واگذاري باند فركانسي براي توسعه 5G به مزايده گذاشته مي‌شود

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
معاون امور راديويي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، از واگذاري باند فركانسي ۳۵۰۰ مگاهرتز براي توسعه شبكه 5G در ايران از طريق مزايده خبر داد.
تبليغات

سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي توسعه‌ي شبكه 5G در كشور، باند فركانسي ۳۵۰۰ مگاهرتز را از طريق مزايده واگذار مي‌كند. در نشست مطالعه آخرين وضعيت واگذاري باندهاي فركانسي 5G كه امروز صبح در ششمين نمايشگاه اينترنت اشياء در سالن ۲۷ نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شد، معاون رگولاتوري اذعان كرد كه كار متخصص كارشناسي براي باند فركانسي 5G طي چند ماه اخير در جريان بوده و اين باند تركيبي از باندهاي مختلف است؛ اما باند طلايي به باند ۳۵۰۰ مگاهرتز اختصاص داده شده است.

به گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، نسترن محسني تصريح كرد: «از آنجا كه دسترس‌پذيري به تجهيزات در باندهاي ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مگاهرتز محدود است و با توجه به شرايط تحريم محدوديت‌ها مضاعف مي‌شود و بهره‌مندي از باند را به تأخير مي‌اندازد، تمركز سازمان رگولاتوري در واگذاري باند فركانسي ۳۵۰۰ مگاهرتز روي ۲۰۰ مگ انتهايي است.»

مرجع متخصصين ايران حضور اپراتورها در نشست مزايده واگذاري باند 5G

به‌ گفته‌ي محسني، بار اصلي ارتباطات اينترنتي ايران روي شبكه‌هاي موبايل است و واگذاري فركانس ملاحظات خاصي مي‌طلبد؛ درنتيجه اگر اين واگذاري با مباحث فناوري‌هاي نو مانند 5G همراه شود، دقت‌ها و ملاحظات مضاعف خواهد بود. محسني اضافه كرد كه رگولاتوري بايد بتواند نقطه‌ي بهينه را در باند فركانسي پيدا كند و براي تجاري‌سازي 5G، به چهار سال زمان نياز است.

وي با اشاره به اينكه برگزاري مزايده، شفاف‌سازي را به ‌دنبال دارد، تصريح كرد كه در سال ۲۰۲۰ تمام باندهاي فركانسي ازطريق مزايده واگذار شده‌اند و اتحاديه بين‌المللي مخابرات (ITU) همين روش را توصيه كرده است. بااين‌حال، اپراتورهاي تلفن همراه در مورد واگذاري باند ازطريق مزايده، مخالفت‌ها و نگراني‌هايي مطرح كردند. معاون متخصص همراه اول با ابراز انتقاد از رويكرد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: «رگولاتوري واسطه‌گري در فركانس را ترويج نكند.»

مرتضي طاهري‌بخش اضافه كرد: «چرا همراه اول به‌عنوان يك اپراتور، به‌خاطر توزيع نادرست فركانس بايد سراغ يك اپراتور ديگر برود؟» طاهري‌بخش فضاي باندهاي فركانسي ۳۴۰۰، ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ را بسيار پيچيده توصيف كرد و گفت:

امروز همه‌ي اپراتورها در پشت خط مسابقه به‌صورت يكسان ايستاده‌اند و اگر رگولاتوري تصميم درستي براي واگذاري باند نگيرد، ممكن است اپراتورها مجبور به جمع كردن كسب‌و‌كار خود در فناوري 5G شوند.

معاون متخصص همراه اول با اشاره به اينكه وندورهاي نوكيا، هواوي و اريكسون تجهيزات براي باندهاي فركانسي ۳۳۰۰ تا ۳۸۰۰ توليد نمي‌كنند، گفت پهناي باند كمتر از ۸۰ مگ هيچ كارآيي ندارد. طاهري‌بخش خبر داد كه شبكه تجاري و واقعي 5G همراه اول طي چند روز آينده راه‌اندازي مي‌شود و گام اول همراه اول براي توسعه نسل پنجم ارتباطات، هات‌اسپات است؛ سپس نوبت بهره‌مندي مشتريان سازماني و صنعتي مي‌رسد و در نهايت طبق سندي كه با سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نهايي شده است، پوشش وسيع 5G به بهره‌برداري خواهد رسيد. به گفته‌ي او، پوشش وسيع تا چهار سال ديگر عملي مي‌شود.

همراه اول: 5G در ايران تا چهار سال ديگر به ‌شكل وسيع پوشش داده مي‌شود

معاون متخصص همراه اول تصريح كرد كه باندهاي فركانسي ۳۴۰۰ تا ۳۴۶۰ مگاهرتز در اختيار مبين نت، از ۳۴۵۰ تا ۳۵۰۰ در اختيار رگولاتوري، از ۳۵۰۰ تا ۳۵۴۰ در اختيار فرابرد (زيتل) و هاي‌وب و از ۳۵۴۰ تا ۳۶۰۰ مگاهرتز در اختيار ايرانسل قرار دارد. به‌ گفته‌ي او، اگر واگذاري باندها همين امروز انجام شود، عدالت رقابتي به‌ هم مي‌خورد؛ به همين علت همراه اول با برگزاري مزايده موافق نيست.

به اعتقاد طاهري‌بخش، ابتدا بايد نقشه‌ي انتهايي فركانس مشخص شود و رگولاتوري سه سال مهلت بدهد تا متخصصدهاي 5G راه بيفتند.

معاون متخصص ايرانسل در مورد واگذاري باند فركانسي شبكه 5G اذعان كرد: «نبايد برنامه‌ريزي بلندمدت را فداي تصميم‌هاي كوتاه‌مدت كنيم اما واقعيت‌هاي كشور را هم نمي‌شود ناديده گرفت.» حسن بلوردي تصريح كرد: «الگوي مصرف ديتا در ايران با دنيا متفاوت است؛ در دنيا عمده‌ي مصرف روي شبكه ثابت است و شبكه‌ي سيار لوكس و گران است؛ اما در توسعه‌ي شبكه ايرانسل موضوع TD-LTE قابل‌ توجه است و درصد زياد جمعيتي از مشتركان ايرانسل از اين شبكه استفاده مي‌كنند. همچنين تعداد زيادي مودم در دست مردم است و براي توسعه شبكه 5G نمي‌توان در كوتاه‌مدت اين مسائل را ناديده گرفت و به شبكه 5G سوئيچ كرد.»

بلوردي در مورد مهاجرت به شبكه 5G گفت:

بايد در يك برنامه‌ي چندساله اتفاق بيفتد؛ چراكه شبكه‌هاي موبايل به حد انفجار رسيده و به دليل ارزش پايين، مصرف آن بسيار بالا است و اگر بخواهيم براي بخشي از شبكه به‌خصوص در بخش TD-LTE هر تصميمي بگيريم، نارضايتي زيادي به ‌دنبال خواهد داشت. اين در حالي است كه حدود ۴۰ درصد شبكه ايرانسل روي TD-LTE است و در هر شهر بيش از سه هزار سايت دارد. از همين رو ايرانسل در بلندمدت فركانس تخصيصي را به سمت توسعه 5G خواهد برد.

بلوردي در مورد واگذاري باندها گفت: «در TD-LTE نمي‌توانيم از باند تميز و بدون مدخله استفاده كنيم و چالش‌هاي جدي در فركانس آن وجود دارد و البته در فركانس‌هاي 5G چالش‌هاي به‌مراتب جدي‌تري وجود دارد و بايد بتوانيم چالش‌ها را برطرف كنيم. بايد تصميم‌هاي بنيادي و كلان بگيريم نه اينكه فركانس را واگذار كنيم و زير بار مصرف برود.»

چهارمين سايت 5G ايرانسل، فردا در محل پارك آب و آتش رونمايي مي‌شود

معاون متخصص ايرانسل به ارزش بالاي موبايل‌هاي 5G اشاره كرد و گفت نبايد تصور كرد كه 5G مانند 4G‌ زودبازده است. بلوردي اذعان كرد كه رگولاتوري در چند سال اول از واگذاري باندهاي فركانسي 5G، نبايد روي مبالغ پرداختي حق‌السهم و حق فركانس انتظاراتي از اپراتورها نداشته باشد؛ چراكه اپراتور در يكي دو سال آينده از اين بخش درآمدي متناسب با سرمايه‌گذاري نخواهد داشت.

بلوردي با اشاره به وضعيت توسعه 5G توسط ايرانسل گفت چهارمين سايت ايرانسل فردا در محل پارك آب و آتش راه‌اندازي مي‌شود. پس از آن نوبت به سايت‌هايي در كيش و شيراز مي‌رسد.

مديرعامل رايتل با ابراز مخالفت با واگذاري باندها، گفت تنها وندورها از اين مزايده سود مي‌برند. ياسر رضاخواه اضافه كرد كه پيش‌تر هم تصميم رگولاتوري در مورد صدور پروانه‌هاي اپراتورهاي وايمكس اشتباه بود كه جبرانش كرد. وي اضافه كرد:

اقتضاي شرايط كشور به صورتي بوده كه نتوانستيم تصميم درستي بگيريم. در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ روي همين فركانس راجع به وايمكس صحبت مي‌كرديم و در آن زمان با دلار هزار توماني، چند هزار دلار روي وايمكس سرمايه‌گذاري كرديم؛ درحالي‌كه وايمكس تكنولوژي آينده‌داري نبود اما رگولاتوري مي‌خواست توسعه يابد. الان هم نمي‌دانيم اين فناوري كجا است و مملكت چقدر از آن استفاده مي‌كند. قطعا برخي از توسعه‌ي وايمكس منتفع شدند اما كشور منتفع نشد.

به‌ گفته‌ي مديرعامل رايتل، ارزش مؤثر هر گيگابايت ديتا با افزايش ارزش ارز، به دو هزار تومان رسيده؛ درحالي‌كه متوسط درآمد اپراتورها از هر مشترك ۲۰ هزار تومان است. وي تأكيد كرد كه كشور بايد در نهايت به سمت توسعه‌ي شبكه 5G حركت كند؛ درنتيجه حتي اگر از مسير غلط شروع كند، باز بهتر از اين است كه هرگز شروع نكند. بااين‌حال مديرعامل رايتل، برگزاري مزايده براي واگذاري فركانس را به‌طور كامل درست نمي‌داند. رضاخواه مي‌گويد:

مديرعامل رايتل: اگر فركانس 5G به‌طور غلط تقسيم شود، هزينه‌ي اپراتورها سر به فلك مي‌كشد

اگر دولت به هر طريقي خسارت بازيگران قبلي دارنده‌ي پروانه را بدهد، باز هم به نفع كشور است تا اينكه روي طيف ديگري از فركانس برويم كه ارزش آن بالا است و تجهيزات گران بخريم، بعد دوباره وارد باندهاي مرسوم شويم.

رضاخواه تأكيد كرد كه فركانس دارايي كشور است؛ اما برخي دوست دارند كه منابع منحصر‌به‌فرد را از بين ببرند. او مثال زد كه در اروپا، باند تلويزيون آنالوگ را براي توسعه 5G خالي كردند؛ اما در ايران اين باند دست صدا و سيما است و كسي جرأت نمي‌كند در مورد آن حرفي بزند؛ درحالي‌كه اگر فركانس به‌طور غلط تقسيم شود، هزينه‌ي اپراتورها سر به فلك مي‌كشد و با ارزش ارز صرفه‌ي اقتصادي ندارد.

مديرعامل زيتل از قصد اين شركت براي ورود به 5G خبر داد. جهانگير آقازاده گفت: «اگر سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اجازه دهد، به‌عنوان اپراتور FWA در مزايده‌ي واگذاري باندهاي فركانسي 5G شركت خواهيم كرد؛ چراكه اين فناوري نقش گسترده‌اي در كاهش محروميت، افزايش اشتغال و كيفيت زندگي مردم خواهد داشت.»

ششمين نمايشگاه اينترنت اشياء روزهاي ۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه در سالن ۲۷ نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات