مطالعه تبلت سرفيس پرو 4 مايكروسافت

سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
مطالعه 20 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سرفيس پرو ۴ با بهبود‌ در زمينه‌هاي مختلف به بازار ارائه شده تا متخصصان بتوانند بدون دغدغه از لپ‌تاپ خود به سرفيس پرو، روي بياورند.
تبليغات

سرفيس پرو ۴ همانند رويه‌ي همه ساله‌ي مايكروسافت، در ماه‌هاي انتهايي سال معرفي شد. اين محصول به لطف پردازنده‌ي قدرتمند، صفحه‌نمايش عالي، كيفيت ساخت بالا، قلم متخصصدي و وزن كم، گزينه‌اي ايده‌آل براي جايگزيني لپ‌تاپ‌ها است. اين ابزار هيبريدي هم تبلتي خوش ساخت و باكيفيت است و هم مي‌توان از آن به عنوان اولترابوكي بسيار قدرتمند و سبك بهره برد.

مايكروسافت نسخه‌ي جديد سرفيس پرو را با تغييراتي نه چندان چشمگير و با ارزشي بالاتر نسبت به نسل قبلي روانه بازار كرده است. مهم‌ترين تغييرات سرفيس پرو ۴ نسبت به سرفيس پرو ۳ نمايشگري با ابعاد اندكي بزرگ‌تر، پردازنده‌ي جديدتر، اسكنر اثر انگشت (در صورت تهيه تاسپ كاور مجهز به اين سنسور) و چند تغيير جزئي ديگر است.

سرفيس پرو ۴ توسط امتداد پارسه براي مطالعه در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

مشخصات متخصص تبلت سرفيس پرو ۴ مايكروسافت

  • نسل ششم پردازنده‌‌ي دو هسته‌اي Core i5 با فركانس كاري ۲.۴ گيگاهرتز
  • پردازنده‌ي گرافيكي مجتمع HD 520
  • حافظه‌ي رم ۴ گيگابايت
  • ۱۲۸ گيگابايت حافظه‌ي داخلي SSD
  • درگاه كارت ميكرو اس‌دي با همراهي از حداكثر ۱۲۸ گيگابايت
  • نمايشگر لمسي ۱۲.۳ اينچي با رزولوشن ۱۸۲۴ در ۲۷۳۶ و تراكم پيكسل ۲۶۷ پيكسل بر اينچ (نسبت تصوير ۳:۲)
  • دوربين اصلي ۸ مگاپيكسل به همراه دوربين سلفي با رزولوشن ۵ مگاپيكسل
  • سيستم‌عامل ويندوز ۱۰ پرو ۶۴ بيتي
  • همراهي واي‌فاي و بلوتوث نسخه ۴
  • اسكنر اثر انگشت
  • ابعاد ۸.۴۵ در ۲۰۱.۴۲ در ۲۹۲.۱۰ ميلي‌متر
  • وزن ۷۸۶ گرم

طراحي

سرفيس پرو ۴ از همان زبان طراحي مشابه ساير تبلت‌هاي سري سرفيس استفاده مي‌كند. استفاده از آلياژ منيزيم و دقت بالا در توليد اين محصول باعث شده است تا سرفيس پرو ۴ بتواند نگاه‌هاي زيادي را به خود جلب كند و حس كالايي لوكس را به متخصص انتقال دهد. سرفيس پرو ۴ شباهت‌ زيادي به نسل قبل خود دارد و در نگاه اول تمايز آن با نسل سوم سرفيس پرو دشوار است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

مايكروسافت موفق شده است در نسل جديد تبلت خود بدون افزايش ابعاد كلي دستگاه با كاهش حاشيه‌ها، اندازه نمايشگر را ۰.۳ اينچ افزايش دهد و هم‌چنين از ضخامت تبلت ۰.۶ ميلي‌متر بكاهد. اين مساله باعث شده تا تبلت مايكروسافت به سبك‌ترين و باريك‌ترين تبلت از سري سرفيس پرو تبديل شود. 

طراحي و كيفيت ساخت عالي و بي‌نقص

سرفيس پرو ۴ مايكروسافت قطعا شما را در زمينه‌ي كيفيت ساخت راضي خواهد كرد. بدنه‌ي يكپارچه‌ي مستحكم كه با دقت هر چه بيشتر تراش خورده است، جاي هيچ ايرادي را باقي نمي‌گذارد. مايكروسافت در نسل جديد سرفيس پرو نيز از همان نسبت تصوير ۳:۲ استفاده كرده است تا بهترين تجربه‌ي كاري به متخصصان منتقل شود.

اسپيكر‌هاي استريو سرفيس نيز در طرفين نمايشگر در شيار‌هاي باريكي تعبيه شده‌اند تا علاوه بر صداي رسا، به زيبايي دستگاه لطمه‌اي وارد نشود. شبكه‌هاي خروجي‌ هوا نيز در به طور گسترده در طرفين و بالاي سرفيس پرو ۴ قرار داده‌ شده‌اند تا هيچ گونه اشكالي از بابت خنك‌سازي متوجه آن نشود. 

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

در سمت راست سرفيس پرو ورودي‌هاي شارژر، نسخه ۳ USB و ميني ديسپلي تعبيه شده است. قرار گرفتن نسخه فول سايز USB كمك زيادي به متخصص براي اتصال انواع وسايل جانبي كرده است تا محدوديتي از اين لحاظ گريبان‌گير او نشود. ورودي شارژر سرفيس منحصر به فرد است. اين درگاه بسيار جذاب است و اتصال آن فوق‌العاده ساده است و با نزديك كردن پورت شارژر به صورت مغناطيسي پورت وارد درگاه خود خواهد شد. بنابراين در صورتي كه شارژر آن را همراه نداشته باشيد، با اتمام باتري سرفيس پرو، تا دسترسي مجدد به شارژر كاري از دستتان بر نخواهد آمد. در قسمت بالايي تبلت كليد‌هاي پاور و تنظيم صدا قرار گرفته‌اند كه ظاهري يكپارچه با بدنه دارند. جك ۳.۵ ميلي‌متري نيز در لبه‌ي سمت چپ سرفيس تعبيه شده است. هم‌چنين در بخش پاييني تبلت، ورودي مخصوص كيبورد‌هاي سرفيس قرار دارد كه به صورت مغناطيسي كيبورد را به دستگاه متصل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

نماي پشت دستگاه ساده و ترو تميز طراحي شده و اگر طرفدار برند مايكروسافت باشيد، لوگوي مايكروسافت روي استند آن، حس بسيار خوبي را به شما منتقل مي‌كند.

به طور خلاصه مي‌توان طراحي سرفيس پرو ۴ را با بهبود‌هايي كه نسبت به نسل‌هاي قبلي داشته، كاملا ايده‌آل قلمداد كرد. شايد اصلي‌ترين دليل براي ارزش نسبتا بالاي اين محصول، همين بدنه‌ي باكيفيت با جزئيات بالا در طراحي آن باشد.

اسپيكر

محصولات سري سرفيس مايكروسافت هميشه از اسپيكرهاي خوب با عملكرد راضي‌كننده برخوردار بوده‌اند. اسپيكرهاي سرفيس پرو ۴ نيز در جلوي دستگاه و به شكل نامحسوسي داخل حاشيه‌ي نمايشگر قرار گرفته‌اند و با توجه به متخصصي دستگاه، خروجي مطلوبي دارند. مهمترين نكته درباره‌ي خروجي صداي سرفيس پرو ۴ شفافيت بالا و نويز كم آن در هنگام پخش صداهاي بلند است.

كيك‌ استند، كيبورد، تاچ‌پد و قلم

تبلت‌هاي سرفيس پرو از نسل سوم به بعد از پايه‌هاي قابل تنظيم بهره مي‌برند. مي‌توانيد اين پايه را در هر جهتي تنظيم كنيد و محدوديتي در تعيين زاويه نخواهيد داشت. مايكروسافت تمام تلاش خود را كرده است تا با طراحي پايه‌اي متخصصدي، تجربه‌اي مشابه با لپ‌تاپ‌ها به متخصصان القاء كند. اما يكي از اشكالات اصلي سرفيس پرو ۴ متخصصي دشوار هنگام قرار دادن تبلت بر روي پاها است و كار كردن با تبلت در اين حالت هر چند امكان‌پذير است، اما چندان راحت و استوار نيست و عموما مجبور خواهيد شد تا تبلت را روي يك سطح صاف مثل ميز قرار دهيد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

كيبورد سرفيس پرو ۴ تغييرات زيادي را به خود ديده است. بزرگترين تغيير اعمالي كاهش اندازه كليد‌هاي كيبورد نسبت به نسل قبل است. به همين واسطه فاصله بين كليد‌ها بيشتر شده تا از احتمال فشار دادن كليد اشتباهي كاسته شود. بدين وسيله مايكروسافت تلاش كرده تا تجربه‌ي تايپ با كيبورد سرفيس پرو ۴ را به لپ‌تاپ‌ها نزديك‌تر كند؛ ردموندي‌ها در اين امر تا حدودي هم موفق بوده‌اند و كيبورد اين دستگاه  را مي‌توان بهترين كيبورد توليد شده در رده‌ي تبلت‌ها عنوان كرد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

اما بايد در انديشه متخصصين داشته باشيد كه اگر در طول روز ميزان زيادي تايپ مي‌كنيد و كيبورد دستگاه اولويت اصلي شما است، سرفيس پرو ۴ گزينه‌ي ايده‌آلي براي شما نخواهد بود. علي‌رغم تلاش‌هاي زياد مايكروسافت هنوز هم تايپ كردن با كيبورد لپ‌تاپ‌ها به خصوص براي افراد حرفه‌اي راحت‌تر است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

همانند سرفيس پرو ۳، داك كيبورد نسل جديد مايكروسافت نيز به واسطه آهن‌ ربا‌هاي تعبيه شده در آن به تبلت متصل مي‌شود. هم‌چنين مي‌توانيد داك كيبورد را در دو حالت مسطح يا شيب‌دار قرار دهيد تا حالت مناسب‌تر براي تايپ را بيابيد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

تغيير ديگر كيبورد سرفيس پرو ۴ تجهيز آن به سنسور اثر انگشت است كه مي‌توانيد از آن در كنار ويندوز هلو و پين كد، براي قفل‌گذاري ورود به محيط ويندوز  استفاده كنيد. اين اسكنر اثر انگشت در كنار تاچ‌پد قرار گرفته و دقت و سرعت بسيار بالايي دارد. البته لازم به ذكر است كه بر روي تايپ كاور ۱۲۹ دلاري مايكروسافت اين سنسور وجود ندارد، اما مي‌توانيد با ۳۰ دلار هزينه بيشتر تايپ‌كاور مجهز به سنسور اثر انگشت را خريداري كنيد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو ۴

قلم ارائه شده همراه تبلت‌هاي سرفيس از نقاط قوت اصلي آن‌ها است تا مايكروسافت علاوه بر متخصصان معمولي، بتواند انديشه متخصصين طراحان و هنرمندان را نيز به سمت تبلت خود جلب كند. ردموندي‌ها در مراسم معرفي سرفيس پرو ۴ مانور زيادي روي قلم آن دادند. اين قلم مي‌تواند تا ۱۰۲۴ سطح فشار را تشخيص دهد؛ بدين ترتيب با مقايسه‌ي با ۲۵۶ سطح فشار قلم سرفيس پرو ۳، تبلت جديد بسيار دقيق‌تر و حساس‌تر خواهد بود.

قلم ديجيتال با دقت بالا

تجربه‌ي متخصصي با قلم سرفيس پرو ۴ بسيار شبيه به نوشتن با مداد شده است. اگر اهل يادداشت برداري در حجم زياد هستيد سرفيس پرو ۴ مايكروسافت بهترين گزينه براي شما به حساب مي‌آيد. به خصوص كه قابليت تشخيص دست خط زبان انگليسي ويندوز براي تبديل دست نوشته به كلمات و تايپ آن‌ها، تا حدود زيادي بدون عيب و دقيق عمل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

سوال اصلي كه در اين ميان به وجود مي‌آيد اين است كه قلم سرفيس آيا براي طراحي نيز همانند يادداشت برداري متخصصدي است؟ پاسخ اين سوال به ميزان متخصصد شما بازخواهد گشت. اگر متخصصي شما در حد متوسط است، سرفيس پرو ۴ مي‌تواند به خوبي نياز‌هايتان را پاسخ دهد.

اما اگر پيش‌تر با قلم‌هاي حرفه‌اي Wacom به كار مشغول بوديد و به دنبال جايگزين هستيد، بهترين راه‌كار استفاده از همان قلم حرفه‌اي خودتان است. قلم سرفيس بسيار دقيق و متخصصدي است و استفاده از آن لذت زيادي دارد؛ اما اين قلم به هيچ وجه حساسيت و دقت نمونه‌هاي حرفه‌اي بازار را ندارد. قلم سرفيس به فشار بيشتري بر روي سطح نسبت به واكوم براي آغاز طراحي احتياج دارد. هم‌چنين يكي از نقاط ضعف ديگر آن دقيق نبودن نقطه‌ي آغاز خط است كه اين مساله با زاويه گرفتن بيشتر قلم حاد‌تر نيز مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

به طور خلاصه استفاده از قلم سرفيس پرو ۴ به همراه پاك‌كن تعبيه شده در انتهاي آن بسيار جذاب است و مي‌تواند براي يادداشت برداري يا طراحي‌هاي سطح پايين كمك شاياني كند. اما در زمينه‌ي طراحي‌ حرفه‌اي مايكروسافت  هنوز راه زيادي براي ارائه‌ي تجربه‌اي مشابه با بزرگان اين صنعت دارد.

تاچ‌پد سرفيس پرو ۴ ابعاد بزرگي ندارد و نمي‌توان از يك دستگاه ۱۲.۳ اينچي انتظاري بيش از اين هم داشت. با اين حال كار كردن با آن بسيار راحت و لذت‌بخش است. سطح تاچ‌پد شيشه‌اي آن حالت مات دارد و اصطكاك خوبي با انگشتان شما ايجاد مي‌كند. از طرفي جنس آن به گونه‌اي است كه به سختي لك اثر انگشت روي آن باقي مي‌ماند و ظاهر آن همواره تميز است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

قابليت‌هاي سرفيس پرو ۴ به جز چند مورد جزئي، تغيير اساسي نسبت به سرفيس پرو ۳ نداشته است. مهم‌ترين اين تغييرات دقت بالاتر قلم و تشخيص سطوح فشار بيشتر، اضافه شدن سنسور اثر انگشت و كيبوردي بسيار ارگونوميك‌تر است.

نمايشگر

علي‌رغم اينكه نمايشگر سرفيس پرو ۴ نسبت به سرفيس پرو ۳ با ۰.۳ اينچ افزايش به ۱۲.۳ اينچ رسيده، ولي در نگاه اول تفاوت زيادي ميان اين دو نمايشگر ديده نمي‌شود. اما تمام ماجرا به همين جا ختم نمي‌شود و مايكروسافت از انديشه متخصصين متخصص نمايشگر سرفيس پرو ۴ را نسبت به نسل قبلي خود ارتقاء داده تا تجربه‌ي بهتري را در اختيار متخصصان قرار دهد؛ گرچه هنوز هم برخي از متخصص كارشناسان معتقدند نيازي به اين ارتقاء نبوده است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

اولين تغيير در نمايشگر سرفيس پرو ۴ به افزايش رزولوشن اين تبلت تا ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ پيكسل بازمي‌گردد كه شايد نسبت به رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پيكسلي سرفيس پرو ۳ پيشرفت قابل توجهي نداشته باشد؛ ولي نكته‌ي مهم اين است كه صفحه‌نمايش سرفيس پرو ۴، دو ميليون پيكسل بيشتر دارد و تراكم پيكسلي آن به ۲۶۷ پيكسل بر اينچ رسيده است.

البته تشخيص اين اختلافات با چشم غير مسلح ميسر نيست؛ ولي ردموندي‌هاي معتقدند اين بهبود لازم بوده و رزولوشن در انديشه متخصصين گرفته شده با توجه به متخصصي سرفيس پرو ۴ به عنوان لپ‌تاپ و فاصله‌‌ي چشم تا صفحه‌نمايش دستگاه، بهترين انتخاب موجود است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

مايكروسافت براي نمايشگر سرفيس پرو ۴ سراغ استاندارد رنگ RGB رفته تا بتواند اهداف خود را در بهينه‌سازي صفحه‌نمايش اين دستگاه به راحتي پياده كند. اگر قرار بود ردموندي‌ها از استاندارد PenTile RGBW استفاده كنند آنگاه با محدوديت‌هايي روبرو مي‌شدند.

نمايشگر سرفيس پرو ۴ براي وب‌گردي و كارهاي روزمره ايده‌آل است

شايد به دليل نسبت تصوير ۳ به ۲ در سرفيس پرو ۴ با اشكالات اندكي (به عنوان مثال هنگام تماشاي فيلم‌هاي وايد) هم روبرو شويد، ولي در نهايت نمي‌توان انتقاد جدي به آن وارد كرد. اين نسبت تصوير براي متخصصي روزمره و وبگردي نسبتي ايده‌آل است و فضاي زيادي در اختيار متخصص قرار مي‌دهد. عملكرد نمايشگر در نمايش رنگ‌ها، زوايه‌‌ي ديد، ميزان روشنايي و كنتراست صفحه، نمايش جزئيات، ميزان حساسيت و استفاده در شرايط نور زياد بسيار خوب است و احتمالا شما هم مانند ما از كار با نمايشگر اين دستگاه هيبريدي راضي خواهيد بود.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

ردموندي‌هاي عقيده دارند نمايشگر سرفيس پرو ۴ كه از محافظ گوريلا گلس ۴ بهره مي‌برد، از جمله باريك‌ترين نمونه‌هاي موجود است كه اين برتري را بايد مرهون تكنولوژي پيكسل‌سنس بدانيم. هنگام كار با اين تبلت به اهميت ضخامت نمايشگر پي مي‌بريد كه به ويژه در زمان كار با قلم ديجيتال پررنگ‌تر مي‌شود. از انديشه متخصصين حساسيت لمس صفحه‌نمايش و دستورات وارد شده، نمايشگر سرفيس پرو ۴ هيچ اشكالي ندارد و همه چيز سريع و روان اتفاق مي‌افتد.

دوربين

مايكروسافت رزولوشن دوربين اصلي سرفيس پرو ۴ را از ۵ به ۸ مگاپيكسل افزايش داده است. با توجه به اين كه عكاسي با يك تبلت ۱۲ اينچي دشوار است، اما ردموندي‌ها با ارتقاء دوربين خيال متخصصان را تا حدودي از اين بابت هم راحت كرده‌اند. نمي‌توان كيفيت اين دوربين را به هيچ وجه با پرچمداران موبايل‌هاي هوشمند مقايسه كرد؛ اما عملكرد سرفيس پرو ۴ با توجه به اين كه زمينه‌ي عكاسي در طراحي آن از اهميت كمي برخوردار بوده است، قطعا شما را راضي خواهد كرد. كيفيت عكس‌هاي خروجي جزء بهترين‌ها در بين رقباي خود است. دقت رنگ‌ها و پردازش خوب تصاوير باعث مي‌شود تا بتوانيد عكس‌هاي خوبي به خصوص در شرايط نوري مساعد تهيه كنيد؛ اما با توجه به شدت بالاي پردازش تصاوير، توقع زيادي از جزئيات نداشته باشيد.

سرفيس پرو ۴ همانند نسخه‌ي ۳ در بخش دوربين خودگرفت (سلفي) به سنسور ۵ مگاپيكسلي مجهز است تا علاوه بر ضبط ويديو‌هاي با كيفيت 1080p، توانايي ثبت عكس‌هاي مناسبي را نيز داشته باشيد. كيفيت دوربين سلفي سرفيس پرو ۴ نيز همانند كيفيت دوربين اصلي خود خوب و راضي‌كننده است و براي مكالمات ويديويي و ويديو كنفرانس‌ها هم كاملا پاسخگوي نياز شما خواهد بود.

بازده و عملكرد

بعد از معرفي سرفيس پرو ۳ وقتي قرار بود فهرستي از بهترين دستگاه‌هاي سال منتشر شود، بسياري از متخصص كارشناسان و متخصصان قطعا جايي را براي اين دستگاه قدرتمند و جذاب در انديشه متخصصين گرفته بودند كه نسبت به نسل قبلي خود پيشرفت‌هاي چشمگيري داشت. حتي به زعم برخي از متخصص كارشناسان و متخصصان سرفيس پرو ۳ بايد در صدر بهترين‌ها قرار گيرد. به همين دليل وقتي خبر معرفي سرفيس پرو ۴ در سال جاري ميلادي منتشر شد، يك بار ديگر همگان در انتظار عرضه‌ي دستگاهي پرقدرت و هيجان‌انگيز بودند.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

به انديشه متخصصين مي‌‌رسد اين انتظار خوشايند بوده و از انديشه متخصصين سخت‌افزاري نيز سرفيس پرو ۴ بهبودهاي قابل توجهي نسبت به نسل قبلي خود داشته است. دستگاهي كه براي مطالعه در اختيار ما قرار گرفته بود به يك پردازنده‌ي Core i5 6300U اسكاي‌ليك اينتل با فركانس كاري ۲.۴ تا ۲.۵ گيگاهرتز، ۴ گيگابايت حافظه‌ي رم، پردازنده‌ي گرافيكي اچ‌دي ۵۲۰ و ۱۲۸ گيگابايت حافظه‌ي اس‌اس‌دي مجهز شده بود كه يكي از نسخه‌هاي ميان‌رده‌ي سرفيس پرو ۴ به شمار مي‌رود. گفته مي‌شود به لطف فناوري Turbo Boost فركانس كاري پردازنده‌ي دستگاه تا ۳ گيگاهرتز نيز مي‌رسد. البته نسبت به نسل قبلي، ديگر از نسخه‌ي ۶۴ گيگابايتي خبري نيست و به جاي رم ۸ گيگابايتي شما مي‌توانيد تا ۱۶ گيگابايت حافظه‌ي رم را بر روي دستگاه خود به كار گيريد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

شايد تست يك دستگاه ويندوزي و مقايسه‌ي نتايج به دست آمده با محصولاتي از ديگر پلتفرم‌ها مانند اندرويد يا آي‌او‌اس كار خيلي درستي نباشد، ولي به هر حال اين كار براي روشن شدن وضعيت عملكردي سرفيس پرو ۴ در مقابل رقباي سرسخت خود انجام شده است.

البته اين دستگاه قدرتمند چه در برابر تبلت‌هاي موجود در بازار و چه در مقابل اولترابوك‌هاي فعلي، حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و به راحتي اكثر آنها را پشت سر مي‌گذارد. هنگام كار كردن با سرفيس پرو ۴ متوجه اشكال خاصي نشديم و حتي در نسخه‌هاي پايه‌ نيز همه‌ي كارها و دستورات خيلي خوب و روان انجام مي‌شوند و به ندرت پيش مي‌آيد كه شاهد لگ يا تاخير خاصي باشيد. از انديشه متخصصين گرافيكي نيز اين محصول عملكرد نسبتا مناسبي دارد.

در ادامه مي‌توانيد نتايج به دست آمده در بنچمارك‌هاي مختلف را مشاهده كنيد:

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

39913/5620/791

Macbook Pro 13" 2015

-

-

-

665

-

Asus Transformerbook T100TAL

1846

2483

215

338

15591/1172/310

Acer Aspire E 15

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

Aspire V15 Nitro

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

HP Envy K007NE

11304

3851

2351

-

56206

/5571/1360

Microsoft Surface 3

2896

2831

-

-

16818/1862/225

iGreen Genesis Tab 3

2034

2334

223

256

13494 / 1035 / 502

ASUS ROG G551JM

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

HP Pavilion 15 P062

7290

2855

2344

657

54004 / 5477 / 1344

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

Lenovo Yoga 2 Pro

5711

5274

1373

704

569 / 3412 / 23096

Lenovo ThinkPad Tablet 2

463

1215

-

222

-

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

Acer Aspire S7 2013

6166

5408

903

689

16365 / 4634 / 706

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

39913/5620/791

Macbook Pro 13" 2015

-

-

-

665

-

Asus Transformerbook T100TAL

1846

2483

215

338

15591/1172/310

Acer Aspire E 15

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

Aspire V15 Nitro

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

HP Envy K007NE

11304

3851

2351

-

56206

/5571/1360

Microsoft Surface 3

2896

2831

-

-

16818/1862/225

iGreen Genesis Tab 3

2034

2334

223

256

13494 / 1035 / 502

ASUS ROG G551JM

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

HP Pavilion 15 P062

7290

2855

2344

657

54004 / 5477 / 1344

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

Lenovo Yoga 2 Pro

5711

5274

1373

704

569 / 3412 / 23096

Lenovo ThinkPad Tablet 2

463

1215

-

222

-

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

Acer Aspire S7 2013

6166

5408

903

689

16365 / 4634 / 706

نرخ انتقال داده روي حافظه SSD اين تبلت هم بسيار سريع است. سرعت خواندن و نوشتن داده روي آن مناسب است و اين امر باعث مي‌شود تا اپليكيشن‌ها و نزم‌افزارها به سرعت اجرا شده و سرعت بوت دستگاه هم بسيار بالا باشد. در ادامه مي‌توانيد نتيجه تست HD Tune Pro روي حافظه SSD سرفيس پرو ۴ را مشاهده كنيد:

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

iGreen Genesis Tab 3

203.8

148.6

153

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

iGreen Genesis Tab 3

203.8

148.6

153

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

عمر باتري

باتري در تبلت‌هاي هيبريدي يكي از عوامل تاثيرگذار در مهاجرت متخصصان از لپ‌تاپ‌ها به شمار مي‌‌آيد. مايكروسافت هنگام معرفي سرفيس پرو ۴ اعلام كرد كه باتري اين دستگاه تا حداكثر ۹ ساعت كار تركيبي مي‌تواند دوام بياورد. براي مطالعه باتري هم‌چون گذشته تست‌هاي استاندارد خود را به كمك ويديوي 720p اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و تست‌هاي وبگردي انجام داديم كه نتايج اين تست‌ها خبر از عمر متوسط باتري سرفيس پرو ۴ مي‌دهد.در تست پخش فيلم اين تبلت توانست ۵ ساعت و ۵۲ دقيقه دوام بياورد. همچنين در تست Battery Eater سرفيس پرو ۴ توانست امتياز ۵ ساعت و ۱۰ دقيقه را ثبت كند.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

براي مصارف عادي شارژدهي اين تبلت مي‌تواند شما را راضي نگه دارد. به طور متوسط در كار‌هاي روزانه سرفيس پرو ۴ مي‌تواند حدود ۶ تا ۸ ساعت شارژ نگه دارد كه از ميزان اعلام شده توسط مايكروسافت كم‌تر است و متخصصاني را كه به دنبال ميزان شارژدهي بالا هستند را نااميد خواهد كرد. لازم به ذكر است كه سرفيس پرو ۴ براي شارژ كامل به مدت زمان ۱۵۵ دقيقه احتياج خواهد داشت.

نرم‌افزار

لذت‌بخش‌ترين قسمت كار با يك دستگاه سرفيس را بايد تجربه‌ي متخصصي ويندوز به ويژه نسخه‌ي جديد آن يعني ويندوز ۱۰ بدانيم. تا همين چند وقت پيش عملكرد سيستم‌عامل ويندوز روي صفحات لمسي، خيلي چنگي به دل نمي‌زد؛ ولي به مرور اشكالات موجود برطرف شده است و حالا به لطف ويندوز ۱۰ مي‌توانيد از كار با سرفيس پرو ۴ نهايت لذت را ببريد. حالا اگر از سرفيس پرو به عنوان تبلت استفاده كنيد، رابط متخصصي حالت تبلت نمايش داده مي‌شود و به محض اتصال كاور كيبورد به آن، به حالت دسكتاپ دسترسي خواهيد داشت.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

مايكروسافت از انديشه متخصصين نرم‌افزاري نيز هر دو جنبه‌ي تبلت و نوت‌بوك سرفيس پرو ۴ را در انديشه متخصصين گرفته و با بهينه‌سازي‌هاي صورت گرفته به راحتي مي‌توانيد با نرم‌افزارهاي مختلف از جمله زيرمجموعه‌هاي بسته‌ي آفيس كار كنيد. شايد هنوز هم اگر قرار باشد به عنوان تبلت از سرفيس پرو ۴ استفاده كنيم با كمبود اپليكيشن‌هاي مورد نياز روبرو شويم؛ ولي به انديشه متخصصين مي‌رسد به لطف ويندوز ۱۰ اوضاع در حال بهبود است و كم‌كم شاهد اپليكيشن‌هاي بيشتري خواهيم بود.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

اما بيشتر به انديشه متخصصين مي‌رسد هدف ردموندي‌ها از عرضه‌ي سرفيس پرو ۴ با نمايشگر ۱۲.۳ اينچي، متخصصي آن به عنوان يك اولترابوك بوده و به اين صورت مايكروسافت خواسته فاصله‌ي ميان كامپيوترها و تبلت‌ها را پر كند. به همين دليل ردموندي‌ها بيشتر تلاش خود را معطوف به جنبه‌ي نوت‌بوك سرفيس پرو ۴ كرده‌اند تا با بهينه‌سازي‌هاي صورت گرفته، تجربه‌ي بهتري داشته باشيد. به راحتي مي‌توانيد از فروشگاه ويندوز، كورتانا و برنامه‌هاي نصب شده روي ويندوز ۱۰ استفاده كنيد و به لطف سخت‌افزار خوب سرفيس پرو ۴ و بهينه‌سازي‌هاي صورت گرفته روي دستگاه، كار با ويندوز ۱۰ لذت‌بخش‌تر مي‌شود.

مقايسه‌ي سرفيس پرو ۴ و سرفيس پرو ۳

سرفيس پرو ۳ هنوز هم جزء بهترين محصولات مايكروسافت به شمار مي‌رود كه قطعا با توجه به عرضه‌ي سرفيس پرو ۴ با افت ارزش روبرو خواهد شد. اما سرفيس پرو ۴ نسبت به نسل قبلي با بهبودهايي همراه بوده است. ولي شايد براي بسياري از شما اين سوال تداعي شود وجه تمايز آن با سرفيس پرو ۳ در چيست و آيا ارتقاي سرفيس پرو ۳ به سرفيس پرو ۴ ارزش دارد يا خير.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

سرفيس پرو ۴ از انديشه متخصصين ابعاد تقريبا با نسل قبلي خود يكسان است و تنها ضخامت آن ۰.۶ ميلي‌متر كمتر شده است. وزن سرفيس پرو ۳ برابر ۷۹۸ گرم و وزن سرفيس پرو ۴ در نسخه‌ي مجهز به پردازنده‌ي Core M برابر ۷۶۶ گرم و در نسخه‌ي مجهز به پردازنده‌هاي Core i5 و Core i7‌ برابر ۷۸۶ گرم است.

نمايشگر ۱۲ اينچي سرفيس پرو ۳ در سرفيس پرو ۴ به ۱۲.۳ اينچ رسيده و رزولوشن آن از ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پيكسل سرفيس پرو ۳ به ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ پيكسل افزايش يافته است؛ در نتيجه تراكم پيكسلي نيز از ۲۱۶ پيكسل بر اينچ به ۲۶۷ پيكسل بر اينچ ارتقاء يافته است.

نمايشگر، سخت‌افزار، قلم و تاچ‌پد سرفيس پرو ۴ بهبود يافته‌اند

مايكروسافت در سرفيس پرو ۴ از پردازنده‌هاي نسل ششم اسكاي‌ليك اينتل بهره برده؛ در حالي كه در سرفيس پرو از پردازنده‌هاي نسل چهارم هسول استفاده كرده بود. پردازنده‌هاي جديد به مراتب مصرف كمتري داشته و عملكرد بهتري را ارائه مي‌كنند. سرفيس پرو جديد از انديشه متخصصين عملكرد پردازنده‌ي گرافيكي نيز بهتر شده و نسخه‌هايي با ۱۶ گيگابايت رم نيز از آن ارائه شده است، در حالي كه در سرفيس پرو ۳ حافظه‌ي رم نهايتا ۸ گيگابايت بود. در سرفيس پرو ۴ از نسخه‌ي ۶۴ گيگابايتي خبري نيست و اين دستگاه در نسخه‌هاي ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گيگابايت و ۱ ترابايتي به فروش مي‌رسد. هر دو مدل از شيار كارت حافظه‌ي خارجي همراهي مي‌كنند.

هر دو دستگاه از آلياژ منيزيم ساخته شده‌اند و تنها امكان انتخاب رنگ نقره‌اي وجود دارد. امكان استفاده از پايه در هر دو مدل وجود دارد؛ ولي تفاوت بين دو محصول در تاچ‌پد سرفيس پرو ۴ است كه روكش آن شيشه‌اي است. قلم سرفيس پرو ۴ قابليت تشخيص ۱۰۲۴ نقطه را دارد؛ در حالي كه اين مقدار در سرفيس پرو ۳ برابر ۲۵۶ نقطه است.

دوربين جلوي هر دو مدل ۵ مگاپيكسل در انديشه متخصصين گرفته شده، ولي مايكروسافت برخلاف سرفيس پرو ۳ در سرفيس پرو ۴ به جاي دوربين پشت ۵ مگاپيكسل، سراغ يك سنسور دوربين ۸ مگاپيكسلي رفته است.

جمع‌بندي

سرفيس پرو ۴ مايكروسافت با حفظ نقاط قوت نسل‌هاي پيشين و بهبود آن‌ها تا حد ممكن، مجددا خود را به عنوان اصلي‌ترين گزينه‌ي جانشيني لپ‌تاپ‌ها معرفي كرده است.

بدنه‌‌اي با كيفيت و زيبا كه نگاه هر بيننده‌اي را به خود جلب خواهد كرد؛ سخت‌افزاري قدرتمند كه شما را در اجراي اكثر نرم‌افزار‌ها به جز نمونه‌هاي حرفه‌اي به خوبي ياري خواهد كرد، نمايشگري فوق‌العاده كه جاي هيچ مباحثهي را باقي نخواهد گذاشت؛ قلمي دقيق و متخصصدي كه براي طراحان و افرادي كه به طور گسترده به يادداشت برداري مي‌پردازند، ايده‌آل است و در نهايت تجهيز به نسخه‌ي كامل ويندوز ۱۰ كه باعث مي‌شود تا بتوانيد از تعداد بالاي نرم‌افزار‌هاي اين پلتفرم بهره ببريد. همه‌ي اين عوامل باعث شده‌اند تا سرفيس پرو هم‌چنان محصولي بي‌رقيب و يكه‌تاز در بازار تبلت‌هاي هيبريدي باشد.

رقيب اصلي سرفيس پرو ۴، سرفيس بوك خود مايكروسافت است

اما با تمام اين اوصاف مشخص نيست كه با وجود رقيب قدرتمند اما گران‌ارزشي چون سرفيس‌بوك، دستگاه هيبريدي جديد مايكروسافت چقدر بتواند در بازار موفق عمل كند. به انديشه متخصصين مي‌رسد بسياري از علاقه‌مندان به لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي و سرفيس‌ها به جاي سرفيس پرو به سراغ سرفيس‌بوك بروند كه به جاي آن كه تبلتي باشد كه قرار است جاي لپ‌تاپ را بگيرد، لپ‌تاپ كاملي است كه مي‌توان از آن به عنوان يك تبلت ۱۳.۳ اينچي هم استفاده كرد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو 4

نقاط قوت

  • بدنه‌ي با كيفيت و ظاهر زيبا
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • نمايشگر خوب
  • قلم متخصصدي
  • نسخه‌ي كامل ويندوز ۱۰

نقاط ضعف

  • كيبورد نه چندان راحت
  • طراحي آن به گونه‌اي است كه به سختي مي‌توان روي پا از آن استفاده كرد
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات