تاكسي پرنده مهر ماه در آسمان ايران به پرواز درمي‌آيد (به‌تعويق افتاد)

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در مهرماه سال جاري، شاهد راه‌اندازي نوعي تاكسي پرنده در آسمان كشور خواهيم بود كه باكمك هواپيماهاي فوق سبك، مسافت‌هاي بين شهري را به‌سرعت مي‌پيمايد.
تبليغات

به ‌نقل از ستاد توسعه‌ي فناوري‌هاي فضايي و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، مهرماه امسال نوعي تاكسي پرنده در ايران شروع به خدمت‌رساني مي‌كند.

ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه فضايي و حمل‌ونقل پيشرفته، توسعه‌ي حمل‌ونقل هوشمند را يكي از اولويت‌هاي خود عنوان و اعلام كرد كه اجراي طرح تاكسي هوايي در دست پيگيري اين مركز است. در خبر منتشرشده در وب‌سايت ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه فضايي و حمل‌ونقل پيشرفته درمورد طرح تاكسي پرنده، مي‌خوانيم: «در ايستگاه تاكسي منتظريد. تاكسي زرد وارد ايستگاه مي‌شود و جلوي پاي شما مي‌ايستد. سوار مي‌شويد و تاكسي تيك‌آف مي‌كند، اوج مي‌گيرد و به پرواز درمي‌آيد. شما بدون ترافيك، بدون چراغ قرمز و بي‌معطلي در زماني بسيار كوتاه در مقصد پياده مي‌شويد.»

منوچهر منطقي، دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي فضايي و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، درمورد طرح تاكسي‌هاي پرنده اعلام مي‌كند كه اين نوع وسايل نقيله فعلا قرار است در مناطق كم‌تردد مورد استفاده گيرد. بر اين اساس، از ظرفيت تمام فرودگاه‌هاي كم‌تردد كشور استفاده مي‌شود.

منطقي گفته است طرح تاكسي هوايي با هواپيماهاي ۴ تا ۱۹ نفره آغاز به كار مي‌كند و هواپيماهاي موجود در اين كلاس كه در فرودگاه‌هاي كم‌تردد قرار دارند، مي‌توانند با اجراي اين طرح، خدمت‌رساني بيشتري داشته باشند.

به گزارش ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه فضايي و حمل‌ونقل پيشرفته، اگر طرح تاكسي هوايي در استان‌ها و شهرهاي كمتر برخوردار قابليت اجرايي داشته باشد، رونق اقتصادي زيادي براي آن‌ها به‌همراه خواهد داشت.

به‌گفته‌ي منوچهر منطقي، پيشينه‌ي اجراي اين طرح به زمان قبل از انقلاب بازمي‌گردد كه تاكنون به دلايل مختلف به‌تعويق افتاد؛ حال با پيگيري ستاد وابسته به رياست جمهوري و توان دانش‌بنيان‌ها درنهايت طرح مذكور به مرحله‌ي اجرا رسيده است.

فاز اول طرح مهرماه و فاز دوم، بهمن‌ماه اجرا مي‌شود. البته منطقي مي‌گويد اجراي طرح با كمبودهايي روبه‌رو است؛ ازجمله اينكه سوخت هواپيماهاي مد انديشه متخصصين براي طرح تاكسي پرنده از ديگر كشورها تأمين مي‌شود؛ درصورتي‌كه توان توليد داخلي آن وجود دارد و با توسعه‌ يافتن طرح، توليد داخلي سوخت هواپيماهاي مناسب آن نيز اقتصادي خواهد بود.

از ديگر مواردي كه به‌گفته‌ي منطقي سرعت پيشرفت طرح را بيشتر مي‌كند، افزايش دسترسي‌هاي فرودگاهي در مسيرهاي خاص و حذف تشريفات فرودگاه‌ها است.

در دي‌ماه سال پيش، اسنپ خبر از مطالعه زيرساخت‌هاي موردنياز و پتانسيل‌هاي موجود در كشور براي فعال‌سازي تاكسي هوايي داده بود. اسنپ در گزارش خود گفته بود: «ما امروز در ايران، تعداد زيادي هواپيماي فوق‌ سبك و خلبان يادگيري‌ديده علاقه‌مند و فعال داريم كه آماده پرواز هستند. همچنين تعداد زيادي فرودگاه كم‌ترافيك در شهرهاي مختلف وجود دارد كه مي‌توان از اين ظرفيت‌ها در راستاي تسهيل سفرهاي فوري و كوتاه‌مدت استفاده كرد. اين هدف در مرحله اول با استفاده از هواگردهاي سبك موجود در كشور قابل تحقق است و در صورت موفقيت مي‌تواند با تزريق سرمايه و توسعه ناوگان گسترش پيدا كند.»

بايد ديد آيا ستاد وابسته به رياست جمهوري با اسنپ نيز برنامه‌هايي براي اجرايي ‌كردن طرح تاكسي هوايي دارد يا خير. ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه فضايي و حمل‌ونقل پيشرفته، اجراي طرح تاكسي هوايي را اتفاقي رؤيايي براي ساكنان شهرهاي بزرگ عنوان كرد و در همين رابطه نوشت: «طي مسافتي طولاني در كمترين زمان ممكن و بدون ذره‌اي ترافيك و معطلي؛ يك اتفاق رؤيايي براي ساكنان شهرهاي بزرگ.»

به‌روزرساني:

منوچهر منطقي، دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي فضايي و حمل‌ونقل پيشرفته معاونت علمي و فناوري با اشاره به پايان ‌نيافتن آزمايش‌ها و قوانين و مقررات پروازها اعلام كرد كه در بهمن ماه شاهد اولين پرواز تاكسي هوايي خواهيم بود. پيش از اين گفته شده بود كه فاز اول طرح تاكسي هوايي مهرماه و فاز دوم، بهمن‌ماه اجرا مي‌شود.

منطقي در گفت‌وگو با مهر اذعان كرد كه به ‌دليل مباحث مالي و شيوع كرونا، انجام تست‌هاي مورد نياز در مهرماه به تعويق افتاد. وي همچنين اشاره كرد كه ادامه ‌يافتن اين طرح بستگي به ميزان استقبال مردم دارد تا با توجه ‌به آن بتوان به تيراژ صنعتي و با ارزش اقتصادي رسيد.

منوچهر منطقي درمورد به‌صرفه ‌نبودن استفاده از سوخت خاص براي هواپيماهاي كوچك گفت: «به‌دليل اينكه حجم هواپيما كم است، به‌صرفه نخواهد بود كه سوخت‌هاي گران استفاده شود.» بااين‌حال وي اشاره كرد كه اگر تعداد اين هواپيماهاي كوچك بيشتر شود، پتروشيمي‌هاي كشور مي‌توانند سوخت‌شان را تأمين كنند. منطقي در همين زمينه، از وجود طرح‌هايي در شركت‌هاي دانش‌بنيان خبر داد كه بر مبناي آن‌ها، هواپيماهاي كوچك مي‌توانند از سوخت بنزين معمولي و گازوئيل هم استفاده كنند.

با توجه ‌به اشكالات فراوان در حوزه‌ي تاكسي‌ پرنده، مشخص ‌نبودن مقررات استفاده از آن‌ها و همچنين اشكالات اقتصادي، مشخص نيست زمان اعلام‌شده‌ي جديد هم بتواند تحقق پيدا كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات