اينترنت 5G ايرانسل هفته آينده به‌صورت هات‌اسپات در تهران راه‌اندازي مي‌شود

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديرعامل ايرانسل از اتصال اينترنت 5G به‌صورت هات اسپات، هفته‌ي آينده در دو نقطه از تهران و اواخر سال آينده در ديگر شهرهاي كشور خبر داد.
تبليغات

مديرعامل ايرانسل در چهاردهمين سالروز راه‌اندازي شبكه تلفن ايرانسل، ضمن ارائه‌ي گزارشي از عملكرد شركت طي ۱۴ سال اخير، اخباري در رابطه با راه‌اندازي خدمات شبكه نسل پنجم ارتباطات اعلام كرد.

به‌گفته‌ي بيژن عباسي آرند، ايرانسل اكنون ۵۳ ميليون مشترك و پوشش شبكه‌اي ۸۹ درصدي در سراسر كشور دارد. با فعاليت ۳۷ ميليون موبايل هوشمند در شبكه ايرانسل، مصرف ديتاي روزانه‌ي شبكه ايرانسل بيش از هزار و ۲۲۸ برابر شده؛ اين ميزان با شيوع كرونا، ۸۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است. مشتركان ديتاي شبكه ايرانسل ۴۰ ميليون نفر و مشتركان اينترنت ثابت ايرانسل، ۶۶۰ هزار نفر هستند.

مديرعامل ايرانسل متخصصان تحت پوشش شبكه پهن‌باند در روستاهاي كشور را نزديك به ۱۱ ميليون نفر اعلام كرد. همچنين قرار است طرح USO در بيش از ۴۰۰ سايت روستاهاي كشور فعال شود. عباسي مي‌گويد تاكنون ۲۷۴ سايت راه‌اندازي شده است و مابقي تا پايان سال راه‌اندازي خواهد شد. درمجموع، توسعه‌ي زيرساخت‌هاي ايرانسل در شبكه 4G شامل بيش از ۴ هزار شهر و دهستان بزرگ كشور شده است. خدمات TD-LTE در بيش از ۲۵۸ شهر و دهستان فعال است.

مرجع متخصصين ايران سالروز ايرانسل با حضور بيژن عباسي آرند مديرعامل ايرانسل

به‌گفته‌ي عباسي آرند، ايرانسل امسال تمركز خود را بر توسعه‌ي خدمات نسل پنجم ارتباطات خواهد گذاشت و در همين زمينه، هفته‌ي آينده قرار است دو نقطه از تهران شامل پارك آب و آتش و يك دانشگاه تحت پوشش اين شبكه قرار بگيرد. مردم مي‌توانند اينترنت 5G را در اين نقاط به‌صورت هات اسپات و با استفاده از مودم و باكمك wi-fi (به‌دليل محدوديت‌هاي موجود) استفاده كنند.

ايرانسل از سال پيش، كار روي نسل پنجم ارتباطات را آغاز كرده و زيرساخت‌هاي آن ايجاد شده است. راه‌اندازي اينترنت 5G پيش از اين در دو نقطه از تهران، در ساختمان اصلي ايرانسل و مركز تحقيقات مخابرات پياده‌سازي شد. ايرانسل برنامه دارد تا برخي ديگر از شهرها در كشور را نيز تا اواخر سال آينده به اينترنت نسل پنجم مجهز كند.

به‌گفته‌ي مديرعامل ايرانسل، با تجميع فركانس، سرعت‌هاي بالاتر 5G هم تجربه خواهند شد. عباسي مي‌گويد هنوز دستگاه‌هاي همراهي‌كننده از سرعت‌هاي بالاتر اين فناوري وارد بازار نشده و به محض عرضه‌شدن، آن‌ها براي تست در شبكه‌ي ايرانسل مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در تست‌هاي قبلي ايرانسل از اينترنت نسل پنج، سرعت ۱/۵ گيگابيت بر ثانيه تجربه شد؛ عباسي آرند مي‌گويد با بهره‌گيري از موبايل‌هاي جديدي كه تلاش مي‌شود در فصل پاييز امسال تهيه شود، قابليت ثبت ركورد جديد تا سه گيگابيت بر ثانيه هم وجود دارد.

عباسي اعتقاد دارد كه نسل پنجم ارتباطي تنها يك نسل جديد شبكه‌ي تلفن ‌همراه براي استفاده‌ي مشتركان با پهناي باند بالا نيست؛ بلكه زيست‌بومي از سرويس‌هاي متنوع است كه مي‌تواند دراختيار صنايع مختلف قرار بگيرد. با توجه‌ به اينكه استفاده از اينترنت اشيا هنوز در كشور به‌صورت تجاري مطرح نشده است، عباسي تصور مي‌كند با راه‌اندازي نسل پنجم موبايل، پيشرفت‌هايي در اين حوزه هم حاصل شود.

به‌گفته‌ي مديرعامل ايرانسل، تهران به‌خاطر برج‌هاي بلند خود كه جلوي پوشش را مي‌گيرند، محدوديت‌هايي در شبكه دارد؛ حال ايرانسل قصد دارد با نصب ۲۰۰ سايت BTS جديد در تهران، تجربه‌ي مشتركان را بهبود ببخشد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات