اجراي بازي‌هاي ويندوز در مك با استفاده از نرم‌افزار CrossOver 20

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كاربران رايانه‌هاي مك مبتني بر آرم از اين پس مي‌توانند با استفاده از نرم‌افزار crossover 20، بازي‌ها و برنامه‌هاي ويندوزي را اجرا كنند.
تبليغات

اپل در مراسم WWDC روند گذار از پردازنده‌هاي اينتل x86 به پردازنده‌هاي اختصاصي خود را علني كرد. كوپرتينويي‌ها در آن مراسم از لايه‌ي ترجمه‌ي بلادرنگ موسوم به روزتا ۲ پرده‌برداري كردند؛ روزتا ۲ نرم‌افزاري براي شبيه‌سازي محيط و زبان x86 به زبان ARM64 است. ما مي‌دانيم رايانه‌هاي مك جديد با پردازنده‌ي M1 مي‌توانند برنامه‌هاي مبتني بر اينتل و آرم ساخته‌شده براي iOS را اجرا كنند؛ اما متخصصان رايانه‌هاي مك كه براي برخي از نرم‌افزارهاي خاص به ويندوز احتياج دارند، ديگر قادر به اجراي ويندوز به‌صورت بوت كمپ (Boot Camp) نيستند و حتي ويندوز آرم خيلي از نرم‌افزارهاي مبتني بر x86 را همراهي نمي‌كند. بااين‌حال شركت نرم‌افزاري CodeWeavers اعلام كرده است كه نرم‌افزار CrossOver 20، اكنون براي مك‌هاي مجهز به پردازنده‌يM1 بهينه و قابل اجرا شده است؛ به اين معني كه رايانه‌هاي مك جديد مي‌توانند نرم‌افزار ويندوز را در سيستم‌عامل مك اجرا كنند. اگر با CrossOver آشنا نيستيد، اين نرم‌افزار يك پلتفرم مبتني بر پروژه منبع باز Wine است كه مي‌تواند محيط ويندوز را در مك OS و لينوكس اجرا كند و به عبارت ديگر، به متخصصان اين امكان را مي‌دهد تا نرم‌افزار ويندوز را روي سيستم‌عامل‌هاي ديگر، نصب و اجرا كنند؛ حتي بدون نصب نسخه كامل ويندوز و دقيقا مانند كاري كه روي ماشين مجازي انجام مي‌دهيد.

درحالي‌كه اپل و مايكروسافت تأييد كرده‌اند رايانه‌هاي مك مبتني بر آرم، حداقل درحال‌حاضر از ويندوز همراهي نمي‌كنند، حال توسعه‌دهندگان CodeWeavers قادر به اجراي كراس‌اور ۲۰ در رايانه‌هاي مك مجهز به تراشه M1 شده‌اند و آخرين نسخه CrossOver ازطريق روزتا ۲، نرم‌افزارها و بازي‌هاي اختصاصي ويندوز را براي متخصصان مك به ارمغان مي‌آورد.

تماشا در يوتيوب

همان‌طور كه در ويدئو مي‌بينيد، تيم CrossOver با موفقيت برخي از نرم‌افزارهاي ويندوز را روي رايانه‌هاي مك M1، از جمله نسخه‌ي دسكتاپ بازي محبوب Team Fortress 2، نصب كرده‌ است. بازي به‌اصطلاح لگ‌هايي دارد؛ اما بيشتر اوقات به‌خوبي اجرا مي‌شود. اجراي CrossOver 20 در مك‌ با تراشه M1 تنها با سيستم‌عامل مك OS بيگ سر نسخه‌ي بتاي 11.1 كه از شبيه‌ساز روزتا ۲ بهره مي‌برد امكان‌پذير بود و حالا متخصصاني كه آخرين نسخه بتاي مك OS را اجرا مي‌كنند هم‌ مي‌توانند نرم‌افزار كراس‌اور (با نام كامل CrossOver 20.0.2) را امتحان كنند و از آن لذت ببرند.

براي اطلاعات بيشتر در مورد CrossOver 20 مي‌توانيد به پست وبلاگ توسعه‌دهندگان اين پلتفرم در اينجا مراجعه كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات