستاده‌اند.

قابي از جزيره

  • نام عكاس: ديويد نيوتن
  • كشور عكاس: انگليس
  • مكان تصوير: جزيره‌ي تايوان، چين

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

در اين قاب صخره‌اي سنگي كه با امواج درگير شده، جزيره‌ي كوچك خود را درست در سواحل تايوان تشكيل داده است. تايوان، كه با نام فُرمُز هم شناخته مي‌شود، بزرگ‌ترين جزيره‌ي جمهوري چين است. پرتغالي‌ها در سال ۱۵۹۰ اين جزيره را كشف كردند و نام آنرا «فورموزا» به‌معني «زيبا» گذاشتند. بين سال‌هاي ۱۶۲۴ تا ۱۶۶۱ اين جزيره در تصرف هلندي‌ها و اسپانيايي‌ها بود.اين جزيره از سال ۱۶۸۳ بخشي از امپراتوري چين شد. بااين‌حال اين جزيره مجددا در سال ۱۸۹۵ پس از پايان جنگ چين و ژاپن به ژاپن واگذار شد. پس از پايان جنگ جهاني دوم نيز، اين جزيره از ژاپن بازپس گرفته شد و هم‌اكنون مجددا متعلق به چين است.

قابي از تنهايي

  • نام عكاس: مارك آنتوني
  • كشور عكاس: ايالات متحده آمريكا
  • مكان تصوير: بوتالان، زامبالس، فيليپين

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

در بوتولان، كه شهري درجه‌ي يك در استان زامبالس فيليپين است، در حال استراحت و مشاهده‌ي جزرومد بوديم. در همين حين ناگهان طلوع خورشيد ساحل را به شكلي زيبا روشن كرد.

قابي از رنگ‌هاي زندگي

  • نام عكاس: پيتر والمسلي
  • كشور عكاس: انگلستان
  • مكان تصوير: هندوستان

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

آيا تصور مي‌كنيد قبلا از بازارهاي شلوغ بازديد كرده‌ايد؟ اگر جوابتان مثبت است، پس شما تا به‌حال به بنگلور در هند سفر نكرده‌ايد. بنگلور، مركز استان كارناتاكا و شهري در كشور هند است و با ۷۴۱ كيلومتر مربع وسعت و جمعيتي بيش از دوازده ميليون، جزو ۱۷ شهر پر جمعيت دنيا محسوب مي‌شود. بنگلور پنجمين شهر بزرگ هندوستان و يكي از سرسبزترين شهرهاي اين كشور محسوب مي‌شود. اين شهر در طول تاريخ اسامي و القاب مختلفي داشته؛ اما يكي از مشهورترين اين القاب «شهر باغ‌ها» است.بنگلور در طول سال‌ها تغيير و تحولات زيادي داشته؛ اما همواره به دليل طبيعت زيبا و سرسبزش مشهور بود و پارك‌ها و باغ‌هاي مختلفي در اين شهر وجود دارد. تضاد آب‌وهوا و سرسبزي اين شهر با اغلب شهرهاي هند يكي از دلايل توجه مردم و گردشگران به بنگلور است. به همين دليل، بيراه هم نيست كه يكي از شلوغ‌ترين بازارهاي گل دنيا در اين شهر واقع شده باشد.بازار گل در اين قسمت از دنيا، كاملا آشفته است. كافي است شيرجه بزنيد و همراه‌با جابجايي مشتري‌هاي ديگر، شما نيز با موج جمعيت حركت كنيد. عكس‌برداري از اين محيط و در اين غوغا، واقعا دشوار است. اما با كمي خلاقيت، مي‌توانيد چند طبقه از يك ساختمان بالا برويد و تصاويري اينچنيني را از بالا شكار كنيد.

بهترين تصوير تك در نمونه آثار گردشگري

  • نام عكاس: پل ساناخبار تخصصي
  • كشور عكاس: انگلستان
  • مكان تصوير: ويتنام

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

براساس جزوه رايگان ركوردهاي گينس، بزرگ‌ترين موزاييك سراميكي جهان، پروژه‌ي نقاشي ديواري موزاييك سراميكي هانوي در ويتنام است كه مساحت آن ۱.۵۷۰.۲ متر مربع است. ايده‌ي اين ديوار از روزنامه‌نگار و هنرمندي به نام نگوين تو تووي بود. تصاوير كشيده شده روي ديوار موزاييك سراميكي، نشانگر تاريخ ويتنام، آثار معاصر و نقاشي‌هاي كودكان است كه جايگزين نقاشي‌هاي ديواري متنوعي شد كه سد هونگا (رودخانه سرخ) را پوشانده بود. اين پروژه سه ساله به پايان رسيد و در مجموع ۳۵ ويتنامي و ۱۰ هنرمند از كشورهاي ديگر روي اين موزاييك كه بيش از ۶ كيلومتر است، كار كردند.براي رسيدن به اين ديوار در ترافيك شلوغ هانوي كه از چپ و راست و پشت سر مرا محدود كرده بود، تلاش بسيار زيادي انجام دادم. تنها اميدوار بودم براي چند لحظه يك دوچرخه يا موتور از كنار اين ديوار عبور كند تا بتوانم تصوير خود را ثبت كنم.  من اين تصوير كه بخشي از طولاني‌ترين نقاشي ديواري موزاييكي در جهان است را انرژي سبز ناميده‌ام.

برگزيده در نمونه آثار گردشگري

  • نام عكاس: نيكلاس راسپيانگئاس
  • كشور عكاس: فرانسه
  • مكان تصوير: سوئد

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

درياچه‌ي آكاجائور اگرچه از انديشه متخصصين تكنيكي، مخزن آبي ساخته شده به‌دست بشر است؛ اما يكي از بزرگ‌ترين درياچه‌هاي اين كشور به‌شمار مي‌رود. اين درياچه در اوايل قرن بيست شكل گرفت؛ يعني زماني‌كه ساخت سد سوروا روي سرچشمه‌ي رود لئوله به پايان رسيد.درياچه‌ي آكاجائور، از عميق‌ترين درياچه‌هاي سوئد است و از آنجا كه از آب آن براي توليد برق مناطق اطراف استفاده مي‌شود، سطح آب درياچه دچار نوسان بالايي است. اين درياچه كه در منطقه‌ي شمال غربي كشور و حدود پنجاه كيلومتري درياي نروژ واقع شده، از خيره‌كننده‌ترين مناظر كوه‌هاي آلپ است كه در سوئد يافت مي‌شود.ماهيگيري، قايق‌سواري و شنا از فعاليت‌هاي تابستانه‌ي محبوب در اين درياچه هستند؛ اما به‌دليل موقعيت شمالي آن، پاييز و زمستاني زودهنگام دارند كه باعث مي‌شود دوره‌ي اين تفريحات محدود باشند. در اين تصوير كه در زمستان ثبت شده است، يخ‌هاي قطوري درياچه‌ي آكاجائور را پوشانده‌اند. در زمستان‌، سطح آب در اين مكان پايين است و لايه‌هاي يخ در پايين‌ترين ارتفاع درياچه تشكيل مي‌شوند كه اين موضوع مانديشه متخصصينه‌اي باورنكردني را خلق مي‌كند.

نزديك به خانه

  • نام عكاس: اسكله لوئيجي دودي
  • كشور عكاس: ايتاليا
  • مكان تصوير: ايتاليا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

زمان ثبت اين تصوير، آغاز پاييز و يكي از آخرين روزهايي بود كه مي‌توانستيم قبل از اعمال محدوديت‌هاي قرنطيه‌‌ي كرونا، از چند ساعت بيرون بودن در پارك بهره ببريم. دوست من جوليا و پسرش با حباب‌هاي صابون بازي مي‌كردند و من در همين لحظات، موفق به ثبت اين تصوير شدم.

قابي از تنهايي

  • نام عكاس: ايرنه بكر
  • كشور عكاس: مجارستان
  • مكان تصوير: صربستان

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

رودخانه‌ي درينا در صربستان، يكي از زيباترين رودخانه هاي دنياست. خانه‌ي درينا نيز، خانه‌اي است كه روي صخره‌اي در وسط اين رودخانه‌ بنا شده است. خانه‌اي كوچك كه بعد از ده‌ها سال همچنان تعادل خود را روي اين صخره حفظ كرده و به يكي از عجايب اين كشور تبديل شده است. اين خانه كه اسم مشخصي ندارد و به خانه‌ي رودخانه‌ي درينا (The House Of Drina River) معروف است، جذابيت چشم اندازهاي اين رودخانه را دوچندان كرده و در سال‌هاي اخير، اين منطقه را به مكاني گردشگري تبديل كرده است.خانه‌ي رودخانه‌ي درينا در صربستان مسافران كنجكاو زيادي را از سراسر دنيا به خود جذب مي‌كند. چند سال پيش عكس اين خانه در اينترنت منتشر شد و آن را به‌حدي معروف كرد كه امروز گردشگران زيادي از آن ديدن مي‌كنند. اين خانه‌ي كوچك روي صخره‌اي در وسط رودخانه‌ي ‌درينا در نزديكي شهر باجينا باستا (Bajina Basta) قرار دارد؛ شهري كه در دره‌ي رودخانه درينا در حاشيه‌ي شرقي پارك ملي تارا جاي گرفته است.شايد تصور كنيد اين خانه به‌تازگي درست شده است؛ اما جالب است كه چيزي حدود نيم قرن از ساختن آن مي‌گذرد. اين خانه با اينكه در سال‌هاي اخير معروف شده، اما بيش از ۴۰ سال است كه در وسط رودخانه‌ي درينا قرار دارد. داستان ساخته شدن اين خانه جالب و شنيدني است. در سال ۱۹۶۸ تعدادي پسر جوان كه به‌دنبال جايي ساكت و آرام براي استفاده از نور خورشيد بودند، با ديدن صخره‌اي روي رودخانه‌، اينجا را جاي مناسبي براي نشستن و استراحت ديدند.ازآنجاكه صخره جاي راحتي براي استراحت نبود تصميم گرفتند يك سكوي چوبي روي آن درست كنند. به همين خاطر، يك تكه چوب از كلبه‌اي ويرانه كه در نزديكي رودخانه بود، به اين محل آوردند. آن‌ها كم كم تصميم گرفتند تا براي راحتي بيشتر به ساخت خانه‌اي چوبي فكر كنند؛ پس روي آن سكو سقف و ديواره ساختند و اين خانه را شكل دادند.

نايب‌قهرمان در نمونه آثار حيات‌وحش

  • نام عكاس: ونمينگ تانگ
  • كشور عكاس: چين
  • مكان تصوير: چين

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

درياچه‌ي پويانگ، بزرگ‌ترين درياچه‌ي آب شيرين در چين است كه در شمال استان جيانگ‌شي واقع در جنوب شرقي چين و در فرورفتگي‌اي در جنوب رود يانگ تسه قرار دارد. درياچه پويانگ، ذخيره‌گاهي است كه در شمال استان جيانگشي واقع شده است. درياچه‌ي پويانگ، خانه‌اي فصلي براي بيش از صد گونه‌ پرنده‌ي مهاجر از جمله يازده گونه‌ي در معرض خطر نيز فراهم مي‌كند.درياچه‌ي پويانگ در سده‌هاي اخير از گل و لاي پوشيده شده‌ است و نانچانگ، مركز جيانگشي كه زماني بر كرانه‌هاي درياچه واقع بود، امروزه در حدود ۲۴ كيلومتر از آن فاصله دارد. آلودگي، سيل، فرسايش و تخريب از ديگر اشكالات اين درياچه به‌شمار مي‌روند. همچنين پويانگ در سال ۲۰۱۱ بزرگ‌ترين خشكسالي خود را كه در ۶۰ سال اخير بي‌سابقه بوده است، تجربه كرده كه اين موضوع خود سبب بروز اشكالاتي از قبيل ترك‌خوردن زمين، خشك‌شدن برخي رودها و درياچه‌ها، مرگ و مير ماهيان و كاهش شديد توليد برنج در محدوده‌ي حوزه‌ي درياچه‌ي پويانگ شده‌ است.

برگزيده در نمونه آثار گردشگري

  • نام عكاس: آلسيو مسيانو
  • كشور عكاس: ايتاليا
  • مكان تصوير: جزيره‌ي كالسوي، جزاير فارو

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

رفتن به كالسوي كه يكي از جزاير فارو است، مانند يك قمار به انديشه متخصصين مي‌رسد. اين مكان در كالسوي، يك جزيره‌ي كوچك است كه هر روز فقط چند بار كشتي از كنار آن عبور مي‌كند. ديدن چنين نور خاصي فقط در زمستان امكان‌پذير است. بنابراين مجبور شدم با هواي فوق‌العاده شمال اروپا رو‌به‌رو شوم. باد بود ، يخ مي زد و تكه‌هاي كوچكي از برف و يخ، به‌طور متناوب به صورتم آسيب مي‌رساندند.جزيره‌ي كالسوي، يك جزيره‌ي بلند و باريك است. بهترين راه براي لذت بردن از كالسوي، هايكينگ و پياده گردي به سمت فانوس دريايي آن است. در صورتي كه هوا خيلي ابري نباشد، از فانوس دريايي كالسوي مي‌توانيد به‌صورت پانوراميك، پنج جزيره‌ي ديگر را ببينيد. جزاير فارو (Faroe)، نام مجموعه‌ي هجده‌گانه‌اي از جزاير است.اين جزيره‌ها بخشي از خاك دانمارك محسوب مي‌شوند؛ اما در كنار هم يك دولت خودگردان دارند. اين جزاير در بيشتر مسائل از دانمارك مستقل‌اند و حتي دامنه‌ي اينترنتي و پيش شماره‌ي خودشان را دارند. اين جزيره نزديك 320 كيلومتر با انگليس فاصله دارد. همچنين فاصله‌ي مشابهي را با نروژ و ايسلند دارد. چيزي حدود به پنجاه هزار نفر در جزاير فارو زندگي مي‌كنند.

برگزيده در بخش نمونه آثار مردم جهان

  • نام عكاس: منب طائم
  • كشور عكاس: سوريه
  • مكان تصوير: سوريه

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

به مناسبت روز جهاني تئاتر، وليد راشد، نمايش بازي‌هاي عروسكي خود را براي كودكان انجام مي‌دهد. از سال ۲۰۱۳، وي براي انجام كارهاي عروسكي و نمايش‌هاي مختلف براي كودكان سوريه، در اردوگاه‌هاي پناهندگان و محله‌هاي ويران شده‌ي اين كشور گشت‌وگذار مي‌كند.

برگزيده در بخش بهترين تك تصوير از حيوانات و حيات‌وحش

  • نام عكاس: لارنس ووستر
  • كشور عكاس: ايالات متحده‌ي آمريكا
  • مكان تصوير: استراليا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

ومباتز‌ها، حيواناتي پاكوتاه و عضلاني هستند كه به استراليا تعلق دارند. طول آن‌ها با دم‌هاي كوچك تقريبا يك متر، و وزن آن‌ها بين ۲۰ تا ۳۵ كيلوگرم است. اين موجودات از عكس گرفتن به‌شدت گريزان هستند. من از يافتن طعمه‌هاي عكاسي راحت‌تر در پارك ملي كوهستان گهواره هيجان‌زده شدم.

برگزيده در نمونه آثار گردشگري

  • نام عكاس: جوردي كوهن
  • كشور عكاس: اسپانيا
  • مكان تصوير: كانور، كرالا، هند

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين تصوير، پرتره‌ي پسري در حين يادگيري كالاراي پاياتو است. اين ورزش، يكي از ورزش‌هاي رزمي است كه پيشينه‌ي آن به جنوب هند بازمي‌گردد. اين هنر رزمي شامل پرهيزهاي غذايي، ضربه‌هاي خاص، استفاده از سلاح، انجام حركات از پيش تعيين‌شده و روش‌هاي درمان زخم بوده است. يكي از مكان‌هايي كه مي‌توان به تماشاي اين مراسم اجراي اين هنر رزمي نشست، مركز كداسانادن كالاري است. همچنين با بازديد از شهر كوچي نيز مي‌توان با اين هنر رزمي آشنا شد.

برگزيده در نمونه آثار گردشگري

  • نام عكاس: ريچارد لي
  • كشور عكاس: چين
  • مكان تصوير: كامچاتكا، روسيه

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

تخم‌ريزي ماهي قزل آلا در درياچه‌ي زير آتشفشان كامچاتكا در ماه جولاي و آگوست اتفاق مي‌افتد. تخم‌ريزي كه خوشمزه‌ترين غذا را براي خرس‌هاي قهوه‌اي فراهم مي‌كند. در اين تصوير، خرس قهوه‌اي ايستاده براي ماهي قزل‌آلا كامچاتكا، شبيه يك انسان عجيب وغريب به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ اما در واقع بدنبال ماهي در درياچه است. نخستين انسان‌ها در حدود چهار تا سه هزار سال پيش از ميلاد وارد كامچاتكا شدند. پيش از ورود روس‌ها به اين شبه جزيره، تقريبا نيمي از جمعيت آن را قوم كورياك تشكيل مي‌داد. در دوره‌ي اتحاد جماهير شوروي به خاطر وجود پايگاه‌هاي نظامي، كامچاتكا از ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۱ يك منطقه ممنوعه براي ورود خارجي‌ها شد. از زمان سقوط اتحاد جماهير شوروي، جمعيت كامچاتكا رو به كاهش گذاشته است. گردشگري از اوايل دهه ۹۰ و با مجاز شدن سفر خارجي‌ها اهميت پيدا كرده است اما به دليل فاصله‌ي زياد شبه‌جزيره از اروپا و شمال امريكا، شمار گردشگران هم‌چنان كم باقي‌مانده است.

برگزيده در بخش نمونه آثار مردم جهان

  • نام عكاس: خورخه باسلار
  • كشور عكاس: پرتغال
  • مكان تصوير: پرتغال

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

ابيلو دا فونسسا، هميشه يك كشاورز در مورتوساي پرتغال بوده است. او اكنون بيش از هشتاد سال سن دارد و بيشتر وقت خود را در مراقبت از حيوانات خود به صرف كرده است.

برگزيده در نمونه آثار گردشگري

مرجع متخصصين ايران undefined
  • نام عكاس: جوشوا هولكو
  • كشور عكاس: استراليا
  • مكان تصوير: مغولستان

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

گربه‌ي پالاس، يك گربه‌سان وحشي كوچك بومي آسياي ميانه است. اين جانور تقريبا كمي بزرگتر از اندازه‌ي يك گربه‌ي خانگي است و داراي حدود ۶۰ سانتي‌متر طول (بدون احتساب دم ۲۵ سانتي‌متري‌اش) و به‌طور متوسط ۳٫۶ كيلوگرم وزن است. رنگ موهاي بدنش خاكستري روشن يا زرد تيره همراه‌با نوارهاي عمودي است كه گاهي در ميان موهاي انبوه و متراكم بدن، ديده نمي‌شوند.گربه‌ي پالاس، شكل‌هاي گوناگوني دارد كه آن را از ديگر گربه‌سانان متمايز مي‌سازد. چشمان گرد اين جانور، برجسته‌ترين ويژگي‌اش به‌شمار مي‌آيد. پاهايش كوتاه هستند، سرين‌اش نسبتا بزرگ است و موهايش بلند و انبوهند. اين گربه با آگاهي از موقعيت من، با كنجكاوي و بدون ترس به تماشاي من نشست. من نيز به آرامي تغيير مكان دادم تا زاويه‌ي مناسب را براي عكاسي از او به دست آورم.

 برنده در بخش بهترين تك تصوير از حيوانات و حيات‌وحش

  • نام عكاس: پاولوس اوانجليديس
  • كشور عكاس: يونان
  • مكان تصوير: فيجي

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

فيجي با نام رسمي جمهوري جزاير فيجي، كشوري جزيره‌اي در اقيانوس آرام جنوبي است كه از انديشه متخصصين گردشگري در جايگاه بسيار خوبي قرار دارد و هر ساله افراد مشتاق زياي جذب آن مي‌شوند. فيجي در دو هزار كيلومتري جزيره‌ي شمالي نيوزيلند، در منطقه‌ي ملانزي قرار دارد و پايتخت آن «سووا» است.وانوآتو از غرب، كالدوناي جديد از جنوب غرب، جزاير كرمادك از جنوب شرق، ساموآ از شرق، واليس و فوتوناي از شمال شرق و تووالو از شمال، نزديك‌ترين همسايه‌‌هاي فيجي به شمار مي‌روند. تالاب بقا در فيجي، يكي از جاذبه‌هاي گردشگري اين مكان محسوب مي‌شود. در اين تصوير كه در اين مكان ثبت شده است، ماهي‌ها به كوسه براي پيمايش و تميز كردن او كمك مي‌كنند.

برنده در بخش نمونه آثار مردم جهان

  • نام عكاس: ادي ورلوس
  • كشور عكاس: بلژيك
  • مكان تصوير: نامشخص

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين بخشي از مجموعه تصاوير من، درباره‌ي از دست دادن ذهن و قدرت تفكر است كه در ابتداي بحران كوويد در سال ۲۰۲۰ گرفته شده است. يك دوره‌ي عجيب، اما از جهاتي نيز بسيار جذاب. اين عكس از يهوديان فوق ارتدوكس است كه در طوفان (زندگي خود) به طرز غيرمعمول از آزادي خود لذت مي‌بردند و از قرنطينه گريخته بودند.يهوديت ارتدكس يكي از شاخه‌هاي اصلي يهوديت است كه بر تفسير آموزه‌ها و متون مذهبي تأكيد دارد. يهوديت ارتدكس سختگيرانه تر از بقيه شاخه‌هاي يهوديت است. اغلب پيروان آن، تلمود و متون خود را از جانب خدا مي‌دانند و بيشتر به آن رجوع مي‌كنند. 

برگزيده در بخش بهترين تك تصوير از حيوانات و حيات‌وحش

  • نام عكاس: الكسي اس ساچوف
  • كشور عكاس: آلمان
  • مكان تصوير: اندونزي

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين تصوير شبيه كاپيتان كوچك سفينه‌اي فضايي و تصوير ماهي كوچكي است كه در حال تغذيه از پلانكتون‌ها است كه صخره خرچنگي آن‌ها را جمع كرده است. عكس شبي در درياي آزاد گرفته شده است.

برنده‌ي عكاس سفر جوان سال

  • نام عكاس: نيلي لارمور
  • كشور عكاس: ايرلند
  • مكان تصوير: پاكستان

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

مسجد وزير خان از قرن هفدهم در شهر لاهور پاكستان واقع‌شده و يكي از مهم‌ترين نشانه‌هاي اين شهر محسوب مي‌شود. مسجد هم در داخل و هم در بيرون، با نقاشي و كاشي‌هاي نقاشي، به رنگ‌هاي آبي، سبز، نارنجي، زرد و بنفش تزيين‌شده است. اين انديشه متخصصينات از بالا به بازار كشميري يكي از شگفت‌انگيزترين نقاط در لاهور است.مسجد وزيرخان از طلوع آفتاب براي نمازگزاران آزاد است و بعضي از اوقات مردم براي گفت‌وگو با مراقبي كه با افتخار از اين مسجد محافظت مي‌كند، در اين محل مشاهده مي‌شوند. مسجد وزيرخان يكي از زيباترين مساجد در پاكستان است كه با طاق هاي آراسته‌ي خود از ساختمان اصلي به حياط نماز منتهي مي‌شود.

برنده‌ي كلي

  • نام عكاس: ولاديمير الكسيف
  • كشور عكاس: روسيه
  • مكان تصوير: شبه جزيره يامال، روسيه

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد: 

براي مردم بومي شمال دور (بخشي از روسيه كه فراتر از دايره‌ي قطب شمال واقع شده است)، داشتن گوزن مساوي با داشتن ثروت است. براي مردم اين نواحي، گوزن شامل غذا، مسكن، پوشاك و حمل‌ونقل است. كودكان از سنين بسيار كم مي‌دانند كه چگونه با سورتمه‌هاي مخصوصي كه نارتا ناميده مي‌شوند‌، گوزن‌هاي شمالي را برانند.

برنده در بخش طبيعت، زندگي دريايي، حيات‌وحش

  • نام عكاس: ماركو اشتاينر 
  • كشور عكاس: اتريش
  • مكان تصوير: مالديو

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

در اين تصوير، يك ماهي پرنده هنگام شيرجه رفتن در آب سياه به تصوير كشيده شده است. من از يك شاتر بسيار آهسته استفاده كردم تا حركت اين ماهي پرنده مانند را به دست آورم. در آن روز، سه مورد از اين ماهي‌ها را پيدا كرديم و چند روز ديگر نيز تعداد ديگري از آن‌ها پيدا شد كه براي ما بسيار جالب بود؛ زيرا قبلا هرگز در مالديو چنين چيزي نديده بوديم.

تقديرشده در بخش نمونه آثار مردم جهان

  • نام عكاس: پايپر مكاي
  • كشور عكاس: ايالات متحده‌ي آمريكا
  • مكان تصوير: اتيوپي

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين تصوير جمع شدن زائران در سنت جورج، يكي از يازده كليساي يكپارچه سنگ تراش شده در لاليبلا‌ي اتيوپي را به تصوير مي‌كشد. نام اصلي اين كليسا «روها» يا «واروار» است و اخيرا با نام مدرن «لاليبلا» شناخته مي‌شود. اين كليسا از تراشيدن زمين‌هاي رس و خاك‌هاي آتشفشاني در قرن دوازده ميلادي پديد آمده است و آن را به‌عنوان هشتمين عجايب روي زمين هم لقب داده‌اند.اين كليسا در گودالي به طول وعرض ۲۵ متر و عمق ۳۰ متر ايجاد شده و آن را شاه اتيوپي موسوم به لاليبلا ساخته است؛ به‌همين‌دليل، امروزه با اين نام نيز شناخته مي‌شود. باتوجه‌به امكانات قرن دوازدهم ميلادي، ساختن ساختماني به ارتفاع ۳۰ متر امكان‌پذير نبود؛ بنابراين شاه اتيوپي براي دستيابي به هدفش ازطريق كندن ساختمان از سنگ‌هاي سخت زير پايش استفاده كرده است.

نايب‌قهرمان در نمونه آثار مناظر و عناصر زمين

  • نام عكاس: اسكات پورتلي
  • كشور عكاس: استراليا
  • مكان تصوير: استرالياي جنوبي

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

درياچه‌ي اير، بزرگ‌ترين درياچه‌ي نمك استراليا است؛ اما به‌طور متوسط ​​هر هشت سال فقط با آب پوشانده مي‌شود. اين درياچه در زمان پر‌آبي، بزرگ‌ترين درياچه‌ي استراليا به حساب مي‌آيد. درياچه‌ي اير در ايالت استرالياي جنوبي قرار گرفته است و در سال ۱۸۴۰ فردي به نام ادوارد اِير آن را مشاهده و گزارش كرد. اين درياچه در هفتصد كيلومتري شمال آدلايد قرار گرفته است.اين درياچه، كم ارتفاع‌ترين منطقه در استرالياست و سطح آن از درياهاي آزاد پانزده متر پائين تر است. مساحت درياچه در فصل پر آبي، ۹۵۰۰ كيلومتر مربع است و ارتفاع آب در آن به‌طور متوسط حدود يك و نيم متر است. زماني‌كه درياچه پر است، داراي سطح شوري (آب) مشابه آب دريا است؛ اما از آنجا كه درياچه خشك مي‌شود و آب تبخير مي‌شود، شوري نيز افزايش پيدا مي‌كند.

برگزيده در نمونه آثار گردشگري

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: جاناتان استوكس
  • كشور عكاس: انگلستان
  • مكان تصوير: اسپانيا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين تصوير در بار لاس ترزاس، سويل، اسپانياس ثبت شده است. سه نفر روي يك ميز كوچك، ميان فضاي داخلي نامرتب پوسترها و نقاشي‌هاي قديمي، بشقاب‌ها و سبدهاي غذايي و يك رديف گوشت جامون پخته شده‌ي آويزان از بالاي ميز نشسته‌اند و گفت‌وگو مي‌كنند.

برنده‌ي عكاس جوان سال ( چهارده سال و كمتر)

  • نام عكاس: ميگل سانچز گارسيا (يازده ساله)
  • كشور عكاس: اسپانيا
  • مكان تصوير: مادريد، اسپانيا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين عكس، تصويري از جنگل هرريا سن لورنزو د ال اسكوريال در مادريد اسپانيا است. جنگلي رويايي اما در عين حال واقعي كه در دهستان سن لورنزو د ال اسكوريال در مادريد (بخش خودمختار) واقع شده‌ است. سن لورنزو د ال اسكوريال ۵۶ كيلومتر مربع مساحت و هجده هزار نفر جمعيت دارد و ۱۰۳۲ متر بالاتر از سطح دريا واقع شده‌ است. 

برگزيده در نمونه آثار گردشگري

  • نام عكاس: آلسيو مسيانو
  • كشور عكاس: ايتاليا
  • مكان تصوير:

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

ديدن نورهاي شمالي در جزاير فارو آسان نيست. در زمستان هواي نامساعد بسيار رايج است و آسمان اين جزيره، اغلب ابري است. براي ثبت اين تصوير، ماشين را پارك كردم، راديو را روشن كردم، صندلي را پايين آوردم، خودم را با پتو پوشاندم و چند ساعت منتظر ماندم. اين عكس را حدود ساعت ۱۲ نيمه‌شب گرفتم اما تا ساعت چهار صبح در اين مكان ايستادم و از آن لذت بردم.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات