مرجع متخصصين ايران

مطالعه هدفون بي‌سيم سامسونگ Gear IconX 2018

پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقيقه
سامسونگ با عرضه نسخه‌ي ۲۰۱۸ هدفون بي‌سيم Gear IconX، قصد دارد به رقيبي قدرتمند در بازار رقابتي اين دسته از محصولات تبديل شود. اما آيا اين شركت در اين راه موفق بوده است؟
تبليغات

چند سال پيش و هنگامي كه اپل در مراسم رونمايي از آيفون ۷، اعلام كرد كه جك ۳.۵ ميلي‌متري هدفون را از جديدترين پرچم‌دار آن زمان خود حذف كرده است، هيچ‌كس فكر نمي‌كرد كه كم‌كم، ديگر شركت‌ها نيز دنباله‌رو اپل شوند و شروع به حذف اين جك كنند. يكي از شركت‌هايي كه كماكان اين ورودي را در موبايل‌هاي پرچم‌دار خود قرار مي‌دهد، سامسونگ است و در گلكسي نوت ۸ و گلكسي اس ۸ و گلكسي اس ۸ پلاس، شاهد اين جك هستيم. با اين حال، اين اقدام سازندگان موبايل‌ هوشمند باعث شد كه بازار هدفون‌ بي‌سيم بلوتوث، جان تازه‌اي بگيرد و شركت‌هاي مختلف، شروع به توليد هدفون‌هاي مختلف بلوتوث كنند.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گير آيكون ايكس / Samsung gear iconx

در اين ميان، بازاري براي نوع تازه‌اي از هدفون‌ها به وجود آمد؛ هدفون‌ True Wireless يا همان بدون‌سيم واقعي. ويژگي منحصر‌به‌فرد اين نوع هدفون‌، اين است كه حتي براي متصل شدن به خودش، نيازي به سيم ندارد و تنها از طريق قرار دادن هدفون‌ درون شارژر، آن‌ را شارژ مي‌كنيد. با اينكه سامسونگ جزو آن «نژاد كم‌يابي» است كه هنوز به جك ۳.۵ ميلي‌متري وفادار مانده؛ اما سعي كرد با عرضه هدفون‌ وايرلس واقعي IconX، بازار اين نوع هدفون‌ را نيز به دست بياورد. سال ۲۰۱۷، سامسونگ نسخه‌اي از IconX را عرضه كرد و امسال، با عرضه نسخه سال ۲۰۱۸ اين هدفون، سعي در رفع نواقص نسخه قبلي آن داشته است. اما آيا سامسونگ كه در صنعت صدا نوپا محسوب مي‌شود، توانسته است با اين هدفون‌، محصول درخوري ارائه كند؟ 

به‌عنوان كسي كه تابه‌حال از هدفون‌هاي زيادي استفاده كرده است، هيچوقت طرفدار هدفون‌ درون موبايل قديمي نبودم. دليل اصلي آن هم كوچكي فضاي داخلي گوش‌هايم بود كه باعث مي‌شد صرف انديشه متخصصين از نوع سَري كه براي هدفونم انتخاب مي‌كردم، آن‌ها درون گوش من قرار نگيرند و خيلي سريع از گوش من در مي‌آمدند. به همين دليل هميشه براي انتخاب هدفوني كه درون موبايل باشد و بتوانم از آن، هم در شرايط عادي و هم در هنگام ورزش استفاده كنم، با چالش خيلي بزرگي روبه‌رو مي‌شدم و مجبور بودم هميشه از هدفوني استفاده كنم كه گيره‌اي داشته باشد و پشت گوش برود و به اين ترتيب از در آمدن هدفون‌ از درون گوشم جلوگيري كنم. به همين دليل، پس از معرفي انواع و اقسام اين هدفون‌هاي كاملا وايرلس، انديشه متخصصين مثبتي به آن‌ها نداشتم و حس مي‌كردم كه حداقل براي من ساخته نشده‌اند. اين انديشه متخصصين من، چندي پيش كه شروع به استفاده از هدفون‌ Bose SoundSport كردم تا حدي نقض شد و هنگام آزمايش هدفون‌هاي كاملا وايرلس سامسونگ،‌ انديشه متخصصينيه من به‌طور كلي نقض شد و من متقاعد شدم كه كوچكي فضاي داخل گوش، ديگر اشكالي براي من به وجود نخواهد آورد و بالاخره شركت‌ها (البته به غير اپل و ايرپاد كه به هيچ‌وجه دوست ندارد درون گوش‌هاي كوچك بماند) به راه حلي دست پيدا كردند كه افرادي مثل من نيز بتوانند به‌راحتي از اين هدفون‌ها استفاده كنند؛ زيرا Gear IconX، به‌راحتي درون گوش من قرار گرفت و تحت هيچ شرايطي قصد درآمدن از گوش من نداشت! سامسونگ براي اينكه اين هدفون‌ به‌راحتي درون گوش شما قرار بگيرد و با هر سايز موبايل سازگار باشد، سه سَري مختلف به همراه سه حلقه پلاستيكي با سه سايز مختلف درون جعبه Gear IconX قرار داده است. در هنگام استفاده از سَري‌هايي كه به‌صورت پيش‌فرض روي خود هدفون قرار داشت، كمي گوش‌هاي من درد گرفتند؛ اما به‌محض اينكه آن‌ها را با سري‌هاي سايز كوچك‌تر تعويض كردم، اين اشكال كاملا حل شد و نكته جالب اين بود كه حس مي‌كردم هر كدام از اين موبايل‌ها، بهتر درون گوش من قرار گرفته‌اند.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گير آيكون ايكس / Samsung gear iconx

يكي ديگر از نكات بسيار جالب اين هدفون‌، طراحي فوق‌العاده آن‌ است. براي طراحي هدفون‌ كاملا بدون‌سيم، شما بايد تمام تكنولوژي‌هاي موجود از جمله درايورهاي صدا، باتري، ميكروفون و ديگر قطعات را درون فضاي بسيار كوچكي قرار دهيد كه سامسونگ موفق شده است با يك مهندسي بي‌نظير، تمام اين قطعات را درون Gear IconX قرار دهد و در عين حال ظاهري زيبا و ساده را حفظ كند. كافي است Gear IconX را با هدفوني مانند Bose SoundSport Free از لحاظ ظاهري مقايسه كنيد تا متوجه شويد سامسونگ چه كار فوق‌العاده‌اي انجام داده است. اما يكي ديگر از نكات بسيار جالب اين هدفون، فضاي ۴ گيگابايتي‌ است كه در آن وجود دارد و شما مي‌توانيد با انتقال موسيقي‌هاي دلخواهتان به اين هدفون و بدون نياز به تلفن‌، از روي خود آن‌ موسيقي را پخش كنيد كه امكان بسيار خوبي است. مخصوصا اگر دوست داريد براي دويدن به بيرون برويد. نحوه كنترل آهنگ‌ها نيز از طريق اين هدفون‌ها بسيار جالب است. هر كدام از موبايل‌هاي IconX، داراي يك تاچ‌پد است. يك بار ضربه، آهنگ را متوقف مي‌كند. دو بار ضربه، به آهنگ بعدي مي‌رود. سه ضربه، آهنگ قبلي و نگه داشتن انگشت روي تاچ‌پد، دستيار صوتي شما را فعال مي‌كند. البته اگر در حال پخش آهنگ از روي خود حافظه داخلي آيكون ايكس هستيد، مي‌تواند با دوبار ضربه زدن و نگه داشتن، به ليست پخش بعدي برويد و همچنين با سوايپ رو به بالا يا پايين، صدا را تنظيم كنيد. به اين نكته نيز توجه كنيد كه تمام اين اعمال، روي هر دو موبايل آيكون ايكس قابل اجرا هستند.  اولين نكته منفي‌ كه هنگام كار با آيكون ايكس متوجه آن شدم، اشكال در كار با تاچ پد بود. هر چند اشكالي با تعويض ترك يا متوقف كردن آهنگ نداشتم؛ اما بزرگ‌ترين اشكال من، هنگام تنظيم صدا بود كه هر گاه قصد تنظيم صدا داشتم، به اشتباه آهنگ را عوض يا پخش آهنگ را متوقف مي‌كردم.

سامسونگ در Gear IconX نسخه سال ۲۰۱۸، سعي داشته است ايرادات نسخه قبلي اين هدفون‌ را حل كند. ايرادات وارد به نسخه سال قبل اين هدفون‌،‌ عمر باتري كوتاه و اشكالات در ارتباط با موبايل هوشمند بود. اجازه بدهيد اول در مورد باتري اين هدفون‌ها حرف بزنم كه با در انديشه متخصصين گرفتن تمام جوانب و اندازه فوق‌العاده كوچك IconX، عملكردي بسيار عالي دارند. سامسونگ مدعي شده است كه اين هدفون‌ها تا ۷ ساعت توانايي پخش آهنگ دارند كه در آزمايش‌هاي ما، اين رقم چيزي در بين ۶ تا ۶ ساعت و نيم بود. البته اين نكته را نيز در انديشه متخصصين بگيريد كه اگر آهنگ را از روي موبايل پخش كنيد، عمر باتري كمتر مي‌شود و اگر از روي حافظه داخلي آيكون ايكس پخش كنيد،‌ باتري مدت طولاني‌تري دوام مي‌آورد. براي شارژ كردن هدفون‌، كافي است آن‌ را درون كيس باتري‌ كه سامسونگ با IconX عرضه كرده است قرار دهيد. دو چراغ در جلوي اين جعبه قرار دارند كه هر كدام براي يك موبايل هستند و وضعيت شارژ آن‌ها را نشان مي‌دهند. قرمز به معناي اين است كه آن‌ها در حال شارژ شدن هستند و سبز به معناي اين است كه هدفون‌ها شارژ شده‌اند. كيس از طريق يك درگاه يو‌اس‌بي نوع سي شارژ مي‌شود و وضعيت باتري كيس نيز از طريق چراغ ديگري كه در پشت آن تعبيه شده، قابل مشاهده است.

اما دومين اشكال سامسونگ در نسخه ۲۰۱۷ اين هدفون، اشكالات ارتباطاتي بين هدفون و موبايل هوشمند بود. به غير از بار اول كه مدت‌زمان نسبتا زيادي طول كشيد تا هدفون‌ به موبايل هوشمند من متصل شود، از آن به بعد تنها كاري كه من انجام مي‌دادم، برداشتن هدفون‌ از درون شارژر و قرار دادن آن‌ درون گوشم بود. در اين حالت، به‌صورت خودكار، هدفون‌ به موبايل من متصل مي‌شد و به‌راحتي هر چه تمام‌تر به موسيقي مورد انديشه متخصصينم گوش مي‌دادم. هر چند بعضي اوقات كه از موبايل زياد دور مي‌شدم يا آن را جابجا مي‌كردم، با توقف كوتاهي در پخش موسيقي مواجه مي‌شدم كه براي يك هدفون كاملا وايرلس، اتفاقي عادي است و ضربه‌اي به تجربه متخصصي وارد نمي‌كند. نكته ديگري كه بدنيست به آن اشاره كنيم، نحوه انتقال موسيقي به هدفون‌ است. شما با متصل كردن اين هدفون‌ به موبايل هوشمند از طريق آداپتورهايي كه درون جعبه آن قرار داده شده است، مي‌توانيد از موبايل هوشمندتان آهنگ‌هاي مورد علاقه‌ خود را به آيكون ايكس منتقل كنيد يا با متصل كردن آن‌ از طريق كيس شارژ به رايانه شخصي‌تان و استفاده از نر‌م‌افزار مخصوص اين هدفون، اين كار را انجام دهيد. 

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گير آيكون ايكس / Samsung gear iconx

شما براي انجام تنظيمات مختلف IconX، بايد پس از آنكه آن را به موبايل هوشمندتان متصل كرديد، از طريق برنامه Samsung Gear،‌ تنظيمات دلخواهتان را انجام دهيد. در اين برنامه‌، مي‌توانيد انتخاب كنيد كه كدام يك از موبايل‌ها، موبايل اصلي است، صداي آن‌ها را تنظيم كنيد، انتخاب كنيد كه از موبايل يا از خود آيكون ايكس موسيقي پخش شود و حتي در موبايل‌هاي سامسونگ، با اتصال اپليكيشن Samsung Health و يكپارچه‌سازي آن با IconX، ورزش خودتان را مانيتور كنيد. اين هدفون‌، مي‌تواند تشخيص دهد كه چه زماني شروع به دويدن كرديد و به اين ترتيب،‌ مي‌توانند اطلاعات جامعي را از ورزش شما در آينده به شما ارائه دهد و يكپارچه‌سازي با اپليكيشن سامسونگ هلث، باعث مي‌شود كه آمار دقيق‌تري به شما ارائه شود. اما يكي از ويژگي‌هاي جديد و جالب IconX، ويژگي مربي آن است. اين مربي در هنگام ورزش، ضمن اينكه به شما مي‌گويد چه مدت‌زماني در حال ورزش هستيد، به شما پيشنهادهايي نيز ارائه مي‌كند. به‌طور مثال پيشنهاد مي‌كند كه در حال حاضر، بهتر است سرعت خود را كم يا زياد كنيد. هنگامي كه اين مربي مجازي حس كند انگيزه‌تان كم شده است، با گفتن جملات اميدبخش و انگيزشي، سعي مي‌كند شما را به ادامه ورزش تشويق كند. آيكون ايكس با ديگر موبايل‌هاي اندرويد و حتي آيفون نيز سازگاري دارد؛ اما اگر دوست داريد از امكانات مخصوص ورزش اين هدفون‌ استفاده كنيد، بايد آن را به يك موبايل سامسونگ متصل كنيد. اگر بخواهم صادق باشم، اصلا انتظار نداشتم كه اين هدفون به‌طور كلي با ديگر موبايل‌ها كار كند و همين مسئله، ارزش خريد آن را بسيار بالاتر مي‌برد.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گير آيكون ايكس / Samsung gear iconx

اما مهم‌ترين ويژگي يك هدفون، صداي آن است. با اينكه سامسونگ شركتي نيست كه به‌صورت تخصصي روي صدا كار كند، بايد اعتراف كنم كه صداي IconX واقعا من را شگفت‌زده كرد. با اينكه اين هدفون‌ بيشتر به‌نحوي طراحي شده‌ است كه براي ورزش مناسب باشد، داراي صداي بسيار خوب و زنده‌اي است. درست است كه صداي آن‌ به پاي محصولات شركت‌هايي كه در اين كار تخصص دارند، نمي‌رسد؛ اما صداهاي زير، ميانه و بم، به‌خوبي در اين هدفون‌ تنظيم شده‌اند و حتي بيس آهنگ‌ها نيز حس و حالي زنده دارد و باعث مي‌شود كه بهخصوص در هنگام ورزش، احساس خوبي به شما دست بدهد. اگر بخواهم در يك جمله در رابطه با صداي اين هدفون‌ها انديشه متخصصين بدهم، بايد بگويم كه صداي آن‌، بسيار فراتر از انتظار من است. همانطور كه در ابتداي مطالعه اشاره كردم، اين هدفون‌ داراي يك ميكروفون است كه به شما كمك مي‌كند در هنگام ورزش و بدون نياز به موبايل‌، به تماس‌ها پاسخ دهيد كه در هنگام زنگ خوردن موبايل، دستيار مجازي شما، نام شخص تماس‌گيرنده را به شما اعلام مي‌كند. با اينكه فاصله اين ميكروفون‌ از دهان شما زياد است؛ اما عملكرد بسيار خوبي دارد. اما اين ميكروفون‌ براي منظور ديگري نيز استفاده مي‌شود. ويژگي‌اي در IconX وجود دارد با نام «صداي محيط» كه با فعال كردن آن از طريق تنظيمات اپليكيشن Gear، مي‌توانيد از طريق اين ميكروفون‌ در هنگام گوش دادن به موسيقي، صداي محيط را نيز بشنويد كه مخصوصا براي زماني كه در حال دويدن در بيرون خانه هستيد، ويژگي‌ فوق‌‌العاده‌اي محسوب مي‌شود. 

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گير آيكون ايكس / Samsung gear iconx

به‌طور كلي، سامسونگ با نسخه سال ۲۰۱۸ هدفون‌ Gear IconX نشان داد از اشتباهاتي كه در قبال مدل سال قبل اين هدفون مرتكب شده بود، درس گرفته است و علاوه بر اينكه اين ايرادات را برطرف كرده، به ويژگي‌هاي خوب و متمايزكننده Gear IconX دست نزده است. راحتي درون گوش، صداي بسيار مناسب و فراتر از حد انتظار و شارژدهي مناسب و همچنين سازگاري با تمام موبايل‌هاي هوشمند، اين هدفون‌ را به انتخاب مناسبي به‌خصوص براي ورزشكاران تبديل كرده است. هر چند ياد گرفتن نحوه كنترل اين هدفون‌، ممكن است نيازمند تمرين و ممارست باشد!

نكات مثبت

  • طراحي فوق‌العاده
  • صداي خوب
  • عمر باتري مناسب
  • راحت

نكات منفي

  • عملكرد نه‌چندان مناسب در هنگام استفاده از تاچ‌پد
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات