توسعه موتور جستجو، پيام‌رسان و 5G در سند همكاري ايران و چين

دوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در سند جامع همكاري‌هاي ۲۵ ساله بين ايران و چين، توسعه خدماتي همچون موتورهاي جست‌وجوگر، پيام‌رسان‌ها، موبايل و لپ‌تاپ در دستور كار قرار مي‌گيرد.
تبليغات

سند جامع همكاري‌هاي ۲۵ ساله بين ايران و چين درنهايت پس از ۵ سال از آغاز رايزني‌ها، روز هفتم فروردين ۱۴۰۰ به امضاي مقامات دو كشور رسيد. ايران و چين از اين سند به‌عنوان نقشه راهي براي تحقق همكاري‌هاي جامع راهبردي بين دو كشور استفاده خواهند كرد؛ البته براي اجرايي شدن مفاد اين سند نياز به مطالعه جداگانه‌ي راهكارها و توافق دو كشور خواهد بود.

به نقل از وب‌سايت وزارت امور خارجه، سند همكاري‌هاي ايران و چين برنامه‌هاي سياسي-راهبردي، اقتصادي و فرهنگي دو كشور را در افقي بلندمدت دنبال مي‌كند. بخشي از اين برنامه‌ها مربوط به همكاري در حوزه فناوري و ارتباطات مي‌شود. در سند ۱۸ صفحه‌اي كه تحت عنوان متن فارسي نسخه نهايي پيش‌نويس قرارداد ايران و چين به ‌همراه ضمايم آن در مطبوعات و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است، بخشي به «همكاري در زمينه فناوري و ارتباطات از راه دور» اختصاص دارد.

به گزارش اقتصادنيوز، اين بخش شامل چهار دسته مي‌شود:

توسعه نسل پنجم ارتباطات از راه دور (5G)

خدمات اساسي (شامل موتورهاي جست‌وجوگر، پست الكترونيك و پيام‌رسان‌هاي اجتماعي)

تجهيزات ارتباط از راه دور (شامل مسيرياب GPS، سوئيچ، سرورها و ذخيره اطلاعات)

 تجهيزات متخصص نهايي (شامل تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ)

گفت‌وگو درباره همكاري‌هاي ممكن در خصوص توسعه نرم‌افزارهاي پايه (از قبيل سيستم‌عامل رايانه‌ها و تلفن‌هاي همراه، مرورگرها و آنتي‌ويروس‌ها) و اجراي چنين همكاري‌هايي در موعد مناسب

  • تعريف پروژه‌هاي مشترك و آزمايشي در زمينه فناوري‌هاي هوشمند و هوش مصنوعي
  • انجام تحقيقات مشترك توسط دانشگاه‌هاي دو كشور و توسعه همكاري با شركت‌هاي دانش‌بنيان و اكوسيستم كسب و كارهاي نوآورانه و استارتاپ‌ها
  • تقويت همكاري‌ها در طرح‌هاي طيف فركانس راديويي و هماهنگي در فركانس‌هاي ماهواره‌اي در صحنه بين‌المللي و ...

محمدصالح جوكار، نماينده مجلس يازدهم، شهريورماه گفته بود يكي از محورهاي همكاري در سند همكاري ايران و چين مربوط به فضاي مجازي است و در همين زمينه چين قصد دارد به ايران براي ايجاد اينترنت ملي كمك كند.

به‌ گفته‌ي جوكار، دولت طبق برنامه ششم مكلف بوده است اينترنت را در كشور ملي كند و اشكال هم صرفا مربوط به نبود سرورها در داخل كشور است؛ اما وزارت ارتباطات به‌عنوان نهاد متولي، اراده‌اي براي عملي‌ كردن اين مهم نداشته است؛ در نتيجه، مجلس با طرح ساماندهي فضاي مجازي به‌ دنبال عملي‌ كردن اينترنت ملي است. البته اين نماينده مجلس توضيح داده بود كه در اينترنت ملي، مباحثه فيلترينگ مطرح نيست و مردم مي‌توانند به‌راحتي از وب‌سايت‌ها و پايگاه‌هاي اطلاعاتي استفاده كنند.

چين پيشروترين كشور در زمينه‌ي ارائه‌ي سرويس‌هاي بومي و قطع دسترسي مردم از سرويس‌هاي جهاني است. دسترسي مردم چين به پيام‌رسان‌ها، يوتيوب، موتورهاي جست‌وجو از جمله گوگل و صدها سرويس محبوب جهاني مسدود شده است و در عوض سرويس‌هاي بومي ارائه شده و مورد استفاده مردم قرار مي‌گيرند. چيني‌ها براي تمام شبكه‌هاي اجتماعي و سرويس‌هاي پرمخاطب دنيا جايگزين بومي ساخته‌اند. 

 چيني‌ها همچنين در زمينه‌ي توسعه زيرساخت‌هاي نسل پنجم شبكه‌هاي مخابراتي سيار (5G) پيشرو هستند و احتمالا در توسعه‌ي زيرساخت‌هاي مخابراتي كشور نقش مهمي ايفا خواهند كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات