اينستاگرام در سال ۲۰۳۰ چه وضعيتي خواهد داشت؟

جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اينستاگرام در آينده چه تغييراتي به‌خود مي‌بيند و در چه حوزه‌هاي ديگري ورود مي‌كند؟ آيا محبوبيت اينستاگرام قرار است ادامه‌دار باشد؟ پيش‌بيني ۱۰ سال آينده مي‌تواند جواب اين سؤال‌ها را براي‌مان مشخص كند.
تبليغات

اينستاگرام يكي از محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي دنيا است كه متخصصان بسيار زيادي هم در ايران دارد. اين شبكه‌ي اجتماعي ششم اكتبر (۱۵ مهر) امسال ۱۰ ساله شد. اينستاگرام در ابتدا به‌عنوان سرويسي كوچك آغازبه‌كار كرد؛ اما كم‌كم گسترش يافت و امروزه تقريبا در هر نقطه‌اي از دنيا متخصص دارد. اينستاگرام بستري بسيار مناسب براي درآمدزايي محسوب مي‌شود و افراد زيادي مشغول فعاليت در آن هستند.

از زمان آغازبه‌كار تاكنون، اينستاگرام به‌شكلي محسوس متحول شده است و نه‌تنها طراحي ظاهري جديدي نسبت‌به گذشته دارد بلكه از قابليت‌هاي متنوع بهره مي‌گيرد و هرچه زمان مي‌گذرد تنوع اين قابليت‌ها افزايش پيدا مي‌كند. يكي از بزرگ‌ترين تغييرات چند وقت اخير، ادغام بخش دايركت اينستاگرام با فيسبوك مسنجر بود. به‌لطف اين كار، متخصصان فيسبوك مسنجر مي‌توانند به‌صورت مستقيم به متخصصان اينستاگرام پيام ارسال كنند و برعكس. 

اينستاگرام در دنياي امروز اهميت بسيار زيادي دارد؛ بنابراين پيش‌بيني آينده‌ي آن مي‌تواند حاوي نكات جالبي باشد. در همين راستا به‌تازگي نويسنده‌ي وب‌سايت ورج در مقاله‌اي جالب، آينده‌ي اينستاگرام را پيش‌بيني كرده‌ است. در ادامه به پيش‌بيني او از آينده‌ي پلتفرم محبوب اين روزها نگاهي مي‌اندازيم. مقاله‌ي نوشته‌شده توسط ورج قالب عجيبي دارد، ما سعي كرده‌ايم تا حد امكان به اين قالب وفادار باقي بمانيم.

[رونوشت‌شده براي دستگاه‌هاي دو بعدي قديمي]

۶ اكتبر ۲۰۳۰ (۱۴ مهر ۱۴۰۹)

اينستاگرام، همان اپليكيشن كوچك فيلتر عكس كه اكنون بزرگ‌ترين پلتفرم خريد و ارتباطات در دنيا است، امروز ۲۰ ساله شد.

[تصاوير پراكنده‌ي آرشيوي از اپليكيشن اينستاگرام در نزديك سال‌هاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ و ۲۰۱۲]

اينستاگرام طي يك دهه‌ي اخير به‌شكلي محسوس متحول شد؛ زماني يك شبكه‌ي اجتماعي كوچك محسوب مي‌شد، اما اكنون پلتفرمي همه‌گير است كه بسياري از كارهاي روزانه‌ي ما به آن وابستگي دارد. اينستاگرام مدتي پيش به نخستين شركت ۱۰ تريليون دلاري دنيا تبديل شد، آن‌هم با وجود ادامه‌ي روند موفقيت‌آميز فيسبوك و واتساپ و مسنجر. 

با در انديشه متخصصين داشتن سالگرد ۲۰ سالگي اينستاگرام، در ادامه شماري از مهم‌ترين اتفاقاتي را كه در دهه‌ي گذشته براي اينستاگرام رخ دادند مرور مي‌كنيم:

۲۰۲۱

اينستاگرام ميزبان يك تب جديد در اپليكيشن خود براي خريد اجناس مي‌شود؛ اين تب در نقش مقدمه‌اي براي ايجاد شبكه‌ي تجارت جهاني اينستاگرام ظاهر مي‌شود. سرويس جديد اينستاگرام در هنگام آغازبه‌كار به شما امكان مي‌دهد در بين انواع محصولات و فروشگاه‌ها و عكس‌هاي تگ‌شده جابه‌جا شويد تا بتوانيد هر چيزي را كه مي‌بينيد بخريد. 

[۲۰۲۱ - اسكرين‌شاتي از قابليت‌هاي سرويس جديد اينستاگرام]

اينستاگرام نسخه‌ي مشابه ابزار پينترست براي بوكمارك كردن محصولات را راه‌اندازي مي‌كند. گزينه‌‌اي تحت عنوان «به‌اشتراك‌گذاري در اينستاگرام» (Share to Instagram) كم‌كم در فضاي وب ظاهر مي‌شود و به شما امكان مي‌دهد محصولات موردعلاقه را ذخيره كنيد و به‌دنبال استايل‌هاي مشابه در داخل اپليكيشن بگرديد. 

۲۰۲۲

سيستم پيام‌رسانيِ اينستاگرام با واتساپ و SMS هماهنگ مي‌شود و توانايي برقراري ارتباط با آن‌ها را پيدا مي‌كند. مؤسسه‌ي پژوهشي Cheshire Analytics تخمين مي‌زند تا پايان سال ۲۰۲۲، نيمي از تمامي پيام‌هايي كه بر بستر موبايل ارسال مي‌شوند از سرورهاي فيسبوك عبور ‌كنند.

[ويدئوي تبليغاتي اينستاگرام؛ منبع: Instagram Studios]

اينستاگرام رقيب نت‌فليكس را با نام Flicks راه‌اندازي مي‌كند. اولين تلاش جدي اينستاگرام در حوزه‌ي فيلم گروهي جهاني از اينفلوئنسرها را شامل مي‌شود و به‌گونه‌اي طراحي شده كه بيشترين لذت را به متخصصان موبايل منتقل كند. تماشاي محتوا به‌صورت محدود امكان‌پذير است. در همين دوران يك اينفلوئنسر با استفاده از كارت اعتباري مادرش جزيره‌اي كوچك خريداري مي‌كند و اين كار در بين اينفلوئنسرها مرسوم مي‌شود. خريداري جزيره به نمادي براي وضعيت آن روزها تبديل مي‌شود و صنعت خريد‌و‌فروش جزيره كه توسط انسان‌ها ايجاد شده در عرض يك سال به ارزشي بالغ‌بر ۱۰ ميليارد دلار مي‌رسد. 

۲۰۲۳

اينستاگرام سرويس‌هاي IG Cards و IG Codes و Insta Tap Points را راه‌اندازي مي‌كند تا فروشندگان فيزيكي بتوانند ازطريق اپليكيشن اينستاگرام، خريدها را پذيرش كنند. هزينه‌هاي ارزش‌افزوده‌ي كمتر و يكپارچگي اين روش خريد با روش‌هاي اجتماعي (همچون تخفيف‌هاي محبوب Share to Buy) باعث مي‌شوند فروشگاه‌هاي لوازم خانگي و خرده‌فروشي‌هاي مد و رستوران‌ها به‌شكلي گسترده از اينستاگرام استقبال كنند. 

پس از علاقه‌ي شديد مردم به جعبه‌هاي رمزآلود (Mystery Box)، اينستاگرام Instabox را راه‌اندازي مي‌كند كه به شما امكان مي‌دهد اقلامي تصادفي را كه خودتان از ماهيت آن‌ها خبر نداريد در عرض يك شب دريافت كنيد. يكي از مديرمحصول‌هاي اينستاگرام در آن زمان مي‌گويد:‌ «جعبه‌هاي ما نسبت‌به ديگر جعبه‌هاي رمزآلودي كه در بازار پيدا مي‌شوند دو برابر رمزآلودتر هستند». پس از اينكه سه خريدار اعضاي بدن را دريافت مي‌كنند، جعبه‌هاي اينستاباكس از بازار جمع‌آوري مي‌شوند. 

[تصوير اطلاعيه‌ي كميسيون ايمني كالاهاي مصرفي ايالات متحده با محوريت جمع‌آوري اينستاباكس از بازار]

اينستاگرام سرويسي مشابه اوبر براي رقابت با آن، راه‌اندازي مي‌كند. اين سرويس شما را قادر مي‌سازد با منتشر كردن يك ويدئو از منطقه‌اي كه در آن حضور داريد، راننده را فرا بخوانيد. 

سرويس اينستاگرام نيوز (Instagram News) شروع‌به‌كار مي‌كند و زمان زيادي نمي‌گذرد كه به اصلي‌ترين منبع خبري براي جوان‌ترين متخصصان اينستاگرام تبديل مي‌شود. در همين راستا صنعت خبري جديدي با محوريت خبررساني در مناطق محلي شكل مي‌گيرد و متخصصان شروع‌به خبررساني از منطقه‌ي خود مي‌كنند. اين اتفاق باعث مي‌شود كسب‌و‌كارهاي كوچك، يك‌شبه به جاذبه‌ي توريستي تبديل شوند. 

۲۰۲۴

صدها نفر از اينفلوئنسرها اينستاگرام را به ايجاد اتحاديه‌اي جديد تهديد مي‌كنند؛ اين اينفلوئنسرها مي‌گويند اينستاگرام بايد بخشي از سود IG Shops را به آن‌ها بدهد. اينستاگرام به درخواست آن‌ها پاسخ نمي‌دهد و شماري از رهبران اين جنبش براي هميشه از پلتفرم اينستاگرام بيرون انداخته مي‌شوند. 

[تصاويري از تجمعات اعتراض‌آميز اينفلوئنسرها با شعار «ظاهر ما، زندگي ما»]

اينستاگرام سرويس مشابه Lolcate مي‌سازد؛ اين اپليكيشن كه محبوبيت ناگهاني پيدا مي‌كند، باعث مي‌شود نوجواناني كه در مناطق غيرقابل‌پيش‌بيني به‌يك‌باره حاضر مي‌شوند، تبديل به ستاره شوند. والدين با ذكر دلايلي همچون گم شدن فرزندشان شروع‌به انتقاد از اين سرويس مي‌كنند. 

اينستاگرام سرويس Stores را راه‌اندازي مي‌كند و ازطريق آن به خرده‌فروشي‌ها امكان مي‌دهد فروشگاه‌هاي واقعيت افزوده خلق كنند. متخصصان مي‌توانند به‌صورت مجازي لباس‌هاي فروشگاه را بر تن كنند و با آن لباس‌ها از خود عكس بگيرند و سپس به‌اشتراك بگذارند. خرده‌فروشي‌هاي مستقل ادعا مي‌كنند فروشگاه‌هاي مجازي معادل دزدي از فروشگاه است؛ زيرا اينفلوئنسرها با اين روش، بدون تهيه كردن محصولات از آن‌ها سود مي‌برند. 

قابليت جديد Instachow براي تحويل غذا به متخصصان آغازبه‌كار مي‌كند و به شما امكان مي‌دهد عكس هر غذايي را كه ديديد، در اين بخش وارد كنيد و اپليكيشن به‌صورت خودكار، نزديك‌ترين نتيجه به عكس آن غذا را از يكي از رستوران‌هاي مجاور سفارش مي‌دهد. رستوران‌هايي كه نمي‌توانند به‌شكلي مناسب غذاهاي موردنياز متخصصان را تهيه كنند، در اغلب اوقات با شكايات متعدد مواجه و سپس از پلتفرم بيرون انداخته مي‌شوند.

سپس آشپزخانه‌هاي تاريك (Dark Kitchens) روي كار مي‌آيند. اين آشپزخانه‌ها به‌طور ويژه در زمينه‌ي طبخ وعده‌هاي غذايي كه از آن‌ها عكس گرفته شده است، فعاليت خواهند كرد. رستوران‌هايي كه وعده‌هاي غذايي بسيار كوچك سرو مي‌كنند كم‌كم بر بازار غالب مي‌شوند، زيرا تنوع غذايي بسيار بالايي دارند. كوچك بودن غذاها باعث مي‌شود عكاسان بتوانند تعداد زيادي از آن‌ها را درون يك عكس جاي دهند (درحالت معمول: چايِ جديد، سه كاسه نودل، يك شيريني ماكارون كوچك و... .)

۲۰۲۵

نخستين نسخه از اينستاگرام لنز (Instagram Lens) براي اپل گلس و عينك‌هاي هوشمند سري گلكسي گلس سامسونگ و و ديگر عينك‌هاي هوشمند منتشر مي‌شود. اين اپليكيشنِ واقعيت‌ افزوده روي افراد و مكان‌هايي كه ازطريق عينك مي‌بينيد فيلتر اضافه مي‌كند.

به‌لطف اپليكيشن اينستاگرام لنز پوست مردم صاف مي‌شود، استخوان گونه فرم‌دار مي‌شود، مژه‌ها بلندتر به‌انديشه متخصصين مي‌رسند، چشم‌ها بزرگ‌ترند و لب‌ها همچون لب‌هاي پروتز‌شده به‌انديشه متخصصين مي‌رسند. براي كساني كه به ريش علاقه دارند، فيلتر اينستاگرام لنز بهترين ابزار است. اگر ريش نخواهيد، مي‌توانيد با اينستاگرام لنز ريش را از بين ببريد. به‌لطف اين اپليكيشن آسمان آبي‌تر و ابرها جذاب‌ترند و چمن‌ها همواره اصلاح‌شده و مرتب به‌چشم مي‌آيند. در پاييز، انبوهي از برگ‌هاي درختان روي زمين ظاهر مي‌شوند.

در همين دوران، متخصصان مشغول‌به انتقاد از اينستاگرام لنز مي‌شوند و مي‌گويند اين ابزار واقعيت افزوده زيبايي‌هاي غيرواقعي به دنيا تزريق مي‌كند. مدتي بعد، نويسندگاني كه همسرشان راضي نمي‌شود عينك را در خانه بردارد، دست‌به‌كار مي‌شوند و مقالاتي در اين زمينه مي‌نويسند. يك زن كه همسرش متخصص اپل گلس محسوب مي‌شود، مي‌گويد: «شوهرم به من گفت مهم نيست كه فيلترها مرا چگونه نشان مي‌دهند؛ اخلاق و باطن مهم است». 

[فيلتري در سطح جهان اعمال مي‌شود: نسل اول عينك‌هاي هوشمند در حدود سال‌هاي ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، استايل و رنگي تصادفي به اشياء مي‌بخشند]

اينستاگرام سرويسي جديد را معرفي مي‌كند كه به شما امكان مي‌دهد با پست كردن تصوير از محصولات يك شركت، سهام آن شركت را خريداري و معامله كنيد. در جريان نمايش نسخه‌ي آزمايشي اين قابليت، يكي از مديران اجرايي اينستاگرام تصويري از خودروي تسلا مدل ۸ خود را ثبت كرد، اما نتوانست معامله را تكميل كند؛ زيرا در آن لحظه‌ به‌دليل حادثه‌اي كه در توييتر رخ داده بود، معاملات به حالت تعليق درآمده بودند.

۲۰۲۶

شركت Quibi كه در حوزه‌ي رسانه‌هاي كلاسيك فعاليت مي‌كرد و در آن زمان از بين رفته بود مدعي شد اينستاگرام يكي از پتنت‌ها را نقض كرده است. بااين‌حال اينستاگرام در خارج از دادگاه سريعا با اين شركت به توافق دست پيدا كرد.

InstaImplants قابليت جديد اينستاگرام است كه به اينفلوئنسرها امكان مي‌دهد تراشه‌هاي بي‌سيم كوچك را درون گردن خود جاسازي كنند؛ اين تراشه‌ها مي‌توانند با اينستاگرام لنز ارتباط بگيرند و به اپليكيشن بگويند كه متخصص به چشم افراد ديگر، چگونه به‌انديشه متخصصين برسد. افراد نوجوان ظاهري عجيب‌و‌غريب براي خود انتخاب مي‌كنند تا والدين خود را اذيت كنند. طرفداران سلبريتي‌ها ظاهري كاملا شبيه به سلبريتي موردعلاقه‌شان براي خود مي‌سازند. مدت زيادي نمي‌گذرد كه شركت‌ها فرايند توسعه‌ي چهره‌هاي سفارشي را آغاز مي‌كنند. اين چهره‌هاي سفارشي در بسته‌هاي ويژه به طرفداران فروخته مي‌شوند و به‌همراه آن‌ها جعبه‌هاي رمزآلود دردسترس خريدار قرار مي‌گيرد. 

اينستاگرام سرويسي مشابه Airbnb راه‌اندازي مي‌كند. متخصصان در اين سرويس جديد مي‌توانند با جابه‌جايي در بين تصاوير، خانه‌ها يا آپارتمان‌هايي را كه مي‌توانند از پس هزينه‌ي آن‌ها بربيايند اجاره كنند. 

۲۰۲۷

فيسبوك پروژه‌ي جديدي براي ايجاد شهر ديجيتالي روي كار مي‌آورد؛ اما اين پروژه باعث نابودي هزاران هكتار جنگل باراني مي‌شود. پس از اين اتفاق، سرمايه‌گذاران علاقه‌ي خود را به فيسبوك از دست مي‌دهند و اين شركت متحمل ضرر زيادي مي‌شود. در پي اين اتفاق، فيسبوك به The Instagram Group تغيير نام مي‌دهد. 

[لوگوي Instagram Group به‌همراه لوگوي سرويس‌هاي مختلف شامل WhatsApp و Messenger و Lens و Shops و Flicks و Clips و Pops و Go و... ]

Baldwell Grou، شركتي برجسته در حوزه‌ي تحليل بازار، پيش‌بيني مي‌كند كه تا ۲۰۴۰ سه‌چهارم تمامي كالاهاي فروخته‌شده در ايالات متحده‌ي آمريكا، بر بستر اينستاگرام به‌فروش برسند. 

پس از سال‌ها نگراني درباره‌ي نظارت روي محتوا و تحريف واقعيت (فيلترهاي واقعيت افزوده)، اينستاگرام طرحي تحت عنوان «قانون‌گذار مجازي» روي كار مي‌آورد كه امكان تصويب كردن تغييرات سياست‌هاي كاري پلتفرم را فراهم مي‌كند. همچنين طرح يادشده تلاش كرد جلوي بازنويسي فيلترها به‌نفع افراد ثروتمند گرفته شود.

در اين دوران متخصصان به دو بخش تقسيم مي‌شوند؛ در بخش پاييني برترين اينفلوئنسرها و طراحان محبوب فيلتر و مجموعه‌اي از نوجواناني كه محتواهايشان وايرال شده است، حضور دارند. بخش بالايي شامل رهبراني است كه توسط تيم اينستاگرام انتخاب مي‌شوند. تيم مديران اجرايي اينستاگرام توسط سهام‌داران اصلي مديريت مي‌شود و همين سياست، مارك زاكربرگ را به‌عنوان مدير اصلي نگه مي‌دارد.

نهادهاي رگولاتوري اروپايي شروع‌به انجام تحقيقات گسترده روي اينستاگرام مي‌كنند تا بفهمند كه اين پلتفرم در بازارِ پرداخت‌هاي واقعيت افزوده رفتار انحصارگرايانه دارد يا خير. تحقيقات به‌طور عمده روي اين موضوع صورت مي‌گيرد كه احتمالا اينستاگرام نمي‌گذارد ديگر اپليكيشن‌هاي واقعيت افزوده‌ي مخصوص عينك‌هاي هوشمند در بازار رقابت كنند. رهبران آمريكا مي‌گويند كه يك شركت آمريكاييِ به‌خصوص به‌دليل موفقيت‌هايي كه كسب‌كرده، به‌صورت ناعادلانه هدف نهادهاي رگولاتوري اروپايي قرار گرفته است.

۲۰۲۸

كيتي فلايستايل، سناتور آمريكايي و اينفلوئنسر پيشين اينستاگرام، به‌صورت عمومي اعلام نكرد كه براي انجام تبليغات كرم ضد خستگي چشم پول دريافت كرده و به‌همين دليل توسط دادگاه جريمه شد. اين محصول كه جزو بازارِ نوظهور و درحال‌پيشرفتِ استروئيد‌هاي تأييدنشده با دوز پايين بود تلاش مي‌كرد فشاري را كه نمايشگرها به چشم وارد مي‌كنند، كاهش دهد.

كيتي فلايستايل در سال اول كار خود نيمي از پست‌هايش را با محوريت كرم ضد خستگي چشم منتشر كرد. اين سناتور در دفاع از خود گفت حتي درصورتي‌كه تبليغات انجام نمي‌داد نيز از اين كرم استفاده مي‌كرد. او در ادامه گفت كالايي كه به رايگان دريافت كرده و همچنين پولي كه بابت پست‌ها به حسابش ريخته شده نمي‌تواند او را به‌عنوان حامي پروژه‌ي كرم ضد خستگي چشم معرفي كند؛ زيرا اين كرم محصولي واقعا عالي بود. شماري از فعالان از فلايستايل خواسته بودند كه از مقام خود كناره‌گيري كند و اين سناتور آن‌ها را تهديد كرد.

[تصاوير تبليغاتي منتشرشده از كيتي فلايستايل درحالي‌كه دور چشم خود از كرم سبزآبي موردمباحثه استفاده مي‌كند]

اينستا اپس (Insta Apps) به ديگر شركت‌ها امكان مي‌دهد سرويس‌هاي ديگري درون اينستاگرام لنز خلق كنند. در زمان آغازبه‌كار، نايكي كفش ورزشي به اينستاگرام لنز اضافه كرد. متخصص مي‌توانست اين كفش ورزشي را بخرد و سپس از آن در نسخه‌ي واقعيت افزوده‌ي خود كه براي ساير مردم به‌نمايش درمي‌آمد استفاده كند. شركت ساب‌وي اپليكيشن ساندويچ جديدي برپايه‌ي واقعيت افزوده خلق كرد كه باعث مي‌شود بقيه شما را در حال خوردن ساندويچ ببينند. زمان زيادي نمي‌گذرد كه به‌اشتراك‌گذاري عكس با ساندويجِ نيمه‌خورده‌شده، ترند مي‌شود. 

۲۰۲۹

مارك زاكربرگ ويدئوي اولين قدم‌هاي خود بر مريخ را در اينستاگرام منتشر مي‌كند.

[ويدئوي مانديشه متخصصينه‌ي مريخ]

هكري ۱۳ ساله حساب اينستاگرام رئيس‌جمهور آمريكا را هك و بيانيه‌اي در آن منتشر مي‌‌كند. در اين بيانيه، طلاي الكترونيكي آمريكا به‌رايگان ارائه داده مي‌شود. اين طلا ارزش طلاي واقعي را هدف قرار مي‌دهد و ارزش خودش به‌شدت بالا مي‌رود. كاخ سفيد سپس بيانيه‌اي منتشر كرد و نوشت: «حساب رياست‌جمهوري هك شده بود. طلاي الكترونيكي آمريكا، ارز ديجيتال تأييدشده محسوب نمي‌شود». 

اينستاگرام نسخه‌ي مشابه اپليكيشن Datadive را با محوريت «ضد حريم خصوصي» راه‌اندازي مي‌كند. متخصصان ازطريق اين سرويس مي‌توانند براي دريافت پول اطلاعات شخصي خود همچون تاريخ تولد و اشكالات پزشكي و شماره تأمين اجتماعي (SSN) و موارد ديگر را فاش كنند. 

فعالان به‌دليل باز شدن سرويس جديد اينستاگرام تاور (Instagram Tower) از اينستاگرام انتقاد كردند. آن‌ها گفتند Instagram Tower باعث شده زندگي روزمره‌ي مردم بيش از حد به حالت ديجيتالي دربيايد؛ از پرداخت‌ها گرفته تا خريد لباس. فردي به نمايندگي از اينستاگرام گفت: «هيچ متخصصي مجبوربه استفاده از Insta Lens يا IG Pay يا Share to Buy نيست. ارزهاي الكترونيكي سنتي هنوز هم در بسياري از مناطق پذيرفته مي‌شوند». 

۲۰۳۰

مارك زاكربرگ به سناتور فلايستايل پيشنهاد داد كه او را فرماندار ايالت سيليكون‌ولي كند؛ اما اين پيشنهاد رد شد، سپس زاكربرگ شايعه‌هايي را كه مي‌گفتند او قصد دارد در سال ۲۰۲۳ براي انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام كند، رد كرد. زاكربرگ در آن زمان گفت قصد دارد همچنان روي اينستاگرام تمركز كند، پلتفرمي كه «كارهاي زيادي براي انجام دادن دارد». مارك زاكربرگ دستور داد طرح «قانون‌گذاري مجازي» به مسيري اختياري براي ايجاد قوانين ديجيتالي تبديل شود؛ بنابراين استفاده از آن ضروري نباشد. در پي اين كار، منتقدان گفتند زاكربرگ قصد دارد قدرت خود را در مديريت اينستاگرام تحكيم كند. 

مارك زاكربرگ تعرفه‌ي جديدي تحت عنوان اينستاتكس (InstaTax) روي تمامي معاملات بر بستر اينستاگرام اعمال مي‌كند. زاكربرگ مي‌گويد پولي كه از اين راه به‌دست مي‌آيد به ايجاد يك صندوق مالي مستقل براي تأمين نيازهاي مالي پروژه‌هاي كار عمومي ديجيتالي اختصاص داده مي‌شود. در نخستين مرحله‌ي پروژه، پيش‌دبستاني‌هاي ديجيتالي ايجاد مي‌شوند. 

بيلبوردهاي تبليغاتي مجازي روي كار مي‌آيند و براي پروژه‌ي Z Works كه توسط زاكربرگ تصويب شده، تبليغات مي‌كنند. اين پروژه‌ي جديد در تلاش براي توليد فيلترهاي هوا و تقويت‌كننده‌هاي مجازي غذا و الگوريتم جديدي كه بازديد بيشتري براي اينفلوئنسرهاي معمولي به‌ارمغان مي‌آورد است. 

نرخ محبوبيت مارك زاكربرگ سر به فلك مي‌كشد، بااين‌حال فعالان مي‌گويند ناظران مجازي زاكربرگ براي اعمال فيلترهايي كه با ماهيت اينستاگرام هم‌خواني دارد رفتاري سخت‌گيرانه از خود نشان مي‌دهند. همچنين گزارش‌ها نشان مي‌دهند افراد نوجوان به‌دليل وجود مجموعه‌قابليت‌هاي غيركاربردي و افزايش علاقه‌ي والدين‌شان به اينستاگرام، به‌سرعت در حال ترك اين پلتفرم هستند. اينستاگرام نسخه‌ي مشابه سرويس Quikpics را راه‌اندازي مي‌‌كند؛ اين سرويس، سرويس ساده‌ي دوبعدي براي اشتراك‌گذاري عكس است كه به‌دليل رعايت استانداردهاي زيبايي‌شناسي مينيمال، توسط نسل جديد مورداستقبال قرار مي‌گيرد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات