با نرم‌افزار اندرويد اتو (Android Auto)، دستيار هوشمند رانندگي اندرويد، آشنا شويد

شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گوگل نرم‌‌افزاري شبيه به CarPlay اپل را براي اندرويد طراحي داده است كه به‌نام اندرويد اتو شناخته مي‌شود و قابليت‌هاي متعددي به رانندگان ارائه مي‌كند.
تبليغات

گوگل هيچ‌گاه به‌صورت جدي وارد صنعت خودروسازي نشد؛ اما امروزه به‌عنوان يكي از بازيگران تأثيرگذار در تجربه‌ي متخصصي رانندگان شناخته مي‌شود. هزاران متخصص در سرتاسر جهان روزانه از نرم‌افزار اندرويد اتو (Android Auto) استفاده مي‌كنند. نرم‌افزار مذكور جايگزين سيستم اطلاع‌رساني و سرگرمي پيش‌فرض خودرو مي‌شود. بسياري از متخصصان اين نرم‌افزار را به نرم‌افزارهاي پيش‌فرض ترجيح مي‌دهند كه دليل اصلي‌اش در رابط متخصصي آشنا و شبيه به موبايل هوشمند ديده مي‌شود.

اندرويد اتو را مي‌توان رقيب جدي CarPlay شركت اپل دانست. اين نرم‌افزار نيز مانند رقيب خود تمام تلاشش را به‌كار مي‌گيرد تا حواس‌پرتي‌هاي راننده را به‌حداقل برساند. البته رسيدن يا نرسيدن به اين هدف، به سازمان‌هاي مطالعه‌كننده‌ي امنيت بستگي دارد. به‌عنوان مثال، سازمان AAA مي‌گويد با استفاده از اندرويد اتو، هر دو چشم راننده روي جاده متمركز مي‌شود و حواس‌پرتي به‌حداقل مي‌رسد؛ درحالي‌كه نتايج تحقيقاتي در بريتانيا، رانندگي با اندرويد اتو را حتي از رانندگي در حالت مستي نيز خطرناك‌تر بيان مي‌كند. در تجربه‌ي ملموس، مي‌توان اندرويد اتو را در جايگاهي بين اين دو اظهارانديشه متخصصين افراطي قرار داد. امروزه اكثر مردم به‌سمت استفاده از فناوري در خودرو متمايل شده‌اند. درادامه، با جزئيات اندرويد اتو آشنا مي‌شويم.

اندرويد اتو چه قابليت‌هايي داريد؟

اندرويد اتو به بيان ساده تمامي قابليت‌هاي اندرويد موجود در موبايل هوشمند شما را به محيط خودرو مي‌آورد و آن‌ها را جايگزين سيستم پيش‌فرض اطلاع‌رساني و سرگرمي خودرو مي‌كند. نرم‌افزار اختصاصي گوگل اطلاعات را در رابط متخصصي آشنا و متخصصد آسان ارائه مي‌كند. نمايش اطلاعات به‌صورت كارت با قابليت ردكردن و ناديده‌گرفتن و منوهاي بزرگ و خوانا و آيكن‌هاي بزرگ تجربه‌ي متخصصي اندرويد اتو را بسيار جذاب مي‌كند. در نسخه‌هاي جديد، تم تيره‌تر هم به نرم‌افزار اضافه شده كه دركنار الگوي جديد لانچر اپليكيشن و رابط شهودي‌تر، آن را بيش از هميشه به رابطي آشنا براي متخصصان تبديل كرده است.

مرجع متخصصين ايران اندرويد اتو / Android Auto

از بهترين مزيت‌هاي اندرويد اتو مي‌توان به سيستم مسيريابي مبتني‌بر گوگل مپس اشاره كرد. سيستم مسيريابي مرحله‌به‌مرحله متخصص را در مسير راهنمايي و درصورت شناسايي ترافيك، مسيرهاي جايگزين را پيشنهاد مي‌كند. اگر خودرو شما سيستم مسيرياب خودكار نداشته باشد، اندرويد اتو راهكاري بسيار متخصصدي خواهد بود. مقاصد ذخيره‌شده در موبايل هوشمند نيز به‌صورت خودكار به نرم‌افزار منتقل مي‌شوند و درنتيجه براي مسيريابي به مقاصد پركاربرد، مانند خانه و محل و كار و...، به جست‌وجو و تايپ‌كردن نياز نخواهيد داشت.

اندرويد اتو به‌لطف مجموعه‌ي بزرگ از اپليكيشن‌هاي متفرقه، قابليت‌هاي متنوعي دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد. دسترسي به موسيقي و پادكست الكترونيك، مرور وب، برقراري تماس و پيام‌رساني با استفاده از اپليكيشن‌هايي همچون هنگ‌آوتس و واتساپ و پلتفرم‌هاي پيام‌رساني ديگر از قابليت‌هاي پركاربرد اندرويد اتو هستند.

هماهنگي اندرويد اتو با گوگل اسيستنت، قابليت‌هاي آن را چند برابر مي‌كند

تمامي قابليت‌هاي گفته‌شده، با فرمان‌هاي صوتي ساده هماهنگ‌شدني هستند. ارتباط صوتي با دستيار هوشمند گوگل اسيستنت ازطريق Android Auto هم ممكن خواهد بود؛ درنتيجه، مي‌‌توان با ارسال دستورها به زبان‌هاي تحت همراهي اسيستنت، انواع فعاليت‌ها از پخش موسيقي و سؤال‌كردن تا مسيريابي و بسياري متخصصدهاي ديگر را از اندرويد اتو استخراج كرد. با استفاده از دستورهاي صوتي و تركيب قابليت تبديل صوت به متن، امكان پاسخ به پيام‌ها نيز وجود دارد. قابليت‌هاي اندرويد استوديو ازطريق نمايشگر لمسي پيش‌فرض بسياري از خودروها دردسترس قرار دارند و سيستم تشخيص صوتي نيز در ارتباط با همان تجهيزات فعال مي‌شود. فراموش نكنيد در زمان استفاده از اندرويد اتو، نمايشگر موبايل هوشمند شما قفل مي‌شود. البته مي‌توان با كشيدن انگشت روي صفحه قفل موبايل را بازكرد.

قابليت مهم اندرويد اتو، يعني تركيب‌شدن با گوگل اسيستنت و هم‌گام‌شدن با دستورهاي صوتي، به راننده امكان مي‌دهد تمركز خود را روي رانندگي حفظ كند و دستانش را روي فرمان خودرو قرار دهد. قابليت‌هاي مبتني‌بر هوش مصنوعي گوگل اسيستنت نيز امكان گفت‌وگوي طبيعي را با نرم‌افزار ممكن مي‌كند كه به اجراي آسان‌تر و روان‌تر دستورها مي‌انجامد.

همان‌طوركه گفته شد، مجموعه‌ي درخور‌توجه اپليكيشن‌هاي متفرقه‌ي اندرويد اتو از مزاياي مهم آن محسوب مي‌شود. از اپليكيشن‌هاي مهم مي‌توان به Waze ،Pandora ،iHeart Radio ،Skype ،WhatsApp و Spotify اشاره كرد. البته در خودروهاي مجهز به سيستم هوشمند داخلي، تنظيمات خودرو ازطريق اندرويد اتو دردسترس نيستند و متخصص براي مواردي همچون كنترل دما و جابه‌جايي بين ايستگاه‌هاي راديويي يا تغيير حالت رانندگي، بايد از منو اندرويد اتو خارج شود. گوگل براي بهبود اين وضعيت با شركت‌هايي همچون Polestar همكاري مي‌كند تا سيستم اطلاع‌رساني و سرگرمي مبتني‌بر اندرويد را با هدف دسترسي به همه‌ي قابليت‌ها از يك محل توسعه دهد.

مرجع متخصصين ايران اندرويد اتو / Android Auto

كدام موبايل‌ها با اندرويد اتو سازگار هستند؟

كاربراني كه از موبايل اندرويدي مجهز به نسخه‌ي ۹ يا قديمي‌تر استفاده مي‌كنند، براي استفاده از قابليت‌هاي اندرويد اتو مجبورند اپليكيشن اختصاصي دانلود كنند. اپليكيشن اندرويد اتو به‌رايگان از گوگل‌پلي استور در‌دسترس قرار دارد. موبايل‌هاي مجهز به اندرويد ۱۰ به‌صورت پيش‌فرض از اين قابليت بهره مي‌برند. درمجموع، تمامي موبايل‌هاي هوشمند مجهز به اندرويد ۵ و جديدتر، امكان استفاده از قابليت‌هاي اندرويد اتو را دارند؛ درنتيجه براي استفاده از اين سرويس، لاخبار تخصصيا به خريد موبايل هوشمند جديد نيازي نداريد. براي اتصال موبايل هوشمند به سيستم هوشمند خودرو، بايد از اتصال پورت USB استفاده كنيد. البته جديدترين موبايل‌هاي سامسونگ و برخي ديگر از توليدكنندگان، به‌صورت پيش‌فرض اتصال بي‌سيم را با خودروهاي بسياري فراهم مي‌كنند.

كدام خودروها با اندرويد اتو سازگار هستند؟

بسياري از خودروهاي جديد موجود در بازار، قابليت هماهنگي با اندرويد اتو را دارند. فراموش نكنيد برخي خودروسازان براي ارائه‌ي اين قابليت هزينه‌ي اضافه دريافت مي‌كنند و برخي ديگر آن را در خودروهاي ارزان‌تر خود ارائه نمي‌كنند. 

مرجع متخصصين ايران اندرويد اتو / Android Auto

در ميان خودروهاي مجهز به همراهي از اندرويد اتو، خودروهايي از مرسدس بنز، كاديلاك، شورولت، كيا، هوندا، ولوو و فولكس‌واگن ديده مي‌شود. البته خودروهاي بسيار بيشتري در اين فهرست وجود دارند كه مي‌توانيد با مراجعه به وب‌سايت اندرويد اتو در اين لينك، فهرست كامل را مشاهده كنيد. لكسوس و شركت مادر، تويوتا، تا سال‌ها به‌خاطر نگراني از ايمني و حريم خصوصي رانندگان، قابليت اندرويد اتو را فعال نمي‌كردند. البته خودروهاي جديد هر دو برند شامل مدل‌هاي ۲۰۲۰ همچون Tacoma ،Sequoia ،Tundra ،4Runner و RX از اندرويد اتو همراهي مي‌كنند. به‌هرحال، پيش‌بيني مي‌شود در سال‌هاي آتي شاهد افزايش خودروهاي اين فهرست باشيم. بي‌ام‌و و پورشه هنوز از اندرويد همراهي نمي‌كنند؛ اما پورشه در اطلاعيه‌اي جديد ادعا كرد شايد به‌زودي اين قابليت را در خودروهاي خود فعال كند.

هيونداي و كيا و شورولت از اولين شركت‌هايي بودند كه به‌محض آماده‌شدن نرم‌افزار اندرويد اتو در سال ۲۰۱۵، همراهي از آن را به خودروهاي خود اضافه كردند. به‌هرحال، اگر خودرو شما در فهرست همراهي از اندرويد اتو حضور ندارد، مي‌توانيد با لوازم جانبي ساخت كنوود، پاناسونيك، پايونير و سوني، از آن استفاده كنيد

رانندگان مي‌توانند بدون تجربه‌ي محدوديت سيستم هوشمند در خودرو خود، از اندرويد اتو به‌صورت اپليكيشن روي موبايل هوشمند استفاده كنند. براي اين ‌كار تنها بايد اپليكيشن را مانند سرويس‌هاي مسيريابي روي موبايل خود اجرا كنيد و موبايل را به‌كمك يك هولدر نگه داريد. قابليت‌هاي اندرويد اتو روي نمايشگر موبايل هوشمند تفاوتي با قابليت‌هاي آن روي نمايشگر خودرو ندارد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات