درآمد مايكت با كم‌ كردن سهم از توسعه‌دهندگان، ۲۰ درصد كاهش مي‌يابد

دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌ دنبال تصميم گوگل‌ پلي و كافه‌بازار براي كاهش سهم از توسعه‌دهندگان، مايكت نيز اين طرح را اجرا كرده است و بر اين اساس، درآمدش ۲۰ درصد كاهش مي‌يابد.
تبليغات

۲۸ اسفند ۹۹ كافه بازار هم‌زمان با گوگل‌ پلي، سهم كميسيونش از فروش توسعه‌دهندگان را از ۳۰ به ۱۵ درصد كاهش داد. مايكت، ديگر فروشگاه اندرويدي در ايران هم ۲۴ فروردين سهم خود از درآمد توسعه‌دهندگان را به ۱۵ درصد كاهش داد. روز ۲۸ فروردين، مديران مايكت با حضور در اتاق گفت‌وگوي آي‌تي ايران در كلاب‌هاوس، در مورد طرح توضيح و به دغدغه‌هاي برنامه‌نويسان پاسخ دادند.

به‌ گفته‌ي مديرعامل مايكت، سياست جديد اين پلتفرم بيش از ۹۹ درصد توسعه‌دهندگان را بهره‌مند مي‌كند. وحيد رحيميان مي‌گويد:

مايكت از مدت‌ها قبل به اين موضوع فكر مي‌كرد و تصميم اپ‌استورهاي خارجي تنها باعث تسريع اجراي اين تصميم توسط آن‌ها شده است.

رحيميان مي‌گويد كاهش سهم مايكت از درآمد توسعه‌دهندگان نه‌تنها باعث حفظ رقابت و رشد اين استور در بازار داخلي، بلكه باعث رشد صنعت اپليكيشن‌هاي موبايل و توسعه‌دهندگان آن مي‌شود. مديرعامل مايكت اشاره مي‌كند كه درآمد اين پلتفرم با اجراي طرح ۲۰ درصد كاهش پيدا مي‌كند و جايگزيني هم براي آن وجود ندارد. در واقع مايكت با نگاه بلندمدت اين تغيير را آغاز كرده است و جايگزيني راه درآمد ديگري از توسعه‌دهندگان را كارآمد نمي‌داند.

رحيميان اشاره مي‌كند كه استورهاي خارجي با اجراي اين طرح، كاهش درآمد محسوسي تجربه نمي‌كنند و سود خود را نشانه گرفته‌اند؛ درحالي‌كه ماجرا براي يك استور ايراني بسيار متفاوت است. او توضيح مي‌دهد:

در اين كشور توليد كردن اپليكيشن‌ها و بازي‌ها با توجه به شرايط موجود، تورم و افزايش مهاجرت بسيار سخت است و اگر اپ‌استورهايي مانند مايكت و بازار اين تصميم را نمي‌گرفتند، خلاقيت از بين مي‌رفت. چرا كه توليد اپليكيشن براي توسعه‌دهنده‌ها با توجه به هزينه‌اي كه بايد پرداخت مي‌كردند، ديگر به‌صرفه نبود.

برآورد مديرعامل مايكت از افزايش درآمد با آغاز اين طرح، مبلغ بسيار ناچيزي است و مايكت بايد در سال‌هاي آينده آن را بازنگري كند. البته منظور وي از بازنگري، افزايش دادن كميسيون در سال آينده نيست؛ بلكه با درانديشه متخصصينگرفتن شرايط هر توسعه‌دهنده، طرح بايد براي آن‌ها شخصي‌سازي شود.

مديرعامل مايكت در پاسخ به سؤالي در مورد اينكه چه تضميني براي ثابت‌ بودن كاهش ۱۵ درصدي سهم توسعه‌دهنده‌ها وجود دارد، گفت:

اين اعداد و ارقام به‌صورت ثابت نيستند و به‌صورت مكرر مطالعه مي‌شوند تا به نقطه‌اي برسند كه درآمدها هم براي مايكت پاسخگو باشد و هم براي توسعه‌دهنده عدد قابل توجهي باشد. هيچ فرمول دقيقي وجود ندارد؛ اما درخصوص مايكت، ما در جلسات متعدد اين موضوع را مطالعه كرديم. يكي از مسائلي كه در اين جلسات به آن پرداخته شد، به خطر نيفتادن بقاي مايكت بود و اينكه هزينه‌هاي استور دچار اشكال نشود. از سوي ديگر اين كاهش به اندازه‌اي قابل‌ توجه است كه به شريك تجاري هم كمك كند. اما اگر بخواهيم عرف كلي را در انديشه متخصصين بگيريم، امكان تغيير و برگشت به خانه اول و سهم ۳۰ درصد ممكن نيست و اين طرح ثابت باقي خواهد ماند. از سوي ديگر هم قرار نيست كه هر سال به‌صورت پلكاني اين كاهش سهم اتفاق بيفتد.

در ادامه‌، مدير روابط عمومي مايكت خبر داد كه اين استور از سال گذشته به مرحله سوددهي رسيده و نقطه سربه‌سر را رد كرده است. حديثه خسروي در مورد تأخير در اطلاع‌رساني كاهش درآمد از توسعه‌دهندگان، مي‌گويد مايكت در شيب رشد بود و هنوز به رشد مورد انديشه متخصصين خود نرسيده بود؛ به همين علت، منتظر تأثير بيشتر بر بازار بود تا رشد قطعي اتفاق بيفتد و سهم بيشتري از بازار كسب كند. به‌علاوه، اجرايي كردن اين طرح از خردادماه كه تحقيقات مايكت دراين‌باره آغاز شد، به‌ مقدار كافي در روند و فعاليت توسعه‌دهندگان تأثير نداشت.

در انتهاي گفت‌وگو، برخي توسعه‌دهنده‌ها در مورد ديگر روش‌هايي صحبت كردند كه مي‌تواند در يك استور به كمك آن‌ها بيايند. مديرعامل مايكت با اشاره به معرفي اپليكيشن‌هاي جديد توسط استور گفت:

پروموت كردن برنامه و بازي‌هايي كه تازه كار خود را شروع كرده‌اند، سياستي است كه ما در مايكت داريم. اين سياست تا حدودي به ساختار تيم و اخلاقي تيمي بستگي دارد. در چيدمان صفحه، سعي ما اين است كه انتظار پروموت توسعه‌دهنده‌ها برآورده شود و نياز مشتريان به نوآوري هم ارضا شود.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات