مجلس: نماوا، فيليمو و روبيكا در محاسبه هزينه ترافيك بين‌الملل براي محتواي داخلي تخلف كرده‌اند

چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با ورود مجلس به مسئله تخلف نماوا، فيليمو و روبيكا در فروش پهناي باند، رگولاتوري دريافت ۵۰ درصد هزينه اضافي از مشتركان توسط اين پلتفرم‌ها را تأييد كرد.
تبليغات

كميسيون اصل ۹۰ مجلس پس از شكايت يكي از نمايندگان، جلسه‌اي را با حضور رئيس ساترا و رئيس سازمان تنظيم مقررات برگزار و طي آن از وزارت ارتباطات به‌دليل تعلل در جلوگيري از تضييع حقوق متخصصان در نماوا، فيليمو و روبيكا انتقاد كرد.

در جلسه اين كميسيون، تخلف نماوا، فيليمو و روبيكا در محاسبه هزينه ترافيك بين‌الملل براي محتواي داخلي محرز و بر همين اساس، مهلتي ۱۰ روزه به رگولاتوري براي گزارش ميزان تخلفات صورت گرفته و نحوه جبران خسارت به مردم داده شد. طبق گفته‌هاي علي سعد، معاون تنظيم‌گري ساترا، تخلفات پلتفرم‌هاي نام‌برده شامل كسب مال نامشروع از جيب مردم، انجام تبليغات فريب‌دهنده، اعطاي انحصاري امكانات به چند پلتفرم محدود، ازبين‌بردن مزيت هزينه نيم بهاي محتواي داخلي، تأخير دو ساله وزارت ارتباطات براي جلوگيري از تخلف بودند.

رئيس ‏كميسيون اصل نود مجلس مي‌گويد طبق مطالعه‌ها، دو پلتفرم اشتراك فيلم و يك پيام‌رسان داخلي در فروش پهناي باند تخلف كرده و ۵۰ درصد هزينه اضافي از مشتركان دريافت كرده‌اند. نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با مهر توضيح داد:

اين پلتفرم‌ها دريافت حق اشتراك خود از متخصصان را صفر كرده اما از سوي ديگر، هزينه فروش پهناي باند را كه بايد با تعرفه ۵۰ درصد محاسبه مي‌شد، به‌صورت ۱۰۰ درصد محاسبه كرده‌اند.

پژمانفر عنوان مي‌كند كه بايد مشخص شود اين كار به چه مستند قانوني انجام شده و چرا رگولاتوري به آن توجه نكرده است. درنتيجه از اين سازمان خواسته شده تا مستندات خود را در ارتباط با پيگيري مسئله به‌عنوان متولي و سازماني كه بايد حقوق مصرف‌كنندگان را رعايت كرده و بر مقررات فضاي مجازي نظارت داشته باشد، ارائه كند.

رئيس ‏كميسيون اصل نود در همين خصوص، از تذكر شفاهي سازمان تنظيم مقررات به سه پلتفرم نماوا، فيليمو و روبيكا خبر داد اما روبيكا همچنان به كار خود ادامه مي‌دهد. پژمانفر افزود اين مجموعه‌ها حق اشتراك خود را به مشتركانشان بخشيده‌اند و در اين مورد انتخاب با خودشان است اما ۵۰ درصد اضافه دريافت بايد به مشتركان بازگردانده شود. وي گفت:

سؤال ما اين بوده كه چرا سازمان تنظيم مقررات ارتباطات به اين سه پلتفرم اجازه داده كه پهناي باند را اين‌گونه محاسبه كنند و چرا اين سه مجموعه مجاز به انجام چنين كاري بوده‌اند. اين مسئله قطعاً موجب تفاوت جايگاه اين سه مجموعه با باقي مجموعه‌هايي كه در كشور فعاليت مي‌كنند است. برداشت ما اين است كه خلاف قانون صورت گرفته و رگولاتوري بايد نسبت به اين موضوع پاسخگو باشد.

نصرالله پژمانفر تأكيد كرد كه رگولاتوري اكنون پذيرفته كه تخلف مذكور صورت گرفته و تخلف كاملاً محرز شده است؛ بااين‌حال، سازمان ادعا دارد كه مجوزي براي افزايش نرخ پهناي باند به سه مجموعه‌ نداده. وي اضافه كرد اين درحالي است كه اگر رگولاتوري مجوز به آن‌ها نداده، بايد مسئله را پيگيري و مستندات پيگيري خود را ارائه كند و در غير اين صورت، خود نيز به‌دليل نظارت نكردن مقصر است. در هر صورت اكنون مهلتي چندروزه به رگولاتوري داده شده تا با ارائه گزارش خود در اين خصوص، بتوان به يك جمع‌بندي رسيد.

پژمانفر درخصوص افزايش ارزش بسته‌هاي اشتراك نماوا و فيليمو نيز اعلام كرد:

اين پلتفرم‌ها اگر ارزش‌ها را غيرقانوني افزايش داده باشند حتماً با آن‌ها برخورد مي‌شود. مسئوليت رسيدگي به اين بخش نيز با سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي است و آن‌ها نمي‌توانند نسبت به اين موضوع شانه خالي كنند. ما اين موضوع را به آن‌ها تذكر داديم.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات