مرجع متخصصين ايران

مطالعه آيپد پرو 9.7 اينچي

سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 18 دقيقه
اپل پس از اينكه آيپد پرو با نمايشگر ۱۲.۹ اينچي را معرفي كرد، حالا از همين نام براي آيپد جديد ۹.۷ اينچي نيز استفاده كرده است. تبلتي كه به جرات سريع‌ترين، بهترين و مجهز‌ترين آيپدي است كه اپل تاكنون معرفي كرده است. با ما همراه باشيد تا در ادامه آيپد ۹.۷ اينچي اپل را مطالعه كنيم.
تبليغات

تبلت‌ها درحال افت هستند و اپل سعي مي‌كند با اضافه كردن امكانات جديد مانند همراهي از قلم به آيپد، رنگ و بوي متخصصدي‌تري به تبلت‌هايش ببخشد. آيپد پرو ۹.۷ اينچي اپل حالا در اين نسل، از درگاهي مخصوص براي صفحه‌كليد و قلمي مخصوص همراهي مي‌كند. 

تبلت جديد اپل در ظاهر شباهت بسيار زيادي به آيپد اير ۲ دارد و به هيچ وجه نمي‌توان اين مقدار شباهت بين اين دو دستگاه را انكار كرد. آيپد پرو ۹.۷ اينچي با اينكه در ظاهر تفاوت چنداني با نسل قبل خود ندارد، اما از پردازنده‌ي بسيار قدرتمند A9X همراهي مي‌كند، بهترين نمايشگر تبلت‌ها را دارد، از بلندگو‌هاي فوق‌العاده قوي بهره مي‌برد و حالا در اين نسل از بهترين دوربين نيز برخوردار شده است.

همه‌ي اين بهترين‌ها كه در يك تبلت جمع شوند مي‌توانند حتي شما را قانع كنند كه آيپد پرو ۹.۷ را جايگزين لپ‌تاپ خود كنيد. اما آيا واقعا در عمل آيپد جديد اپل مي‌تواند با كيبورد و قلم اختصاصي به‌عنوان جايگزيني براي لپ‌تاپ‌ها خود را مطرح كند؟ يا آيپد هنوز همان دستگاه مصرف‌كننده‌ي محتوا است؟ در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا در مطالعه بخش‌هاي مختلف اين تبلت به‌دنبال جواب اين سؤال‌ها بگرديم و جديدترين تبلت ساخته‌ي اپل را به چالش بكشيم.

آيپد پرو ۹.۷ اينچي توسط آل‌ديجيتال دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار داده شد تا مورد نقد و مطالعه قرار گيرد.

طراحي

آيپد پرو ۹.۷ اينچي شباهت بسيار زيادي به آيپد‌هاي نسل قبل دارد؛ اما حالا از پردازنده‌اي بسيار قدرتمند برخوردار شده تا عمليات‌هاي پردازشي سنگين‌تري را انجام دهد. حالا كساني كه اين دستگاه را تهيه مي‌كنند مي‌توانند قدرت سخت‌افزاري اين دستگاه را دركنار صفحه‌كليد و قلم آن قرار دهند تا دستگاهي حتي جايگزين لپ‌تاپ‌ها را دراختيار داشته باشند. 

مرجع متخصصين ايران iPad Pro 9.7 / آيپد پرو 9.7

اپل چرا ارزشي بالا را حتي با افت بيشتر و بيشتر تبلت‌ها براي آيپد پرو انتخاب مي‌كند؟

طراحي تكراري در آيپد پرو اصلا موضوع بدي نيست؛ چرا كه آيپد پرو اپل از وزني بسيار سبك، بدنه‌اي باريك و فلزي بهره مي‌برد كه حس بسيار خوبي را در هنگام استفاده به متخصص منتقل مي‌كند. اما مسئله، طراحي اين دستگاه نيست و نكته‌ي مهم‌تر ارزش بالايي است كه اپل براي اين دستگاه در انديشه متخصصين گرفته است. شروع ارزش نسخه‌ي ۳۲ گيگابايت آيپد پرو ۵۹۹ دلار است كه تازه اين ارزش براي آيپد پرو بدون كيبورد و قلم در انديشه متخصصين گرفته شده است. بنابراين اگر بخواهيد از كلمه «پرو» اين تبلت به‌معناي واقعي كلمه استفاده كنيد، بايد احتمالا نسخه‌ي ۱۲۸ گيگابايت را تهيه كنيد كه ارزشي ۷۴۹ دلاري دارد و البته بايد ۱۴۹ دلار هم براي كيبورد هوشمند و ۹۹ دلار هم براي قلم اپل خرج كنيد. بنابراين آيپد پرو به هيچ وجه يك تبلت ارزان‌ارزش نيست. آيپد پرو به‌راحتي ارزشي بالاتر از بسياري از لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي و كروم‌بوكي دارد.

آيپد پرو در بخش جلويي به غير از دكمه‌ي خانگي، از هيچگونه دكمه‌ي اضافي برخوردار نيست. در نسخه‌‌ي نقره‌اي رنگي كه ما دراختيار داشتيم، در بخش جلويي دستگاه نواري سفيد رنگ به دور نمايشگر كشيده شده كه در بخش بالا و پاييني ضخامتي به اندازه‌ي قرار دادن انگشت شصت شما دارند و اين ضخامت در بخش‌هاي كناري نمايشگر نصف مي‌شود. در نوار بالايي نمايشگر شاهد استفاده از دوربين جلويي هستيم و در بخش پاييني نيز دكمه‌ي گرد و آشناي خانگي قرار گرفته است. همان‌طور كه از نسل قبل، حسگر اثر انگشت در دكمه‌ي گرد خانگي قرار مي‌گرفت، اين‌بار نيز اپل از حسگر اثر انگشت در اين دكمه استفاده كرده است. در بخش پشت دستگاه شاهد طراحي يكدستي هستيم كه در ميانه‌ي تبلت لوگوي سيب شركت اپل نيز قابل مشاهده است. در بخش مايل به سمت چپ و بالايي تبلت نيز دوربين بيرون زده از بدنه‌ي دستگاه جا خوش كرده كه در پايين آن فلش دوگانه‌ي LED وجود دارد. با كمي توجه متوجه سوراخ دوم حذف نويز در طرف راست دوربين نيز مي‌شويم.

مرجع متخصصين ايران iPad Pro 9.7 / آيپد پرو ۹.۷

اما در كناره‌هاي دستگاه اگر نگاهي بيندازيم، در سمت راست و البته مايل به بالاي دستگاه شاهد دكمه‌هاي ناپيوسته‌ي تنظيم صدا هستيم كه كمي بالاتر از آن سوراخ كوچك حذف نويز جاي گرفته است. در بخش بالايي دكمه‌ي قفل/پاور دستگاه، جك هدفون ۳.۵ ميلي‌متري و البته دو درگاه ۷ سوراخه براي خروجي صدا قرار گرفته است. در بخش سمت چپ تنها سه دايره براي اتصال به كيبورد به چشم مي‌خورد و غير از آن‌ها هيچ چيز ديگري در بدنه‌ي سمت راست دستگاه جايي ندارد. اما در بخش پايين دستگاه دوباره شاهد استفاده از ۲ درگاه داراي ۱۲ سوراخ‌ دايره‌اي براي خروج صدا هستيم.

طراحي اين تبلت آنقدر خوب است كه با در دست گرفتن آن به سختي مي‌توانيد از آن دل بكنيد

به‌صورت كلي آيپد از طراحي بسيار زيبا و يكپارچه‌اي برخوردار است كه به سختي مي‌توانيم ايراد جدي به آن بگيريم؛ اما مسلما ترجيح مي‌داديم دوربين از بدنه‌ي دستگاه بيرون نزند. بااين‌حال خوشبختانه زماني‌كه تبلت را روي سطح صاف قرار مي‌دهيد، متوجه لق خوردن تبلت به‌علت دوربين برآمده نخواهيد شد. اين تبلت از فلز در بخش‌هاي پشتي و كناري ساخته شده و در بخش جلويي نيز از يك تكه‌ي يكپارچه‌ي شيشه برخوردار است. ساختار بدنه، وزن سبك و طراحي اين تبلت آنقدر خوب است كه در زمان در دست گرفتن آن به سختي مي‌توانيد از آن دل بكنيد و آن را بر زمين بگذاريد. آيپد پرو در چهار رنگ نقره‌اي، خاكستري، رُزگلد و طلايي دردسترس است.

صفحه‌نمايش

 نمايشگر آيپد ۹.۷ اينچي از رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پيكسل همراهي مي‌كند كه در نزديك‌ترين حالت چشم به نمايشگر هم نمي‌توان پيكسل‌هاي نمايشگر را تفكيك كرد. اين نمايشگر از زيبايي و وضوح خاصي برخوردار است كه آن را براي خواندن جزوه رايگان، مقالات و وبگردي، ديدن ويدئو و تصاوير و بازي كردن به بهترين گزينه در بين تبلت‌ها تبديل مي‌كند.

نمايشگر آيپد پرو ۹.۷ اينچي به فناوري جديدي به‌نام "True Tone" نيز مجهز شده كه مي‌تواند وابسته به نور محيط، رنگ صفحه‌نمايش را تغيير دهد تا در بهترين و راحت‌ترين حالت با چشمان شما قرار گيرند. اين فناوري در ابتدا شايد غيركاربردي به‌انديشه متخصصين برسد، اما همين كه آن را فعال نگه داريد و براي مدتي فعال بودن آن را ناديده بگيريد، متوجه راحتي چشم‌هاي خود براي نگاه كردن به نمايشگر تبلت در زمان‌هاي مختلف خواهيد شد. اين فناوري عملكردي عالي دارد و به‌راحتي چشم‌ها در زمان نگاه كردن به نمايشگر، كمك بسيار زيادي مي‌كند. فناوري "True Tone" درواقع به وسيله‌ي حسگر‌هاي پنهان شده در بخش جلويي آيپد، مي‌تواند دماي محيط را تشخيص دهد و نمايش رنگ‌هاي نمايشگر را در بهترين حالت ممكن قرار دهد.

مرجع متخصصين ايران iPad Pro 9.7 / آيپد پرو ۹.۷

فناوري True Tone نمايشگر آيپد پرو براي همه نمايشگر‌ها ضروري است!

ايده‌ي استفاده از فناوري "True Tone" نزديك‌تر كردن نمايشگر آيپد به صفحه‌هاي كاغذي است كه مي‌تواند در محيط‌هايي با انواع و شدت‌هاي مختلف نور، مطابق شود. براي مثال زماني‌كه شما به قطعه‌اي از كاغذ در زير نور زرد نگاه مي‌كنيد، درواقع آن تكه كاغذ را با مقدار نور زرد بيشتري مي‌بينيد كه البته با چشم‌هاي شما هم بسيار راحت‌تر است. حالا نمايشگر آيپد همچنين قابليت تطابقي دارد كه مي‌تواند خيلي سريع دما، شدت نور و نوع نور خود را مطابقت دهد. اين فناوري آنقدر كار خود را خوب انجام مي‌دهد كه وقتي به تنظيمات سر بزنيد و "True Tone" را غيرفعال كنيد، ناگهان با نمايشگري بسيار آبي رنگ مواجه مي‌شويد كه به هيچ وجه با چشم‌هاي شما راحت نيست. با اينكه سال‌ها به همين شرايط نور‌ي عادت كرده بوديم، اما اين نمايشگر بدون True Tone ناگهان بسيار آزار دهنده به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

استفاده از نمايشگر آيپد پرو در محيط‌هاي بسيار كم نور يا بسيار پُرنور نيز به دليل مقدار حداقلي يا حداكثري مناسب روشنايي نمايشگر آيپد پرو بسيار عالي است. در كل يكي از دلايل جذابيت آيپد طي سال‌هاي اخير، نمايشگر فوق‌العاده با كيفيت آن بوده است و آيپد پرو نيز از اين قاعده مستثني نيست. با آيپد پرو به‌راحتي مي‌توان از تماشاي ويدئو يا اجراي اپليكيشن‌هاي سرگرمي و همچنين وب‌گردي و مطالعه جزوه رايگان لذت برد. 

بلندگو

اپل براي اولين‌بار بلندگو‌هاي چهارگانه را با آيپد پرو ۱۲.۹ اينچي معرفي كرد و حالا شاهد استفاده از آن‌ها در آيپد پرو كوچك‌تر هستيم. آيپد پرو ۹.۷ اينچي صدايي فوق‌العاده قوي و واضح دارد كه اصلا با قد و قامت آن هماهنگ نيست. اين آيپد واقعا حجم صداي بالايي را پخش مي‌كند كه مي‌تواند به‌راحتي در زمان فيلم ديدن صداي يك اتاق بزرگ را تأمين كند. قطعا در زمان استفاده از بلندگو‌هاي اين دستگاه، تحت‌تأثير قرار خواهيد گرفت. 

مرجع متخصصين ايران iPad Pro / آيپد پرو

بلندگوهاي اين تبلت شما را تحت‌تأثير قرار مي‌دهند

تركيب صداي چهار بلندگوي اطراف دستگاه، صدايي فوق‌العاده را توليد مي‌كند كه به احتمال زياد قوي‌ترين و بهترين صدايي است كه مي‌توانيد در بين تبلت‌ها تجربه كنيد.

دوربين

يكي از مهم‌ترين تغييرات ايجاد شده در آيپد پرو، ارتقاي دوربين اصلي از ۸ به ۱۲ مگاپيكسل است. مدت‌ها است كه آيپد‌ها به دوربين ۸ مگاپيكسلي مجهز مي‌شوند و ارتقاي دوربين به ۱۲ مگاپيكسل پس از چند سال باعث مي‌شود تا جزئيات عكس‌ها به شكل محسوسي افزايش يابد. عكس‌هاي گرفته شده با آيپد جديد، شارپ‌تر با نويز كمتر هستند؛ بااين‌حال كيفيت عكس‌هاي‌ دوربين اصلي مخصوصا زماني‌كه قصد داشته باشيد عكس را به اشتراك بگذاريد، چندان فرقي با نسل قبل نكرده است. اپل مي‌گويد كه در دوربين آيپدهاي جديد فوتوديودهاي حسگر را از يكديگر جدا كرده تا عكس‌هاي گرفته شده با آيپد واضح‌تر و شارپ‌تر شوند.

مرجع متخصصين ايران iPad Pro 9.7 / آيپد پرو ۹.۷

آيا در تبلتي ۹.۷ اينچي به دوربيني ۱۲ مگاپيكسلي واقعا نياز است؟

در اپليكيشن دوربين آيپد پرو يك قابليت جديد به‌نام لايو فوتو (Live Photo) اضافه شده است. وقتي اين حالت را فعال مي‌كنيد، چند فريم قبل و بعد از عكسي كه مي‌گيريد به‌همراه صدا ذخيره مي‌شود تا بتوانيد بعدا، كمي قبل و بعد از عكسي كه گرفتيد را در قالب يك تكه فيلم كوتاه مشاهده كنيد. اين تصاوير به‌راحتي قابل اشتراك‌گذاري هستند. متخصص مي‌تواند تصاويري لايو فوتويي كه مي‌گيرد را به‌عنوان تصوير پس‌زمينه‌ي آيپد نيز انتخاب كند؛ به اين ترتيب وقتي روي صفحه‌ فشار بياوريد، فيلم كوتاه لايو فوتو پخش مي‌شود.

دوربين سلفي يا FaceTime آيپد پرو هم نسبت به تمام آيپدهاي گذشته، پيشرفت بزرگي داشته و از ۱.۲ مگاپيكسل به ۵ مگاپيكسل رسيده است. جداي از مباحثه كيفيت، اين دوربين از قابليت‌هاي خوب و جديدي مانند Retina Flash بهره مي‌برد. به‌وسيله‌ي اين ويژگي، تمام نمايشگر اين تبلت تبديل به فلش LED مي‌شود و محيط پيرامون را تا سه برابر (نسبت به حالت عادي) روشن مي‌كند. عكس‌هاي سلفي گرفته شده با اين تبلت در فضاي تاريك، از كيفيت قابل قبولي برخوردار هستند.

نمونه تصاويري كه با آيپد پرو گرفته‌ايم را در ادامه مشاهده مي‌كنيد:

مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران iapd-sample-camera
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample
مرجع متخصصين ايران ipad-pro-sample

نرم‌افزار

نهمين نسخه از iOS شايد از انديشه متخصصين طراحي ظاهري، تفاوت‌ها و تغييرات چشمگيري نداشته باشد، ولي در باطن و امكانات، قابليت‌هاي جديد و تازه‌اي را با خود به‌همراه آورده است كه متخصصان آيپد‌ها مدت‌ها است به‌دنبال آن بوده‌اند. بهبود سيري و تبديل شدن آن به چيزي فراي يك دستيار صوتي، هوشمندتر شدن جستجوي spotlight، امكانات جديد مالتي تسكينگ در آيپد، قابليت‌هاي جديد براي كنترل باتري،‌ افزوده شدن چند برنامه‌ي پيش‌فرض قابل‌توجه و برخي بهبودهاي جزيي در ظاهر سيستم‌عامل، از جمله‌ي اين تغييرات هستند.

مرجع متخصصين ايران ipad-software

تغييرات گسترده‌تر ظاهري در بخش‌هايي همچون چندوظيفگي ديده مي‌شود. با دوبار فشردن دكمه دايره‌اي معروف و بازكردن قابليت مالتي تسكينگ، به‌جاي ديدن كارت‌هاي كنار هم، با كارت‌هايي كه روي هم قرار دارند و هر يك نمايانگر يك اپليكيشن باز شده هستند، رو‌به‌رو خواهيد شد. همچنين در مالتي تسكينگ جديد، خبري از محبوب‌ترين يا مخاطبان اخير نيست و همه چيز مربوط به اپليكيشن‌ها مي‌شود.

در iOS 9 هوشمندي Spotlight افزايش يافته است. با لمس يك كلمه حالا همه چيز در زير انگشتان شما است. درواقع شما مي‌توانيد در Spotlight هر چيزي را كه مي‌خواهيد جست‌وجو كنيد. براي مثال موزيك‌ها، متن رايانامه‌ها، يادداشت‌‌ها و اپليكيشن‌هاي پركاربرد به خوبي جست‌وجو مي‌شوند و نتايج دقيق و هوشمند و براساس استفاده‌ي شما مرتب مي‌شوند. براي مثال زماني‌كه وارد صفحه‌ي جست‌وجو مي‌شويد محبوبترين مخاطبان و همچنين محبوب‌ترين اپليكيشن‌هاي شما كه توسط سيري جمع‌آوري شده‌اند به نمايش در مي‌آيند.

مرجع متخصصين ايران ipad-software

يكي از اپليكيشن هاي مهمي كه در iOS 9 ميهمان آي ديوايس شما خواهد بود، اپليكيشن خبرخوان اختصاصي اپل است. هر چند اين سرويس از انديشه متخصصين ظاهري شباهت بسياري با اپليكيشن‌هاي معروف اين رده دارد، ولي اپل با قرار دادن اين سرويس قدم بلندي را براي كشاندن متخصصانش از سوي اين اپليكيشن‌ها به سرويس‌هاي اختصاصي خودش برداشته است. اين اپليكيشن مانند ديگر اپليكيشن‌هاي مجلات خبري، از بنگاه‌هاي خبري دلخواه شما محتوا را جمع‌آوري و در صورت نياز، براساس علايق شما آن‌ها را نمايش مي‌دهد.

Slide Over

شما حالا در آيپد مي‌توانيد دو برنامه را به‌صورت هم‌زمان اجرا كنيد و از هر دوي آن‌ها به‌صورت Side By Side استفاده كنيد. اين ويژگي‌ از جمله امكانات بسيار مهمي است كه پيش از اين در تبلت‌هاي گلكسي سامسونگ استفاده شده بود و متخصصان اپلي نيز به كمك دستكاري‌هاي جيلبريكي از آن بهره‌مند شده بودند.

Slide Over يكي از بهترين ويژگي‌هاي آيپد است

اين قابليت حالا به‌عنوان يك ويژگي پيش‌فرض در iOS 9 مورد استفاده قرار گرفته است و شما تنها كافي است اپلكيشن دلخواه خود را از بين اپليكيشن‌هايي كه از اين قابليت استفاده مي‌كنند انتخاب كنيد. براي اين كار هم كافي است تا با كشيدن دستتان به سمت چپ از گوشه‌ي سمت راست دستگاه، ليست آن‌ها را ببينيد و انتخاب كنيد. بدين ترتيب اپليكيشن جديد يك سوم تصوير سمت راست را مي‌گيرد. البته در اين حالت اپليكيشني كه قبلا در حال اجرا بود تا زماني‌كه مشغول اپليكيشن دوم هستيد، به حالت Freeze يا از كار افتاده قرار مي‌گيرد. يكي از بهترين ويژگي‌هايي كه متخصصپسند بودن در آيپد را به‌طور وسيعي افزايش مي‌دهد، بدون شك Slide Over است.

با ويژگي Split View مي‌توانيد با نگاه داشتن دستتان روي خط جداكننده‌ي دو اپليكيشن، صفحه را به دو قسمت مساوي تقسيم كنيد و از دو اپليكيشن هم‌زمان استفاده كنيد. مثلا درحالي‌كه در حال وبگردي در سافاري هستيد، جواب پيام‌ها را بدهيد يا با يكي از دوستانتان چت كنيد؛ بدون آنكه ناچار شويد بين اپليكيشن‌ها سوييچ كنيد.

تصوير در تصوير

حالا در آيپد مي‌توانيد در هر كجا كه دوست داريد فيلم تماشا كنيد. با كمك اين قابليت فيلم‌هاي شما بي‌وقفه در تمامي اپليكيشن‌ها باز خواهد شد و مي‌توانيد بدون قطع شدن آن‌ها به كارهايتان هم برسيد. پخش فيلم‌ها روان است و اشكالي در اجراي آن‌ها وجود نداشت. همچنين شما مي‌توانيد فيلم‌هايتان را در جاي جاي صفحه‌نمايش قرار دهيد. به‌علاوه امكان برقراري تماس ازطريق فيس‌تايم به اين شكل نيز وجود دارد و در صورت تمايل مي‌توانيد تماس ويديويي خود را در ديگر اپليكيشن‌ها يا محيط سيستم‌عامل نيز ادامه دهيد.

كيبورد جديد

يكي از بزرگ‌ترين به‌روزرساني‌ها، مربوط به نسخه‌ي جديد كيبوردهاي آيپد مي‌شود. در اين به‌روزرساني شما مي‌توانيد با نگه‌داشتن دو انگشت روي كيبورد آيپد، آن را به يك ترك‌پد تبديل كنيد و متن‌هاي دلخواه‌تان را به شيوه‌اي تازه در آيپد يادداشت كنيد.

همچنين ميان‌برهاي اساسي در كيبورد اضافه شده كه از جمله‌ي آن مي‌توان به قابليت Cut يا Copy يا دفتر نقاشي اشاره كرد كه كار شما را در نوت‌برداري يا وبگردي بسيار راحت‌تر مي‌كند. كيبورد اپل با اين به‌روزرساني‌ها يك قدم به ويژگي‌هاي لازم براي يك تبلت كه قرار است جايگزين لپ‌تاپ و كامپيوتر در امور روزانه باشد نزديك مي‌شود.

سخت‌افزار و بازده

اپل در آيپد پرو از پردازنده‌ي بسيار قدرتمند A9X استفاده كرده است. تراشه‌ي A9X با ليتوگرافي ۱۶ نانومتري FinFET توسط شركت TSMC ساخته شده است. اين اولين تراشه‌ي مورد استفاده در ابزارهاي هوشمند است كه با فناوري FinFET توليد شده و در جديدترين تبلت اپل مورد استفاده قرار گرفته است. مساحت كل A9X برابر ۱۷۲ ميلي‌متر مربع است كه كمي بزرگتر از A6X و A8X و كوچكتر از A5X است.

مرجع متخصصين ايران iPad Pro 9.7 / آيپد پرو ۹.۷

مقدار زيادي از مساحت سيستم روي چيپ A9X اپل به پردازنده‌ي گرافيكي ۱۲ هسته‌اي شركت ايمجينيشن تكنولوژي اختصاص يافته است كه اين پردازنده‌ي مرموز حتي در ليست محصولات توليدي اين شركت قرار ندارد. A9 به پردازنده‌ي گرافيكي PVR GT7600 با ۶ هسته‌ي پردازشي مجهز شده بود؛ درحالي‌كه پردازنده‌ي گرافيكي A9X نمونه‌اي مابين GT7800 با ۸ هسته و GT7900 با ۱۶ هسته است. اپل با جاي دادن اين پردازنده‌ي ۱۲ هسته‌اي با پهناي باند ۱۲۸ بيتي، به A9X امكان انتقال داده با سرعت فوق‌العاده‌ي ۵۱.۲ گيگابيت‌برثانيه را داده است. براي مقايسه بد نيست بدانيد پردازنده‌ي انويديا X1 كه طبق ادعاي شركت سازنده‌اش توانايي گرافيكي در حد كنسول‌هاي نسل هفتم را دارد، از پهناي باندي برابر با ۲۵.۶ گيگابيت‌برثانيه برخوردار است.

آيپد پرو سريع است، خيلي سريع

اپل در اين تراشه بيشتر روي پردازنده‌ي گرافيكي و زيرسيستم مربوط به حافظه‌ي آن متمركز شده است. كاپرتينويي‌ها در A9 از واحد پردازش گرافيكي با ۶ هسته استفاده كرده بودند؛ اما در تراشه‌ي جديد تعداد هسته‌هاي گرافيكي دوبرابر شده و به ۱۲ هسته رسيده است. براساس نقشه‌ي راه شركت ايمجينيشن نام مشخصي براي پردازنده‌ي گرافيكي PowerVR دوازده هسته‌اي وجود ندارد و به همين دليل براي پردازنده‌ي گرافيكي A9X از نام غيررسمي PowerVR 12 cluster سري ۷ استفاده مي‌شود.

تصور بسياري بر اين بود كه اپل در تراشه‌ي جديد از پردازنده‌ي گرافيكي ۱۰ هسته‌اي استفاده كند كه هزينه‌ي كمتري هم دارد؛ اما اپل ترجيح داده تا بازده گرافيكي آيپد پرو را فداي صرفه‌ي اقتصادي نكرده و ۲ هسته‌ي گرافيكي ديگر نيز به تراشه‌ي اختصاص خود اضافه كند. بسياري تصور مي‌كردند اپل به‌جاي استفاده از هسته‌هاي بيشتر، فركانس كلاك تراشه‌ي خود را به شكل قابل ملاحظه‌اي افزايش دهد. فركانس كلاك واحد پردازش گرافيكي اين تراشه به‌طور دقيق مشخص نيست؛ اما ازآنجاكه عملكرد آن براساس بنچمارك‌ها دوبرابر عملكرد گرافيكي A9 است، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد افزايش سرعت كلاك بسيار اندك بوده است. وقتي تعداد هسته‌ها دوبرابر مي‌شود، ميزان تسريع كمتر از دوبرابر خواهد بود و احتمالا اپل با اندكي افزايش فركانس توانسته قدرت پردازش گرافيكي را نزديك به دوبرابر برساند.

پردازنده‌ي A9X آيپد پرو نسبت به پردازنده‌ي A8X به كار رفته در آيپد اير ۲ تا ۱.۸ برابر سريع‌تر است. اپل معتقد است آيپد پرو نسبت به كاميپوترهاي عرضه شده در ۶ ماهه‌ي اخير تا ۸۰ درصد سريع‌تر است و از انديشه متخصصين گرافيكي ۹۰ درصد عملكرد بهتري دارد.

مرجع متخصصين ايران iPad Pro 9.7 / آيپد پرو ۹.۷

اپل در A9X از سطح سوم حافظه‌ي كش استفاده نكرده كه اين مسئله كمي عجيب است. مي‌توان احتمال داد كه پهناي باند بالا باعث شده است تا اپل درحال‌حاضر نيازي به استفاده از حافظه‌ي كش L3 نبيند. اين احتمال نيز وجود دارد كه اپل هنوز به قابليت مصرف بهينه‌ي L3 نياز ندارد. بااين‌حال با وجود غيبت حافظه‌ي سطح سوم، سيستم روي چيپ A9X قدرتمند‌ترين پردازنده‌ي حال حاضر است.

دركنار تراشه‌ي A9X، اپل از تراشه‌ي حركتي M9 نيز براي سنجش حركت مورد استفاده قرار گرفته است. در اين تراشه ژيروسكوپ و شتاب‌سنج‌هايي براي سنجش فعاليت‌هاي متخصص تعبيه شده و اپل اعلام كرده كه M9 نسبت به نسل‌هاي پيشين بسيار بهينه‌تر عمل كرده و دقت بالاتر و مصرف پايين‌تري دارد. تراشه‌ي مجتمع حركتي همچنين اين امكان را به ابزارهاي اپلي مي‌دهد تا قابليت Hey Siri را داشته باشند تا متخصص بتواند خيلي سريع به دستيار صوتي دسترسي داشته باشد؛ اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اين قابليت روي آيپد پرو، برخلاف اپل واچ و آيفون‌هاي جديد هميشه فعال نيست و متخصص بايد به‌صورت دستي، دستيار صوتي سيري را فعال كند.

آيپد پرو به ۲ گيگابايت حافظه‌ي رم نيز مجهز شده كه برابر آيپد اير ۲ است. البته اپل تبلت ۱۲.۹ اينچي پرو را به ۴ گيگابايت حافظه‌ي رم مجهز كرد كه درواقع اولين دستگاهي از اين شركت آمريكايي با اين مدار حافظه‌ي رم است.

عمر باتري

اپل از پردازنده‌اي بهينه در تبلت خود استفاده مي‌كند و حالا مدعي است كه آيپد پرو ۹.۷ اينچي، شارژ باتري خود را بيشتر از ۱۰ ساعت در استفاده‌ي مداوم، حفظ مي‌كند. ادعاي اپل تا حدود زيادي درست است. آيپد پرو از باتري بسيار خوبي برخوردار است و در استفاده‌هاي سبك و مداوم به‌راحتي ۹ تا ۱۰ ساعت را دوام مي‌آورد. اما اگر بخواهيد زياد از اين باتري با بازي‌هاي سنگين و پردازشي كار بكشيد، قطعا با عددي پايين‌تر از ۹ ساعت روبه‌رو خواهيد شد. اما در استفاده‌ي معمول حداقل يك روز كامل اين دستگاه شما را همراهي خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو ۹.۷ / iPad Pro 9.7

جدول طول عمر باتري

آزمايش باتري

پخش مداوم ويدئو

وبگردي

آيپد پرو ۹.۷

۱۰ ساعت

 ۱۲ ساعت و ۳۰ دقيقه

آيپد پرو ۱۲.۹

۱۰ ساعت

۱۲ ساعت

سرفيس پرو ۴ مايكروسافت

۵ ساعت و ۵۲ دقيقه

۸ ساعت

گلكسي تب اس ۲ سامسونگ

۱۱ ساعت و ۳۰ دقيقه

۱۲ ساعت و ۴۰ دقيقه

جمع‌بندي

جمله‌اي كه استيو جابز در زمان معرفي اولين آيپد گفت را به ياد بياوريد: «سومين دسته از دستگاه‌ها...چيزي بين لپ‌تاپ‌ها و موبايل‌هاي هوشمند». استيو جابز درست مي‌گفت؛ آيپد محصولي جداگانه است كه به سختي مي‌تواند نقش لپ‌تاپ را بازي كند. آيپد براي مطالعه رايانامه‌ها، وبگردي، ديدن تصاوير و تماشاي ويدئو‌ها بهترين گزينه است.

مرجع متخصصين ايران iPad Pro 9.7 / آيپد پرو ۹.۷

آيپدهاي اپل هنوز تبلت‌هايي هستند كه آمادگي جايگزيني لپ‌تاپ‌ها را ندارند

اما اپلي كه تيم كوك آن را اداره مي‌كند، معتقد است با صفحه‌كليد و قلم مي‌توان فروش آيپد را تحت‌تأثير قرار داد؛ بااين‌حال در عمل آيپد زماني جنبه‌ي عالي خود را نشان مي‌هد كه براي آيپد يا تبلت بودنش آن را بخواهيد. اگر قرار است با اين مقدار هزينه آيپد را به‌عنوان لپ‌تاپ شخصي خود انتخاب كنيد، بهتر است تا اين مقدار پول را خرج لپ‌تاپي ويندوزي يا كروم‌بوك‌ها كنيد كه در آن دسته مي‌توانيد حتي گزينه‌هاي بهتري نيز پيدا كنيد.

اپل سعي مي‌كند دسته‌ي سوم از دستگاه‌هاي خود را حالا به‌عنوان دسته‌ي جديدي از محصولات معرفي كند. دسته‌اي كه تبلت است اما مي‌تواند جايگزين لپ‌تاپ شما شود. اگرچه آيپد پرو درحال‌حاضر با اينكه از قابليت حمل‌و‌نقل و قدرت سخت‌افزاري بسيار بالايي برخوردار است، اما هنوز نمي‌تواند با سيستم‌عامل iOS خود قدرتي كه OS X فراهم مي‌كند را دراختيار متخصص براي بهره‌وري و مولتي تسكينگ مورد نياز قرار دهد. ممكن است روزي اين اتفاق بيفتد، اما هنوز تا آن زمان فاصله داريم. در هر صورت، آيپد پرو تبلتي فوق‌العاده است كه از طراحي زيبا، قدرتي زياد، بلندگو‌هايي بسيار قوي و دوربين با وضوح بسيار بالا همراهي مي‌كند. آيپد پرو را مي‌توان بهترين تبلتي دانست كه اپل تاكنون توليد كرده است.

آيپد پرو ۹.۷ اينچي با ارزش ۲٫۵۴۵٫۰۰۰ تومان در آل‌ديجيتال به فروش مي‌رسد.

نكات مثبت

  • طراحي زيبا با بدنه‌اي مستحكم و باريك
  • قدرتمند و سريع
  • نمايشگر با وضوح بالا و ويژگي True Tone
  • بلندگوهاي بسيار قدرتمند و پرصدا
  • دوربين عالي
  • وزن مناسب

نكات منفي

  • ارزش بالا براي دستگاه و لوازم جانبي آن
  • بيرون‌زدگي دوربين از سطح بدنه
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات