مديرعامل نشان: اگر ويز در ايران حضور نداشت، نشان رشد نمي‌كرد

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديرعامل «نشان» از تأثير فيلترينگ بر توسعه‌ي كسب‌وكارهاي داخلي و نقش آن‌ها در فيلتر شدن رقباي خارجي مي‌گويد.
تبليغات

مديرعامل نقشه و مسيرياب «نشان» طي گفت‌وگويي با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، از تأثير فيلتر شدن رقباي خارجي بر رشد نشان و دلايل ماندگار شدن متخصصان اين پلتفرم پس از آبان ۹۸ مي‌گويد. به‌گفته‌ي جواد عامل، قطع اينترنت بين‌الملل در آبان‌ماه ۹۸ باعث شد تعداد زيادي متخصص به‌ سمت نشان بروند؛ اما واضح بود كه اين متخصصان از روي اجبار و نياز به استفاده از پلتفرم‌ داخلي به اين مسيرياب روي آورده‌اند و وقتي اينترنت وصل شود، آن‌ها از نشان مي‌روند.

عامل در همين راستا تأكيد مي‌كند كه اجبار به استفاده از پلتفرم‌هاي خاص، خواه ناخواه ذهنيت متخصص را به آن پلتفرم منفي مي‌كند. او اضافه مي‌كند: «... بااين‌حال، ما يك نمودار داشتيم كه ميزان رشدمان را روي آن پيش‌بيني كرده بوديم؛ جالب آنجا است كه بعد از وصل شدن اينترنت، اعداد روي نمودار به‌تدريج افت نكرد و ظرف ۶ ماه، ما به عددي كه پيش‌بيني كرده بوديم رسيديم.»

جواد عامل با اشاره به فيلتر شدن ويز با دستور دادستاني و ممنوعيت فعاليت تاكسي‌هاي اينترنتي، گفت: «در آن زمان، نشان راه‌اندازي نشده بود و ما با خود فكر كرديم كه چرا چنين پلتفرمي راه‌اندازي نكرده‌ايم. وقتي نشان منتشر شد، انديشه متخصصين دادستاني برگشته بود، ويز در بازار حضور داشت و همين اواخر مسدود شد؛ بااين‌حال ما در همين زمان رشد را تجربه كرديم كه نشان مي‌دهد رشدمان متأثر از فيلتر رقيب نبوده است.»

عامل: نشان زماني رشد كرد كه ويز رفع فيلتر شده بود

جواد عامل اعتقاد دارد كه شرط برتري يافتن يك پلتفرم بر ديگري اين است كه غير از تمايزهاي ناشي از محلي بودن، فناوري را بهبود بدهد و در اين زمينه به داشتن علم و سواد در متخصصان صنايع مختلف كشور همچون خودروسازي اشاره مي‌كند كه بدون داشتن انگيزه‌ي رقابت نمي‌توانند محصولي در سطح جهاني ارائه كنند. مديرعامل نشان توضيح داد: «به مردم حق مي‌دهيم كه ديد مثبتي به پلتفرم‌هاي ايراني نداشته باشند؛ چون بعضي كسب‌وكارها هم از فيلتر شدن رقبا سود برده‌اند و ذهنيت‌هاي منفي وجود دارد. باور شخصي من اين است كه مسدود كردن پلتفرم خارجي نتيجه‌ي خوبي ندارد؛ چراكه ما زماني دست به ايجاد تمايز و رقابت زديم كه ويز بود و زماني‌كه چنين پلتفرم قدرتمندي نباشد، رقابتي هم به‌ وجود نمي‌آيد تا براي بهبود تلاش كنيم و بتوانيم زماني در سطح جهاني خود را مطرح كنيم.»

الزام وجود چند مسيرياب داخلي

مديرعامل نشان در مورد فعاليت هم‌زمان چند نقشه و مسيرياب داخلي به اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مي‌گويد: «حوزه و پلتفرم‌هاي مبتني بر مكان اكنون به‌شدت در حال رشد هستند؛ براي مثال تاكسي‌هاي اينترنتي نياز به نقشه دارند. حوزه‌ي نقشه كشش و ظرفيت زيادي براي كار و حتي ورود بازيگران جديد دارد.» عامل در همين زمينه به شركتي به نام مپ باكس در ايالات متحده آمريكا اشاره مي‌كند كه چند نوبت جذب سرمايه انجام داده و اين درحالي است كه گوگل در آن كشور حضور دارد؛ به‌گفته‌ي او، اين موضوع نشان‌دهنده‌ي ظرفيت ورود پلتفرم‌هاي ارائه‌دهنده‌ي نقشه است.

عامل: فضاي هم‌افزايي با ديگر پلتفرم‌هاي فعال حوزه مسيرياب تا دو سال پيش وجود داشت

به‌گفته‌ي عامل، نشان هم در يك بازه‌ي زماني قصد هم‌افزايي با ديگر پلتفرم‌هاي فعال در حوزه داشت؛ اما رشد آن در دو الي سه سال اخير باعث شد فعلاً تمركز تيم نشان روي توسعه‌ي اپليكيشن باشد و ظرفيت ادغام مسيرياب‌هاي داخلي براي نشان كم شود. او مي‌گويد بازار و مردمي كه به اين اپ‌ها نياز دارند، تعيين مي‌كنند كه چند پلتفرم بايد وجود داشته باشند؛ براي مثال در زمان راه‌اندازي ويز، پلتفرم‌هاي مهمي فعال در دنيا بودند و ويز با يك ايده‌ي جديد به بازار آمد و فضا را متحول كرد.

فضاي رقابتي بين سرويس‌هاي مسيرياب داخلي

جواد عامل فضاي رقابت سرويس‌هاي مسيرياب داخلي در فروشگاه‌هاي اپليكيشن را منصفانه نمي‌داند و مي‌گويد در مجموعه‌ي هزاردستان و استور آن‌ها، كافه‌بازار، اعمالي در خصوص تبليغ كردن مسيرياب اين شركت جريان دارد كه به انديشه متخصصين نمي‌رسد هوشمند باشند و بايد مطالعه عميق شوند. به ‌گفته‌ي او، نبايد يك فروشگاه اپليكيشن بتواند بيش از حد و به‌صورت متمادي، يك اپليكيشن به‌خصوص را تبليغ كند يا درنتيجه‌ي جست‌وجو، به‌طور نامربوط، آن را به مخاطب نشان دهد.

عامل مثال مي‌زند كه مدتي پيش، يكي از نزديكان او قصد داشت برنامه‌ي نشان را از كافه بازار دانلود كند و آن را سرچ كرد؛ سپس اولين گزينه‌ي جست‌وجو را نصب كرد و متعجب شد كه چرا لوگوي نشان تغيير كرده است؛ او اپليكيشن «بلد» را به‌اشتباه نصب كرده بود. مديرعامل نشان مي‌گويد جايگاه نمايش تبليغ و نحوه‌ي ارزش‌گذاري تبليغات در كافه‌بازار ابهامات جدي دارد و پاسخ‌هاي اين شركت گره‌اي از ماجرا باز نمي‌كند. جواد عامل در همين زمينه به فروشگاه اپليكيشن گوگل اشاره مي‌كند كه با وجود شناخته ‌شدن در دنيا به‌عنوان انحصارطلب، هرگز دست به چنين تبليغاتي نمي‌زند.

تماشا در يوتيوب | تماشا در IGTV

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات