بازگشت نيازمندي‌هاي همشهري با رويكرد ديجيتال

يك‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 13 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نيازمندي‌هاي روزنامه همشهري كه سالي بيش از ۲۰۰ ميليارد تومان درآمد داشت، با روي‌كار‌آمدن پلتفرم‌هاي الكترونيك رو‌به‌افول گذاشت. پس از چند سال، همشهري تصميم گرفته است با رويكردي جديد به ميان مردم بازگردد.
تبليغات

تا چند سال پيش، هرجا از ثبت آگهي و نيازمندي سخن به‌ميان مي‌آمد، مردم ايران في‌البداهه تصور مي‌كردند درباره‌ روزنامه همشهري صحبت مي‌كنيم. بااين‌حال، بخش نيازمندي‌هاي همشهري از سال ۱۳۹۵ و با محبوبيت‌يافتن پلتفرم ديوار هر روز كم‌رنگ‌و‌كم‌رنگ‌تر شد؛ تا جايي كه ديگر اثري از آن پيدا نبود و مردم اكنون ثبت آگهي را با اپليكيشن‌ها به‌خاطر مي‌آورند.

حال در گوشه‌و‌كنار شهر، بيلبوردهاي آغاز فعاليت اپليكشن نيازمندي‌هاي همشهري را مي‌بينيم. اينكه چه دلايلي باعث شد همشهري چندين سال براي ارائه‌ي الكترونيك خدماتش منتظر بماند و ميدان رقابت را به بازيگران جديد ببازد، موضوع گفت‌وگوي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران با مديرعامل جديد بخش نيازمندي‌هاي همشهري است.

رضا يعقوبي، مديرعامل شركت «پيام همشهري»، متولي بخش نيازمندي‌هاي روزنامه همشهري، در گفت‌وگو با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از تفاوت نگاه اين اپليكيشن جديد با ديگر بازيگران حوزه آگهي الكترونيك و همكاري با روبيكا و درآمد اين بخش از روزنامه مي‌گويد.

مرجع متخصصين ايران رضا يعقوبي مديرعامل نيازمندي‌هاي همشهري و خبرنگار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران- برخي مي‌گويند نيازمندي‌هاي همشهري به‌نوعي تاريخ آگهي در ايران است. شما به اين موضوع باور داريد؟

رضا يعقوبي: نيازمندي‌هاي همشهري در حوزه آگهي‌هاي دسته‌بندي‌شده قطعا تاريخ آگهي در ايران محسوب مي‌شود؛ چه ازانديشه متخصصين وسعت بازار و نوع ارائه خدمات، چه ازانديشه متخصصين آشنايي مردم با اين برند. اصلا واژه «نيازمندي» با همشهري شناخته مي‌شد. منبع اين نوع آگهي‌ها هميشه نيازمندي‌هاي همشهري تصور مي‌شد.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران- چرا همشهري به‌ناگهان از حوزه آگهي در كشور محو شد؟

رضا يعقوبي: البته اين موضوع خيلي هم ناگهاني نبود و به‌آرامي و در مدت چندين سال اتفاق افتاد. موضوع را از دو جنبه مي‌توان مطالعه كرد كه هر دو يك منشء دارند و آن هم به مديريت كلان همشهري برمي‌گردد. يك جنبه به نوع نگاه به كسب‌و‌كار مربوط مي‌شود. اگر از اين مانديشه متخصصين بخواهيم صحبت كنيم، بخش نيازمندي‌هاي همشهري در سال‌هاي قبل درآمد زيادي داشته و اين درآمد به‌جاي سرمايه‌گذاري‌هاي مولد، در جاهايي هزينه شده كه مولد نبوده‌اند؛ مثلا با اين سرمايه ملك خريده شده است. اگر در آن سال‌ها اين درآمد صرف سرمايه‌گذاري مولد يا توسعه كسب‌و‌كار مي‌شد، شايد اتفاقات بهتري براي نيازمندي‌هاي همشهري مي‌افتاد.

اگر نوع نگاه به كسب‌و‌كار را به‌شكل سنتي‌اش در انديشه متخصصين بگيريم كه حدودا در سال ۱۹۸۰ بسيار مطرح بود، در آن زمان ابتدا يك استراتژي انتخاب و سپس تدوين و اجرا و كنترل مي‌شد. بااين‌حال در استراتژي نوين، مباحثه تدوين و اجرا باهم تلفيق شدند و كنترل استراتژي به كنترل استراتژيك تبديل شد. اين بدان‌معني است كه هم‌زمان با تدوين و اجرا، بايد بتواني استراتژي را كنترل كني؛ چرا‌كه بازار به‌سرعت در حال تغيير است و اگر نتواني همگام با آن حركت كني، ديگر جايي براي رقابت نمي‌يابي. براي مثال، شايد شما اهدافي در مرحله‌ي استراتژي مشخص كرده‌اي (مانند اهداف مالي) و به آن‌ها هم مي‌رسي؛ اما زماني‌كه به آن‌ها مي‌رسي، متوجه مي‌شوي ساختار بازار عوض شده و بايد به‌سمت ديگري مي‌رفتي؛ درحالي‌كه روي موضوع ديگري تمركز كرده بودي. اين اتفاقي است كه براي نيازمندي‌هاي همشهري افتاد.

يعقوبي: هر سال ۲۰ درصد درآمدمان كم مي‌شد؛ اما چون هنوز خرج هزينه‌ها را مي‌داد، نياز به تغيير جدي گرفته نمي‌شد

دراين‌ميان، از مانديشه متخصصين مهم ديگري هم مي‌توان موضوع را مطالعه كرد و آن نوع نگاه مديريت ارشد همشهري به مقوله ديجيتال است. احتمالا در دوره‌هاي قبلي هيئت‌مديره همشهري نگاهش به حوزه ديجيتال متفاوت بوده است؛ اما نگاه هيئت‌مديره فعلي به فناوري و حوزه ديجيتال باعث حركت به‌سمت دنياي ديجيتال شده است. به‌عنوان مثال، ما در همين دوره راه‌اندازي اولين مركز نوآوري رسانه را با همكاري معاونت متخصص رياست‌جمهوري و پارك علم و فناوري دانشگاه تهران شاهد بوديم. البته اين مركز در مرحله‌ي اجرايي است و به‌زودي افتتاح مي‌شود.

كسب‌و‌كار الكترونيك نيازمندي‌ها نيز در همين دوره ايجاد شده كه از نگاه درست هيئت‌مديره فعلي به مقوله ديجيتال حكايت مي‌كند. در دوره‌هاي قبلي هم، تلاش‌هايي براي ايجاد تغييرات شده بود؛ اما چون در مديريت ارشد مؤسسه اين نگاه وجود نداشت، امكان سرمايه‌گذاري و فعاليت در آن وجود نداشت و درنهايت، تركيب اين‌ها باعث شد نيازمندي‌هاي همشهري به‌تدريج جايگاهش را از دست بدهد.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: اين نگاه در هيئت‌مديره همشهري از چه زماني تغيير كرد؟

رضا يعقوبي: هيئت‌مديره‌ي فعلي حدود دو سال است كه مستقر شده‌اند. هم‌زمان با شروع فعاليت هيئت‌مديره جديد و مديرعاملي آقاي رياضي كه خودشان هم شخصيت دانشگاهي هستند و هم شخصيت اجرايي، تغييرات مهمي شروع شد؛ اما ورود به عرصه‌ي ديجيتال براي همشهري به‌سادگي‌ِ استارتاپ‌هاي ديگر نبود؛ چرا‌كه در انديشه متخصصين داشتيم تجربه‌اي ۳۰ ساله را حفظ كنيم و به حوزه‌ي ديجيتال بياوريم. اگر تنها مي‌خواستيم وارد اين حوزه شويم، خيلي راحت‌تر و سريع‌تر مي‌توانستيم در مدت چند ماه شروع به كار كنيم. باوجوداين، نياز داشتيم نيروي متخصصي را يادگيري دهيم تا بتواند در حوزه ديجيتال هم كار كند؛ نيرويي كه ۳۰ سال در حوزه آگهي فعاليت مي‌كند و تجربه‌ي كسب‌و‌كار حرفه‌اي در اين زمينه دارد.

به‌علاوه، بايد دفاتر نمايندگي‌مان در سطح شهر و كشور را به حوزه الكترونيك متصل مي‌كرديم و براي اين كار بايد سازوكار متخصص و اجرايي و زيرساخت‌هاي لازم براي آن را تغيير مي‌داديم. انجام تمام اين كارها زمان زيادي از ما گرفت و در‌نهايت از ابتداي سال ۱۳۹۹، وب‌سايت جديد را راه‌اندازي كرديم. اپليكيشن نيز از اواخر شهريور شروع به كار كرد و ۲۴ آذر با حضور شهردار تهران رسما معرفي شد.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: دوران اوج انتشار آگهي در روزنامه‌‌اي چون همشهري چه سالي بود و چه درآمدي در آن زمان داشتيد؟

رضا يعقوبي: سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ دوران اوج نيازمندي‌هاي همشهري بود. در سال‌هاي اوج، بين ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليارد تومان درآمد داشتيم.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: همشهري ازجمله پيش‌گامان انتشار نسخه‌ي الكترونيك روزنامه‌‌ها است؛ چرا اين استراتژي براي نيازمندي‌ها در پيش گرفته نشد؟

رضا يعقوبي: تفاوت نسخه الكترونيك روزنامه با نيازمندي‌ها در نوع كسب‌و‌كار آن‌ها است. نگاه همشهري به روزنامه هيچ‌وقت كسب‌و ‌اري نبوده و روزنامه همواره به رسالت مطبوعاتي و اطلاع‌رساني‌اش متعهد بوده و هنوز‌هم همين‌طور است و بنا به مسئوليت اجتماعي‌اش عمل مي‌كند. هرچند نيازمندي‌ها هويتش را از روزنامه مي‌گيرد، محل درآمدزايي ما روزنامه نيست و هيچ زماني هم نبوده است. درآمد همشهري از حوزه آگهي‌ها بوده و ايجاد تغيير در جايي كه از آن درآمد وجود دارد، بسيار سخت است و جسارت زيادي نياز دارد.

يعقوبي: در سال‌هاي اوج انتشار آگهي، بين ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليارد تومان درآمد داشتيم

همان‌طوركه گفتيد، ما اولين روزنامه‌اي بوديم كه خيلي از ابزارهاي روز تكنولوژي مثل همشهري الكترونيك و حتي تكنولوژي واقعيت افزوده (AR) را به روزنامه اضافه كرديم؛ اما اين تغييرها از جنس رونق كسب‌و‌كار نبود و از آن درآمدي عايدمان نمي‌شد.

از روزهاي اول فعاليت در حوزه نيازمندي، نفر اول بازار بوديم و اگر كسي مي‌خواست با همشهري رقابت كند، اين رقابت براي كسب مقام دوم و سوم بود. درنتيجه، انتشار نسخه الكترونيك روزنامه با هدف نفوذ در بازار و افزايش درآمد نبوده؛ بلكه صرفا براي ارائه‌ي خدمات بهتر بوده است. بااين‌حال، چون درآمد اصلي همشهري از حوزه‌ي نيازمندي‌ها تأمين مي‌شد،‌ ايجاد هر تغييري دقت زيادي نياز داشت.

اين محافظه‌كاري براي حفظ درآمد باعث شد هيچ‌كس اجازه خطركردن به خود ندهد. حتي وب‌سايت اصلي نيازمندي‌ها كه ۱۵ سال راه‌اندازي شد، بدين‌شكل كار مي‌كرد كه عصر روز بعد از انتشار نسخه مكتوب، اين وب‌سايت به‌صورت آفلاين بارگذاري مي‌شد؛ يعني از صبح تا ظهر كسي به آگهي‌ها دسترسي نداشت و عملا بي‌فايده بود. اين موضوع برگرفته از همان ترس است كه شايد تغيير روي درآمدمان تأثير بگذارد. همين حالا هم مخالفت‌هاي زيادي براي ارائه نسخه الكترونيك وجود داشت؛ اما ديگر تغيير براي ما اجتناب‌ناپذير بود.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: آيا در مديريت روزنامه و نيازمندي تفاوت وجود دارد؟ چون همشهري الكترونيك اولين كسب‌و‌كار رسانه‌اي الكترونيك در كشور بود و تنوع جدي مدت‌ها پيش در آن ديده شد.

رضا يعقوبي: تفاوتي ميان مديريت روزنامه و نيازمندي وجود نداشت؛ بلكه تفاوت در شكل كسب‌و‌كار بود. در همشهري الكترونيك، مباحثه ارائه خدمات بهتر مطرح بود و درآمد همشهري در آن زمان به‌ميزاني بود كه در ارائه خدمات هيچ محدوديتي نداشت، چون جنس كار و كسب درآمد و سرمايه‌گذاري نبود. باوجوداين وقتي درباره تغيير در نيازمندي‌ها صحبتي مي‌شد، فرد تصميم‌گذار بايد مسئوليت تأثيرش روي درآمد را مي‌پذيرفت؛ بنابراين، كسي وارد اين حوزه نشد.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: بين زماني‌كه نيازمندي‌هاي همشهري كم‌رنگ شد تا الان كه اپليكيشنش راه‌اندازي شده است، اين بخش چه وضعيتي داشت و استقبال از آن چگونه بود؟

رضا يعقوبي: هم‌زمان كه پلتفرم‌هاي الكترونيك در حال رشد بودند، همشهري در حال افت بود. به‌طور متوسط، از سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به‌بعد، سالي ۲۰ درصد از درآمدمان كم شد؛ اما همان درآمد باقي‌مانده هم جواب هزينه‌ها را مي‌داد و احساس نمي‌شد نياز است شكل كار تغيير يابد. در اين مدت، تلاش‌هايي هم با قصد تغيير نوع كسب‌و‌كار و برنامه براي افزايش درآمد در بخش نيازمندي‌ها شد؛ اما به‌دليل فعاليت و برنامه‌هاي غير‌حرفه‌اي و نامنسجم و حمايت‌نكردن مديريت ارشد روزنامه با شكست مواجه شدند. براي مثال، در سال‌هاي گذشته برنامه‌اي براي راه‌اندازي ۶ اپليكيشن در طول يك سال نوشته شده بود كه وقتي به آن نگاه مي‌كنيم، شكستش محرز بود؛ چون هيچ مدل كسب‌و‌كار (بيزينس مدل) يا برنامه كسب‌و‌كاري (بيزنس پلن) برايش طراحي نشده بود و صرفا بلندپروازي بي‌نتيجه بود.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: نسخه موبايل‌ وب‌اپليكيشن نيازمندي‌هاي همشهري براي متخصصان سوپراپليكيشن روبيكا ارائه شده است. چه شد كه روبيكا را براي همكاري انتخاب كرديد؟

رضا يعقوبي: كسب‌و‌كار ما مانند ديگر كسب‌وكارهاي الكترونيك سه بخش دارد: ۱. خود كسب‌و‌كار كه شامل مدل كسب‌وكاري و تجربه كسب‌و‌كار مي‌شود؛ ۲. جامعه متخصصي و تجربه مشتري، ۳. تكنولوژي. در‌اين‌ميان، تكنولوژي مسئله‌ي خاصي ايجاد نمي‌كند؛ چون همين حالا هم مي‌توان در مدت چند ماه بهترين اپليكيشن را طراحي و به بازار عرضه كرد. در حوزه تجربه كسب‌و‌كار نيز، همشهري از هر بازيگر ديگري در اين بازار تجربه‌ي بيشتري دارد. ما سابقه‌اي ۳۰ ساله داريم و در تمام حوزه‌هاي نيازمندي بسيار خوش‌نام هستيم؛ اما به جامعه متخصصي نياز داشتيم كه براي به‌دست‌آوردن آن بايد تبليغات سنگين و پرهزينه‌اي شود كه با وضعيت اقتصادي فعلي، امكانش وجود نداشت. تصميم گرفتيم اين نياز را با همكاريِ اپليكيشني برآورده كنيم كه مخاطب فراواني دارد. درنتيجه، كسب‌وكارهايي را دقيقا مطالعه متخصص كارشناسي كرديم كه در كشور جامعه متخصصي چشمگيري داشتند‌. درنهايت، بهترين انتخاب ما روبيكا بود. روبيكا ۴۰ ميليون نصب و حدود ۳۰ ميليون متخصص فعال دارد.

ممكن است برخي افراد خارج از اكوسيستم درباره تعداد متخصصان فعال روبيكا شك‌و‌شبهه داشته باشند؛ اما تمام بازيگران اصلي اين حوزه از ميزان حدودي متخصصان يكديگر خبر دارند و مي‌دانند اين عدد درست است. ما هم براي پيشبرد بيزينس خودمان اين موضوع را از مانديشه متخصصينهاي بسياري مطالعه كرده‌ايم و به اطمينان كامل رسيديم كه روبيكا ۳۰ ميليون متخصص فعال دارد. با‌توجه‌به اينكه در كسب‌و‌كار خودمان به اين جامعه متخصصي نياز داشتيم، تصور مي‌كنيم اكنون دركنار روبيكا بهتر به اهدافمان خواهيم رسيد. درواقع روبيكا و بخش نيازمندي همشهري قصد دارند دانش خود را به تبادل بگذارند و به مدلي متفاوت از مدل‌هاي موجود در بازار آگهي الكترونيك برسند.

مرجع متخصصين ايران رضا يعقوبي مديرعامل نيازمندي‌هاي همشهري

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: از زماني‌كه اپليكيشن شروع به كار كرد، استقبال از آن چگونه بوده است؟

رضا يعقوبي: طبق تجربه، معتقديم مردم منتظر اپليكيشن نيازمندي‌هاي همشهري بودند. درواقع، اپليكيشن نيازمندي‌هاي همشهري نيازي عمومي بود. در حوزه تبليغات، تنها دغدغه ما ايجاد آگاهي در اين زمينه است كه همان نيازمندي‌هايي كه مردم مي‌شناختند و سال‌ها خدمات ويژه و مطمئني از آن دريافت مي‌كردند، حالا در حوزه الكترونيك هم حضور پيدا كرده و مي‌توان با موبايل هوشمند به‌راحتي از آن استفاده كرد.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: تفاوت اپليكيشن همشمهري با اپ‌هاي فعال در حوزه آگهي الكترونيك چيست؟

رضا يعقوبي: تمام خدماتي كه آن اپ‌ها ارائه مي‌كنند، به متخصصان مي‌دهيم و تقريبا در تمام مراكز استان‌ها دفتر نمايندگي داريم. بيشترين حجم آگهي واردشده به اين پلتفرم‌ها را كسب‌وكارها و بخشي‌ را هم مردم ثبت مي‌كنند. اين گروه‌ها نياز به خدماتي دارند و ما اين خدمات را به‌شكل ويژه‌اي ارائه مي‌كنيم؛ چرا‌كه متخصص مي‌تواند با دفتر نيازمندي‌ها تماس بگيرد و با همراهي مشخص صحبت و كارش را پيگيري و نتيجه را دريافت كند. چنين خدمتي در هيچ‌يك از پلتفرم‌هاي فعال اين حوزه ارائه نمي‌شود و امكانش هم براي آن‌ها وجود ندارد و همراهي خدمات در آن‌ها سخت‌تر است و مركز تماس آن را انجام مي‌دهد. ما اين مزيت را داريم كه دركنار مركز تماس مركزي، تماس‌ها را در سطح كشور پخش كنيم و خدمات مويرگي ارائه دهيم.

همين حالا علاوه‌بر ۶۰ دفتر نمايندگي در تهران، ۵۰ مركز ديگر آمادگي بازگشايي دارند و به‌زودي از اين مراكز نمايندگي به‌عنوان مراكز دپو و توزيع مويرگي و ارائه خدمات محلي استفاده خواهيم كرد. به‌علاوه برخي امكانات ديگر را قرار است به اپليكيشن اضافه كنيم؛ براي مثال ما در همكاري با شهرداري‌ها، امكان استفاده از اطلاعات موثق املاك و خودروهاي شهر تهران را دراختيار داريم يا قرار است پيك بادپا به‌عنوان ابزار لجستيكي به تيم اضافه كنيم. ما تازه در شروع كاريم و تنها اپ را راه‌اندازي كرده‌ايم. به‌زودي كسب‌وكارهايي به ما اضافه مي‌شوند كه نوع كسب‌وكارمان با ساير اپليكيشن‌ها را متفاوت خواهند كرد.

مرجع متخصصين ايران همشهري

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: برنامه شما براي رقابت با ديگر پلتفرم‌هاي حوزه چيست؟ چه آينده‌اي براي اپليكشن نيازمندي‌ها داريد؟

رضا يعقوبي: ببينيد ما نسل سوم پلتفرم‌هاي آگهي الكترونيك هستيم: نسل اول خود نيازمندي‌هاي همشهري بود (نسخه مكتوب) و نسل دوم همين پلتفرم‌هاي الكترونيك موجود هستند و حالا ما نسل سوم را معرفي مي‌كنيم. تركيبي از تجربه آگهي مكتوب و خدمات مويرگي منطقه‌اي در كنار تكنولوژي الكترونيك، كاري كه تقريبا هيچ‌يك از بازيگران اين حوزه امكان و توانش را به اين سادگي‌ها نخواهند داست. بااين‌حال، به‌دنبال رقابت نيستيم؛ چون مدل كسب‌و‌كار ما متفاوت از ساير پلتفرم‌هاي بازار طراحي شده است. ما پيشينه‌اي ۳۰ ساله و اعتمادي ۳۰ ساله داريم كه ساده هم به‌دست نيامده است. در اين زمينه، مثالي مي‌زنم: يك بار شخصي ازطريق نيازمندي‌هاي همشهري خودرويي خريد كه مشخصات درج‌شده در آگهي را نداشت. اين شخص با ما تماس گرفت و شكايت كرد كه چرا اين آگهي را با اطلاعات غلط چاپ كرديد و فروشنده پول مرا گرفته و پاسخ نمي‌دهد. واحد حقوقي ما، تنها با همين يك تماس كل مسئله را پيگيري و معامله‌ي اين دو را فسخ كرد و مبلغ را به خريدار بازگرداند.

يعقوبي: هزينه ثبت آگهي در همشهري كمتر از رقبا است

ما هزاران مورد مانند اين مثال در آرشيومان داريم و شايد روزي منتشرشان كنيم. اتفاقات شيريني در حوزه خدمات پس از فروش افتاده است. اين خدمات اطميناني ميان مردم ايجاد كرده كه باز‌هم به ما اعتماد كنند.

تمامي كساني كه در همشهري آگهي دادند، احراز هويت شده بودند و آگهي‌ها مطمئن بودند. ممكن است در يك پلتفرم ۲۰ هزار آگهي در يك زمينه وجود داشته باشد؛ اما مخاطب نتواند به آن‌ها اعتماد كند و درمقابل، در پلتفرمي ديگر ۲ هزار آگهي ثبت شده باشد؛ ولي تمام آن‌ها واقعي و مطمئن باشند. به‌انديشه متخصصينم در اين حالت مخاطب انتخاب سختي نخواهد داشت.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: هزينه ثبت آگهي در اپليكيشن نيازمندي‌ها چقدر است؟

رضا يعقوبي: هزينه ثبت آگهي در بخش غيررايگان، فعلا كمتر از رقبا و ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان براي متخصصان عادي است. درضمن، آگهي‌هاي همشهري سراسري ثبت مي‌شوند و هزينه جداگانه براي هر شهر دريافت نمي‌شود و خدمات ويژه‌اي هم براي كسب‌وكارها در انديشه متخصصين گرفته شده است.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: با‌توجه‌به اينكه مي‌گوييد مدل كسب‌و‌كارتان متفاوت از بازيگران حوزه آگهي است، مدل درآمدي‌تان چگونه است؟

رضا يعقوبي: همان‌طور‌كه گفتم، فعلا فقط پلتفرم را راه‌اندازي كرده‌ايم و تفاوتي در مدل كسب‌وكاري با ديگر بازيگران اين حوزه نداريم؛ اما از‌آنجا‌كه رقابت نگاه به آينده دارد، پس از رونمايي ويژگي‌ها و امكانات جديد اپليكشن، مدل كسب‌وكاري‌مان تغيير مي‌كند. فعلا تنها با دريافت هزينه براي ثبت آگهي در بخش غير‌رايگان و بابت به‌روزرساني آگهي و دريافت نشان فوري درآمد داريم.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: برآوردتان از حجم بازار آگهي نيازمندي چقدر است و با‌توجه‌به درآمدتان در سال ۱۳۹۳، الان چقدر درآمد داريد و براي چه ركوردهايي هدف‌گذاري كرده‌ايد؟

رضا يعقوبي: مي‌توان برآورد كرد كه حوزه آگهي در ايران سالانه هزار‌ميليارد تومان درآمد داشته باشد كه ۱۰ درصدش سهم بازيگران مكتوب و بقيه بين پلتفرم‌هاي الكترونيك پخش شده است. البته سهم‌هاي كوچك به‌ تعداد زياد وجود دارند و به‌ويژه در شهرستان‌ها شاهد حضورشان هستيم. اين پلتفرم‌هاي كوچك عموما از جاي ديگري درآمد دارند. براي مثال، پلتفرم‌هاي حوزه آگهي استخدام عموما آگهي‌هاي همشهري را منتشر مي‌كنند. ما هم فعلا حساسيتي روي اين موضوع نداريم. قطعا به‌راحتي نمي‌توانيم بيشترين سهم بازار را به‌دست آوريم؛ اما درست به‌همين‌دليل، سعي مي‌كنيم مدل‌هاي كسب‌وكاري متفاوتي راه‌اندازي كنيم تا وارد بخش‌هايي از بازار شويم كه براي رقبايمان جذاب نيستند يا به آن توجهي نمي‌كنند و از اين بخش سهم بيشتري از بازار را به‌دست بياوريم؛ البته تجربه متخصصي جاي تغيير بسياري دارد و همشهري تازه پاي در اين راه گذاشته است.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران: معمولا استارتاپ‌ها به‌دليل ماهيتشان كه بايد خيلي چابك باشند، در بخش خصوصي رشد بهتري تجربه مي‌كنند. شما چه اشكالاتي در راه‌اندازي استارتاپ آن‌هم در اين حد‌و‌اندازه در داخل روزنامه همشهري داشتيد كه به‌نوعي دولتي محسوب مي‌شود؟

رضا يعقوبي: ابتدا بايد بگويم كه روزنامه همشهري با اينكه سهام‌دارانش سازمان‌هاي وابسته به شهرداري تهران هستند، هيچ بودجه يا يارانه‌اي نه از شهرداري تهران و نه از هيچ نهاد ديگري دريافت نمي‌كند و حتي تا همين چند سال قبل، به سهام‌دارانش كه همان سازمان‌هاي شهرداري هستند، سود هم پرداخت مي‌كرده است. باوجوداين درباره كار استارتاپي كاملا درست مي‌گوييد. راه‌اندازي استارتاپ هميشه كار سختي است، حتي وقتي بودجه و اختيارات كامل هم داشته باشيد، چه به رسد به اينكه ما در همشهري محدوديت‌هاي قانوني زيادي داشتيم و به‌دليل افت درآمد روزنامه و افزايش ارزش كاغذ و هزينه‌هاي جاري، بودجه‌اي هم در‌اختيارمان نبود. كار بسيار سختي داشتيم. فقط مي‌توانم بگويم دليل اينكه كار را تا اينجا توانستيم پيش بياوريم، حمايت هيئت‌مديره و مديرعامل همشهري و خلاقيت و همراهي تيمي بوده است. هم همكارانمان در دفتر مركزي نيازمندي‌ها و هم در دفاتر قبول آگهي، واقعا همگي پاي كار بودند و شبانه‌روزي براي اين كار زحمت كشيدند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات