توسكا مجري انحصاري تبليغات صداوسيما نيست

سه‌شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رئيس صداوسيما گفته است در صورت تبليغ رايگان كسب‌وكارهاي الكترونيك از تلويزيون، توسكا از آن‌ها شكايت مي‌كند، درحالي‌كه گفته مي‌شود توسكا ديگر مجري تبليغات صداوسيما نيست.
تبليغات

اين روزها ويدئويي در شبكه‌هاي اجتماعي از جلسه‌ي ستاد ملي مبارزه با كرونا دست به دست مي‌شود كه در آن علي عسگري، رئيس صداوسيما مي‌گويد درصورت پخش رايگان تبليغ كسب‌وكارهاي الكترونيك از صداوسيما، شركت توسكا از آن‌ها شكايت خواهد كرد.

در جلسه‌ي ستاد ملي مبارزه با كرونا ضمن ارائه‌ي جزئيات طرح فاصله‌گذاري اجتماعي، طرحي پيشنهاد شد كه مردم بتوانند به جاي حضور فيزيكي در فروشگاه‌هاي بزرگ، اقلام مورد نياز خود را به صورت اينترنتي سفارش دهند. در همين راستا مقرر شده بود شركت‌هاي اينترنتي ارائه‌دهنده‌ي كالا بتوانند به‌طور رايگان در صداوسيما تبليغ كنند. محمدجواد آذري جهرمي، در اين جلسه و در دفاع از طرح پيشنهادي گفت:

اگر دستگاه‌هاي مختلف در اين زمينه با ما همكاري كنند، مي‌توانيم بخش عمده‌اي از نيازهاي مردم را به‌صورت الكترونيك برطرف كنيم.

رئيس صداوسيما در پاسخ به اين حرف و در مخالفت با طرح تبليغ رايگان كسب‌وكارهاي الكترونيك در صداوسيما گفت:

مباحثه تحويل در منزل، مباحثه پيچيده‌ي تجاري است و اكنون در محلات، تحويل كالا توسط مغازه‌ها انجام مي‌شود و احتياجي به كار اينترنتي ندارد. كار اينترنتي اگر بخواهيم داشته باشيم مانند ديجي‌كالا بايد شبكه‌ي قدرتمندي داشته باشيم.در مباحثه تجاري نيز ما اشكالي با تبليغ رايگان كسب‌وكارهاي الكترونيك نداريم اما ما يك قرارداد تجاري با شركت توسكا داريم و اگر اين كار را انجام دهيم، توسكا ما را سو يا جريمه مي‌كند.

حسن روحاني، رئيس جمهور كشورمان در پاسخ گفت:

ما اينجا و تا زماني كه كرونا هست اين طرح را مصوب مي‌كنيم و كسي نمي‌تواند شكايت كند. وزارت صمت اين كسب‌وكارها را ارزيابي مي‌كند و هر تعداد شركت كه معرفي مي‌كند تبليغات آن را صداوسيما رايگان انجام مي‌دهد تا زماني كه از اين مرحله عبور كنيم و به شرايط عادي بازگرديم.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران براي كسب اطلاعات بيشتر در اين مورد با منبع آگاه در اين باره تماس گرفت تا اطلاعات بيشتري را در اين زمينه جويا شود. اين منبع آگاه كه نمي‌خواست نام‌اش فاش شود، به ما گفت چند ماهي مي‌شود كه تبليغات صداوسيما ديگر در اختيار توسكا نيست و به همراه اول داده شده است، احتمالا رئيس صداوسيما براي رد كردن پيشنهاد تبليغ رايگان، توسكا را قرباني كرده است. او گفت:

سازمان صداوسيما حدود دو سال پيش مناقصه‌اي را منتشر مي‌كند تا پذيرش، جلب و پخش آگهي‌هاي بازرگاني و مشاركتي را در شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني سراسري و ملي در بخش ديجيتال، خدمات ارزش افزوده و اپليكيشن‌ها، به شركتي واگذار كند. صداوسيما در آن دوره از محل‌هايي كه گفته شد سالانه ۶۰ ميليارد تومان درآمد داشت و اين خدمات را به مدت سه سال به برنده‌ي مناقصه با مبلغ سالانه ۴۰۰ ميليارد تومان واگذار كرد كه در مجموع ۱۲۰۰ ميليارد تومان مي‌شود. استثنايي هم در اين قرارداد وجود دارد كه مي‌گويد اگر درآمد از ۴۰۰ ميليارد تومان در سال نيز بيشتر شد بايد سهمي از آن مبلغ به صداوسيما پرداخت شود.در اين مناقصه گويا چهار يا پنج شركت، شركت كرده بودند كه درنهايت شركت ارتباطات سيار ايران يعني همراه اول برنده‌ي مناقصه شد. توسكا يك شركت ۱۰۰ درصدي همراه اول است كه به‌عنوان كارگزار اين قرارداد به صداوسيما معرفي مي‌شود، تا دو يا سه ماه گذشته كه با ارسال نامه‌اي اين مسئوليت از توسكا گرفته مي‌شود.

اين منبع آگاه در توضيح بيشتر در مورد نامه‌ي ارسالي از طرف همراه اول به صداوسيما گفت:

آقاي اخوان، مديرعامل همراه اول نامه‌اي به آقاي علي عسگري (رئيس صداوسيما) مي‌زنند و در اين نامه گفته مي‌شود كه ضمن حفظ قرارداد في‌مابين، از اين به بعد اجراي اين قرارداد از شركت توسكا سلب مي‌شود و خود همراه اول رأسا اقدام به پخش آگهي‌ها مي‌كند. يعني اداره‌ي كل كسب‌وكارهاي ديجيتال همراه اول در اين نامه به‌عنوان اجراكننده‌ي اين قرارداد معرفي مي‌شود. به عبارتي، نامه‌اي به آقاي علي عسگري، رئيس صداوسيما زده مي‌شود كه مي‌گويد ما به اين قرارداد پايبند هستيم اما از اين به بعد واسطه را حذف مي‌كنيم و كارها را خودمان انجام مي‌دهيم.

به عبارتي احتمالا  آقاي عسگري در جلسه‌ي ستاد ملي مبارزه با كرونا با علم به اين نامه، دوباره نام توسكا را به‌عنوان مجري آگهي‌هاي صداوسيما مي‌برد، درحالي‌كه انحصار تبليغات صداوسيما با اين نامه ديگر به‌عهده‌ي توسكا نيست. 

منبع آگاه ما در صداوسيما در پاسخ به اين سوال كه «آيا باتوجه به حرف‌هاي آقاي روحاني، صداوسيما تبليغات رايگان كسب‌وكارهاي الكترونيك را انجام خواهد داد يا خير؟» گفت:

در اين زمينه وب‌سايتي معرفي شده است (bazargaheiran) كه كسب‌وكارهاي الكترونيك از طريق آن ثبت‌نام مي‌كنند و وزارت صنعت آن‌ها را ارزيابي مي‌كند. نكته‌اي كه وجود دارد توان لجستيكي مجموعه‌ها است كه فكر نمي‌كنم غير از اسنپ‌ماركت و ديجي‌كالا، شركت ديگري چنين تواني داشته باشد.صداوسيما در پاسخ به اين درخواست مي‌توانست به‌عنوان مثال بگويد ما چهار ماه تبليغات را انجام مي‌دهيم و درعوض چهار ماه به قرارداد همراه اول اضافه مي‌كنيم؛ يا شرايط حال حاضر كشور بحراني است و صداوسيما واقعا مي‌تواند در اين شرايط چنين كاري انجام دهد و قبول نكردن اين كار بهانه‌جويي از طرف صداوسيما بوده است.

او در پاسخ به اين سوال كه «به‌عبارتي، صداوسيما براي اينكه زير باز تبليغات رايگان نرود، پاي توسكار را وسط كشيده است؟» گفت:

بودجه‌ي صداوسيما را دولت مي‌دهد. وقتي دولت بودجه‌ي صداوسيما را محدود مي‌كنند و درواقع بودجه‌ي صداوسيما را به تصويب هيئت نظارت بر صداوسيما منوط مي‌كنند، صداوسيما مجبور است خودش از محل تبليغات درآمدزايي كند. بنابراين صداوسيما حق دارد كه تبليغات را رايگان پخش نكند؛ اما اين جملات را بايد صراحتا اعلام كند و به‌عنوان مثال بگويد كه صداوسيما تبليغات را رايگان انجام مي‌دهد اما بودجه‌اي به اين مبلغ را از محل ستاد مبارزه با كرونا به صداوسيما بدهيد؛ بخشي از بودجه‌ي مصوب كه از صندوق توسعه براي مقابله با كرونا برداشت مي‌شود مي‌تواند به تبليغات و اطلاع‌رساني صداوسيما داده شود. بهانه‌ي آقاي عسگري مي‌توانست بهتر عنوان شود كه مجموعه و شركتي اين وسط خراب نشود.ناگفته نماند كه توسكا در حوزه‌ي كسب‌وكار ديجيتال و برنامه‌سازي بسيار موفق بوده و به توليد برنامه‌هاي صداوسيما كمك كرده است؛ البته روبيكا را با انحصار جلو برده كه شايد مي‌توانست عملكرد بهتري داشته باشد.

همراه اول نيز با انتشار بيانيه‌اي به‌طور رسمي اعلام كرد كه قرارداد توسكا از آذرماه ۹۸ منفك شده و به همراه اول منتقل شده است. همراه اول در بيانيه‌ي خود نوشت:

در پي انتشار مطالبي در مورد شركت توسكا و قرارداد تبليغاتي در حوزه‌ي سرويسهاي ديجيتال با سازمان صداوسيما و نقش سهام‌داران در مديريت و مالكيت آن و پيرو اطلاعيه‌ي روابط عمومي شركت توسكا به اطلاع مي‌رساند كه شركت توسكا از شركت‌هاي تابعه‌ي همراه اول بوده و هيچ يك از شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي در لايه‌ي سهامداري شركت مخابرات ايران و همراه اول از جمله وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، ستاد اجرائي فرمان امام(ره) و نيز ساير سهامداران، هيچ نقشي در مديريت يا مالكيت اين شركت و همچنين اپليكيشن «روبيكا» ندارند.از آنجايي كه شركت توسكا كارگزار همراه اول در اجراي قرارداد صداوسيما بوده است، به اطلاع مي‌رساند قرارداد مذكور  از آذرماه ۹۸ از شركت توسكا منفك و به همراه اول منتقل گرديده و شركت مذكور  هيچ فعاليتي در اين زمينه ندارد.
مرجع متخصصين ايران توسكا / tooska

شركت توسعه كسب و كار ايراني توسكا نيز بعد از اين صحبت‌ها از سوي رئيس صداوسيما بيانيه‌اي را در اين زمينه منتشر كرد:

۱- قرارداد واگذاري پذيرش، جذب، و پخش آگهي‌هاي بازرگاني و برنامه‌هاي مشاركتي در شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني سراسري و ملي استاني در حوزه‌ي خدمات ديجيتال به مبلغ بيش از ۱۰۰۰ ميليارد تومان به مدت ۳ سال با شركت ارتباطات سيار ايران منعقد شده كه لازم به ذكر است سازمان صداوسيما تا قبل از انعقاد اين قرارداد از محل تبليغات حوزه‌ي ديجيتال صرفا ساليانه حدود ۶۰ ميليارد تومان درآمد داشته است.۲- اين قرارداد با نظارت نهاد‌هاي ذيربط و پس از برگزاري مزايده‌اي با شركت ۳ متقاضي و برنده شدن شركت ارتباطات سيار ايران به همراه اول واگذار شده است. توسكا نيز به عنوان شركت ۱۰۰ درصدي متعلق به شركت ارتباطات سيار ايران، تا مقطع زماني مصوب و ابلاغ شده از سوي همراه اول، كارگزار آن شركت و مسئول اجراي اين قرارداد بوده و در حال حاضر شركت همراه اول خود راسا اجراي اين قرارداد را بر عهده دارد.۳- ضوابط و تعرفه‌هاي تبليغات تلويزيوني حوزه ديجيتال به صورت كاملا شفاف و مصوب در سايت شركت توسكا و نيز سايت اداره كل بازرگاني سازمان صداوسيما قابل دسترس تمامي مشتريان اين حوزه است. از جمله شركت‌هايي كه در اين مدت به عنوان مشتري و همكار تجاري از ظرفيت توسكا استفاده كرده‌اند مي‌توان به مجموعه‌هايي، چون ايرانسل، به پرداخت ملت، بانك گردشگري، تجارت الكترونيك پارسيان، پاسارگاد، ۷۸۰، ۷۱۰، آپ، تاپ، سداد بانك ملي، سامان كيش، ديجي كالا، فناپ، گاج، تپسي، شيپور، ديوار، اوبار، ديجيتون، آي بي شاپ و... اشاره كرد.۴- اين شركت با راه‏‌اندازي مركز نوآوري و شتابدهي رسانه‏‌اي توسكا و به‌دنبال امضاي تفاهم نامه‌ي همكاري بين مركز ملي فضاي مجازي، همراه اول، معاونت فناوري‌هاي راهبردي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، معاونت كارآفريني وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و سازمان فناوري اطلاعات ايران نسبت به تخصيص فضاي تبليغات به صورت رايگان در برنامه‌هاي زنده‌ي صداوسيما به‌كسب‌وكار‌هاي نوپا و همچنين انجام تبليغات كلان تلويزيوني كه براي كسب‌وكار‌هايي كه در مرحله رشد و بلوغ هستند اقدامات گسترده‌اي به‌عمل آورد. مطالعه بيش از ۱۱۴ درخواست مشاركت از استارتاپ‌ها، همكاري موفق با بيش از ۷۰ كسب‌وكار كه تبليغات آن‌ها در رسانه‌ي ملي پخش شده و حضور استارتاپ‌ها در برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني از جمله حمايت‌هاي اين شركت از كسب‌وكار‌هاي نوپا است.۵- در جريان تحقق قرارداد با سازمان صداوسيما علاوه‌بر پرداخت مبلغ مشخص شده در قرارداد مزبور، اين شركت سال گذشته فراتر از اين قرارداد در هزينه‌هاي توليد برنامه‌هاي تلويزيوني بسياري مانند گزارش‌هاي ورزشي، فوتبال برتر، فوتبال ۱۲۰، فرمول يك، به خانه بر مي‌گرديم، ستاره ساز، شب آفتابي، برنامه‌هاي مناسبتي مانند شب يلداي شبكه يك و ۳ مشاركت داشته كه از جمله جديدترين آن‌ها مي‌توان به برنامه‌ي نوروز ۹۹ شبكه‌هاي يك و سه، برنامه‌ي عصرجديد و مشاركت در سريال پايتخت اشاره كرد.۶- از ابتداي شيوع ويروس كرونا، نهايت تلاش همه جانبه براي استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي اين قرارداد در قالب مشاركت و همكاري با وزارت بهداشت، وزارت يادگيري و پرورش و... از سوي همراه اول به‌عمل آمده و براي كمك به كسب‌وكار‌هاي مجازي علاوه‌بر اختصاص ويژه‌ي برنامه‌ي سال تحويل شبكه‌ي يك سيما به جشنواره‌ي خريد بهار ۹۹، تبليغ رايگان تيزر‌هاي اين جشنواره و حتي تأمين جوايز اهدايي به برندگان هم صورت گرفته است. در حال حاضر همچنين با حمايت همراه اول و با همكاري سازمان صداوسيما، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، اتاق اصناف و اتحاديه‌ي كشوري كسب‌وكار‌هاي مجازي، امكان تبليغ تلويزيوني رايگان تمامي كسب‌وكار‌هاي اينترنتي در بستر درگاه Bazargaheiran.ir فراهم گرديده و پخش اين تبليغات در تمامي شبكه‌هاي تلويزيوني از ديروز مورخ ۹ فروردين آغاز شده است.۷- در پايان لازم به ذكر است هيچ يك از شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي در لايه‌ي سهامداري شركت مخابرات ايران و همراه اول از جمله وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) و نيز ديگر سهامداران، به هيچ عنوان در مسائل مديريتي و تجاري توسكا، حضور، دخالت و مشاركتي نداشته و شركت توسعه كسب و كار ايراني صرفا در چهارچوب قانون تجارت به فعاليت تخصصي خود مي‌پردازد. 
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات