اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي خواستار رفع محدوديت‌هاي فروش الكترونيك دارو از رييس‌جمهور شد

شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پس از اعلام ممنوعيت فروش مكمل‌ها و داروهاي بدون نسخه به‌صورت الكترونيك، اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي خواستار رفع محدوديت‌هاي استارتاپ‌هاي فعال اين بخش از رئيس‌جمهور شد.
تبليغات

جدال استارتاپ‌ها با وزارت بهداشت براي فعاليت الكترونيك همچنان ادامه دارد. در اتفاق جديدي، سخنگوي سازمان غذا و دارو، فروش مكمل‌ها و داروهاي بدون نسخه در ديجي‌كالا را غير مجاز اعلام كرد. كيانوش جهانپور در توييتي نوشت:

فروش دارو در داروخانه هاي الكترونيك مجاز نيست، فروش اقلام غيردارويي قابل فروش در داروخانه هاي مجاز الكترونيك نيز در ساير فروشگاه‌هاي الكترونيك مجاز نيست، كما اينكه سوپرماركت محله هم داروخانه محله نيست! موارد تخلف را جهت پيگيري قانوني گزارش كنيد ...— Kianush Jahanpur, MD 🇮🇷 (@drjahanpur) April 13, 2021

اين موضوع با واكنش مديرعامل ديجي‌كالا همراه شد. حميد محمدي در پاسخ به اين توييت نوشت:

داروخانه‌هايي كه مجوز داروخانه الكترونيك دارند، اين اقلام را در ديجي‌كالا تحت ضوابط سازمان غذاودارو و رعايت تمام استاندارهايي كه وجود دارد به فروش برسانند و خودشان هم براي مشتريان ارسال كنند. شما بگوييد اشكال اين روش چيه؟اين مدل عرضه با اصول مورد انديشه متخصصين سازمان غذاودارو منافاتي ندارد اگرچه به زحمت تدوين دستورالعمل‌هاي جديد و به‌روز منطبق بر تحولات فناورانه نياز دارد. مقاومت سرسختانه سازمان غذاودارو در مقابل تحول ديجيتال اعجاب‌انگيز است! منافع قشري خاص رو با سلامت مردم گره نزنيم.

در واقع ديجي‌كالا، از بهمن ۹۹ داروخانه‌هاي الكترونيك داراي مجوز را در پلتفرم خود معرفي مي‌كند، يعني براساس چارچوب دستورالعمل‌هاي موجود. بااين‌حال محمدي مي‌گويد برخي از داروخانه‌ها اطلاع داده‌اند فشارهايي از طرف سازمان‌هاي مرتبط، آن‌ها را مجبور به قطع همكاري با ديجي‌كالا كرده است. پيش از اين هم، وزارت بهداشت مانع از استارتاپ‌ها درخصوص تست كرونا و مشاوره الكترونيك شده بود.

در اين خصوص، امير ناظمي، رئيس سازمان فناوري اطلاعات هم در توييتي نوشت: «... چند سال است كه قرار است يك آيين‌نامه فعاليت استارت‌آپي درآورند ولي فقط درخواست فيلتر و نامه ممنوعيت و توييت ضدنوآوري توليد كرده‌اند.»

پس از واكنش‌هاي بسيار به توييت سخنگوي سازمان غذا و دارو، اكنون اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي كه مجوز پلتفرم‌هاي حوزه سلامت را اعطا مي‌كند، نامه‌اي به رئيس‌جمهور نوشته و متن كامل آن را منتشر كرده است. به گزارش روابط‌عمومي اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي، استارتاپ‌ها با هوشمندسازي خدمات مورد نياز مردم به يكي از قهرمان‌هاي اصلي مبارزه با بيماري كرونا در كشورمان تبديل شدند و توانستند تأثير چشمگيري در كاهش رفت‌وآمدهاي غيرضروري در حوزه‌هاي مختلف از يادگيري گرفته تا تأمين مايحتاج ضروري ايجاد كنند. اين اتحاديه همچنين به نقش استارتاپ‌ها در بخش تأمين محصولات دارويي و داروهاي OTC (بدون نياز به نسخه) و اقلام بهداشتي اشاره كرده كه مراجعات حضوري به يكي از پرريسك‌ترين نقاط آلوده به ويروس را ساماندهي كردند.

اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي بر اساس مطالعات دانشكده بهداشت عمومي دانشگاه واشنگتن مي‌گويد كار در داروخانه به‌عنوان دومين شغل پرخطر در زمان كرونا شناخته شده ‌است. درادامه به توجه خاص رئيس‌جمهور به فعاليت استارتاپ‌ها در دوران همه‌گيري كرونا و همچنين رهبر معظم انقلاب اسلامي اشاره شده است. در اين بخش از نامه اتحاديه آمده:

سال ۱۴۰۰ از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي به‌عنوان سال «توليد، همراهي‌ها و مانع‌زدايي‌ها» نام‌گذاري شد و ايشان در يكي از سخنراني‌هاي مهم سال ۹۹ خود به اقدامات صورت‌گرفته از سوي شركت‌هاي دانش‌بنيان در حوزه سلامت، خاصه در دوران كرونا اشاره كردند و خواستار كمك به تداوم فعاليت اين بخش شدند.

اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي درادامه مي‌گويد استارتاپ‌هاي فعال در ارسال محصولات بهداشتي و دارويي داراي مجوز فعاليت از اتحاديه كسب‌و‌كارهاي مجازي به‌عنوان تنها نهاد قانوني در اين حوزه هستند؛ بااين‌حال با برخي دستورالعمل‌ها و ضوابط قديمي و به‌روزنشده توسط سازمان غذاودارو مواجه شده‌اند كه اجازه هرگونه فعاليتي را از آن‌ها سلب كرده؛ به‌علاوه، رايزني‌ها و گفت‌وگوهاي فراوان با اين سازمان به نتيجه‌اي نرسيده است. اتحاديه در همين زمينه به تشكيل جلسه كميته حمايت از كسب‌وكار (كميته ماده ۱۲ قانون احكام دائمي) با مشاركت معاونت حقوقي رياست جمهوري و نهادهاي ذي‌ربط ديگر اشاره مي‌كند كه خواستار بازنگري يا طراحي ضوابط مربوطه از سازمان غذا و دارو شده و سازمان مربوطه از درخواست اين كميته نيز تا امروز استنكاف كرده است.

اتحاديه اشاره مي‌كند كه اين موضوع يك ظن را بر اين مبني تقويت مي‌كند كه «اراده‌ي محكمي در مقابل هرگونه تحول ديجيتال در عرضه محصولات بهداشتي و دارويي وجود دارد و سلامت مردم قرباني منافع صنفي گروه خاصي از جامعه شده است.»

اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي بر اساس همين اشكالات از رئيس‌جمهور درخواست دستور رفع محدوديت‌ها را كرده و تأكيد داشته كه خدمت‌رساني اين حوزه در بستري كاملا شفاف انجام خواهد شد. درادامه نامه مي‌خوانيم:

با تكيه بر خدمات اين بخش مي‌توان حضور فيزيكي در داروخانه‌ها را به حداقل رساند و دغدغه مردم را در تأمين محصولات بهداشتي و دارويي مرتفع كرد. پلتفرم‌هاي ارسال محصولات داروخانه‌اي، فروشنده دارو نيستند، بلكه اقلام بهداشتي و دارويي‌ را با همكاري داروخانه‌ها به‌طور مستقيم و با نظارت مسئولان متخصص از خود داروخانه به دست متقاضي مي‌رسانند. تلاش اين پلتفرم‌ها بر اين است كه فرايند ارسال محصولات بهداشتي و دارويي را به‌گونه‌اي انجام دهند تا نگراني‌هاي سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به حداقل برسد و در عين حال در پيك چهارم كرونا سهم موثري در كاهش رفت‌وآمدهاي غيرضروري و حفظ جان ميليون‌ها انسان داشته باشند.با اميد كه در اين بزنگاه تاريخي بيش‌ازپيش شاهد همراهي و همدلي با استارتاپ‌هاي خدمت‌رسان به مردم باشيم.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات