مطالعه آيپد پرو (iPad Pro) اپل

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيپد پرو از انديشه متخصصين ابعاد نامتعارف‌ترين محصول مبتني بر iOS اپل است كه تاكنون ارائه شده است. اين دستگاه متخصصان حرفه‌اي را هدف قرار داده كه مي‌خواهند روي دستگاهي با ابعاد بزرگ نمايشگر، تجربه مالتي‌مدياي مناسبي داشته و حتي روي اين پلتفرم به توليد محتوا بپردازند. متخصص به‌همراه آيپد پرو مي‌تواند يك قلم استايلوس اپل پنسل و كيبورد مخصوص آن را نيز تهيه كند تا ابزاري كامل دراختيار داشته باشد.
تبليغات

پس از ارائه اولين آيپد توسط اپل، تبلت‌ها در بازار رونق زيادي پيدا كردند و بسياري از متخصصان دركنار موبايل‌هاي هوشمند خود تبلت هم خريدند. اما پس از مدتي با ارائه تلفن‌هاي هوشمند با ابعاد بزرگ و فبلت‌ها، به مرور اقبال متخصصان به تبلت‌ها نيز كاهش يافت و درنتيجه سودآوري صنعت تبلت نيز روندي نزولي را دنبال كرد. بااين‌حال هنوز شركت‌هاي بسياري فعالانه در اين حوزه فعاليت مستمر دارند و هر سال محصولات جديد با متخصصدهاي متنوع روانه بازار مي‌كنند. يكي از اين شركت‌ها اپل است كه آيپدهايش همواره يكي از برترين انتخاب‌ها براي متخصصان بوده و فروش بسيار خوبي داشته است.

امسال اپل يك آيپد جديد به‌نام آيپد پرو را معرفي كرد كه بازار هدف آن متخصصان حرفه‌اي است. نمايشگر بزرگ اين دستگاه مي‌تواند تجربه مصرف محتواي بهتري را دراختيار متخصص قرار دهد و البته امكان تهيه كيبورد و قلم براي آن اين مزت را دارد تا بتوان با اتكا به نمايشگر بزرگ آيپد پرو به توليد محتوا هم پرداخت.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا به مطالعه آيپد پرو، تبلت ۱۲.۹ اينچي اپل بپردازيم.

اين محصول توسط فروشگاه اينترنتي آل‌ديجيتال دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار رگفته تا مورد نقد و مطالعه قرار گيرد.

طراحي

آيپد پرو از انديشه متخصصين طراحي ظاهري، همان آيپد اير ۲ با ابعادي بزرگ‌تر است. تقريبا همه المان‌هاي طراحي اين تبلت با آيپد اير ۲ يكسان است و به جز نمايشگر ۱۲.۹ اينچي آن تفاوت ظاهري عمده‌اي بين اين دو محصول نمي‌بينيم. بخش پستي خيلي تر و تميز است و طراحي ساده‌اي دارد. طراحي باريك ۶.۹ ميلي‌متري اين تبلت باعث مي‌شود تا گرفتن ان در دست راحت بوده و حس خوبي را به متخصص منتقل كند، اما وزن ۷۲۳ گرمي آن زياد است و وقتي مي‌خواهيد آن را با يك دست بگيريد، ابعاد بزرگ آن نيز مزيد بر علت مي‌شود تا كار با دستگاه دشوار باشد. بنابراين وبگردي و خواندن متون روي اين دستگاه چندان هم راحت نيست و اگر هدفتان از خريد تبلت مطالعه است، شايد بهتر باشد آيپد اير ۲ را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

كيفيت ساخت اين تبلت همچون همه محصولات اپل بسيار مناسب است. بدنه آلومينيومي آيپد پرو باعث مي‌شود استحكام آن در برابر ضربات بسيار زياد باشد و درعين‌حال حس بسيار خوبي هم به متخصص القا شود.

دكمه هوم در اين تبلت با اسكنر اثر انگشت يكپارچه شده و دقت اين حسگر همچون آيفون ۶ اس بسيار بالا است و با اولين تماس انگشت، قفل صفحه باز مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

روي لبه‌هاي بالا و پايين تبلت اسپيكرها قرار گرفته‌اند. دو اسپيكر در بالا و دو اسپيكر در پايين نويد كيفيت و حجم صداي عالي را مي‌دهند كه آيپد پرو با نمايشگر بزرگ و باكيفيتش را به ابزاري ايدئال براي مصارف چندرسانه‌اي تبديل مي‌كند.

آيپد پرو بزرگ‌ترين تبلت اپل است. ابعاد ۱۲.۹ اينچي آن باعث مي‌شود تا مشاهده فيلم، بازي كردن، مطالعه و وبگردي روي اين دستگاه بسيار لذت‌بخش باشد. از طرفي امكان مالتي تسكينگ در iOS 9 نيز روي اين تبلت خيلي متخصصدي‌تر است و به‌راحتي مي‌توانيد دو اپليكيشن را دركنار هم باز كنيد و هم‌زمان از آن‌ها استفاده كنيد.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

به‌همراه آيپد پرو مي‌توانيد قلم استايلوس ان كه اپل آن را پنسل ناميده و كاور كيبورد تهيه كنيد. متاسفانه به‌همراه اين محصول، پنسل و كاور كيبورد دراختيار ما قرار نگرفته بود تا بتوانيم متخصصد و تجربه متخصصي آن‌ها را نيز مورد مطالعه قرار دهيم. كيبورد اين تبلت قالبي شبيه به كيبورد كامپيوترهاي مك دارد. اين كيبورد قطعا نمي‌تواند به خوبي صفحه‌كليد مك‌بوك‌ها باشد و بيشتر يك ابزار جانبي براي مواقعي است كه متخصص مي‌خواهد با استفاده از تبلت قدرتمند خود متني را تايپ كند يا تجربه‌اي شبيه لپ‌تاپ را در هنگام وبگردي داشته باشد. داك كيبورد درواقع يك كاور باكيفيت است كه سطح داخلي آن را يك كيبورد پلاستيكي نرم پوشانيده است.

آيپد پرو ازطريق يك كانكتور مغناطيسي به اين كيبورد متصل مي‌شود و ارتباط و انرژي مورد نياز بخش كيبورد نيز ازطريق همين كانكتور تأمين مي‌شود. شما نيازي به شارژ كردن كيبورد به‌صورت مجزا نداريد و به محض اتصال كيبورد، انرژي مورد نياز آن ازطريق باتري تبلت تأمين مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

پنسل يا همان قلم استايلوس آيپد پرو دقت بسيار بالايي دارد و مي‌تواند براي طراحان و گرافيست‌ها ابزاري كارآمد باشد؛ به‌خصوص كه مجموعه نسبتا كاملي از انواع ابزارهاي شركت ادوبي براي اين تبلت ارائه شده‌اند تا به كمك آن‌ها بتوان به توليد محتوا پرداخت.

اپل پنسل در داخل خود يك باتري دارد و براي شارژ كردن آن كافي است درپوش انتهاي قلم را خارج كرده و كانكتور آن را به درگاه لايتنينگ متصل كنيد تا قلم در زمان كوتاهي شارژ شده و آماده استفاده شود. برخلاف سرفيس پروهاي مايكروسافت امكان اتصال قلم به بدنه دستگاه به‌صورت مغناطيسي وجود ندارد و محلي براي قرارگيري ان در انديشه متخصصين گرفته نشده است، بنابراين بايد در نگه‌داري ان دقت كنيد، وگرنه ممكن است آن را گم كنيد!

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

آيپد پرو در سه رنگ نقره‌اي، طلايي و خاكستري ارائه شده است. براي خريد نسخه واي‌فاي آن امكان انتخاب با دو حافظه داخلي ۳۲ و ۱۲۸ گيگابايت وجود دارد، درحالي‌كه نسخه ۴ جي آن حافظه ۱۲۸ گيگابايتي دارد.

صفحه‌نمايش

آيپد پرو به يك نمايشگر ۱۲.۹ اينچي مجهز شده كه از بسياري از اولترابوك‌ها، مثل مك‌بوك ۱۲ اينچي اپل يا سرفيس پرو ۴ مايكروسافت بزرگ‌تر است. پنل IPS اين تبلت با رزولوشن ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پيكسل كه منجر به تراكم ۲۶۴ پيكسل بر اينچ شده، از هر ابزار مبتني بر iOS ديگري رزولوشن بالاتري دارد و از اين انديشه متخصصين بي‌نظير است.

زاويه ديد نمايشگر و كنتراست آن همچون نمايشگر همه محصولات اپل عالي و مثال‌زدني است. متخصصان حرفه‌اي‌تر مي‌دانند كه در نمايشگرهاي ابزارهاي هوشمند همه چيز به رزولوشن و كنتراست و ميزان روشنايي بستگي ندارد و المان‌هاي ديگري چون كيفيت پنل، چينش پيكسل‌ها و تكنولوژي‌هاي به كار رفته در نمايشگر روي تجربه متخصصي تأثير بسزايي دارند. آيپد پرو در بين تمام محصولات مبتني بر iOS بالاترين رزولوشن را دارد. دليل اينكه اپل رزولوشن اين دستگاه را بالاتر از ساير محصولاتش انتخاب كرده، ابعاد بزرگ‌تر آن است تا بتواند تراكم پيكسل را همچنان بالا نگه دارد و كيفيت متخصصي افت نكند.

نمايشگر آيپد پرو از هر انديشه متخصصين بسيار جذاب است. تصاوير در آن كاملا زنده هستند و دقت نمايش رنگ‌ها بسيار خوب است. زاويه ديد تبلت نيز مانند اغلب نمايشگرهاي مبتني بر فناوري IPS مناسب است و وقتي از زواياي مختلف به آن نگاه مي‌كنيد، رنگ‌ها به هم نمي‌ريزند. روشنايي تصوير مناسب است، اما نسبت به ساير محصولات اپل، كمي از اين انديشه متخصصين ضعيف‌تر است؛ بااين‌حال به‌راحتي مي‌توان از آن در محيط‌هاي پرنور نيز استفاده كرد.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

آيپد پرو هم‌زمان با آيفون ۶ اس معرفي شد. جديدترين آيفون اپل به فناوري 3D Touch مجهز شده بود كه متخصص به كمك آن مي‌توانست با فشار بيشتر روي نمايشگر، گزينه‌هاي بيشتري را دراختيار داشته باشد. متاسفانه آيپد پرو به اين ويژگي مجهز نيست.

اسپيكر

اگر به‌دنبال تبلتي بزرگ با قابليت‌هاي مالتي‌مدياي بالا براي تماشاي فيلم، انجام بازي‌هاي مهيج مثل Need for speed يا حتي گوش دادن به موسيقي هستيد، آيپد پرو اگر بهترين انتخاب نباشد، قطعا يكي از بهترين انتخاب‌ها است. اپل در اين محصول با قرار دادن چهار اسپيكر روي لبه‌هاي چهار گوشه اين تبلت توانسته صدايي با حجم بسيار زياد و كيفيتي عالي ايجاد كند. كاپرتينويي‌ها ادعا مي‌كنند كه قدرت خروجي آكوستيك آيپد پرو سه برابر آيپد اير است. اما داستان به اينجا ختم نمي‌شود. اين اسپيكرها باتوجه‌به شكلي كه تبلت را در دست مي‌گيريد، جهت فركانس‌هاي بالا را تنظيم مي‌كنند، تا با تكان خوردن تبلت، صداي خروجي و جهت آن تغييري نكند.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

بنابر اين در هنگام بازي كردن، به‌خصوص بازي‌هاي ريسينگ كه صداي خودرو در آن‌ها مهم است و متخصص با چرخش تبلت ماشين را كنترل مي‌كند، تجربه‌اي بسيار متفاوت خواهيد داشت. استفاده از چهار اسپيكر، تجربه‌اي مشابه صداي فراگير را تداعي مي‌كند و باعث مي‌شود آيپد پرو باتوجه‌به اسپيكرهاي قدرتمند و نمايشگر بزرگ و باكيفيتي كه دارد به ابزاري مناسب براي مصارف مالتي‌مديا مثل تماشاي فيلم و بازي كردن تبديل شود.

قلم پنسل و كاور كيبورد

با ارائه آيپد پرو به‌همراه قلم استايلوس، واكنش‌هاي بسياري را شاهد بوديم. بسياري مي‌گفتند كه چه شده كه اپلي كه زماني مديرعامل فقيد آن، استيو جابز، قلم استايلوس را ابزاري بي‌مصرف تلقي مي‌كرد، حالا خودش اپل پنسل را براي آيپد پرو ارائه كرده است.

در گذشته متخصصد قلم استايلوس متفاوت بود. قبل از معرفي صفحه‌نمايش لمسي از نوع خازني، كار با صفحه‌نمايش‌هاي لمسي با انگشت بسيار سخت بود. به اين دليل سازندگان مختلف با معرفي قلم استايلوس سعي داشتند تا اين اشكال را برطرف كنند. اپل مي‌دانست كه صفحات لمسي خازني به‌راحتي با انگشتان دست كار مي‌كنند و نيازي به قلم استايلوس در آن‌ها نيست. اشاره‌ي جابز به قلم استايلوس نيز قلمي بود كه به خاطر سختي كار با انگشت عرضه مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

اما آيپد پرو يك موبايل كوچك نيست بلكه صفحه‌نمايش بزرگ ۱۲.۹ اينچي دارد كه با آن مي‌توان كارهاي بسياري انجام داد. صفحه‌كليد اختصاصي دركنار يك قلم استايلوس مي‌تواند متخصصدهاي اين تبلت را دو چندان كرده و درواقع به نفع متخصصان باشد.

نكته‌ي ديگر انجام كارهاي گرافيكي است. قطعا جابز انجام اين گونه كارها روي يك صفحه‌نمايش ۳.۵ اينچي را متصور نبود. اما حالا افراد هنرمند نيز از آيپد پرو ۱۲.۹ اينچي به‌عنوان يك برگه كاغذ و از قلم استايلوس به‌عنوان يك قلم واقعي استفاده كنند. قلم استايلوس در گذشته درواقع كار لمس انگشت را انجام مي‌داد اما حالا مي‌توان با آن خطوط نازك و ضخيم رسم كرد و مانند يك قلم واقعي آن را مورد استفاده قرار داد. اين قلم دقت و سرعت واكنش بسيار بالايي دارد و مي‌تواند ابزاري مناسب براي طراحي باشد. سطح فشار شما روي صفحه باعث مي‌شود تا بتوانيد پررنگ‌تر يا كمرنگ‌تر بنويسيد و تجربه‌اي بسيار نزديك به قلم و كاغذ واقعي داشته باشيد.

دوربين

آيپد پرو در پشت به يك دوربين ۸ مگاپيكسلي مجهز شده كه عكس‌هاي گرفته شده با آن قابل قبول است، اما با كيفيت عكاسي موبايل‌هاي پرچم‌دار امروزي قابل مقايسه نيست. سياست اپل همواره به اين صورت بوده كه روي تبلت‌هايش دوربين‌هايي ضعيف‌تر از آيفون‌ها قرار داده و براي اين موضوع هم دليل خوبي دارد؛ حقيقت اين است كه اغلب متخصصان ترجيح مي‌دهند با موبايل هوشمند عكس بگيرند، نه با تبلت؛ به‌خصوص اگر تبلت مورد آيپد پرو ۱۳ اينچي باشد!

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

بااين‌حال با دوربين ۸ مگاپيكسلي اين تبلت مي‌توانيد عكس‌هاي قابل قبولي بگيريد و به‌راحتي اسناد مورد انديشه متخصصينتان را به كمك اپليكيشن‌هاي مخصوص، اسكن كنيد.

دوربين جلوي اين تبلت نيز ۱.۲ مگاپيكسلي با قابليت ضبط ويديوي 1080p است و براي انجام مكالمات ويديويي كاملا مناسب است.

در ادامه مي‌توانيد نمونه تصاوير گرفته شده با دوربين اصلي اين تبلت را مشاهده كنيد:

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران مطالعه گلكسي اس 6 اج سامسونگ (Galaxy S6 Edge)
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران

نرم‌افزار

آيپد پرو مثل همه آيپدهاي اپل به سيستم‌عامل iOS مجهز شده و به‌تازگي جديدترين به‌روزرساني اين سيستم‌عامل، يعني iOS 9.2 نيز براي آن ارائه شده است. متخصصان محصولات اپل به خوبي مي‌دانند كه رابط متخصصي iOS چقدر ساده و متخصصپسند است. آيپد پرو هم از اين قاعده مستثنا نيست.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

منوي نوتيفيكيشن‌ها و تنظيمات سريع به‌راحتي از بالا و پايين تبلت دردسترس هستند. اپليكيشن‌هاي جديد چون News و Apple Music نيز به‌طور پيش‌فرض روي آيپد پرو ديده مي‌شوند. اپليكيشن Garageband كه يكي از محبوب‌ترين اپليكيشن‌ها براي خوره‌هاي موسيقي و آهنگسازها است هم به‌طور پيش‌فرض روي اين تبلت وجود دارد و به خاطر ابعاد بزرگ صفحه‌نمايش لذت نواختن سازها با آن دوچندان مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

يكي از اصلي‌ترين متخصصدهاي اين تبلت مي‌تواند براي گيمينگ باشد؛ چرا كه آيپد پرو به اسپيكرهاي بسيار قدرتمند نمايشگر بزرگ باكيفيت و سخت‌افزاري بسيار قوي مجهز شده كه از پس سنگين‌ترين بازي‌ها نيز به‌راحتي برمي‌آيد. همه اين موارد باعث مي‌شوند تا لذت بازي روي آيپد پرو بسيار زياد باشد.

اما مهم‌ترين موضوع در رابط متخصصي اين تبلت امكان مالتي‌تسكينگ است. ابعاد بزرگ نمايشگر باعث شده تا اپل قابليت مالتي تسكينگ كه روي آيپد اير ۲ ارائه كرده بود را روي اين تبلت نيز بياورد تا متخصص بتواند دو و حتي سه اپليكيشن را هم‌زمان اجرا كند. همه اپليكيشن‌ها را نمي‌توان در قابليت مالتي تسكينگ مورد استفاده قرار داد، اما اغلب اپليكيشن‌هاي خود اپل از اين قابليت همراهي مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران مالتي تسكينگ روي آيپد پرو

استفاده از اين قابليت به دو صورت امكان‌پذير است. شما مي‌توانيد يك اپليكيشن را به‌صورت معلق روي تصوير مشاهده كنيد يا دو اپليكيشن را دركنار هم باز كنيد و همرمان روي آن‌ها كار كنيد. امكان اينكه از هر دو روش مالتي تسكينگ به‌صورت هم‌زمان استفاده كنيد نيز وجود دارد، تا به سه اپليكيشن به‌صورت هم‌زمان دسترسي داشته باشيد.

سخت‌افزار و بازده

 اپل در آيپد پرو از پردازنده بسيار قدرتمند A9X استفاده كرده است. تراشه A9X با ليتوگرافي ۱۶ نانومتري FinFET توسط شركت TSMC ساخته شده است. اين اولين تراشه مورد استفاده در ابزارهاي هوشمند است كه با فناوري FinFET توليد شده و در جديدترين تبلت اپل مورد استفاده قرار گرفته است. مساحت كل A9X برابر ۱۷۲ ميلي متر مربع است كه كمي بزرگتر از A6X و A8X و كوچكتر از A5X است.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

مقدار زيادي از مساحت سيستم روي چيپ A9X اپل به پردازنده‌ي گرافيكي ۱۲ هسته‌اي شركت ايمجينيشن تكنولوژي اختصاص يافته است كه اين پردازنده‌ي مرموز حتي در ليست محصولات توليدي اين شركت قرار ندارد. A9 به پردازنده‌ي گرافيكي PVR GT7600 با ۶ هسته‌ي پردازشي مجهز شده بود، درحالي‌كه پردازنده‌ي گرافيكي A9X نمونه‌اي مابين GT7800 با ۸ هسته و GT7900 با ۱۶ هسته است. اپل با جاي دادن اين پردازنده‌ي ۱۲ هسته‌اي با پهناي باند ۱۲۸ بيتي به A9X امكان انتقال داده با سرعت فوق‌العاده‌ي ۵۱.۲ گيگابيت‌برثانيه را داده است. براي مقايسه بد نيست بدانيد پردازنده‌ي انويديا X1 كه طبق ادعاي شركت سازنده‌اش توانايي گرافيكي در حد كنسول‌هاي نسل هفتم را دارد، از پهناي باندي برابر با ۲۵.۶ گيگابيت‌برثانيه برخوردار است.

اپل در اين تراشه بيشتر روي پردازنده گرافيكي و زيرسيستم مربوط به حافظه آن متمركز شده است. كاپرتينويي‌ها در A9 از واحد پردازش گرافيكي با ۶ هسته استفاده كرده بودند، اما در تراشه جديد تعداد هسته‌هاي گرافيكي دوبرابر شده و به ۱۲ هسته رسيده است. براساس نقشه راه شركت ايمجينيشن نام مشخصي براي پردازنده گرافيكي PowerVR دوازده هسته‌اي وجود ندارد و به همين دليل براي پردازنده گرافيكي A9X از نام غيررسمي PowerVR 12 cluster سري ۷ استفاده مي‌شود.

تصور بسياري بر اين بود كه اپل در تراشه جديد از پردازنده گرافيكي ۱۰ هسته‌اي استفاده كند كه هزينه كمتري هم دارد، اما اپل ترجيح داده تا بازده گرافيكي آيپد پرو را فداي صرفه اقتصادي نكرده و ۲ هسته گرافيكي ديگر نيز به تراشه اختصاص خود اضافه كند. بسياري تصور مي‌كردد اپل به‌جاي استفاده از هسته‌هاي بيشتر، فركانس كلاك تراشه خود را به شكل قابل ملاحظه‌اي افزايش دهد. فركانس كلاك واحد پردازش گرافيكي اين تراشه به‌طور دقيق مشخص نيست، اما ازآنجاكه عملكرد آن براساس بنچمارك‌ها دوبرابر عملكرد گرافيكي A9 است، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد افزايش سرعت كلاك بسيار اندك بوده است. وقتي تعداد هسته‌ها دوبرابر مي‌شود، ميزان تسريع كمتر از دوبرابر خواهد بود و احتمالا اپل با اندكي افزايش فركانس توانسته قدرت پردازش گرافيكي را به نزديك به دوبرابر برساند.

پردازنده‌ي A9X آيپد پرو نسبت به پردازنده‌ي A8X به كار رفته در آيپد اير ۲ تا ۱.۸ برابر سريع‌تر است. اپل معتقد است آيپد پرو نسبت به كاميپوترهاي عرضه شده در ۶ ماهه اخير تا ۸۰ درصد سريع‌تر است و از انديشه متخصصين گرافيكي ۹۰ درصد عملكرد بهتري دارد.

اپل در A9X از سطح سوم حافظه‌ي كش استفاده نكرده است كه اين مسئله كمي عجيب است. مي‌توان احتمال داد كه پهناي باند بالا باعث شده است تا اپل درحال‌حاضر نيازي به استفاده از حافظه كش L3 نبيند. اين احتمال نيز وجود دارد كه اپل هنوز به قابليت مصرف بهينه‌ي L3 نياز ندارد. بااين‌حال با وجود غيبت حافظه‌ي سطح سوم، سيستم روي چيپ A9X قدرتمند‌ترين پردازنده‌ي حال حاضر است.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

دركنار تراشه A9X، اپل از تراشه حركتي M9 نيز براي سنجش حركت مورد استفاده قرار گرفته است. در اين تراشه ژيروسكوپ و شتاب‌سنج‌هايي براي سنجش فعاليت‌هاي متخصص تعبيه شده و اپل اعلام كرده كه M9 نسبت به نسل‌هاي پيشين بسيار بهينه‌تر عمل كرده و دقت بالاتر و مصرف پايين‌تري دارد. تراشه مجتمع حركتي همچنين اين امكان را به ابزارهاي اپلي مي‌دهد تا قابليت Hey Siri را داشته باشند تا متخصص بتواند خيلي سريع به دستيار صوتي دسترسي داشته باشد، اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اين قابليت روي آيپد پرو، برخلاف اپل واچ و آيفون‌هاي جديد هميشه فعال نيست و متخصص بايد به‌صورت دستي، دستيار صوتي سيري را فعال كند.

آيپد پرو به ۴ گيگابايت حافظه رم نيز مجهز شده كه دو برابر آيپد اير ۲ است. اين تبلت ۱۲.۹ اينچي اولين محصول مبتني بر iOS است كه از ۴ گيگابايت حافظه رم بهره مي‌برد.

در ادامه مي‌توانيد نتيجه برخي بنچمارك‌هاي اجرا شده روي اين تبلت را مشاهده كنيد:

آيپد پرو دستگاهي با ابعاد بزرگ در كلاس خود محسوب مي‌شود. همين موضوع باعث شده تا اپل بتواند باتري حجيم ۳۸.۵ وات ساعتي ليتيوم پليمر را رد دل اين دستگاه قرار دهد. اين شركت مدعي است در استفاده روزمره اين تبلت مي‌تواند ۱۰ ساعت تمام دوام بياورد. ادعاي اپل چندان هم دور از واقعيت نيست و بسته به نحوه استفاده از تبلت بين ۹ تا ۱۱ ساعت مي‌توانيد با آن به‌طور مداوم كار كنيد. اما در استفاده معمول حداقل يك روز كامل اين دستگاه شما را همراهي خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

آنچه در مورد باتري اين تبلت بيش از هر چيزي توجه ما را به خود جلب كرد، مصرف نزديك به صفر آن در حالت استندباي است. ما تبلت را به‌طور كامل شارژ كرده و پس از تعطيلات سه روزه به سراغ آن آمديم و همچنان عدد ۱۰۰ درصد را در بالاي آن مشاهده كرديم. اين موضوع نشان مي‌دهد كه اپل توانسته به خوبي هم در نرم‌افزار و هم در سخت‌افزار پردازنده خود بهينه‌سازي‌هاي لازم را انجام دهد تا وقتي نمايشگر خاموش است مصرف آن تقريبا صفر باشد.

در آزمايش هميشگي پخش ويديوي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، آيپد پرو توانست حدودا ۱۲ ساعت دوام بياورد. در اين آزمايش يك فيلم HD استاندارد را آنقدر پخش مي‌كنيم تا باتري دستگاه از حالت فول شارژ به صفر درصد شارژ برسد و خاموش شود. ازآنجاكه آيپد پرو نمايشگر بزرگي دارد، عمده مصرف آن نيز به نمايشگرش مربوط مي‌شود. از اين رو پيشنهاد مي‌كنيم روشنايي صفحه‌نمايش را در حد معقول نگه داريد تا بتوانيد مدت زمان بيشتري از آن استفاده كنيد.

جمع‌بندي

كاپرتينويي‌ها به نوعي آيپد پرو را با شعار جايگزين كردن آن با رايانه‌هاي روميزي روانه‌ي بازار كرده‌اند كه حتي مي‌توان قدرت پردازشي بالا را نيز شاهدي بر اين ادعا خواند. اما آيا همه چيز در قدرت سخت‌افزاري بالاي اين محصول خلاصه مي‌شود؟ يكي از مسائلي كه مي‌توان آن را پاشنه‌ي آشيلي براي آيپد پرو خواند، استفاده از يك سيستم‌عامل متعلق به دنياي گجت‌هاي موبايل است. iOS كه در موبايل‌هاي آيفون و تبلت‌هاي ديگر خانواده‌ي آيپد مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بيشتر به‌عنوان پلتفرمي شناخته شده كه مي‌توان اپليكيشن‌هاي مورد نياز را با پرداخت مبالغ كمتري در مقايسه با نرم‌افزار‌هاي مورد استفاده تحت دسكتاپ، خريداري كرد. توسعه‌دهندگان نيز همين موضوع را مطرح كرده و به اين موضوع اشاره مي‌كنند كه اپليكيشن‌هاي موجود در اپ استور براي iOS، از انديشه متخصصين هزينه‌ي دريافتي تابع قانون نانوشته‌اي از انديشه متخصصين ارزش تعيين شده هستند و نمي‌توان متخصصان اين گجت‌ها را با عرضه‌ي نسخه‌‌اي از نرم‌افزارهاي تحت دسكتاپ، ملزم به پرداخت هزينه‌اي مشابه نسخه‌ي دسكتاپ كرد.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

البته اين اشكال فقط محدود به آيپد پرو نيست؛ بلكه اين موضوع را بايد مسئله‌اي خواند كه در حوزه‌ي گجت‌هاي مبتني بر پلتفرم‌هاي موبايل وجود دارد. اما اهداف تعيين شده براي آيپد پرو باعث شده تا اين موضوع پررنگ تر از پيش براي توسعه‌دهندگان مطرح شود. اين موضوع باعث مي‌شود تا شركت‌ها در زمان الويت‌بندي عرضه‌ي نرم‌افزارهاي خود براي رايانه‌هاي روميزي يا گجت‌هاي موبايل با چالش‌هايي رو‌به‌رو شوند.

به‌انديشه متخصصين مي‌رسد آيپد پرو نه مي‌تواند جايگزين مناسبي براي لپ‌تاپ شما باشد و جايگزين خوبي براي تبلت ۱۰ اينچي هم نيست. ابعاد بزرگ آن كيفيت تجربه چندرسانه‌اي و وبگردي را بهبود مي بخشد، اما همين اندازه بزرگ و وزن زياد باعث مي‌شود تا شيوه كار كردن با آن دشوارتر بوده و جابجايي ان نيز سخت‌تر باشد. از طرفي كيبورد آن به خوبي لپ‌تاپ‌هاي رده‌بالا مثل مك‌بوك‌هاي اپل نيست و سيستم‌عامل مورد استفاده در آن نيز iOS است كه سيستم عاملي است كه براي ابزارهاي موبايل توسعه داده شده و اكوسيستم آن با مك و ويندوز كاملا متفاوت است. بنابراين تنها مي‌توانيم بگوييم كه آيپد پرو صرفا يك آيپد بزرگ‌ با ارزشي بالاتر است كه علاه بر استفاده‌هاي معمول يك تبلت، امكان طراحي با قلم و تايپ متون با كيبورد را نيز دراختيار متخصص قرار مي‌دهد. تا طراح‌ها، نقاش‌ها و افرادي كه نياز به يادداشت برداري با قلم دارند جذب اين محصول شوند.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو

آيپد پرو با ارزش ۳.۲ ميليون تومان در آل‌ديجيتال به فروش مي‌رسد.

نقاط قوت

  • بدنه فلزي به‌همراه طراحي زيبا
  • پردازنده‌ي بسيار سريع
  • سبك و باريك با ارگونومي مناسب
  • ۴ اسپيكر فوق‌العاده قدرتمند با امكان تنظيم خودكار
  • همراهي از قلم اپل پنسل و امكان استفاده به‌همراه كيبورد مخصوص

نقاط ضعف

  • عدم وجود نرم‌افزارهاي كافي براي استفاده از نمايشگر بزرگ‌تر
  • ابعاد بزرگ و حمل غير آسان در مقايسه با آيپد اير
  • ارزش بالاي قلم و صفحه‌كليد فيزيكي
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات