قطع گسترده برق منجر به افت كيفيت دسترسي به اينترنت شد

سه‌شنبه ۲۳ دي ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اوايل ظهر امروز نقاط مختلفي در كشور شاهد قطع برق بودند. اين موضوع منجر به اشكالات زيادي در دسترسي به اينترنت و انجام اموري شد كه در زمان شيوع كرونا به خانه‌ها منتقل شدند.
تبليغات

كمي پيش از ظهر، برق ۱۰ منطقه در تهران و نقاط ديگري در كشور از جمله برخي شهرهاي استان گيلان، البرز، مركزي، اصفهان، سمنان، قم و اردبيل قطع شد. سخنگوي صنعت برق علت اين قطعي را افزايش مصرف گاز خانگي و محدوديت تحويل سوخت به نيروگاه عنوان كرد.

به گزارش فارس، مصطفي رجبي مشهدي گفت: «بر اساس مطالعه‌هاي انجام‌شده، در برخي از نقاط كشور مجبور به اعمال محدوديت و خاموشي شديم.» ازآنجاكه شيوع كرونا انجام كارهاي بسياري را به خانه‌ها منتقل كرد، قطعي حدود دو ساعتي برق اشكالات زيادي براي مردم به ‌وجود آورد؛ به‌خصوص آنكه اكنون برخي امتحانات مراكز يادگيريي آغاز شده است و امور ديگري همچون كنفرانس‌ها، يادگيري، برقراري ارتباط با همكاران و كسبوكارها به‌صورت اينترنتي قطعي برق منجر به قطعي اينترنت در مناطقي شده است. اين موضوع به ‌دليل وابستگي سايت‌هاي BTS به برق و اتمام باتري آن‌ها رخ مي‌دهد كه تنها مي‌توانند زمان كوتاهي از شبكه همراهي كنند. با خاموش شدن يك سايت، ازدحام روي سايتي كه قطع نشده است افزايش مي‌يابد و منجر به افت كيفيت اينترنت مي‌شود.

بنابر اين اطلاع‌رساني به مردم در مورد قطع برق الزامي به انديشه متخصصين مي‌رسد. سخنگوي صنعت برق در اين خصوص مي‌گويد: «تاكنون شرايطي پيش نيامده است تا محدوديت‌ و خاموشي‌ها به‌شكل متواتر و پيوسته ادامه پيدا كند؛ قطعا اگر به آن شرايط برسيم، پيش از اعمال خاموشي نسبت به اطلاع‌رساني اقدام خواهيم كرد... با توجه به شرايط بحراني فعلي، برنامه‌هاي گسترده‌اي براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي ازجمله كاهش مصرف ادارات، اصلاح روشنايي معابر و ساير برنامه‌ها در دست تدوين است و با صرفه‌جويي مردم از اين شرايط عبور خواهيم كرد.»

رجبي مشهدي اضافه كرد كه مردم مي‌توانند با كاهش يك درجه‌اي دماي محل زندگي خود، تا ۶ درصد در مصرف گاز صرفه‌جويي كنند. اگر اين صرفه‌جويي تا ۱۰ درصد انجام شود، از اعمال محدوديت و خاموشي جلوگيري مي‌كند. شرايط مصرف گاز پس از شيوع كرونا و آغاز فصول سرد سال، به ‌شكل پيش‌بيني‌ ناپذيري بالا رفته است؛ علاوه‌ بر حضور بيشتر مردم در خانه‌ها و افزايش استفاده از وسايل برقي، مردم پنجره‌ها را براي رفت‌و‌آمد هوا و انتقال ويروس كرونا به بيرون از خانه، به‌كرات باز مي‌گذارند. همچنين برخي وسايل گرمايشي با استفاده از برق زياد كار مي‌كنند. برخي آمارهاي وزارت نيرو، خبر از افزايش ۳۰ درصدي مصرف برق مي‌دهد. در نتيجه به انديشه متخصصين مي‌رسد وزارت نيرو ترجيح داده است به‌ جاي بالا رفتن بيش از حد استفاده از ظرفيت نيروگاه‌ها كه مي‌تواند منجر به خاموشي سراسري در سطح كشور شود، برق برخي مناطق را به‌صورت مقطعي قطع كند. پيش از اين  رئيس سازمان محيط زيست درخ مورد آلودگي هوا اعلام كرد: «روزي دو ساعت قطع برق بهتر از مازوت‌سوزي است

بااين‌حال به‌انديشه متخصصين مي‌رسد با توجه به احتمال پيش‌آمدن چنين اتفاق‌هايي، شركت‌ها بايد فكري به حال عدم قطع برق سايت‌هاي BTS كنند تا همانند برخي خدمات ضروري كه در زمان قطع برق با اشكال مواجه نمي‌شوند، شاهد دو چندان شدن اشكالات با قطعي و اختلال در اينترنت هم نباشيم. آيا شما هم امروز شاهد افت كيفيت اينترنت همراه‌با قطعي برق بوديد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات