Microsoft Teams يا Slack، برنده كدام است؟

دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌انديشه متخصصين مي‌رسد Microsoft Teams شباهت زيادي به Slack داشته باشد؛ اما مجموعه‌اي از امكانات و خدمات اين دو نرم‌افزار را از يكديگر متمايز مي‌كنند.
تبليغات

صرف‌انديشه متخصصين از تأييد كردن يا نكردن مايكروسافت، Microsoft Teams به‌عنوان رقيبي براي Slack متولد شد. اين اپليكيشن همكاري الكترونيك Microsoft Office 365 را با نرم‌افزار چت گروهي يكپارچه كرده است و مجموعه‌اي از ابزارهاي سودمند دارد. Microsoft Teams درظاهر به‌شدت مشابه Slack است؛ اما مجموعه‌اي از امكانات و ويژگي‌ها اين دو را از يكديگر متمايز مي‌كند.

وقتي مايكروسافت براي اولين‌بار Microsoft Teams را در سال ۲۰۱۶ معرفي كرد، ساتيا نادلا، مديرعامل اين شركت، از مثال‌هايي مانند موسيقي جز و مسابقه‌ها و تيم‌هاي كريكت براي صحبت درباره‌ي ماهيت مستقل و منحصربه‌فرد كار هر تيم استفاده كرد. قابليت متمايز Microsoft Teams سفارشي‌سازي مبتني بر تيم است. Slack با نامه‌اي سرگشاده به اين پروژه‌ي مايكروسافت پاسخ داد و در قالب توصيه‌اي دوستانه به اين سه بخش اشاره كرد: تجربه‌ي متخصصي (UX) و پلتفرم باز و رويكرد شخصي‌سازي براي ارائه‌ي خدمات به مشتري.

دو سال از انتشار Teams مي‌گذرد. در اين مدت، Slack با خريد Atlassian، دو رقيب ديگر، يعني HipChat و Stride را حذف كرد. اين درحالي است كه در اين مدت، مايكروسافت Teams را يكپارچه‌ كرد و امكاناتش را بيشتر توسعه داد؛ ازجمله نسخه‌اي رايگان. درادامه، به ويژگي‌هاي اين برنامه اشاره مي‌كنيم.

تجربه‌ يا واسط متخصصي

در نوار سمت چپ اپليكيشن Microsoft Teams، تب‌هاي Activity ،Chat ،Teams ،Messages و Files ديده مي‌شود. داشبورد Activity بخشي Yammer مانند براي اتفاقات سازمان است. Yammer پلتفرمي مشاركتي براي شبكه‌ي اجتماعي سازماني است كه برخلاف شبكه‌هاي اجتماعي عمومي، مانند توييتر، تنها به اعضاي يك دامنه امكان ارتباط با يكديگر را مي‌دهد.

در اين برنامه، درست مانند Slack اگر به نام شما مستقيم اشاره شود، پرچم قرمز يا علامت تعجب كنار پيغام ظاهر مي‌شود تا توجه‌تان را به‌خود جلب كند.

مرجع متخصصين ايران واسطه متخصصي

در تب‌هاي Chat و Teams نيز همين روند ديده مي‌شود. هر تب، پيغام‌هاي مستقيم با همكاران (DM‌ها) را در پايين هر پنجره‌ي چت نمايش مي‌دهد. نوار گفت‌وگو هم با گزينه‌هايي براي تايپ‌ يا ارسال ايموجي يا استيكر يا ضميمه‌ي فايل وجود دارد.

Slack امكان سفارشي‌سازي و تغيير پوسته‌ي UX را همراه‌با فهرستي طولاني از گزينه‌هاي مختلف تم ارائه مي‌دهد. Microsoft Teams هنوز به اين سطح نرسيده است. با كليك روي آيكن چرخ‌دنده در قسمت پايين نوار كنترلي و انتخاب Themes، با سه گزينه روبه‌رو مي‌شويد: زمينه‌ي روشن پيش‌فرض و زمينه‌ي تيره و زمينه‌ي با كنتراست بالا.

بات‌ها

كاربران Slack با Slackbot به‌خوبي آشنا هستند. از پنجره‌ي چت خصوصي مي‌توانيد براي ارسال لينك‌ها و ارسال GIF استفاده كنيد. همچنين، Slackbot مي‌تواند به سؤال‌هاي شما جواب دهد. Microsoft Teams دو بات تعبيه‌شده دارد: T-Bot و WhoBot .WhoBot مشابه Slackbot است و با استفاده از داده‌هاي موجود در Microsoft Teams به پرسش‌هاي شما پاسخ مي‌دهد؛ با اين تفاوت كه چند واسط متخصصي (UI) دراختيارتان قرار مي‌دهد.

افزون‌براين، مي‌توانيد از واسطه‌ي متخصصي بات نوع محاوره‌اي استفاده كنيد كه در Slack با آن آشنا هستيد يا در نوار جست‌وجوي Cortana ويندوز ۱۰، UI مدانديشه متخصصين را پيدا كنيد. T-Bot بهترين مكان براي شروع كار با Microsoft Teams است. با كليك روي تب‌هاي بالاي پنجره‌ي گفت‌وگوي اصلي مي‌توانيد عناوين Help و FAQ و ويدئوها را ببينيد.

در WhoBot تفاوت‌ها بيشتر آشكار مي‌شوند. اين Bot روي فريم‌ورك هوش مصنوعي Microsoft Graph ساخته شده و به سؤال‌هايي درباره‌ي متخصصان جواب مي‌دهد. WhoBot مي‌تواند از داده‌هاي موجود در اكتيو دايركتوري Microsoft Teams در اينترانت شركت جست‌وجو كند.

مرجع متخصصين ايران بات ها

ارزش واقعي اين قابليت در جست‌وجوي داده‌ها آشكار مي‌شود. WhoBot اطلاعات شخصي ازجمله مدير و بخش شخص را دريافت مي‌كند و مي‌تواند نمودار سازماني كاملي از افرادي ارائه كند كه به شركت گزارش داده‌اند.

WhoBot مي‌تواند متخصص كارشناسان مرتبط با يك موضوع را جست‌وجو كند. براي مثال، مي‌توانيد سؤالي مثل «چه كسي درباره‌ي X مي‌داند؟» را مطرح كنيد و Bot با جست‌وجوي فايل‌هاي AD (اكتيو دايركتوري) شخص باتجربه‌ي مدانديشه متخصصين را پيدا مي‌كند. WhoBot در ژانويه‌ي۲۰۱۸ بدون هيچ جنجالي عرضه شد. براي دسترسي به آن روي منوي سه‌نقطه (...) در سمت چپ كليك كنيد.

ايموجي‌ها و استيكرها

يكي از بخش‌هاي جذاب Slack، ايموجي‌ها و گيف‌ها و Memeها هستند. Meme بخشي از رسانه است كه با اهداف طنز از شخصي به شخص ديگر ازطريق اينترنت منتقل مي‌شود. اجراي دستور گيف در Slack بسيار ساده است و با مجموعه‌اي از دستورهاي مخفي مي‌توان آن را سفارشي‌سازي كرد.

در مايكروسافت تيمز با كليك روي گزينه‌ي چندرسانه‌اي در قسمت پايين پنجره‌ي چت، پنجره‌اي آبشاري با فهرستي از گزينه‌هاي مختلف نمايش داده مي‌شود كه شباهت زيادي به Facebook Sticker Store دارد.

مرجع متخصصين ايران ايموجي و استيكر

در اين پنجره، بخش Giphy ديده مي‌شود. تفاوت اين بخش با Slack در قابليت پيش‌نمايش گيف است؛ در‌حالي‌كه در Slack با تايپ اسلش مي‌توان فهرست گيف‌ها را ديد. البته، Slack هم خيلي‌زود قابليت پيش‌نمايش را به گيف‌ها اضافه كرد.

بخشي براي توليد Meme هم ديده مي‌شود. اگر روي گزينه‌ي Meme در پنجره‌ي Teams كليك كنيد، مي‌توانيد تصويري سفارشي آپلود يا از ميان Memeهاي محبوب انتخاب كنيد. سپس، متن بالا و پايين آن را اضافه كنيد. مايكروسافت براي ساخت جزوه رايگانخانه‌اي از استيكرها از روش Facebook استفاده مي‌كند.

معيار Office 365

استيكرها و گيف‌ها بامزه هستند؛ اما عامل تمايز مايكروسافت تيمز، تجربه‌ي متخصصي يكپارچه‌ي آن با مايكروسافت آفيس ۳۶۵ است. مايكروسافت تيمز از تمام برنامه‌هاي مجموعه‌ي ابري مايكروسافت آفيس ۳۶۵ همراهي مي‌كند.

با كليك روي يك تيم و انتخاب Add Tab در سمت راست و بالاي صفحه، مي‌توانيد برنامه‌هاي مايكروسافت ورد، اكسل، وان‌نت، شيرپوينت، پاورپوينت، ميتينگ، پلنر، نت‌ها و هاست برنامه‌هاي ديگر را به‌صورت يك تب مرتبط با تيم مدانديشه متخصصين وارد كنيد و بدون نياز به خارج‌شدن از مايكروسافت تيمز از برنامه‌ي دلخواه استفاده كنيد.

در مايكروسافت تيمز امكان دسترسي مستقيم به مجموعه‌ي آفيس وجود دارد

با ساخت تيم جديد، پوشه‌ي SharePoint به‌علاوه‌ي پوشه‌اي براي هر كانال ساخته مي‌شوند. از اين بخش مي‌توانيد فايل مدانديشه متخصصينتان را انتخاب كنيد و آن را به‌صورت مستقيم در مايكروسافت ورد يا اكسل يا در تب تعبيه‌شده‌ي Microsoft Office 365 در Microsoft Teams بازكنيد. به اين طريق جست‌وجوي محتوا و تعامل درمقايسه‌با Slack آسان‌تر مي‌شود. با‌ اينكه جست‌وجوي سراسري Slack بسيار قدرتمند است، ازانديشه متخصصين قابليت‌هاي رمزگذاري يا موقعيت‌يابي و نشانه‌گذاري محتواي موردنياز به پاي Microsoft Teams نمي‌رسد.

در مايكروسافت تيمز، مي‌توانيد ازطريق تيم Marketing به ابزار هوش تجاري مانند Microsoft Power BI دسترسي پيدا كنيد و با بخش‌هاي Data Visualization ارتباط برقرار كنيد. اين يكي از مزاياي بزرگ سيستم تب‌محور Microsoft Teams است.

Channel‌ها و Meeting‌ها

جدا از تعبيه‌ي Microsoft Office 365 و امكان استفاده از Active Directory براي دسترسي به اينترانت، مايكروسافت قابليتي ويدئويي هم در اين برنامه تعبيه كرده است. Slack هم امكاناتي براي چت ويدئويي و صوتي درانديشه متخصصين گرفته است. اين درحالي است كه مايكروسافت، اسكايپ را در Microsoft Teams تعبيه كرده است.

نمايش آيكن ويدئويي كنار Channel در قسمت سمت چپ پنجره‌ي كنترلي به‌معني فعال‌بودن نشست ويدئويي است. با كليك روي تيم و فعال‌سازي Join the Conversation به گفت‌وگوي اسكايپ هدايت مي‌شويد.

مرجع متخصصين ايران ويديو چت

با مايكروسافت تيمز مي‌توانيد زمان‌بندي نشست‌هاي صوتي‌ و ويدئويي و تعداد شركت‌كنندگان كانال را مشخص كنيد و Teams هم مانند Slack امكان تماس صوتي يك‌به‌يك را ازطريق اپليكيشن موبايل Microsoft Teams فراهم كرده است. يكي از امكانات كانال‌محور اين برنامه در‌مقايسه‌با Slack نيازنداشتن به فعال‌سازي يكپارچه‌سازي رايانامه است. هر كانال داخل Microsoft Teams آدرس رايانامه اختصاصي دارد كه افراد مي‌توانند براي ارسال مستقيم رايانامه‌ها به كانال از آن استفاده كنند.

امكانات جديد ديگري مانند محوكردن پس‌زمينه (Background Blure) هم به تيمز اضافه شده‌اند كه ميزان حواس‌پرتي در طول نشست ويدئويي را به‌حداقل مي‌رساند. با قابليت ضبط ويدئويي بهبوديافته متخصصها مي‌توانند فيلم را به عقب برگردانند و از آن رونوشت تهيه و كلمات كليدي مدانديشه متخصصين در فيلم را جست‌وجو كنند.

امنيت و سازگاري

يكي از حوزه‌هايي كه مايكروسافت در آن به‌دنبال ايجاد تمايز در Microsoft Teams است، كنترل ادمين و امنيت است. Microsoft Teams و Slack هر دو داده‌ها و پيغام‌ها و فايل‌ها را رمزنگاري مي‌كنند و از احراز هويت دومعياره در سطح سازماني و تيمي بهره مي‌برند. علاوه‌براين، درصورت تطبيق Microsoft Teams با Microsoft Office 365 Admin Center امكان كنترل دقيق ادمين وجود خواهد داشت.

در Microsoft Office 365 Admin Center، ادمين‌هاي IT از هاست كنترلي برخوردارند و مي‌توانند كارهاي زير را انجام دهند:

  • فعال‌سازي Microsoft Teams يا غيرفعال‌سازي كل سازمان
  • تنظيم پروفايل متخصصها و آنچه نمايش داده مي‌شود.
  • غيرفعال‌سازي ويدئو و اشتراك‌گذاري صفحه‌ي نمايش در تماس‌ها و نشست‌ها
  • كنترل انواع محتوا ازجمله تصاوير متحرك و Memeها و استيكر
  • محدودكردن تصاوير متحرك ازطريق رتبه‌بندي محتوا
  • غيرفعال‌سازي همراهي تب‌ها از شركاي مايكروسافت يا اپليكيشن‌هاي جانبي
  • صادر كردن يا نكردن مجوز به سازمان براي استفاده از بات‌ها به‌منظور كمك به متخصصها يا يكپارچه‌سازي با اپليكيشن‌هاي ديگر (بدين‌صورت T-Bot در Microsoft Teams غيرفعال نمي‌شود)
  • تنظيم اعلان‌هاي اولويت براي صنايعي مثل بهداشت و درمان
  • حاشيه‌نويسي و اشتراك‌گذاري امن تصاوير با سياست‌هاي ذخيره‌سازي داده‌اي IT
  • Microsoft Teams و Slack هر دو با ISO 27001 سازگار هستند؛ اما مايكروسافت مجموعه‌اي از مجوزهاي تطبيق‌پذيري و امنيتي ديگر را هم به Microsoft Teams اضافه كرده است. براي مثال، مي‌توان به ISO 27018 ،SSAE16 SOC 1 ،SOC 2 ،HIPAA و EUMC اشاره كرد.

    فايل‌هاي ذخيره‌شده در Microsoft SharePoint از همراهي امنيتي آن برخوردار مي‌شوند. نوت‌هاي ذخيره‌شده در Microsoft OneNote هم ازطريق رمزنگاري Microsoft OneNote همراهي مي‌شوند. Microsoft Teams از سازگاري Cloud Security Alliance يا CSA هم همراهي مي‌كند و بخش IT مي‌تواند با فعال‌سازي Microsoft Intune به قابليت‌هاي مديريت واسطه‌ي موبايل (MDM) دسترسي پيدا كند.

    اولويت‌دهي به متخصصان

    يكي ديگر از مزاياي Teams، قابليت اولويت‌دهي به متخصصان است. Slack در اين زمينه حرفي براي گفتن ندارد؛ اما Microsoft Teams به اين منظور امكاناتي مثل زمان‌بندي و واسطه‌ي موبايل سفارشي را فراهم كرده است.

    مايكروسافت حالا بيشتر روي اين بخش سرمايه‌گذاري كرده و Teams از قابليت‌هاي موبايل (صرفا منحصر به موبايل) مثل اشتراك‌گذاري موقعيت، تلفن هوشمند و ضبط پيغام صوتي، تصويري و اشتراك‌گذاري تيم‌هايي مانند خُرده‌فروش‌ها، دريافت‌كنندگان خدمات مشتري، نيروي سادهان كارخانه، كاركنان پزشكي و ديگر كاركنان است كه در خط‌مقدم ارتباط با مشتريان، ارائه‌دهنده‌ي برند شركت يا نظارت بر محصولات و خدمات قرار دارند.

    مرجع متخصصين ايران كاركنان

    كاركنان مي‌توانند در تلفن‌همراهشان از Teams به سيستم Microsoft Phone System Auto Attendent و Call Queues دسترسي پيدا كنند. متخصصان مي‌توانند تمپليت‌هاي اپليكيشن موبايل را سفارشي‌سازي كنند و ماژول‌هاي پركاربرد را بالاي صفحه‌ي نمايش Teams سنجاق كنند. چند ابزار ديگر مثل Shifts براي تنظيم برنامه‌هاي نوبت كاري متخصصان و مديران و Praise براي شناسايي همكاران در Teams به اين برنامه اضافه شده‌اند.

    تب‌ها و يكپارچه‌سازي‌ها

    ساختار تب‌محور Microsoft Teams آن را درمقايسه‌با ديگر برنامه‌ها سازگارتر و يكپارچه‌تر مي‌كند. Slack App Directory هنوزهم توسعه‌دادني است؛ ولي Teams نياز متخصص را برطرف مي‌كند. Teams با بيش از ۱۵۰ شريك ازجمله Asana ،Hootsuite ،Intercom ،Wrike و Zendesk راه‌اندازي شده است.

    اخيرا، مايكروسافت اپليكيشن شخصي ترلو (Trello) را براي اشتراك‌گذاري بوردها و فهرست‌ها و كارت‌هاي پروژه به Microsoft Teams اضافه كرده است. گفتني است اكنون، تِرِلو ازطريق Atlassian در مالكيت Slack قرار گرفته است. فهرست تب‌هاي فعلي با كليك روي آيكن + در هر كانال امكان‌پذير است. مي‌توانيد با كليك روي آيكن سه‌نقطه (...) دركنار نام هر كانال و انتخاب اتصال‌دهندگان (Connectors)، فهرستي از اتصال‌دهنده‌هاي موجود را ببينيد يا مي‌توانيد فهرست اپليكيشن‌هاي دردسترس را در اينجا ببينيد.

    مرجع متخصصين ايران مديريت پروژه

    مانند Power BI و ديگر اپليكيشن‌هاي مايكروسافت، هر برنامه‌ي تعبيه‌شده به‌صورت تب در تيم‌هاي مشخص نمايش داده مي‌شود. براي مثال، اگر تيم همراهي به Zendesk نياز داشته باشد، با كليك روي Add A Tab مي‌تواند تيكت‌ها را به‌روزرساني كند و در واسطه‌ي متخصصي Zendesk همان تب به آن‌ها پاسخ دهد. شريك ديگر اين برنامه اپليكيشن مديريت پروژه‌ي Asana است.

    Slack و Microsoft Teams به‌دنبال رقابت در فضاي مشاركتي الكترونيك هستند. برنده‌ي رقابتِ اضافه‌كردن بهترين امكانات و قابليت‌هاي تعبيه‌شده همراه‌با اكوسيستم گسترده، متخصصان و هواداران اين برنامه‌ها هستند. افزون‌براين، هرچه برنامه‌اي امكانات بهتر و سودمندتري ارائه كند، تمايل متخصص به كنارگذاشتن آن هم كاهش مي‌يابد.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات