احراز هويت متخصصان پلتفرم‌هاي آگهي الكترونيك مسكن و خودرو از ابتداي مهرماه اجباري است

يك‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
معاون دادستان كل كشور در امور فضاي مجازي، اعلام كرد كه احراز هويت پلتفرم‌هاي آگهي الكترونيك خودرو و مسكن از ابتداي مهرماه اجباري است.
تبليغات

جواد بابايي، معاونت امور فضاي مجازي دادستاني كل كشور، از اجباري‌شدن احراز هويت متخصصان پلتفرم‌هاي آگهي الكترونيك خودرو و مسكن از ابتداي مهرماه خبر داد. به‌اعتقاد جواد بابايي، احراز هويت متخصصان به نفع پلتفرم‌ها است و از تبديل‌شدن آن‌ها به بستري براي سوداگران و كلاهبرداران جلوگيري مي‌كند. معاون دادستان كل كشور در امور فضاي مجازي در برنامه‌ي بخش خبري ۲۱ شبكه يك سيما در مورد نحوه‌ي احراز هويت متخصصان و كالاهايشان در پلتفرم‌هاي آگهي‌هاي الكترونيك حوزه‌ي خودرو و مسكن در سامانه‌ي امتا توضيحاتي ارائه و اضافه كرد كه از اول مهرماه، متخصصان براي ثبت آگهي خود به بستر قانوني احراز هويت كه توسط وزارت صمت ايجاد شده و مورد تأييد مركز ملي هم بوده، هدايت مي‌شوند.

در اواسط شهريورماه سال جاري، فروشگاه‌‌ها و پلتفرم‌هاي اينترنتي ازجمله سايت‌هاي ، طبق دستورالعملي كه از سوي مركز توسعه تجارت الكترونيكي به كسب‌وكارهاي اينترنتي ابلاغ شده بود، موظف‌ شدند تا با انجام كنترل‌هاي لازم از درج ارزش‌هاي غيرقانوني و نامتعارف براي كالاها و خدمات خودداري كنند و براساس نوع و ميزان فعاليتشان نسبت به احراز هويت تأمين‌كنندگان كالا و آگهي‌دهندگان ازطريق سامانه‌ي امتا، اقدامات لازم را انجام دهند. سامانه‌ي احراز مشتريان تجارت الكترونيكي (اِمتا) توسط مركز توسعه تجارت الكترونيكي وزارت صمت طراحي و راه‌اندازي شده است. امتا ازطريق پايگاه‌هاي اطلاعاتي حاكميتي به‌صورت الكترونيك، با درخواست متخصصان و احراز اطلاعات هويتي، مكاني، تماسي، اعتباري و... حساب متخصصي يكتا را به آن‌ها اختصاص مي‌دهد.

پس از اعلام اين دستور و از اواسط شهريور، نهادهاي بسياري مانند سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور و انجمن صنفي كارفرمايي فروشگاه‌هاي اينترنتي شهر تهران نسبت به احراز هويت متخصصان كسب‌وكارها ازطريق سامانه امتا اعتراض كردند. به باور آن‌ها مسئله‌ي احراز هويت ضروري است و هردوي اين نهادها احراز هويت متخصصان در پلتفرم‌هاي مذكور را الزامي مي‌دانند؛ اما تأكيد كرده‌اند كه انتخاب روش احراز هويت بايد برعهده‌ي كسب‌و‌كارها باشد.

بااين‌حال، جواد بابايي، معاونت امور فضاي مجازي دادستاني كل كشور با بيان اينكه رابطه معنادار و مستقيمي بين گمنامي و جرائمي كه در حوزه فضاي مجازي اتفاق مي‌افتد وجود دارد، اعلام كرد كه مجرمان و بزهكاران تا زماني‌كه نگراني از بابت پيگرد قانوني خود نداشته باشند، جرات و جسارت بيشتري در ارتكاب به جرم دارند. به‌گفته‌ي بابايي، اين مسئله موجب گلايه‌ي مرجع قضايي در سراسر كشور و و ضابطين، از عدم وصول نتيجه و شناسايي مرتكب اصلي شده است؛ چرا كه در بسياري موارد، اشخاص و حتي كالاهايي كه در اين پلتفرم‌ها به فروش مي‌رسند، ماهيتي واقعي ندارند و اين مسئله موجب مي‌شود تا شاكي و زيان‌ديده به حق و حقوق خود نرسند.

معاونت امور فضاي مجازي دادستاني كل كشور، احراز هويت متخصصان را مانند ساير كشور‌ها به‌عنوان اقدامي براي كاهش يا ازبين‌بردن گمنامي و بزهكاري در فضاي پلتفرم‌ها و به‌دنبال آن افزايش امنيت فضاي متخصصان متعارف مي‌داند. به‌گفته‌ي بابايي، احراز هويت متخصصان براي خود پلتفرم‌ها نيز نتيجه‌ي خوبي در پي دارد و آن‌ها به‌جاي اينكه بخواهند پاسخگوي رفتار عده‌اي بزهكار و مجرم با استفاده از بستر پلتفرمي خود باشند، تمركز بيشتري بر كسب‌وكار خود خواهند داشت و با خيالي آسوده‌تر به ارائه‌ي خدمات مي‌پردازند.

جواد بابايي، معاون دادستان كل كشور در امور فضاي مجازي، خريد و فروش در زمينه مسكن و خودرو را با چالش‌هاي بسيار زيادي از حيث جرائم و سوداگري مواجه مي‌داند. به‌گفته‌ي بابايي، سوداگري در اين زمينه به اين معنا است كه به‌طور مثال، متخصصي با هويت موهوم اقدام به عرضه و فروش يك خودرو و يك مسكن موهوم مي‌كند و اين آگهي را ممكن است در جا‌هاي مختلفي از كشور با هماهنگي كه با اشخاص دارند، تكرار كرده تا از اين طريق ارزش‌سازي كنند و موجب افزايش ارزش در بازار و باعث سوءاستفاده از بستر اين پلتفرم‌ها شوند.

بابايي اضافه كرد كه از طرفي ممكن است اين موضوع به كلاهبرداري نيز منجر شود و به‌همين‌دليل در بدو امر باتوجه‌به وضعيت امروز بازار در حوزه مسكن و به‌خصوص خودرو، تصميم بر آن شده تا در اين دو حوزه اقدامات لازم انجام شوند. به‌گفته‌ي بابايي، زماني‌كه ابراز هويت متخصص به‌همراه احراز هويت كالا دركنار هم و هم‌زمان با يكديگر انجام شود، از آگهي‌هاي موهوم و ارزش‌ساز و دلال‌بازي جلوگيري خواهد شد.

به‌گفته‌ي بابايي، اين سامانه در احراز هويت حوزه‌‌‌هاي مختلف نيز استفاده مي‌شود. براي مثال از زمان الزام به احراز هويت ازطريق سامانه‌ي «امتا» كه اولين‌بار براي ثبت‌نام خريد خودرو اجرايي شد، بيش از ۷ ميليون نفر ازطريق اين سامانه احراز هويت شدند. به اين ترتيب پس از اقدام به احراز هويت، ازطريق اين سامانه به متخصص و پلتفرم اطلاع‌رساني مي‌شود و متخصص هم مي‌تواند آگهي خود را ثبت كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات