سخنگوي دولت: مواضع و اقدامات وزير ارتباطات مبتني بر تصميم دولت و رئيس‌ جمهور است

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به ‌گفته‌ي سخنگوي دولت، انديشه متخصصينات و تصميمات محمدجواد آذري جهرمي در مورد فيلترينگ و به‌خصوص مسدودسازي اينستاگرام، در راستاي انديشه متخصصين دولت و شخص رئيس جمهور بوده است.
تبليغات

سخنگوي دولت مي‌گويد تصميمات محمدجواد آذري جهرمي تنها به خود او مربوط نمي‌شود و انديشه متخصصينات‌هاي دولت محسوب مي‌شوند؛ بر همين اساس، دولت موافق مسدود كردن اينستاگرام نيست.

سخنگوي دولت در روزنامه ايران نوشت: «انديشه متخصصينات‌ها، هم انديشي ها و تصميمات محمدجواد آذري جهرمي يك انديشه متخصصينات و تصميم شخصي نبوده؛ بلكه آنچه وي اعلام و اجرا كرده، انديشه متخصصينات دولت در اين زمينه است. دولت يازدهم و دوازدهم با تحليل و تبيين شرايط اجتماعي، اقتصادي و آينده‌نگري نسبت به تأثيرات تكنولوژي، اهتمام خود را بر گسترش تكنولوژي‌هاي ارتباطي و زيرساخت‌هاي آن بنا كرده و هرگونه محدوديت و فيلتر را اولاً در بلندمدت غير ممكن و در كوتاه‌مدت غير مفيد مي‌دانست. بنابراين مواضع و اقدامات وزير ارتباطات، مبتني بر تصميم دولت و رئيس ‌جمهور ي بوده است.»

به‌گفته‌ي علي ربيعي، طرح شكايت از وزير ارتباطات، يك اتفاق ساده‌ي اداري يا قضايي نيست و به شيوه‌هاي سياست‌گذاري در فرهنگ و جامعه، نوع نگاه به شيوه‌هايي براي اعمال نزاهت فرهنگي و چگونگي حفاظت از دينداري، تفاوت رويكردها در سياست‌گذاري و حكمراني فرهنگي – اجتماعي برمي‌گردد.

ربيعي: تعطيلي اينستاگرام يك ميليون ايراني را بيكار مي‌كند 

دستيار ارتباطات اجتماعي رئيس ‌جمهور مي‌گويد فضاي مجازي، در آينده بخش اعظمي از اقتصاد جوامع را تشكيل خواهد داد و نمي‌توان آن را با نوع خاصي از نگرش و سياست‌گذاري فرهنگي مطالعه كرد. ربيعي اضافه مي‌كند كه طبق مطالعه‌ها، تنها اينستاگرام در ميان ديگر شبكه‌هاي اجتماعي، محل كسب‌وكار گروه بزرگي از مردم شده است. او مي‌گويد آمار اشتغال از طريق اينستاگرام در ايران حتي پيش از شيوع كرونا هم بسيار بزرگ است و تصميم تعطيلي‌ آن جنبه‌هاي اقتصادي بسيار كلان دارد.

طبق آماري كه سخنگوي دولت ارائه مي‌كند، حدود ۴۰۰ هزار صفحه‌ي اينستاگرام ايرانيان داراي بيش از ۵ هزار دنبال‌كننده هستند و از اين ميان، ۲۸٫۸ درصد صفحات مربوط به فروشگاه‌ها و كسب‌وكارها مي‌شود‌؛ به بيان ديگر، دست ‌كم ۱۱۵ هزار صفحه‌ي اينستاگرام وجود دارد كه درآمد خانوارها را تأمين مي‌كند. ربيعي مي‌گويد اين بدان معنا است كه حتي اگر هر صفحه، درآمد دو نفر يا دو خانواده را تأمين كند، ۲۳۰ هزار خانواده (حدود ۹۵۰ هزار نفر ايراني) در اوضاع بيكاري ناشي از كمبود رشد و تحريم، امرار معاش خود را وابسته به اين شبكه اجتماعي كرده‌اند. وي اضافه مي‌كند: «با توجه به مطالعات تخصصي‌ام در وزارت كار، معتقدم هرگونه محدودسازي يا تعطيلي اينستاگرام، كوچ دادن حدود يك ميليون ايراني به ‌سمت بيكاري و فقر است.»

سخنگوي دولت: ايراني‌ها ارتباطات ميان‌فردي و حتي اداري خود را در اينستاگرام و واتساپ شكل داده‌اند

علي ربيعي در بخش ديگر سخنان خود، شكل‌گيري بخش اعظمي از زندگي روزمره‌ي مردم را در فضاي مجازي توصيف مي‌كند كه مطابق مطالعات دانشگاهي، اينستاگرام از بيشترين محبوبيت شبكه‌هاي مجازي در بين متخصصان ايراني برخوردار است و پس از آن واتساپ قرار دارد. او مي‌گويد: «از ارتباطات ميان‌فردي گرفته تا شكل‌گيري و فعاليت گروه‌هاي ثانويه و ارتباطات اداري، در اين شبكه‌هاي اجتماعي صورت مي‌گيرد. (به‌علاوه،) كاركردهاي تفريحي، اطلاع‌رساني و يادگيريي به اين شبكه‌ها انتقال يافته است؛ بنابراين هرگونه سياست‌گذاري در اين خصوص، بدون توجه به آثار اقتصادي و زندگي اجتماعي، جامعه را با نگراني مواجه مي‌سازد.»

به ‌گفته‌ي سخنگوي دولت، هنوز در مورد محدود كردن فضاي مجازي از طريق فيلترينگ اطمينان وجود ندارد. او تعريف مي‌كند كه در اواخر سال ۱۳۹۲، ظرفيتي در اپراتور رايتل براي برقراري تماس تصويري فراهم شده بود:

در آن زمان با يك سؤال و گرفتن انديشه متخصصيني از يك شخصيت دلسوز ديني و فرهنگي، امكان راه‌اندازي اين ظرفيت توسط رايتل با اشكال مواجه شد كه سبب كاهش مزيت رقابتي رايتل در برابر ساير رقبا گرديد. من، به‌طور مفصل در اين خصوص صحبت و اشاره كردم هم‌اكنون اين اقدام با نصب دوربين روي كامپيوتر امكان‌پذير است؛ اما به‌هرحال، موفقيتي حاصل نشد و به احترام آن انديشه متخصصين، اين امكان بلااستفاده ماند. اين مسئله را مقايسه كنيد با مدت زمان كمي بعد از آن، كه تحولات دنياي تكنولوژي چنان پيش رفت كه اين تماس‌ها را به امري كاملا عادي مبدل ساخت.ربيعي: در سال ۹۳، برقراري تماس تصويري رايتل با اشكال مواجه شد؛ درحالي‌كه اين امر با استفاده ‌از كامپيوتر امكان‌پذير بود

ربيعي ادامه مي‌دهد كه با نگاه به قانون منع به‌كارگيري ماهواره كه چندين سال مأموران در پشت‌بام‌ها به‌دنبال ديش‌هاي ماهواره‌اي بودند، مي‌توان مشاهده كرد كه اكنون، روي پشت‌بام‌ها حتي در دورافتاده‌ترين روستاها اين تجهيزات را نصب كرده‌اند. ربيعي نتيجه مي‌گيرد كه اين نوع خاص از سياست‌گذاري فرهنگي، نزديك به تمامي خانوارهاي ايران را به افرادي قانون‌شكن تبديل كرده است.

به ‌گفته‌ي علي ربيعي، نگرش غالب در سياست‌گذاري فرهنگي و اجتماعي در ايران اين است كه راه پيشگيري از تغيير و تحولات فرهنگي، با بار منفي يا مغاير با ارزش‌هاي رسمي، محدودسازي و مسدودسازي و عدم سهولت در دسترسي است. ربيعي مي‌گويد:

اين درحالي است كه تنها خاصيت آن، صرفاً گسترش بازارهاي غير قانوني فروش فيلترشكن خواهد بود؛ و نيز عدم حضور افراد مقيد كه با توليدات خود مي‌توانستند مخاطبيني را جذب كنند، اتفاقاً اين فضا را از روش بنيادين تقويت توليد محتوا و جذب مخاطب با محتواهاي جالب توجه دور مي‌كند.

ربيعي خاطرنشان مي‌كند كه اگر بنا بر مقابله با توليداتِ نگران‌كننده است، بايد توليد محتوا براي مخاطبان متنوع صورت گيرد، بخش خصوصي گسترش يابد، تنگ انديشه متخصصيني كنار گذاشته و انحصار در توليدات فرهنگي برداشته شود. او اشاره مي‌كند كه امروز، برخلاف اين تفكر جريان دارد و از رسانه‌ي بزرگ تصويري و خبري گرفته تا شركت‌هاي بزرگ توليد فيلم، بسيار محدود در اختيار بخش خصوصي و ظرفيت‌هاي نهفته در آن قرار دارد؛ بنابراين ادامه‌ي تفكر محدودسازي، جامعه را در ميان‌مدت با فقر توليدات فرهنگي روبه‌رو ساخته كه عاملي بر گرايش مصرف‌كنندگان به‌سمت توليداتي است كه آنان با فلسفه مقابله با آن دست به كار شده‌اند.

ربيعي تأكيد مي‌كند كه يكي از نگراني‌هايي كه باعث بروز اين نوع تصميمات مي‌شود، سياسي و امنيتي كردن عرصه‌هاي فرهنگي و اجتماعي است. او توضيح مي‌دهد: «امنيت‌زدايي و سياست‌زدايي از اين ساحت‌ها موجب رشد و توسعه توليدات قابل قبول در اين حوزه‌ها خواهد شد. بخشي از نگراني‌ها، تغييرات طبيعي ارزشي در سطح جهاني است كه سياست‌گذاري‌هاي سلبي، راهكار نامناسب و تشديدكننده خواهد بود.» ربيعي مجدد تأكيد مي‌كند كه مواضع، تصميمات و اقدامات محمدجواد آذري جهرمي، مبتني بر يك درك و سياست‌گذاري صحيح از سوي دولت و رئيس ‌جمهور بوده است. او ابراز اميدواري مي‌كند كه با حفظ وظايف هر قوه و همچنين تعاملات بين ‌قوه‌اي، با درك متقابل از شرايط و درك مشترك از اين‌گونه مسائل اقدام شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات