فيروزآبادي: شبكه ملي اطلاعات، شبكه مستقل از ارتباطات جهاني است

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌گفته‌ي دبير شوراي عالي فضاي مجازي، شبكه ملي اطلاعات تا ۸۰ درصد پيشرفت كسب كرده و بنا است تا مستقل از ارتباطات جهاني كار كند.
تبليغات

ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي، در برنامه‌ي زنده‌ي «چاپ اول» در شبكه خبر اعلام كرد كه طبق بيانات مقام معظم رهبري، محور‌هاي اصلي سياست گذاري و هماهنگ سازي و نظارت در سه حوزه‌ي دبير شوراي فضاي مجازي، هم در جلسات شورا و هم جلسات مركز ملي فضاي مجازي، تحقق يافته و ايران در حوزه‌ي شبكه ملي اطلاعات و در حوزه‌ي ارتباطي، چيزي حدود ۸۰ درصد پيشرفت داشته‌ است.

شبكه ملي اطلاعات مجموعه‌ي‌ پهناي باند رد و بدل شده داخل كشور و داده‌هاي تبادل شده با پهناي باند خارجي است. بدين معنا كه در شبكه ملي اطلاعات همانند ديگر شبكه‌هاي داخلي، براي ارتباط متخصص با سرويس‌هاي داخلي، ديتا از كشور، استان يا حتي شهر متخصص مدانديشه متخصصين خارج نمي‌شود و ضمن ارتباط سريع و باكيفيت‌تر، هزينه‌ها را براي متخصصان، شركت‌هاي ارائه‌دهنده‌ي سرويس و شركت‌هاي ايجادكننده‌ي زيرساخت‌هاي ارتباطي، كاهش مي‌دهد.

ابوالحسن فيروزآبادي همچنين در خصوص دستاورد‌هاي شبكه ملي اطلاعات طي ۱۰ سال گذشته نيز توضيح داد و وضعيت متخصصان ايراني در فضاي مجازي را نسبت به ۱۰ سال گذشته، هزاران برابر بيشتر، متنوع‌تر و باكيفيت‌تر اعلام كرد. فيروزآبادي از اعمال سياست‌گذاري‌هايي در اين زمينه نيز خبر داد و به سندي در شبكه‌ي ملي اطلاعات در زمينه‌ي پيام‌رسان‌ها اشاره كرد كه سند پيشگيري و مقابله با حملات سايبري و نظام هويت معتبر نام دارد. به گفته‌ي فيروزآبادي اين سند به نظام بخشيدن در استفاده از اينترنت و بالا بردن امنيت، كمك بسياري كرده است.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي، امنيت را داراي سه شاخه دانست. به گفته‌ي وي يكي از اين شاخه‌ها مباحثه پايداري يا همان پايداري خدمات است؛ دوم امنيت دارايي‌هاي فكري، معنوي، نرم‌افزار‌ها و بانك‌هاي اطلاعاتي كه به محافظت احتياج دارد و در نهايت مباحثه ايمني است. فيروزآبادي كار در مباحثه ايمني را سخت و حساس توصيف كرد و اعلام كرد كه شوراي عالي فضاي مجازي در اين حوزه، تلاش مي‌كند تا فضاي امن و سالمي را دراختيار طبقات مختلف اجتماعي از جمله كودكان، نوجونان و جوانان قرار دهد.

فيروزآبادي در گفت‌وگوي شبكه‌ي خبر، در پاسخ به اين سؤال كه چگونه يك متخصص اين امنيت را احساس مي‌كند، اضافه كرد كه امنيت به زيرساخت‌هايي نياز دارد كه يك سري از آن‌ها امنيت‌ تكنولوژيكي است. به گفته‌ي دبير شوراي عالي فضاي مجازي، در همين راستا در تمام نهاد‌هاي كشور به‌خصوص در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها، حراست آي‌تي راه اندازي شده و تلاش براي راه‌اندازي ساختار مناسب‌تري در سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها ادامه دارد. ابوالحسن فيروزآبادي در راستاي رسيدن به هدف ايجاد پايگاه‌هاي رصد و هدايت در كشور، از ايجاد بيش از ۶۰ مركز آپ در دانشگاه‌ها خبر داد كه رخداد هرگونه حادثه‌ي امنيتي در فضاي مجازي، در اين مراكز، تحليل متخصص مي‌شود. علاوه بر اين، به گفته‌ي دبير شوراي عالي فضاي مجازي، در سازمان فناوري اطلاعات، يك اداره‌ي كل امنيتي شكل گرفته كه به زيرساخت‌هاي امنيتي منسوب است. فيروزآبادي، دليل راه‌اندازي اداره‌ي كل امنيتي را، ده‌ها حمله‌ي سنگين روزانه از خارج از كشور به شبكه ملي كشور دانست و اضافه كرد كه تمام حملات گروه‌هاي آماتور و سازمان يافته در سطح جهاني، توسط اداره كل امنيتي رصد و دفع مي‌شود.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي درباره رصد امنيت اخلاقي اضافه كرد كه با تمهيدات مجلس شوراي اسلامي، نيروي سادهوه مصاديق مجرمانه براي اين منظور در انديشه متخصصين گرفته شده است. به گفته‌ي فيروزآبادي در اين نيروي سادهوه وزارت‌خانه‌ها و نيروي انتظامي و... عضو شده‌اند تا تصميم‌گيري دادستان كل در حوزه اخلاقي در حد مقدورات شبكه ايمن شود.

فيروزآبادي اعلام كرد كه نيروي سادهوه مصاديق مجرمانه براي استفاده‌ي بي دغدغه خانواده‌ها از اينترنت توسط نوجوانانشان اختلاف انديشه متخصصين‌هايي دارد؛ بااين‌حال، فرض و تلاش بر اين است تا شوراي عالي فضاي مجازي مجهز به شبكه‌اي باشد كه در حوزه‌ي اخلاقي از يك سطح قابل اطميناني براي گروه‌هاي سني جامعه برخوردار است.

وي همچنين در خصوص نامنظمي جلسات نيز عنوان كرد كه مقام معظم رهبري در آبان ۹۸ مسئوليت شبكه ملي اطلاعات را به عهده دولت دانستند و در جلسه‌ي سه‌شنبه هفته گذشته نيز، رئيس جمهور قول دادند تا پايان سال جاري، جلسات به‌طور منظم يك هفته درميان برگزار شود.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي اعلام كرد كه تلاش ‌مي‌شود تا براي تصميم‌گيري نهايي در حوزه‌ي شبكه ملي اطلاعات و مباحثي كه شكل مي‌گيرد، نوعي اجماع وجود داشته باشد. وي در همين راستا اعلام كرد كه اگر اختلاف انديشه متخصصينها در مورد بند‌هاي مختلفي كه تصويب مي‌شود زياد باشد، راي‌گيري صورت مي‌گيرد؛ ولي در اغلب اوقات تصميمات دبيران غالب است. به گفته‌ي فيروزآبادي در اين زمينه يك سري مباحث به‌علت كمبود جلسات در نوبت قرار مي‌گيرد؛ براي مثال مباحثه سامان‌‎دهي اينترنت كودكان كشور و موضوع مقابله با اخبار جعلي، به‌طور رده‌بندي در نوبت است تا به آن رسيدگي شود.

ابوالحسن فيروزآبادي در خصوص دليل اصلي تعلل در خدمات رساني خدمات اينترنتي كه مقام معظم رهبري هم از آن گله و شكايت كرده‌اند، اعلام كرد كه شوراي عالي فضاي مجازي در حوزه‌ي شبكه ملي اطلاعات و در حوزه ارتباطي حدود ۸۰ درصد پيشرفت داشته‌ است. به گفته‌ي دبير شوراي عالي فضاي مجازي، ايران در اين حوزه، موفق به فراهم كردن يك شبكه‌ي مستقل از ارتباطات جهاني شده تا در شرايط خاص بتواند مستقل از جهان كار كند. فيروزآبادي درحال‌حاضر اين شبكه را به‌شدت آسيب‌پذير خواند، چرا كه درگاه ورود ايران به اين شبكه، درگاهي است كه توسط شركت‌هاي خارجي كنترل مي‌شود. پيش از نيز ابوالحسن فيروزآبادي از ساخت موبايل‌هايي با سيستم‌عامل مستقل خبر داده و اعلام كرده بود كه آسيب‌پذيرترين نقطه‌ي شبكه‌ي ملي اطلاعات، مدخل ورودي به شبكه است كه درحال‌حاضر، دو سيستم‌عامل اندرويد و iOS را شامل مي‌شود. فيروزآبادي اين سيستم‌ها را عامل‌هاي فعالي خطاب كرده بود كه با مراكز خاصي در تماس هستند؛ وي به همين دليل، تحت‌كنترل‌بودن توسط اين دو سيستم‌عامل را مسئله‌اي خطرناك مي‌دانست.

به گفته‌ي دبير شوراي عالي فضاي مجازي در حوزه‌ي شبكه ملي اطلاعات و حوزه‌ي ارتباطي، عقب‌ماندگي‌هايي وجود دارد و عامل اصلي آن اختلاف انديشه متخصصين‌هايي است كه در پذيرش مسئوليت آن وجود دارد؛ زيرا در دولت ساختاري كه بتواند اين مسئوليت را بپذيرد وجود ندارد. فيروزآبادي در ادامه افزود كه وزارت ارتباطات نيز در شرح وظايف خود نمي‌دانست تا مسئوليت اين حوزه و حتي بخش امنيتي اپليكشن‌هاي داخلي را بپذيرد تا كشور‌هاي ديگر مديريت اين حوزه را به دست نگيرند. به دستور مقام معظم رهبري در آبان ۹۸ درحال‌حاضر مسئوليت شبكه ملي اطلاعات، وظيفه‌ي دولت است. دبير شوراي عالي فضاي مجازي نيز توضيح داد كه دولت در اين حوزه سندي به‌نام طرح ملي كلان و معماري شبكه ملي اطلاعات راه‌اندازي كرده كه هفته‌ي گذشته به پايان رسيد. به گفته‌ي فيروزآبادي، طرح ملي كلان و معماري شبكه ملي اطلاعات، اولين سند هدف‌دار است و مسئوليت بخش متخصص آن را شبكه ملي اطلاعات، و راهبري بخش غيرفني آن كه اهداف عملياتي اقتصادي است، را مركز ملي برعهده دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات