واتساپ اپل را به رفتار غير رقابتي در اعمال برچسب حريم خصوصي متهم كرد
واتساپ از رويهي اعمال برچسب حريم خصوصي اپل روي اپليكيشنهاي اپاستور انتقاد كرد. سخنگوي واتساپ در گفتوگو با رسانهي Axios، اعمال برچسب حريم خصوصي را رفتار غير رقابتي دانست؛ چراكه توسعهدهندگان اپليكيشنهاي اپاستور ملزم به اعمال آنها هستند؛ درحاليكه اپليكيشنهاي از پيش نصبشدهي روي آيفون مانند iMessage، چنين برچسبي ندارند.
اپل براي اولين در WWDC 2020 برچسب حريم خصوصي را معرفي كرد. اين برچسبها همانند برچسبهاي ارزش تغذيهاي بستهبندي مواد غذايي، روي توضيحات اپليكيشنهاي اپ استور اعمال ميشوند تا پيش از دانلود، توضيحات بيشتري در مورد دادههايي كه هر اپليكيشن از متخصصان جمعآوري ميكند، به متخصصان ارائه دهند. از ۸ دسامبر (۱۸ آذر)، توسعهدهندگان ملزم شدند در انتشار بهروزرساني و عرضهي اپليكيشن جديد در اپ استور چنين اطلاعاتي را در توضيحات درج كنند. البته مشخص نيست از چه زماني اين اطلاعات براي متخصصان در اپ استور نمايش داده شود.
سخنگوي واتساپ در گفتوگو با Axios گفت:
برچسبهاي امنيتي اپل بايد علاوه بر اپليكيشنهاي شخص ثالث، براي سرويسهاي اپل نيز اعمال شوند و معيارهاي اپليكيشن براي حفظ اطلاعات خصوصي متخصص را منعكس كنند. ارائهي اطلاعات شفاف به متخصصان دربارهي حريم خصوصي آنها شروع خوبي است. همچنين اين موضوع اهميت دارد كه متخصصان بتوانند برچسبهاي امنيتي اپليكيشنهاي شخص ثالث در اپاستور را با اپليكيشنهاي از پيش نصبشده روي آيفون مانند iMessage مقايسه كنند.
گفته ميشود پيامرسان واتساپ اطلاعات برچسب حريم خصوصي خود را در اختيار اپل گذاشته و در بخش پرسشوپاسخ وبسايتش نيز دربارهي هر برچسب براي جمعآوري اطلاعات متخصص و هدف آن توضيحاتي داده است.
همچنين فيسبوك، مالك واتساپ، دربارهي قوانين حريم خصوصي اپل در سال جاري، از جمله آثار منفي سياستهاي iOS 14 روي صنعت تبليغات هدفمند انتقاد كرده است. بر اساس سياستهاي اين سيستمعامل براي توسعهدهندگان، اپليكيشنها براي جمعآوري دادههاي تبليغاتي (IDFA) بايد به متخصصان اطلاع دهند و از آنها تأييديه بگيرند. شناسه IDFA در هدفگذاري تبليغات به تبليغكنندگان كمك ميكند. فيسبوك اعلام كرد تغييرات iOS 14 باعث ميشود جمعآوري اطلاعات IDFA از اپليكيشنهاي اين شركت متوقف شود كه روي واحد تبليغاتي فيسبوك تأثير منفي ميگذارد.
فيسبوك در اطلاعيهاي در وبسايت اين شركت توضيح داد:
بهروزرسانيهاي اپل براي iOS 14، درآمدزايي تبليغكنندگان در Audience Network را تحت تأثير قرار ميدهند و با وجود تلاشهاي بسيار ما، پروژهي Audience Network را در اين سيستمعامل بياثر ميكنند و شايد در آينده، ارائهي اين پروژه در iOS 14 منطقي نباشد.
روز گذشته اپل اعلام كرد برچسبهاي جديد حريم خصوصي براي تمامي اپليكيشنهاي اپاستور اعمال ميشوند. البته با توجه به اينكه اپليكيشنهاي اپل مانند پيامرسان iMessage در اپ استور قرار نميگيرند و امكان دانلود مستقيم ندارند، اطلاعات برچسب حريم خصوصي آنها در وبسايت اپل قرار ميگيرد.
واتساپ براي راهاندازي به شماره تلفن و اطلاعات پروفايل متخصص نياز دارد و درصورت تأييد او، به مخاطبان و اطلاعات پرداختي متخصص دسترسي پيدا ميكند و براي ارتقاي سرويس خود دادههاي مصرفي را گردآوري ميكند. اطلاعات موجود در برچسب حريم خصوصي واتساپ ممكن است متخصصان را از نصب و بهروزرساني اين اپليكيشن منصرف كند و آنها iMessage را ترجيح دهند.
فيسبوك عرضهي برچسب حريم خصوصي اپل را تا اوايل سال آينده به تأخير مياندازد تا توسعهدهندگان براي اعمال تغييرات لازم فرصت داشته باشند. اين شركت همچنان درگير پروندههاي قضايي براي جمعآوري اطلاعات متخصصان است و مرداد امسال، به دليل استفاده از فناوري تشخيص چهره و جمعآوري اطلاعات چهرهي متخصصان، ۶۵۰ ميليون دلار جريمه شد. البته ادعاي اخير سخنگوي واتساپ از اپل به اتهامات رفتار غير رقابتي شركت سازندهي آيفون دامن ميزند.
هم انديشي ها