نخستين گزارش سالانه‌ ديجي ‌كالا منتشر شد

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديران ديجي‌كالا با حضور در نخستين مراسم رونمايي از گزارش سالانه‌ي خود، به ارائه‌ي آماري از فعاليت‌هاي شركت و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداختند.
تبليغات

نخستين گزارش سالانه‌ي ديجي‌كالا روز دوشنبه، ۳۰ تيرماه با حضور سعيد و حميد محمدي، بنيان‌گذاران ديجي‌كالا به‌صورت الكترونيك رونمايي شد.

گزارش سال ۹۸ ديجي‌كالا به‌صورت عمومي منتشر شده و گزيده‌اي از آمار و داده‌هاي ديجي‌كالا را شامل مي‌شود.

براساس آمارهاي ارائه‌شده در اين گزارش كه توسط بخش هوش مصنوعي ديجي‌كالا استخراج شده، متخصصان يكتاي ماهانه‌ي ديجي‌كالا در سال گذشته به ۲۶ ميليون نفر رسيده و متوسط مبلغ هر سفارش به ۴۹۶هزار تومان رسيده است.

تنوع كالايي در ديجي‌كالا در سال اخير رشدي دو برابري كرده و به دو ميليون و ۲۰۰ هزار قلم كالا رسيده است. ديجي‌كالا در سال ۹۸ با بيش از ۶۱هزار كسب‌وكار ايراني بر بستر ماركت‌پليس همكاري كرده است؛ اين رشد دوبرابري در كسب‌وكارهاي همكار با ديجي‌كالا نيز تا حد زيادي ناشي از شيوع ويروس كرونا بوده كه با تحت‌تأثيرقرار دادن كسب و كارها، آن‌ها را به‌سمت فروش الكترونيك سوق داده است.

وضعيت پلتفرم ماركت‌پليس ديجي‌كالا در سال ۹۸

به‌گفته‌ي سعيد محمدي، ديجي‌كالا مهم‌ترين مسئوليت اجتماعي خود را حمايت از كسب و كارهاي ايراني مي‌داند. محمدي مي‌گويد از تعداد بيش از ۶۱هزار كسب‌وكاري كه در ماركت‌پليس ديجي‌كالا مشغول به فعاليت هستند، هر فروشنده به‌طور متوسط و ماهانه، ۳۹ميليون تومان فروش داشته است.

پلتفرم ماركت‌پليس كه بيش از دو سال است در ديجي‌كالا راه‌اندازي شده، بستري را براي ديگر كسب و كارها فراهم مي‌آورد تا بدون نياز به ايجاد زيرساخت و داشتن دغدغه‌هاي متخصص و لجستيكي، كالاهاي خود را براي ميليون‌ها متخصص ديجي‌كالا در سرتاسر ايران عرضه كنند. براساس داده‌هاي ديجي‌كالا، در سال ۹۸ حدود ۶۹درصد از فروش كالاها ازانديشه متخصصين تعدادي، به كالاهاي ايراني تعلق داشته؛ برندهاي فعال در اين پلتفرم هم به بيش از دو هزار و ۵۰۰ مورد رسيده است.

ديجي‌كالا توانسته در سال ۹۸، محصولات عرضه‌شده در پلتفرم خود را براي بيش از ۱۲هزار روستا ارسال كند. درواقع، اكنون از هر نقطه‌اي از كشور، امكان خريد هرگونه كالايي به‌واسطه‌ي ديجي‌كالا فراهم شده و ساكنين شهرهاي دوردستي كه دسترسي به بازارهاي مشخصي ندارند، قادر شده‌اند تا كالاي مدانديشه متخصصين خود را از ديجي‌كالا سفارش دهند.

ورود به بورس

بيشترين حجم صحبت‌ها بين مديران ديجي‌كالا و خبرنگاران در مراسم رونمايي از گزارش ديجي‌كالا، به مسئله‌ي ورود اين شركت به بورس اختصاص داشت. حميد محمدي در همين راستا اعلام كرد كه يكي از مهم‌ترين اهداف ديجي‌كالا براي ادامه‌يافتن رشد خود، دسترسي به منابع مالي جديد است.

محمدي گفت ديجي‌كالا طي ۱۴ سال اخير، سه مرتبه جذب سرمايه داشته و از سه سال پيش به فكر ورود به بورس افتاده و اكنون قصد دارد ازطريق جذب سرمايه‌ي مردم و شريك‌شدن منافع با آن‌ها، سرمايه‌ي جديدي را كسب كند. حميد محمدي گفت بخش زيادي از اين سرمايه‌ي جذب‌شده، صرف توسعه‌ي زيرساخت لجستيكي و پردازش سفارش‌ها در مركزي جديد خواهد شد.

سعيد محمدي به اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مي‌گويد، در زمان IPO يك شركت، به‌ويژه در ايران، سرمايه‌اي به‌عنوان افزايش سرمايه وارد شركت نمي‌شود و اين سرمايه درواقع ازطريق فروش ۵ تا ۱۰ درصد از سهام سهام‌داران آن شركت حاصل مي‌شود. محمدي مي‌گويد درمورد افزايش سرمايه براي IPO محدوديت‌هايي در ايران وجود دارد و در تاريخ بورس ايران هيچ شركتي از اين طريق IPO نكرده است.

مديران ديجي‌كالا خبر دادند كه مراحل ورود به فرابورس تا حد قابل‌قبولي طي شده و تنها هيأت پذيرش بايد تاريخ دقيق عرضه‌ي اوليه‌ي سهام را اعلام كنند.

برنامه‌هاي بعدي ديجي‌كالا با ورود به بورس كه در طرح ارائه‌شده به فرابورس نيز به آن‌ها اشاره شده، توسعه‌ي زيرساخت‌هاي متخصص و لجستيكي، سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مختلف فناوري مانند هوش مصنوعي، سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي استراتژيك مانند استارتاپ‌ها، حضور در شهرهاي كوچك و جذب فروشندگان اين شهرها است.

تمركز ديجي‌كالا بر محصولات سوپرماركتي

حميد محمدي در پاسخ به سؤال خبرنگار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مبني بر تمركز ۱۰۰درصدي بر خرده‌فروشي محصولات سوپرماركتي مي‌گويد:

با نگاهي به ديگر پلتفرم‌ها در كشورهاي ديگر هم ما مشاهده مي‌كنيم كه سهم كالا در گروه‌هاي مختلف در فروش اينترنتي متفاوت است. مثلا اين سهم در كالاي الكترونيكي بزرگ‌تر و در كالاي سوپرماركتي بسيار كوچك مي‌شود. در ايران هم مانند تمام كشورها شاهد هستيم كه سهم فروش اينترنتي كالاي سوپرماركتي بسيار كوچك است؛ پس نمي‌توان انتظار داشت كه فروش اينترنتي محصولات سوپرماركتي به‌ميزان گروه‌هاي كالايي مانند پوشاك يا الكترونيكي و جزوه رايگان باشد.

به‌گفته‌ي محمدي، كالاي سوپرماركتي يكي از محورهاي تمركز ديجي‌كالا براي رشد در آينده است تا بتواند جنس مخاطب جديد يا مشتري‌هايي را جذب كند كه پيش‌تر تمايل به خريد كالا به‌صورت اينترنتي نداشته‌اند.

چند درصد از رشد درآمد ديجي‌كالا ناشي از تورم بود؟

در گزارش ديجي‌كالا به رشد ۱۵۶ درصدي درآمد طي سال ۹۸ اشاره شده است. باتوجه به تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدي در سال گذشته، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه سهمي از اين افزايش درآمد مربوط به همين مسئله باشد. سعيد محمدي به اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران پاسخ مي‌دهد كه رشد متوسط ۸ساله‌ي ديجي‌كالا ۱۱۲ درصد و رشد سالانه در سال ۹۸ معادل ۱۵۶ درصد بود كه اين برحسب ارزش ريالي محاسبه شده است. به‌گفته‌ي محمدي، در رشد ريالي، معيار تورم تعيين‌كننده است اما با توجه به نرخ رشد تورم، مابقي آن رشد خالص كسب و كار در شاخصه‌هايي مانند تعداد سفارشات روزانه، تعداد كالاي فروخته‌شده، تعداد مشتريان فعال، ميزان بازديد است كه در اين نسبت رشد بالاي صد درصد را در ديجي‌كالا شاهد هستيم.

محمدي به خبرنگار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مي‌گويد كه تورم تبعات مختلفي دارد اما مهم‌ترين تأثير آن ناشي از تحريم‌ها است.

تبعات تورم در عملكرد يك پلتفرم خرده‌فروشي مانند ديجي‌كالا يا دركل كسب و كارهاي اينترنتي، باعث بالارفتن ارزش و به‌تبع آن، كاهش قدرت خريد مصرف‌كننده مي‌شود. شايد اين موضوع تفاوتي در فروش ريالي ايجاد نكند و كالاي با ارزش بالاتر، گران‌تر ولي با تعداد كمتر فروخته شود.

به‌گفته‌ي بنيان‌گذار ديجي‌كالا، تحريم‌ها عليه ايران تأثيراتي مانند خروج برندها، عدم ورود كالا از كانال قانوني و رسمي، دسترسي‌نداشتن به كالاهايي كه امكان عرضه‌ي الكترونيك و شفاف دارند و افزايش نرخ قاچاق محصولات در گروه‌هاي محصولي دارد كه به‌دليل كمبود دسترسي به ارز، واردات آن‌ها ممنوع شده است. وي به بازار پوشاك و لوازم خانگي اشاره مي‌كند كه قاچاق آن‌ها فزوني يافته و امكان عرضه‌ي الكترونيك براي آن‌ها نيز حذف شده است.

بااين‌حال محمدي تأكيد دارد كه رشد ديجي‌كالا به تورم ارتباط ندارد بلكه مربوط به استقبال مخاطب و مشتريان به آن، رشد تنوع محصولي و دسته‌بندي‌ها و فروشندگان و البته، مهيابودن بستر لازم براي توسعه‌ي كسب‌وكارهاي اينترنتي در ايران است. وي مي‌گويد به‌دليل مهيابودن همين بستر و باتوجه به اينكه سهم خرده‌فروشي الكترونيك نسبت به كل خرده‌فروشي در ايران عدد بسيار كوچكي است، در آينده هم شاهد ادامه‌يافتن رشد خواهيم بود.

مسئله‌ي تأخير در ارسال مرسولات

بنا بر آمار ارائه‌شده در گزارش ديجي‌كالا، ۹۵ درصد سفارش‌ها به‌موقع، و تنها ۵ درصد آن‌ها با تأخير به دست مشتريان مي‌رسد. برادران محمدي درمورد نارضايتي ۵ درصدي متخصصان مي‌گويند كه اين مسئله براي آن‌ها از اهميت زيادي برخوردار است و سعي دارند در برنامه‌اي منسجم، اشكالات در اين حوزه را رفع كنند.

محمدي مي‌گويد: «اين روندي طبيعي است كه وقتي مشتري از شرايط راضي باشد، از آن حرفي نمي‌زند؛ اما اگر از خريد كالايي احساس نارضايتي كند، سريعا نسبت به آن اظهار ناراحتي مي‌كند و ما اين موضوع را به‌وضوح در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌بينيم. طبيعت شبكه‌هاي اجتماعي، نقد كردن است. اما ۵ درصد نارضايتي براي تأخير در ارسال كالا، به‌معني اين است كه روزانه ۳۰۰ هزار سفارش با تأخير به‌دست خريدار مي‌رسد. اگر همين تعداد افراد كه ۵ درصد را شامل مي‌شوند، به شبكه‌هاي اجتماعي بيايند و نارضايتي‌شان را اعلام كنند، درواقع حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار اعتراض را شاهد خواهيم بود كه طبيعتا فضايي را ايجاد مي‌كند كه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد ديجي‌كالا درزمينه‌ي ارسال به‌موقع مرسولات بسيار ضعيف عمل مي‌كند.»

خبر ديگر برادران ديجي‌كالا، ري‌برندينگ و تغيير هويت بصري شركت، به‌منظور هماهنگي بيشتر ميان تمامي پلتفرم‌هاي فروش بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات