چين نمونه‌هاي خاك ماه را به زمين آورد

پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شب گذشته، كپسول دربردارنده‌ي خاك و سنگ‌هاي ماه با فرود در ناحيه‌ي مغولستان داخلي در چين، مأموريت پيچيده‌‌ي چانگ‌اي ۵ را به پايان رساند.
تبليغات

رسانه‌ي دولتي چين تأييد كرد كه نخستين مأموريت اين كشور براي آوردن نمونه از خاك ماه به‌تازگي به ‌همراه محفظه‌اي حاوي سنگ‌هاي قمري به زمين بازگشته است. كپسول شامل نمونه كه فضاپيماي چيني دو هفته‌ي پيش آن را از سطح ماه برداشت كرده بود، شب گذشته پس از عبور از جو زمين با چتر نجات در ناحيه‌ي مغولستان داخلي فرود آمد.

فرود كپسول، پايان مأموريت قمري به‌شدت پيچيده‌ي چانگ‌اي ۵ را رقم زد. اين مأموريت چهارم آذر پرتاب شد و مجموعه‌اي متشكل از چهار فضاپيماي رباتيك را روانه‌ي مدار ماه كرد. ۱۱ آذر، دو فضاپيما شامل سطح‌نشين و ماژول صعود روي سطح ماه فرود آمدند تا نمونه‌هايي از سنگ‌هاي قمري برداشت كنند. به‌ محض آن‌كه مواد كافي جمع‌آوري شد، صعودگر از روي ماه برخاست و نمونه‌ها را تا اتصال به فضاپيماي مدارگرد با خود حمل كرد.

مرجع متخصصين ايران مراحل ماموريت قمري چانگ اي 5

سپس سفر بازگشت به زمين آغاز شد. ماژول صعود نمونه‌ها را به فضاپيماي ديگري منتقل كرد كه در مسير بازگشت به خانه قرار داشت. شب گذشته، كپسول حاوي نمونه درون جو شيرجه زد و در نهايت با چتر نجات روي زمين فرود آمد. فرود كپسول مأموريت چانگ‌اي ۵، چين را پس از ايالات متحده و شوروي به سومين كشوري تبديل كرد كه نمونه‌هاي ماه را به زمين ‌آورده است. درواقع آخرين بار شوروي با مأموريت رباتيك لونا ۲۴ در سال ۱۹۷۸ موفق شده بود سنگ‌هاي قمري را به زمين بياورد.

پس از فرود، مقام‌هاي چيني موقعيت كپسول را شناسايي و آن را به‌سرعت به آزمايشگاه منتقل كردند. چين اميدوار است حداكثر ۴ كيلوگرم مواد از ناحيه‌اي كاوش‌نشده از ماه به‌ نام «اقيانوس طوفان‌ها» جمع‌آوري كرده باشد. اين بخش از سطح قمري بسيار هموارتر از ديگر نواحي است و دانشمندان گمان مي‌كنند سنگ‌هاي آنجا در اثر فعاليت اخير آتشفشاني يك‌دست شده‌اند. مطالعه‌ي اين مواد در محيط آزمايشگاه مي‌تواند از تكامل ماه و همچنين كل تاريخچه‌ي پيچيده‌ي منظومه‌ي زمين و ماه درك بهتري به دانشمندان بدهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات