زمين حداقل تا ۱۰۰ سال آينده از برخورد با سيارك آپوفيس در امان خواهد بود

دوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس گزارش ناسا، آپوفيس حداقل تا ۱۰۰ سال آينده به زمين برخورد نخواهد كرد. اين سيارك قطري نزديك به ۳۲۵ متر دارد و از كمربند كويپر به سمت زمين حركت مي‌كند.
تبليغات

به گزارش Scitechdaily، ناسا چندي پيش اعلام كرد كه جرمي در نزديكي زمين در حركت است و تصور مي‌شود در سال ۲۰۶۸ به زمين برخورد كند؛ اما مطالعه راداري اين مسئله را رد كرده است و اين سيارك حداقل تا ۱۰۰ سال آينده به سياره‌ي ما برخورد نخواهد كرد.

پس از كشف آپوفيس ۹۹۹۴۲ در سال ۲۰۰۴، اين سنگ فضايي به‌عنوان يكي از خطرناك‌ترين سيارك‌ها شناخته ‌شد كه مي‌توانست زمين را تحت تأثير قرار بدهد؛ اما با مطالعه محققان اين ارزيابي تغيير كرد. نتايج حاصل از مطالعه راداري و تجزيه و تحليل دقيق به ستاره‌شناسان كمك كرد به اين نتيجه برسند كه حداقل براي يك قرن، سيارك آپوفيس خطري براي زمين ايجاد نمي‌كند.

اخترشناسان پيش‌بيني كرده بودند كه آپوفيس مي‌تواند تهديدي جدي براي زمين باشد و در سال ۲۰۲۹ به طرز عجيبي به زمين نزديك شود. با مطالعه دقيق‌تر اين سيارك و برخلاف تصور اوليه، تأثير خطر برخورد به زمين در سال ۲۰۲۹ و همچنين احتمال خطر برخورد ديگري در سال ۲۰۳۶ رد شد.

زماني ‌كه سيارك غول‌پيكر آپوفيس در ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹) به زمين نزديك شد، محققان با مشاهدات دقيق، تخمين حركت به دور خورشيد را تصحيح كردند و اين امكان ميسر شد تا با اطمينان، خطر برخورد آپوفيس در سال ۲۰۶۸ را نيز رد كنند.

ديويد فارنوكيا، از مركز مطالعات اجسام نزديك زمين ناسا (CNEOS)، مي‌گويد:

احتمال برخورد آپوفيس در سال ۲۰۶۸ وجود ندارد و محاسبات ما نشان مي‌دهد كه تا ۱۰۰ سال آينده هيچ خطري زمين را تهديد نمي‌كند. بنابراين مي‌توانيم آپوفيس را از فهرست خطر برخورد به زمين حذف كنيم.

پژوهشگران براي مطالعه دقيق حركت آپوفيس، از آنتن راديويي ۳۰ متري شبكه فضاي دوردست ناسا در مركز شبكه‌هاي فضاي دوردست گلدستون ايالت كاليفرنيا استفاده كردند.

مارينا بروزوويچ، از دانشمندان آزمايشگاه پيش‌رانش جت ناسا (JPL)، مي‌گويد:

آپوفيس اخيرا به زمين نزديك شد؛ اما هنوز ۱۷ ميليون كيلومتر با آن فاصله دارد. ما توانستيم اطلاعات مفيد و دقيقي در مورد فاصله آپوفيس تا دقت ۱۵۰ متر به‌ دست آوريم. اين مطالعه باعث شد هرگونه خطر برخورد را رد كنيم و يك فرصت علمي شگفت‌انگيز ايجاد كرد.
مرجع متخصصين ايران  شبكه فضاي دوردست ناسا - آپوفيس

مركز گلدستون با استفاده از تلسكوپ ۱۰۰ متري گرين بنك در ويرجينياي غربي، امكان تصويربرداري از آپوفيس را فراهم كرد. با توجه به فاصله‌ي ۱۷ ميليون كيلومتري آپوفيس (حدود ۴۴ برابر فاصله‌ي زمين و ماه)، تصاوير راداري اين سيارك داراي وضوح ۳۸٫۷۵ متر در هر پيكسل  هستند كه رزولوشن قابل توجهي است.

محققان با مطالعه داده‌هاي خود در تلاش هستند تا در مورد شكل سيارك اطلاعات بيشتري به دست بياورند. مطالعه‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه آپوفيس، شكلي شبيه به بادام‌زميني دارد. اخترشناسان همچنين در تلاش هستند تا سرعت چرخش سيارك و حالت چرخش آن را درك كنند.

در تاريخ ۱۳ آوريل ۲۰۲۹ (۲۵ فروردين ۱۴۰۸)، آپوفيس در فاصله‌ي كم‌تر از ۳۲ هزار كيلومتري سطح زمين عبور خواهد كرد. طي اين رويداد، سيارك در نيم‌كره شرقي و بدون كمك تلسكوپ قابل مشاهده خواهد بود و فرصت بي‌سابقه‌اي براي پژوهشگران است كه از نزديك، قسمتي از منظومه‌ي شمسي را مشاهده كنند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات