ديجي‌كالا با راه‌اندازي پيندو امكان فروش كالاهاي مستردشده را فراهم كرد

يك‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ديجي‌كالا با راه‌اندازي پيندو، امكان مقايسه ارزش كالاي دست‌دوم با نو و فروش كالاهاي مستردشده براي فروشندگان را فراهم كرد.
تبليغات

چند روز پيش، ديجي‌كالا از راه‌اندازي پلتفرم ثبت آگهي الكترونيك خريدوفروش و ارائه خدمات خود به‌نام پيندو خبر داد. ورود ديجي‌كالا به حوزه فروش كالاي دست دوم، حكايت از ظرفيت درخورتوجه اين حوزه مي‌كند؛ هرچند ديجي‌كالا مي‌گويد قصد دارد به‌شكل ديگري از فضاي فعاليت پلتفرم‌هاي آگهي الكترونيك استفاده كند.

مدير روابط‌عمومي ديجي‌كالا ضمن ردكردن رقابت مستقيم اين شركت با پلتفرم‌هاي تخصصي آگهي الكترونيك در ايران، مي‌گويد پيندو را مانند ويژگي تكميل‌كننده در ديجي‌كالا مي‌داند. اميرحسن موسوي در گفت‌وگو با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران توضيح مي‌دهد:

زمان‌هاي بسياري پيش مي‌آيد كه مشتري‌هاي ديجي‌كالا كالايي را مي‌خرند و تصميم مي‌گيرند به هر دليلي، آن را بفروشند يا برخي نمي‌خواهند به‌‌اندازه مبلغ كالاي نو براي خريد هزينه كنند. براي مثال، متخصصي قصد خريد موبايل آيفون دارد كه در بازار بيش از ۳۰ ميليون تومان فروخته مي‌شود؛ اما بودجه‌‌اش ۱۰ تا ۱۵ ميليون تومان است. پس ما چنين ويژگي را براي مشتريان فراهم كرده‌ايم.

البته موسوي تصريح مي‌كند هر كسي بدون اينكه الزاما متخصص ديجي‌كالا باشد، مي‌تواند كالا و خدمات خود را در پيندو عرضه كند. بااين‌حال در اين زمينه، مزيت مهمي در مراجعه به ديجي‌كالا وجود دارد. موسوي توضيح مي‌دهد باتوجه‌به وجود ۴ ميليون كالا در تمام حوزه‌ها در ديجي‌كالا، ارتباط زيادي با خدمات قابل‌عرضه وجود دارد. براي مثال تعميركار موبايل مي‌تواند آگهي خدمات خودش را در صفحات محصولات موبايل قرار دهد يا كالاي دست‌دوم خود را به كالاي مشابه نو در ديجي‌كالا الصاق كند.

مرجع متخصصين ايران امير حسن موسوي، مدير روابط عمومي ديجي‌كالا

مزيت ديگر، وجود محتواي غني دراختيار متخصصان ديجي‌كالا است كه فروشنده را از واردكردن اطلاعات جديد و تخصصي بي‌نياز مي‌كند. موسوي اضافه مي‌كند:

مشتري اين كالا هم به‌لحاظ وجود محتواي تخصصي در صفحه كالا، اطلاعات دقيقي از محصول دارد و مي‌تواند با مطالعه هم انديشي ها متعدد متخصصان، آگاهانه‌تر خريد كند. درواقع، ما قصد داشتيم از اين ظرفيت استفاده كنيم.

مدير روابط‌عمومي ديجي‌كالا با اشاره به فعاليت ۱۴۰ هزار فروشنده فعال در اين پلتفرم، مي‌گويد روزانه كالاهاي زيادي مرجوع مي‌شود و باتوجه‌به وجود گارانتي برگشت هفت‌روزه كالا، مشتريان زيادي از اين گارانتي استفاده مي‌كنند. او اضافه مي‌كند پس از برگشت كالا به فروشنده، كالا ديگر نو محسوب نمي‌شود و فروشندگان زيادي دچار زيان مي‌شوند؛ درنتيجه فروشندگان ديجي‌كالا اكنون مي‌توانند با ذكر مشخصات كالاي مستردشده، آن را به‌عنوان كالاي دست‌دوم بفروشند. موسوي اضافه مي‌كند:

افراد زيادي هستند كه اهميت نمي‌دهند اگر جعبه كالا باز شده باشد؛ درحالي‌كه با ارزش يك‌سوم كالاي اصلي فروخته شود. بنابراين، حالا اكوسيستمي ايجاد شده تا همه از اين فضا استفاده كنند و از آن بهره ببرند.

موسوي: قصد نداريم با ديوار و شيپور رقابت كنيم

موسوي مزيت ديگر استفاده متخصصان از ديجي‌كالا را امكان ارزش‌گذاري درست مي‌داند. درواقع، وقتي متخصص در ديجي‌كالا كالايي را جست‌وجو مي‌كند، كالاي مدانديشه متخصصينش را دركنار پيشنهاد كالاي دست‌دوم مشاهده مي‌كند و در اين حالت، مي‌تواند از اصل ارزش كالا باخبر شود. مدير روابط‌عمومي ديجي‌كالا مي‌افزايد چنين اطلاع‌رساني در پلتفرم‌هاي ديگر فروش كالاي دست‌دوم انجام نمي‌شود. وي تصريح مي‌كند:

مقاله‌ي مرتبط:پلتفرم ثبت آگهي الكترونيك ديجي كالا شروع به كار كرددر بسياري اوقات، خريدار اصل ارزش كالا را نمي‌داند. همين ناآگاهي باعث مي‌شود احتمال ارزش‌گذاري نادرست افزايش يابد. وقتي ارزش اصل كالا يك‌جا با ارزش دست‌دوم درج شود، هم فروشنده و هم مشتري از اين مزيت سود مي‌برند و احتمال فروش افزايش مي‌يابد.

موسوي درباره نظارت بر ارزش‌ كالاهاي دست‌دوم در پيندو نيز مي‌گويد:

نظارت براي تمام كالاها در ديجي‌كالا هم وجود ندارد. به‌طوركلي، عنصر رقابت باعث مي‌شود فروشنده بهترين ارزش را در ديجي‌كالا پيشنهاد دهد و تلفيقي از امتياز و ارزش كالا سبب مي‌شود فروشنده دكمه معرفي‌شدن فروشگاهش به‌طور پيش‌فرض را در ديجي‌كالا بگيرد. در پيندو هم همين‌طور است. درواقع، نوعي نظارت ارگانيك به‌خودي‌خود اتفاق مي‌افتد؛ بدين‌صورت كه وقتي مشتري مي‌خواهد كالاي دست‌دوم بخرد، طبيعتا بايد به‌دليل وجود تفاوت ارزش معنادار چنين كاري كند.

فعلا ارسال كالا در پيندو برعهده مشتري و فروشنده است؛ اما قرار است در آينده، از سرويس لاجستيك ديجي‌كالا با نام «ديجي اكسپرس» براي ارسال كالاها استفاده شود. همچنين براي حفظ امنيت خريد، پرداخت امن ديجي‌پي به سرويس پيندو اضافه مي‌شود؛ بدين‌ترتيب، در زمان خريد كالا مبلغ واريزشده مشتري ۲۴ ساعت در ديجي‌پي مي‌ماند و پس از تأييد مشتري بابت تحويل‌گرفتن كالا، مبلغ از ديجي‌پي به حساب فروشنده واريز مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات