بخش ويديو و تبليغات ويديويي بازار چه خدماتي به متخصصان و كسبوكارها ارائه ميكند؟
بازار نزديك به دو سال است كه سرويس اختصاصي ويديويي خود را راهاندازي كرده است. اين سرويس با تمركز بر نياز روزافزون جامعه به مصرف محتواي ويديويي، تصميم دارد تا با عرضهي محتواي رايگان، سهم خود را در بازار مصرفكننده افزايش دهد. تعداد زيادي از محتواي دردسترس بخش ويديوي بازار، رايگان است و نيازي به پرداخت هزينه يا خريد اشتراك ازسوي متخصص ندارد. درواقع كافهبازار مدل درآمدي مبتني بر نمايش تبليغات را براي سرويس خود انتخاب كرد كه بهنام AVOD شناخته ميشود. در مدلهاي اينچنيني (كه نمونهي آن را در يوتيوب هم ميبينيم) در حين تماشاي ويدئو، تبليغات به متخصص نمايش داده ميشود كه درآمدزايي را براي ارائهدهندهي سوريس بههمراه دارد.
اما سرويس ويديوي AVOD كافه بازار، با ديگر فعالان مشابه همچون يوتيوب، تفاوت اساسي دارد. تفاوت اصلي را ميتوان در نوع محتواي پخششده در سرويس مشاهده كرد. در آپارات و يوتيوب، محتوا توسط خود متخصصان توليد و منتشر ميشود. درنتيجه شايد نتوان تمامي محتواي موجود در سرويسهاي مذكور را از نوع حرفهاي و باكيفيت دانست. بازار تصميم دارد تا تنها محتواي پرميوم مانند فيلم و سريال را در سرويس خود ارائه كند و تبليغات را نيز تنها در فيلمها و سريالهاي جديد (و البته رايگان) به متخصصان نمايش ميدهد.
بازار همچنين بخشي از محتواي اختصاصي خود را بهصورت پولي در سرويس ويدئو عرضه ميكند. از ميان محتواي موجود در اين دسته ميتوان به فيلم و سريال با دوبلهي اختصاصي بازار اشاره كرد. متخصص براي مشاهدهي فيلمهاي مذكور، بايد هزينهي مجزايي را براي خريد آنها پرداخت كند. بهخاطر همين پرداخت هزينه، تبليغاتي در محتواي ويديويي پولي نمايش داده نميشود.
سرويس ويديوي بازار اكنون بهصورت يكپارچه در اپليكيشن اصلي شركت (بازار) ارائه ميشود. ۴۴ ميليون متخصص اپليكيشن موبايل بازار، بهراحتي به محتواي پرميوم عرضهشده در سرويس، دسترسي دارند. اين سياست را ميتوان نتيجهي تمركز فعلي تيم بازار روي VOD در پلتفرم موبايل دانست. بازار پلتفرمي يكپارچه محسوب ميشود و متخصصان پلتفرمهاي ديگر مانند تلويزيون هوشمند يا كامپيوتر ميتوانند با استفاده از نسخهي وب نيز، به محتواي ويديويي هم دسترسي داشته باشند.
تبليغات در سرويس ويدئو بازار
تبليغدهندهها در سرويس ويديوي بازار، دو دسته هستند. بخشي از آنها محتوايي را براي افزايش آگاهي برند خود بهصورت تبليغات ويديويي در خلال محتواي اصلي نمايش ميدهند و برخي ديگر، نصب اپليكيشن را تبليغ ميكنند كه درصورت انتخاب متخصص، اپليكيشن آنها در پسزمينه نصب ميشود. اين دستهها بهنام تبليغات غير پرفورمنسي و پرفورمنسي در كافه بازار شناخته ميشوند.
تبليغات پرفورمنسي (نصب اپليكيشن)
در اين مدل تبليغات و به لطف ماهيت اپاستور بودن بازار، بدون خارج كردن متخصص از محيط تماشاي ويدئو عمليات نصب اپليكيشن صورت ميگيرد. پس از آغاز پخش ويدئو توسط متخصص، تبليغ ويديويي پخش ميشود و در همين حال نيز كليد (كال تو اكشن) نصب در پايين ويدئو قرار ميگيرد. با زدن روي دكمهي نصب، پيغامي مبني بر دانلود اپليكيشن بعد از بسته شدن پلير نمايش داده خواهد شد. پس از خروج متخصص از ويدئو نيز نصب اپليكيشن در پسزمينه صورت ميگيرد. در صورتي كه متخصص تمايلي به تماشاي تبليغ نداشته باشد، بعد از ۱۰ ثانيه كليد «رد كردن» نمايان ميشود كه با لمس آن امكان حذف تبليغ و نمايش محتواي ويديويي مدانديشه متخصصين فراهم ميشود.
در نمايش تبليغاتي پرفورمنسي، متخصص به صصفحه يا لندينگ جديدي فرستاده نميشود و بدون هرگونه اختلالي در تجربهي تماشاي ويدئو، فرايند دانلود و نصب اپليكيشن صورت ميگيرد.
تبليغات غير پرفورمنسي (آگاهي برند)
اين تبليغات شبيه به نمونههاي در حال پخش در صداوسيما است و براي ايجاد آگاهي ميان مخاطبان متخصصد دارد. مثل ساير پلتفرمها، بازار نيز آمار و اطلاعات گستردهاي اعم از تعداد نمايش، تعداد فشرده شدن كليد رد كردن، تعداد دفعات بستن ويدئو و ميزان تماشاي تبليغ را دراختيار تبليغدهنده قرار ميدهد. اين تبليغات دكمه كال تو اكشن ندارد؛ ولي مانند تبليغات صداوسيما كالتواكشنهاي غير پرفورمنسي مانند SMS به شمارهاي خاص يا تماس تلفن را ميتوان تعبيه كرد. نزديكترين نمونهي خارجي تبليغات غير پرفورمنسي آگاهي برند، هولو (hulu) است كه برندهاي بزرگي براي تبليغات و ايجاد آگاهي كسبوكار خود هنگام تماشاي فيلم و سريال تبليغ از آن بهره ميبرند.
مينا چراغ مدير بازاريابي بخش ويدئو بازار
درحالحاضر تبليغدهندگان ميتوانند پس از توافق، ويديوي تبليغ مد انديشه متخصصين خود را براي بازار ارسال كنند تا در محتواهاي مدانديشه متخصصين پخش شود. در ادامه نيز بازار به ارسال گزارشهايي دقيق از بازخورد تبليغ و ميزان تعامل متخصصان با آن خواهد پرداخت. بهگفتهي مينا چراغ مدير بازاريابي بخش ويدئو بازار، نظارت بر تبليغدهندهها و محتواي آنها نيز بهصورت مستقيم در تيمي مخصوص محتواي ويديويي بهعلاوه، همين تيم در مراحل طراحي كمپين و انتخاب بستههاي تبليغي دركنار تبليغدهنده هستند تا بهترين انتخاب را براي نمايش مؤثر تبليغات داشته باشد. وي در ادامه دربارهي همراهي تيم محتواي ويديويي با تبليغدهنده ميگويد:
هنگامي مراجعهي تبليغدهندهاي به بازار، يكي از مديران تيم ويدئو بازار بهطور اختصاصي درگير مسائل و نيازهاي او ميشود. ما در بازار، نيازهاي او را استخراج ميكنيم و براساس ظرفيتهاي موجود در بستر تبليغات او را براي اجراي بهتر كمپين راهنمايي ميكنيم.
تبليغدهندهها ميتوانند جنسيت و گروههاي سني مختلفي را هدف كمپين خود قرار دهند
تبلغدهندههايي كه از سرويس ويديوي كافهبازار استفاده ميكنند، درحالحاضر توانايي هدفگيري متخصصان در دستههاي نوجوان و بزرگسال را دارند. البته برنامههاي توسعهاي، هدفگيري براساس جنست و گروه سني را بهزودي در گسترهي وسيعتري دراختيار تبليغدهندهها قرار ميدهد.
تبليغات در محتواي ويديويي موجود در سرويس كافهبازار، در سه بازهي زماني نمايش داده ميشوند. اين پيكربندي به تبليغدهنده امكان ميدهد تا ابتدا، ميانه و پايان ويديوي اصلي را براي نمايش تبليغ خود انتخاب كنند. تبليغهاي ابتداي ويدئو (پريرول) كه قطعا با آنها در سرويسهاي ويديويي مثل يوتيوب بارها برخورد كردهايد، يكي از موثرترين انواع تبليغات ويديوي هستند كه قطعا هزينهي بالاتري را هم براي تبليغدهنده بههمراه خواهند داشت. بهدليل شرايط و زمان نمايش اين دسته از تبليغات، پريرول ميان مشتريان و در مقايسه با ميدرول و پسترول بسيار محبوبتر است و بازار نيز توجه ويژهاي به اين جايگاه تبليغاتي دارد.
باتوجهبه اينكه محتواي پرميوم كافهبازار شامل فيلم و سريال و محتواي اختصاصي (نمونههايي مثل برنامهي كلاسيكو) ميشود، درنتيجه متخصصان اغلب با محتوايي طولاني روبهرو هستند. به همين دليل پيشبيني ميشود تعداد جايگاههاي تبليغ در ميانهي ويديوي اصلي (ميدرول) افزايش پيدا كند و تبليغدهندهها امكان بيشتري براي نمايش در آن جايگاه داشته باشند.
تيم ويديوي بازار درحالحاضر تمركز خود را روي تبليغهاي ويديويي متمركز كرده است. البته تحقيق و توسعه براي يافتن روشهاي متخصصدي ديگر نمايش تبليغات و ارائهي خدمات گستردهتر، همواره ادامه خواهد داشت. درنهايت ميتوان پيشبيني كرد كه انواع تبليغات ديگر مخصوص محتواي ويديويي مانند بنر هم بهزودي به سرويس ويديوي كافهبازار اضافه شوند.
هم انديشي ها