شركتي خصوصي آغازگر جستجوي حيات در سياره زهره خواهد بود

جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت راكت لب احتمالا قبل از ناسا، فضاپيماي كوچكي را براي مطالعه ابرهاي زهره  و جستجوي علائم حيات به اين سياره ارسال خواهد كرد.
تبليغات

ايلان ماسك، بنيان‌گذار شركت اسپيس ايكس به‌دنبال فرستادن انسان به مريخ است. جف بزوس، مؤسس شركت آمازون به‌دنبال اسكان يك تريليون انسان در فضا است؛ اما مدير يكي از شركت‌هاي خصوصي فضايي با هدف جستجوي حيات در زهره، رويكرد متفاوتي را در پيش گرفته است.

دانشمندان در چندروز گذشته از كشف شگفت‌انگيز فسفين در جو زهره خبر دادند. اين ماده‌ي شيميايي از منبعي زيستي سرچشمه مي‌گيرد اما دانشمندان بدون ارسال كاوشگر به زهره نمي‌توانند با اطمينان دراين مورد سخن بگويند. اما حالا شركت خصوصي كوچك راكت لب كه در نيوزلند مستقر است، مأموريت جستجوي حيات در زهره را آغاز كرده است. اين شركت ماهواره‌ي كوچكي به‌نام فوتون را توسعه داد كه قرار است با راكت الكترون همين شركت تا سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود. به گفته‌ي پيتر بك، بنيان‌گذار و مديراجرايي راكت لب:

هدف مأموريت ما جستجوي حيات است. واضح است اكتشاف فسفين تأييدي براي احتمال وجود حيات در زهره است؛ بنابراين لازم مي‌بينم به آنجا برويم و از نزديك اين احتمال را مطالعه كنيم.

راكت‌لب تاكنون راكت‌هاي متعددي را به فضا ارسال كرده است كه وظيفه‌ي حمل ماهواره‌هاي شركت‌هاي خصوصي، ناسا و ارتش ايالات متحده را برعهده داشتند. اين شركت همچنين براي كاوشگر سفر به ماه به‌نام CAPSTONE با ناسا همكاري مي‌كند كه اوايل سال ۲۰۲۱ پرتاب خواهد شد.

شركت راكت لب، طرح جستجوي حيات در زهره را سال گذشته و قبل از اكتشاف فسفين ارائه داد. اگرچه راكت الكترون بسيار كوچك‌تر از راكت‌هاي متداول شركت اسپيس ايكس و ديگر رقبا است، توانايي ارسال كاوشگر به زهره را دارد. هزينه‌ي اين مأموريت ده‌ها ميليون دلار است كه شركاي ديگر بخشي از آن را پرداخت خواهند كرد. فضاپيماي فوتون، ماهواره‌ي كوچك ۳۰۰ كيلوگرمي است كه براي اولين‌بار در ماه جاري تست پرواز را گذراند. اين فضاپيما زماني پرتاب خواهد شد كه زمين و زهره در كمترين مسافت خود نسبت به يكديگر قرار بگيرند. در اين حالت كاوشگر پس از تنها چند ماه به مقصد خواهد رسيد.

كاوشگر فوتون با عبور از سياره‌ي زهره، به اندازه‌گيري و ثبت تصاوير مي‌پردازد. اين فضاپيما همچنين كاوشگر كوچك ۳۷ كيلوگرمي را براي جستجوي علائم حيات در جو اين سياره رها خواهد كرد. اين كاوشگر كوچك با سرعت تقريبي ۹/۵ كيلومتر و بدون چتر نجات وارد آسمان زهره خواهد شد. سپس با حركت در محل اكتشاف فسفين و نقاطي كه احتمال حيات ميكروبي در آن‌ها بالا است، داده‌هايي را به زمين ارسال خواهد كرد.

راكت لب همچنين با دانشمنداني مثل سارا سيگر از مؤسسه‌ي فناوري ماساچوست و يكي از پژوهشگران اكتشاف فسفين، براي تعيين محموله‌هاي كاوشگر همكاري مي‌كند. گرچه اين كاوشگر تنها قادر به حمل يك ابزار است، مي‌تواند داده‌هاي سودمندي را به زمين بازگرداند. دكتر سيگر از ابزار طيف سنج مادون قرمز يا نوعي تحليلگر گازي براي تأييد وجود فسين و اندازه‌گيري گازهاي ديگر سخن گفت.

دكتر سيگر عضوي از گروه بي آي (Breakthrough Initiatives) است كه يوري ميلنر، سرمايه‌گذار روسي از بنيان‌گذاران آن است. تيم سيگر در طول شش ماه آينده به مطالعه اهداف مأموريت‌هاي كوچك، متوسط و طولاني به زهره خواهند پرداخت. كاوشگر فضاپيماي فوتون مدت زيادي را در جو زهره دوام نخواهد آورد. اين كاوشگر احتمالا بدون دوربين خواهد بود اما خروجي علمي مفيدي را ارسال خواهد كرد.

از طرفي ناسا در حال برنامه‌ريزي مأموريت‌هاي بزرگتري به زهره است. يكي از اين مأموريت‌ها DAVINCI+ و ديگري VERITAS است كه هر كدام قابليت‌هاي منحصربه فردي دارند. بااين‌حال مزيت اصلي راكت لب سرعت است. اين شركت با سرعت بيشتري نسبت به سازمان‌هاي دولتي، مأموريت خود را توسعه مي‌دهد. اگرچه فضاپيماي كوچك اين شركت فاقد برخي امكانات پيچيده است، پس از وگا ۲ فضاپيماي اتحاد جماهير شوروي در ۱۹۸۵، اولين فضاپيمايي است كه وارد جو زهره مي‌شود.

مأموريت راكت لب باتوجه‌به كشف فسفين، چشم‌انداز هيجان‌انگيزي را براي اكتشافات علمي خواهد داشت و حتي مي‌تواند رويكرد پژوهشگران را نسبت به اكتشافات سياره‌اي تغيير دهد. ناسا فضانورداني را به ماه فرستاد. اسپيس ايكس به‌دنبال فرستادن انسان به مريخ است؛ و حالا نوبت راكت لب است تا ادعاي خود درباره‌ي زهره را ثابت كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات