جستجوي دانشمندان براي يافتن حيات فرازميني هوشمند بي‌نتيجه ماند

دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دانشمندان از تلسكوپي استراليايي براي جست‌وجوي علائم حيات و مطالعه بخش بزرگي از آسمان استفاده كردند اما جست‌وجوي آن‌ها بي‌نتيجه ماند.
تبليغات

دانشمندان در پژوهشي با مقياس بزرگ به مطالعه بيش از ۱۰ ميليون ستاره‌ در كيهان پرداختند؛ اما هيچ‌گونه علائمي از حيات را به دست نياوردند. طبق اين پژوهش كه در انجمن نجوم استراليا منتشر شد، جست‌وجوي هوش فرازميني (SETI) با آرايه‌ي ميدان عريض مورچيسون (MWA) انجام شد. اين آرايه مجموعه‌اي شامل ۴۰۹۶ آنتن است كه در خاك سرخ غرب استراليا براي مطالعه سيگنال‌هاي راديويي فضا به كار مي‌رود. چنوئا ترمبلي و استفن تينگاي، مؤلفان اين پژوهش از MWA براي گوش دادن به امضاهاي فناوري يا شواهد فناوري فرازميني‌ها در بخشي از آسمان اطراف صورت فلكي بادبان (ولا) استفاده كردند. به گفته‌ي ترمبلي اين منطقه به خاطر تعداد زياد ستاره‌هايي كه منفجر شدند يا مردند جذابيت زيادي دارد و داراي شرايطي ايده‌آل براي تولد ستاره‌هاي جديد است. دانشمندان براي جست‌وجوي حيات فرازميني در اين منطقه از پژوهش‌هاي ديگر هم استفاده كردند.

اما چگونه مي‌توان به سيگنال راديويي از تمدن فرازميني دوردست رسيد؟ سيگنال‌ها معمولا به شكل اصواتي غژغژمانند متصاعد مي‌شوند. پژوهشگرها هم به‌دنبال اين صداهاي تكراري هستند كه ممكن است حاصل نويز سياره يا سيگنالي عمدي و ساختگي باشند.

پژوهشگرها پس از گوش دادن به‌صورت فلكي بادبان به مدت ۱۷ ساعت، هيچ سيگنال مجهولي را كشف نكردند. جامعه‌ي آماري اين پژوهش شامل ۱۰.۳ ميليون منبع ستاره‌اي و شش سياره‌ي فراخورشيدي شناخته‌شده بود اما پژوهشگرها اين جست‌وجو را به يافتن شيئي در اقيانوس تشبيه كردند، درحالي‌كه آن‌ها فقط بخشي به اندازه‌ي استخر را مورد مطالعه قرار دارند. البته يك عيب ديگر هم در اين پژوهش وجود دارد. به گفته‌ي ترمبلي:

جست‌وجوي آثار فناوري با اين فرض انجام مي‌شود كه فناوري تمدن‌هاي فرازميني مشابه فناوري ما است.

شايد حيات فرازميني هوشمند هنوز به توانايي برقراري ارتباط ازطريق سيگنال‌هاي راديويي دست نيافته باشد. بخشي از كار ترمبلي، مطالعه مولكول‌هاي ساده‌ي موردنياز براي حيات و چگونگي كشف آن‌ها است. يافتن سيگنال اين مولكول‌ها مي‌تواند به‌معني كشف حيات فرازميني باشد. نگاهي عميق‌تر به مركز كهكشان هم مي‌تواند در دستور كار قرار بگيرد. البته اين منطقه قبلا مورد مطالعه قرار گرفته است. ازآنجاكه جست‌وجوي حيات فرازميني با ديگر زمينه‌هاي علمي هم پيوند خورده است به گفته‌ي ترمبلي، گام بعدي به اقدامات علوم ديگر وابسته است.

جست‌وجوي حيات فرازميني را مي‌توان به جست‌وجوي يك برگ در جنگلي تاريك تشبيه كرد؛ اما با همكاري علوم ديگر و پژوهش‌هاي اخترفيزيكي، كيهان كم‌كم چهره‌ي خود را آشكار خواهد كرد. پژوهشگرها در تاريخ دوم سپتامبر پژوهشي با عنوان افزايش دقت جست‌وجوي حيات هوشمند در كهكشان راه شيري را منتشر كردند. دانشمندان منچستر به آناليز مجدد داده‌ها پرداختند و محدوديت‌هاي جديدي را براي سيگنال‌هاي راديويي كهكشان در انديشه متخصصين گرفتند. طبق داده‌هاي جديد كمتر از ۰/۰۴ درصد از منظومه‌هاي ستاره‌اي از قابليت ميزباني تمدن هوشمند فرازميني مجهز به فناوري برخوردار هستند.

اما شايد حيات نزديك‌تر از آن باشد كه تصور مي‌كنيم. مريخ‌نورد استقامت ناسا و كاوشگر تيانون ۱ چين با قابليت جست‌وجوي حيات فرازميني در اين سياره‌ي سرخ در مسير مريخ قرار دارند. طبق پيش‌بيني‌ها اين كاوشگرها تا فوريه‌ي ۲۰۲۱ به مريخ خواهند رسيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات