نارضايتي مدير اينستاگرام از قابليت Reels و احتمال ادغام‌شدن فرمت‌هاي ويدئويي

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديرعامل اينستاگرام نارضايتي خود درباره‌ي قابليت Reels اين شبكه‌ي اجتماعي را اعلام كرد و گفت شايد فرمت‌هاي ويدئويي با يكديگر ادغام شوند.
تبليغات

تيك تاك، يكي از شبكه‌هاي اجتماعي موفق عصر حاضر، اپليكيشني است كه پس از مدت كوتاهي توانست تمامي رقبايش را كنار بزند و در صدر جدول اپليكيشن‌هاي محبوب قرار گيرد. توسعه‌دهندگان تيك تاك با هوش و ذكاوتشان رابط متخصصي اعتيادآور و جذابي طراحي كرده‌اند كه مي‌تواند ساعت‌هاي متمادي متخصص را درون خود نگه دارد. همين مسئله باعث شده است حتي با وجود سنگ‌اندازي‌هاي بسيار زياد بعضي كشورها در مسير اين شبكه‌ي اجتماعي‌، تيك تاك با قدرت به مسيرش ادامه دهد.

مدتي پيش، اينستاگرام تصميم گرفت رقابت خود با بستر انتشار فيلم بسيار محبوب تيك تاك را علني كند. اين شركت براي انجام چنين كاري سعي كرد قابليتي مشابه تيك تاك به اپليكيشن خود اضافه كند. اين بخش جديد در مرحله آزمايشي قرار دارد و هنوز براي همه منتشر نشده است؛ اما گويا نتايج حاصل رضايت‌بخش نبوده‌اند.

براساس جديدترين گزارش خبرگزاري The Verge، آدام موسري، مديرعامل اينستاگرام، از Reels و عملكردش در مدت زمان در‌انديشه متخصصين‌گرفته‌شده رضايت ندارد. قرار بود اين قابليت جديد به‌قدري محبوب شود كه كسي به‌دنبال استفاده از تيك تاك نرود؛ اما به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد برنامه‌ريزي مسئولان مرتبط اين شبكه‌ي اجتماعي به‌درستي انجام شده باشد.

موسري درباره‌ي اين موضوع در پادكست خبرگزاري مذكور صحبت كرد و جزئيات فرمت Reels را بيشتر توضيح داد؛ قابليتي كه از ماه آگوست در ايالات متحده‌ي آمريكا روزهاي آزمايشي‌اش را پشت‌سر مي‌گذارد. او درباره‌ي Reels مي‌گويد:

هنوز از آن راضي نيستم. هم از‌انديشه متخصصين ميزان اشتراك‌گذاري مردم و هم از‌انديشه متخصصين ميزان استفاده‌ي متخصصان از اين قابليت در حال رشد هستيم، اما راه طولاني در پيش داريم. بايد صادق باشيم و اين مسئله را بپذيريم كه تيك تاك در اين مسير بسيار جلوتر از ما قرار دارد.

او در بخشي از صحبت‌هايش به اين مسئله اشاره كرد كه تيم اينستاگرام در‌حال‌حاضر بيشتر از همه‌چيز روي بهتر‌شدن تمركز دارد و هدف اصلي‌اش ايجاد تمايز با ديگر شبكه‌هاي اجتماعي نيست. وي به ابزارهاي خلاقانه موجود در تيك تاك مانند فيلترها و افكت‌هاي جذاب آن نيز اشاره كرد كه توانايي خلق ترند‌هاي جديد را دارند. به‌گفته‌ي موسري اينستاگرام، در‌حال‌حاضر خودش اين افكت‌ها را توليد نمي‌كند؛ اما بايد روزي اين كار را انجام دهد. او ادامه داد:

فكر مي‌كنم در ساخت ابزارهاي قدرتمندتر و خلاقانه‌اي بايد بهتر شويم كه لاخبار تخصصيا براي توليد ميم (meme) يا محتواهاي مربوط به اتفاقات لحظه‌اي طراحي نشده‌اند. اين ابزارها بايد در‌اختيار افرادي قرار بگيرند كه براي گذران زندگي توليد محتوا مي‌كنند و از ما خلاق‌تر هستند و مي‌توانند ويدئوهايي با قابليت وايرال‌شدن بسازند.

اين توضيحات نشان مي‌دهد اينستاگرام قصد دارد قابليت‌هاي جديدي به شبكه‌ي اجتماعي خود اضافه كند. البته هنوز مشخص نيست موسري دقيقا به چه نوع فيلترها و افكت‌هايي اشاره مي‌كند كه قدرتمندتر هستند؛ اما مي‌دانيم قرار است اينستاگرام با استفاده از آ‌ن‌ها به جنگ تيك تاك و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي برود.

مرجع متخصصين ايران آدام موسري

همچنين، در‌حال‌حاضر اينستاگرام متوجه اشكالات به‌وجود‌آمده ميان متخصصان و فرمت‌هاي متفاوت موجود در اين شبكه‌ي اجتماعي شده است. موسري مي‌گويد بيشتر مردم هنوز تفاوت ويدئوهاي منتشر‌شده در اينستاگرام و IGTV را نمي‌دانند. IGTV فرمتي است كه از سال ۲۰۱۸ براي منتشر‌كردن ويدئوهاي بلندتر در اين شبكه‌ي اجتماعي معرفي شده بود. اين مسئله نشان مي‌دهد اينستاگرام به‌عنوان بستري كه فرمت‌هاي ويدئويي متعدد را به شبكه‌ي اجتماعي‌اش اضافه مي‌كند، وظيفه دارد كارايي هر كدام از آن‌ها را روشن‌تر براي متخصصان مشخص كند. مديرعامل اينستاگرام گفت:

اين فرمت‌ها تمايز بسيار ظريفي با يكديگر دارند و هر كسي به شيوه‌ي خود متوجه آن مي‌شود؛ بنابراين، به‌دنبال اين هستيم كه چگونه مي‌توانيم نه‌تنها با IGTV، بلكه در تمام اينستاگرام ايده‌ها را ساده‌تر و با يكديگر تلفيق كنيم؛ زيرا سال گذشته، كارهاي جديد زيادي در اينستاگرام انجام داديم. فكر مي‌كنم در سال جاري بايد ساده‌تر عمل كنيم.

اگر به‌ياد داشته باشيد، زماني‌كه اينستاگرام اين فرمت جديد را معرفي كرد، آن را آينده «ويدئو» ناميد؛ اما حالا مشاهده مي‌كنيد كه تفاوت زيادي ميان لحن كنوني موسري با آن دوران وجود دارد. خود اين مسئله نشان‌دهنده موفقيت بسيار سريع تيك تاك است كه تا سال ۲۰۱۸ افراد زيادي آن را نمي‌شناختند؛ ولي حالا بسياري از ويدئوهاي وايرال از متخصصان اين شبكه‌ي اجتماعي سرچشمه مي‌گيرند.

تيك تاك نشان داد براي توليد محتواي ويروسي به داشتن دوربين يا تجهيزات حرفه‌اي نيازي نيست و افراد مختلف مي‌توانند تنها با داشتن موبايل هوشمند محتواهايي توليد كنند كه با الگوريتم خاص تيك تاك به افراد بسياري نمايش داده شود. اين شبكه‌ي اجتماعي چيني حتي توانسته است بعضي از الگوهاي رفتاري متخصصان را تغيير دهد و ترندسازي كند.

يكي از نكات مهمي كه موسري در مكالمه‌اش با خبرگزاري The Verge به آن اشاره كرد، مسئله‌ي شفاف‌سازي فرمت‌هاي مختلف اينستاگرام است. به‌گفته‌ي او، اين فرمت‌هاي ويدئويي به‌ نوعي ادغام و شفافيت احتياج دارند. اين حرف كاملا منطقي است و به‌انديشه متخصصين مي‌رسد مي‌تواند در‌صورت اجرايي‌شدن، افراد بيشتري را به اينستاگرام جذب كند. متأسفانه توسعه‌دهندگان اين شبكه اجتماعي سعي كردند چندين قابليت و ويژگي جديد را به آن اضافه كنند و اين مسئله باعث عقب‌ماندن آن‌ها شده است. 

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي توضيحات مدير اينستاگرام درباره‌ي وضعيت فعلي Reels و IGTV چيست؟ شما از كدام‌يك از اين شبكه‌هاي اجتماعي بيشتر استفاده مي‌كنيد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات