سياست جنجالي واتساپ، اطلاعات شخصي متخصصان را به فيسبوك مي‌دهد

جمعه ۱۹ دي ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
واتساپ اعلام كرد متخصصان بايد با قوانين جديد موافقت كنند تا داده‌هاي شخصي‌ آن‌ها در اختيار فيسبوك قرار بگيرد. كساني كه با قوانين موافقت نكنند، به‌زودي امكان استفاده از واتساپ را از دست خواهند داد.
تبليغات

واتساپ (WhatsApp)، پيام‌رسان تحت مالكيت فيسبوك كه همواره روي ممباحثه حريم خصوصي و امنيت مانور ويژه‌اي داده است و مي‌گويد رعايت حريم خصوصي در DNA-اش قرار دارد، به‌تازگي بيانيه‌اي منتشر كرده است تا خبر مهمي درباره‌ي اطلاعات بيش از دو ميليارد متخصصش اعلام كند.

واتساپ رسما به متخصصان گفته است كه دو راه پيش رو دارند: يا با به‌اشتراك‌گذاري داده‌هاي شخصي‌ با فيسبوك موافقت كنند يا اينكه حساب متخصصي‌ خود را حذف كنند.

اين اطلاعيه‌ از طريق نوتيفيكيشني در اپليكيشن واتساپ اعلام شده است و متخصصان را مستقيما به گزينه‌اي هدايت مي‌كند كه با ضربه زدن روي آن، با تمامي شرايط جديدي كه فيسبوك براي واتساپ تعيين كرده است موافقت مي‌كنند. كساني كه تا تاريخ ۸ فوريه‌ي ۲۰۲۱ (۲۰ بهمن ۱۳۹۹) با قوانين جديد واتساپ موافقت نكنند، امكان ادامه‌ي استفاده از اپليكيشن نخواهند داشت. 

براي مشاهده در ابعاد اصلي، روي تصوير بالا كليك كنيد

مدت‌زمان كوتاهي پس از تصاحب واتساپ توسط فيسبوك در سال ۲۰۱۴ به‌ مبلغ ۱۹ ميليارد دلار، توسعه‌دهندگان اين پيام‌رسان اعلام كردند سيستم رمزنگاري سرتاسري (End-to-End Encryption) را كه اهميت بسيار زيادي براي حفظ حريم خصوصي متخصصان دارد، در آن گنجانده‌اند.

اضافه شدن رمزنگاري سرتاسري به واتساپ اتفاق مهمي بود و روي افزايش تعداد متخصصان اين اپليكيشن تأثير به‌سزايي داشت؛ زيرا واتساپ از پروتكل رمزنگاري سيگنال (Signal Protocol) استفاده مي‌كند. پروتكل سيگنال، طرحي متن ‌باز (Open Source) براي رمزنگاري اپليكيشن‌ها و سرويس‌ها است كه كد منبع (Source Code) آن توسط تعداد زيادي از متخصصان امنيتي مطالعه و تأييد شده است. 

در سال ۲۰۱۶، واتساپ اعلام كرد اطلاعات متخصصانش در اختيار فيسبوك قرار مي‌گيرد؛ اما در آن زمان فقط يه بار به متخصصان اجازه داده شد كه به انتخاب خود، داده‌هايشان را به ‌اشتراك بگذارند. به گزارش Ars Technica، صفحه‌ي سياست‌هاي حريم خصوصي واتساپ به‌روزرساني شده و قانون مورد مباحثه تغيير كرده است. از ماه آينده‌ي ميلادي، متخصصان نخواهند توانست از تحويل داده‌هايشان به فيسبوك جلوگيري كنند.

تمامي شركت‌هاي تحت مالكيت فيسبوك (نظير واتساپ و اينستاگرام) داده‌هايشان را با‌ يكديگر به‌اشتراك مي‌گذارند

برخي از داده‌هايي كه واتساپ از متخصص جمع‌آوري مي‌كند شامل اين موارد مي‌شود: شماره موبايل، شماره موبايل فهرست مخاطبان موبايل، نام پروفايل‌ها، تصوير پروفايل‌ها، پيغام استاتوس به ‌همراه زمان آخرين باري كه متخصص الكترونيك بوده است و داده‌هاي تشخيصي (Diagnostic Data).

بر اساس سياست‌هاي جديد، فيسبوك اين حق را براي خود قائل مي‌شود كه داده‌هاي جمع‌آوري‌شده از طريق واتساپ را با شركت‌هاي تحت مالكيتش به ‌اشتراك بگذارد. 

در بخشي از صفحه‌ي به‌روزشده‌ي سياست‌هاي حريم خصوصي واتساپ مي‌خوانيم اين پيام‌رسان به‌عنوان يكي از اعضاي خانواده‌ي شركت‌هاي تحت مالكيت فيسبوك، «اطلاعات را از آن‌ها دريافت مي‌كند و با آن‌ها به‌اشتراك مي‌گذارد.» واتساپ ممكن است از اطلاعاتي كه از شركت‌هاي ديگر دريافت مي‌كند استفاده كند و اين شرايط براي شركت‌هاي ديگر نيز برقرار است.

به گفته‌ي واتساپ، دليل اصلي اين اقدام، كمك كردن به انجام بهتر كارها، ارائه‌ي سرويس‌هاي جديد، بهبود سرويس‌ها، شخصي‌سازي سرويس‌ها و موارد اين‌چنيني است. در برخي شرايط، نظير زماني ‌كه يك نفر از واتساپ براي برقراري تعامل با كسب‌و‌كاري متفرقه استفاده مي‌كند، ممكن است فيسبوك اطلاعات را با آن كسب‌و‌كار متفرقه به ‌اشتراك بگذارد. 

اطلاعيه‌ي واتساپ درحالي منتشر مي‌شود كه از حدود يك ماه پيش اپل از تمامي توسعه‌دهندگان (شامل توسعه‌دهندگان واتساپ) درخواست كرده است اطلاعاتي كه اپليكيشنشان از متخصص جمع‌آوري مي‌كند، به متخصص اعلام كنند. بر اساس اطلاعات درج‌شده در اپ استور، واتساپ اين حق را دارد كه «جزئيات خريدها، اطلاعات مالي، مكان، مخاطبان، محتواي متخصص، شناسه‌ها، استفاده از اينترنت و داده‌هاي تشخيصي» را جمع‌آوري كند.

در پي انتشار بيانيه‌ي واتساپ، خبرنگاران با اين شركت تماس گرفتند تا بفهمند اين تغييرات دقيقا چگونه رخ داده‌اند و متخصص چگونه مي‌تواند از آن‌ها جلوگيري كند؛ اما مديران واتساپ پاسخ نداده‌اند. 

اما فردي به‌نمايندگي از واتساپ كه نخواسته است نامش فاش شود، به Ars Technica مي‌گويد سياست حريم خصوصي جديد، بخشي از سياست‌هايي است كه فيسبوك پيش‌تر درباره‌ي آن‌ها صحبت كرده بود. اين سياست‌ها به كسب‌وكارها امكان مي‌دهند با استفاده از زيرساخت‌هاي فيسبوك، چت‌هاي واتساپ را ذخيره و مديريت كنند. نماينده‌ي واتساپ مي‌گويد سياست‌هاي جديد قرار نيست تغيير كنند و واتساپ اطلاعات چت‌هاي غير كاري را با فيسبوك به ‌اشتراك مي‌گذارد. 

صفحه‌ي سياست‌هاي حريم خصوصي و قوانين استفاده از واتساپ مجموعا بيش از هشت هزار كلمه محتوا دارد و پر از اصطلاحات حقوقي است كه فهميدن آن‌ها براي افراد عادي اصلا ساده نيست. واتساپ تصميم گرفته است به‌ شكل كاملا صريح، تمامي شرايط را توضيح ندهد تا خبرنگاران نتوانند جزئيات كامل ماجرا را در اختيار متخصصان بگذارند. 

پس از اعلام سياست‌هاي واتساپ، شاهد انتقادهاي زيادي از اين اپليكيشن بوديم و بسياري گفتند كه سراغ اپليكيشن‌ جديد مي‌روند. ايلان ماسك در توييتي گفت «سراغ استفاده از سيگنال برويد» و همين موضوع باعث شد استفاده از اين پيام‌رسان به‌شدت افزايش پيدا كند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات