تيك تاك از حذف ۱۰۴٫۵ ميليون ويدئو در نيمه نخست ۲۰۲۰ خبر مي‌دهد

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تيك‌تاك در جديدترين گزارش عملكرد خود اعلام كرد در نيمه‌ي نخست سال جاري ميلادي، بيش از ۱۰۴ ميليون ويدئو را به‌دليل نقض قوانين از پلتفرمش حذف كرده است.
تبليغات

تيك‌تاك كه درحال‌حاضر جزوي از شركتي چيني بايت‌دنس است، چند ماه دشوار را تجربه كرده و بارها تا مرز مسدودشدن در ايالات متحده‌ي آمريكا پيش رفته است. آخرين‌بار يكشنبه‌ي گذشته دونالد ترامپ قصد داشت تيك‌تاك و وي‌چت را مسدود كند؛ اما يكي از قاضي‌هاي آمريكايي اجازه‌ي چنين كاري را صادر نكرد.

در ميان تمامي اخبار، تيك‌تاك ساعاتي پيش گزارشي جديد با محوريت شفاف‌سازي درباره‌ي فعاليت‌هايش منتشر كرد. آمار تيك‌تاك نشان مي‌دهد در نيمه‌ي نخست سال جاري ميلادي، بيش از ۱۰۴٫۵ ميليون ويدئو در اين پلتفرم به‌دليل نقض قوانين از دسترس خارج شده‌اند. به‌علاوه، تقريبا ۱،۸۰۰ درخواست حقوقي در تيك‌تاك ثبت شده و اين پلتفرم ۱۰،۶۰۰ بار اخطار نقض قانون كپي‌رايت دريافت كرده است. بسياري از تحليلگران معتقدند تيك‌تاك بستري براي توليد ويدئوهايي مغاير با قوانين ارائه مي‌دهد. بااين‌حال، اپليكيشن يادشده به‌منظور كاهش ويدئوهاي غيرقانوني، راهكار جديدي معرفي كرد تا بتواند با محتواي مضر مقابله كند.

گفتني است دولت ايالات متحده با مطرح‌كردن موضوع امنيت ملي، قصد دارد تيك‌تاك را مسدود كند. در نگاه اول، اين موضوع اشكال بزرگ تيك‌تاك به‌حساب مي‌آيد؛ باوجوداين، تيك‌تاك همچون ديگر شبكه‌هاي اجتماعي با اشكالات ديگري نيز مواجه است. يكي از اشكالاتي كه مديران تيك‌تاك با آن مواجه‌اند، اين است كه در پلتفرمشان ويدئوهاي غيرقانوني و مضر متعددي به‌اشتراك گذاشته مي‌شود. اين اشكال همچنان با تيك‌تاك همراه است و مديران شركت بايد راه چاره‌اي بينديشند؛ زيرا ادامه‌يافتن آن ارتباطي به سرنوشت تيك‌تاك در خارج از چين ندارد.

در اوايل سال جاري ميلادي، تيك‌تاك «مركز شفافيت» جديدي در ايالات متحده باز كرد و گفت اين مركز به متخصصان امكان مي‌دهد ساده‌تر فعاليت‌هاي تيك‌تاك و نحوه‌ي مديريت محتوا را در آن مطالعه كنند. تيك‌تاك در گزارش جديدش گفت تعداد كل ويدئوهاي حذف‌شده در نيمه‌ي نخست ۲۰۲۰ به ۱۰۴ ميليون و ۵۴۳ هزار و ۷۱۹ ويدئو مي‌رسد و اين ويدئوها كمتر از ۱ درصد كل ويدئوهاي بارگذاري‌شده در اين بازه‌ي زماني هستند. در ۶ ماه اخير نيز، تعداد ويدئوهايي كه تيك‌تاك به‌دليل نقض قوانين از دسترس خارج كرده، بيش از دوبرابر شده است. ناگفته نماند در نيمه‌ي دوم سال ۲۰۱۹، تيك‌تاك بيش از ۴۹ ميليون ويدئو را از دسترس خارج كرد كه تعداد كل ويدئوهاي حذف‌شده كمتر از ۱ درصد كل ويدئوها بود.

تيك‌تاك گفت ۹۶٫۴ درصد از كل ويدئوهاي غيرقانوني در نيمه‌ي نخست ۲۰۲۰،‌ پيش از گزارش ديگران حذف شدند. همچنين، ۹۰٫۳ درصد از اين ويدئوها پيش از بازديد، از پلتفرم حذف شدند. دراين‌بين، نكته‌ي مهم اين است كه تيك‌تاك نمي‌گويد چگونه اين ويدئوها را شناسايي كرده است؛ ازطريق سيستم‌هاي مديريتي خودكار يا ناظران انساني يا شايد تركيبي از هر دو. طبق اعلام تيك‌تاك، اكثر ويدئوهاي حذف‌شده در دسته‌ي ويدئوهاي برهنگي بزرگ‌سالان يا فعاليت‌هاي جنسي بوده‌اند (۳۰٫۹ درصد از كل ويدئوهاي حذف‌شده). گفتني است ديگر ويدئوهاي حذف‌شده در دسته‌هايي همچون فعاليت‌هاي مجرمانه، خودكشي، خودزني، محتواي خشن، نفرت‌پراكني و فعاليت‌هاي خطرناك بوده‌اند. البته بعضي از ويدئوها ممكن است در بيش از يك دسته جاي گيرند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات