داينتيكس از ماكت ماه‌نشين خود رونمايي كرد

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت داينتيكس اخيرا از ماكتي از ماه‌نشين خود رونمايي كرده كه اميدوار است به‌زودي بتواند امكان رساندن فضانوردان ناسا به ماه را فراهم كند.
تبليغات

شركت داينتيكس، هفته گذشته از طرح پيشنهادي ماه‌نشين خود رونمايي كرد. اين نمونه اوليه داراي يك ماژول خدمه، آرايه‌هاي خورشيدي تاشو و مخزن‌هاي پيشرانه براي فرود و برخاست ماه‌نشين است. اين ماكت كه در اندازه واقعي ساخته شده، حكم پيش‌نمايش‌ واقع‌نمايانه‌اي را دارد كه براي اصلاح، بازنگري و بهبود طراحي نهايي ماه‌نشين مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

كيم دورينگ، معاون بخش سامانه‌هاي فضايي شركت داينتيكس در اين خصوص ابزار داشت:

از اينكه تيم ما توانايي طراحي اين سامانه را داشته، مفتخريم. ما با رويكرد استفاده مجدد و پايدار خود آماده‌ايم تا وظيفه تحويلِ سخت‌افزارهاي مأموريت ناسا را با موفقيت و ايمني كامل برعهده گيريم.

مأموريتي كه دورينگ در صحبت‌هاي خود به آن اشاره داشت، همان «مأموريت آرتميس» ناسا در كره ماه است. در مأموريت آرتميس ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ دو فضانورد را در نزديكي قطب جنوب ماه فرود بياورد و تا سال ۲۰۲۸ نيز يك پايگاه دائمي را در آنجا بسازد تا اين بار فضانوردان در قمر طبيعي زمين حضوري مستمر داشته باشند. ناسا قصد دارد فضانوردان مأموريت آرتميس را با استفاده از فضاپيماي اوريون و سامانه پرتاب فضايي خود به ماه برساند.

بااين‌حال، ناسا براي رساندن فضانوردان خود از مدار ماه به سطح آن و بازگرداندن آن‌ها به خدمات شركت‌هاي خصوصي متكي است. آژانس فضايي مدت زيادي است كه مي‌خواهد اين سفرها به سطح ماه را از ايستگاه مداري كوچكي به‌نام «گيت‌وي» انجام دهد. بااين‌حال، ممكن است كه در مأموريت سال ۲۰۲۴ از اين ايستگاه مداري استفاده نشود.

طرح مفهومي از ماه‌نشين داينتيكس روي كره ماه

فروردين‌ماه بود كه ناسا اعلام كرد، قراردادي را با سه گروه صنعتي عمده متشكل از داينتيكس، اسپيس ايكس و نشنال تيم (متشكل از شركت‌هاي مختلف به رهبري بلو ارجين) به امضا رسانده است. اين قرارداد در مجموع ۹۶۷ ميليون دلار ارزش داشته و براي مدت ۱۰ ماه كاري منعقد شده است.

ناسا تا اوايل سال آينده ميلادي يكي از ماه‌نشين‌ها را براي ساخت و آزمايش انتخاب مي‌كند. آژ‌انس فضايي انتظار دارد كه حداقل تا سال ۲۰۲۴ كه مأموريت آرتميس ۳ فرود تاريخي خود روي ماه را انجام مي‌دهد، آماده به كار باشد. مأموريت آرتميس ۳، قرار است كه اولين مأموريت سرنشين‌دار پس از بيش از نيم‌قرن در ماه باشد. مأموريت‌هاي آرتميس ۱ و ۲ هم به‌ترتيب مأموريت‌هاي بدون سرنشين و مأموريت‌هايي به دور ماه خواهند بود. اين دو مأموريت به ترتيب در اواخر سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ انجام مي‌گيرند.

ناسا خدمات فرود ماه را نيز از شركت يا شركت‌هايي تهيه خواهد كرد كه ماه‌نشين‌هايشان بتواند به‌صورت كامل به مرحله عملياتي برسد. اين قرارداد نيز مشابه «برنامه خدمه تجاري» ناسا است كه در آن پروازهاي فضايي به ايستگاه فضايي بين‌المللي و بالعكس به وسيله شركت‌هاي خصوصي انجام مي‌گيرند.

شركت اسپيس ايكس قصد دارد از فضاپيماي استارشيپ خود براي فرود روي ماه استفاده كند. استارشيپ همان فضاپيمايي است كه شركت فضايي ايلان ماسك براي سفر به مريخ در حال ساخت آن است. در طرح پيشنهادي نشنال تيم اِلمان‌هايي از طراحي فضاپيماي بلو ارجين، فضاپيماي حمل محموله سيگنوس از نورثروپ گرومن و كپسول فضايي اوريون ناسا بهره برده شده كه پيمانكار اصلي آن لاكهيد مارتين است. ماه‌نشين چهار سرنشينه‌اي كه داينتيكس طراحي كرده به اندازه ماه‌نشين مأموريت آپولو است.

اين فضاپيما به‌وسيله يك موشك ولكان سانتاور متعلق به شركت يونايتد لانچ الاينس به فضا پرتاب مي‌شود. براي هر مأموريت نياز به پرتاب ۳ موشك ولكان سانتاور است، يك پرتاب براي خود ماه‌نشين و دو پرتاب ديگر هم براي دو مخزن سوخت. شركت داينتيكس قصد دارد پيش از مأموريت آرتميس ۳ يك مأموريت آزمايشي را براي اثبات قابليت‌هاي سامانه خود از جمله سوخت‌گيري خارج از جو انجام دهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات