هرآنچه بايد درباره گوگل اسيستنت، دستيار صوتي هوشمند گوگل بدانيد

سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گوگل اسيستنت دستيار صوتي هوشمند گوگل است كه متخصصدهاي متعددي را با تكيه بر قابليت‌هاي پيشرفته به متخصصان ارائه مي‌كند.
تبليغات

گوگل تصميم دارد تا كارايي سيستم جست‌وجوي خود را هرچه بيشتر براي متخصصان افزايش دهد. اين صحبتي بود كه ريك استرلو، معاون ارشد گوگل در بخش Devices and Services، در رويداد Made by Google در اكتبر ۲۰۱۹ مطرح كرد. يكي از حوزه‌هاي تمركز و توجه استرلو و ديگر مديران گوگل كه با عبارت مذكور هم‌خواني دارد، بهبود دستيار مبتني‌بر هوش مصنوعي شركت، يعني گوگل اسيستنت است؛ دستيار هوشمندي كه در سال ۲۰۱۶ معرفي شد و از آن زمان به‌مرور خود را به يكي از دستيارهاي محبوب موجود در دنياي فناوري تبديل كرد.

كاربران دنياي موبايل هوشمند و طرفداران فناوري هوش مصنوعي و بسياري ديگر از دسته‌هاي كنوني متخصصان شخصي و سازماني دنياي فناوري، به‌مرور به‌سمت دستيارهاي هوشمند جذب مي‌شوند. گوگل اسيستنت هم به‌لطف سيستم‌عامل اندرويد روزبه‌روز نفوذ خود را در بازار افزايش مي‌‌دهد و حتي سيستم‌‌هاي عامل رقيب را هم نشانه مي‌رود. درادامه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، مشخصات و متخصصدهاي گوگل اسيستنت و انواع متخصصدها و وظايف انجام‌دادني با كمك آن را ذكر كرده‌ايم.

گوگل اسيستنت چيست؟

گوگل اسيستنت دستيار ديجيتالي هوشمند در گروه دستيارهاي صوتي به‌شمار مي‌رود كه در كنفرانس Google I/O سال ۲۰۱۶ در كاليفرنيا معرفي شد. در سپتامبر همان سال، اولين پيش‌نمايش اين ابزار در نرم‌افزار پيام‌رسان گوگل الو (Google Allo) ديده شد. اولين موبايل هوشمند مجهز به گوگل اسيستنت، گوگل پيكسل بود كه در اكتبر ۲۰۱۶ معرفي شد. گوگل هوم دستگاه ديگر مجهز به دستيار هوشمند بود كه در همان سال به بازار آمد. از آن زمان گوگل به‌مرور دستگاه خود را براي پلتفرم‌هاي ديگر هم توسعه داد.

گوگل اسيستنت مانند دستيارهاي صوتي هوشمند ديگر همچون اپل سيري و آمازون الكسا و مايكروسافت كورتانا، وظايف متعددي را با دستورهاي صوتي انجام مي‌دهد. به‌عنوان مثال، مي‌توان به ارائه‌ي اطلاعات براساس درخواست متخصص و متخصصدهايي همچون خريد الكترونيك و رزرو رستوران و ارسال پيام به‌جاي متخصص اشاره كرد. البته امكان نوشتن دستورها براي گوگل اسيستنت هم وجود دارد و نمي‌توان آن را ابزاري صرفاً صوتي دانست.

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت / Google Assistant

هوش مصنوعي قلب تپنده و زيرساخت اصلي گوگل اسيستنت است كه براساس فناوري‌هايي همچون پردازش زبان طبيعي و يادگيري ماشين دستورهاي متخصص را درك مي‌كند و اقدام مناسب را انجام مي‌دهد. گوگل اسيستنت را مي‌توان بنياد اصلي استراتژي ساندار پيچاي مبني‌بر اولويت‌دادن به هوش مصنوعي دانست. مديرعامل گوگل ساختار اين استراتژي را در سال ۲۰۱۶ شرح داد.

گوگل پيش از توسعه‌ي گوگل اسيستنت، دستيار ديجيتال ديگري ساخته بود كه به‌نام گوگل ناو (Google Now) شناخته مي‌شد. اگرچه گوگل ناو هنوز هم به فعاليت ادامه مي‌دهد، تفاوت‌هاي ساختاري متعددي با گوگل اسيستنت دارد كه يكي از اين تفاوت‌ها تكيه‌ي بيشتر گوگل اسيستنت بر مكالمه با متخصص و بهره‌مندي بيشتر از هوش مصنوعي است. پيچاي قبلا گفته بود كه هدف نهايي گوگل اسيستنت ساختن گوگل شخصي‌سازي‌شده‌اي براي هر متخصص است كه بسته به نيازها و علايق او عمل مي‌كند. درنهايت، مي‌توان گوگل اسيستنت را پايه‌ي اتصال و ارتباط تمامي محصولات اصلي گوگل در حوزه‌هاي نرم‌افزار و سخت‌افزار دانست.

اهميت گوگل اسيستنت از اين جنبه شكل مي‌گيرد كه آينده‌ي استراتژي و رويكرد گوگل را در محصولات متمركز بر مصرف‌كننده نشان مي‌دهد. درواقع، صرف‌انديشه متخصصين از قابليت‌هايي كه امروز در دستيار هوشمند غول موتور جست‌وجو ديده مي‌شود، كارايي‌هايي كه براي آينده‌ي آن در انديشه متخصصين گرفته شده‌اند، اهميت را چندبرابر مي‌كنند. درواقع با توجه به اظهارانديشه متخصصين مديران خود گوگل، مي‌توان ادعا كرد كه آن‌ها تغيير وضعيت و رويكردي از موبايل به هوش مصنوعي را مانند تغيير وضعيت و رويكرد از وب به موبايل، براي آينده‌ي دنياي فناوري تجسم مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت / Google Assistant

امروزه، سخت‌افزار ديگر اهميت زيادي در رقابت دنياي فناوري ندارد و توليدكننده‌هاي موبايل هوشمند همگي به سخت‌افزارهاي مشابه دسترسي دارند. دراين‌ميان، ابزارها و خدماتي كه هر شركت در اكوسيستم خود به متخصص ارائه مي‌كند، اهميت بيشتري دارد؛ به‌همين‌دليل، نسل بعدي نرم‌افزارها و خصوصا هوش مصنوعي، اهميت زيادي در شكل‌گيري مزيت رقابتي در دنياي فناوري دارند. گوگل با همين رويكرد، گوگل اسيستنت را به‌گونه‌اي طراحي كرد كه مركز ارتباطي مجموعه‌اي از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها همچون موبايل‌هاي اندرويدي و نرم‌افزارهاي پيام‌رسان و ابزارهاي هوشمندسازي خانه باشد. شركت‌هاي ديگر هم در اين رقابت به‌سختي تلاش مي‌كنند كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان آمازون و اپل را نام برد.

گوگل اسيستنت بر چه حوزه‌هايي تأثير مي‌گذارد؟

ظهور و توسعه‌ي گوگل اسيستنت بيش از همه مصرف‌كننده‌هاي حاضر در اكوسيستم گوگل را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. متخصصان موبايل‌هاي اندرويدي بيش از همه از گوگل اسيستنت بهره مي‌برند و دركنار آن‌ها، علاقه‌مندان به فناوري‌هاي خانه‌ي هوشمند و به‌طوركلي اينترنت اشياء، از قابليت‌هاي دستيار هوشمند گوگل استفاده مي‌كنند.

گوگل هوم، راهكار گوگل براي خانه‌هاي هوشمند، ابزاري عالي براي استفاده از گوگل اسيستنت در اكوسيستم اينترنت اشياء محسوب مي‌شود. گوگل هوم قابليت تشخيص دستور از چند متخصص را دارد و پاسخ‌هاي مفهوم و طبيعي به هريك از آن‌ها ارائه مي‌كند. گوگل اسيستنت همچنين مي‌تواند پاسخ‌هاي تصويري به دستورهاي ارسال‌شده به گوگل هوم را به دستگاه متصل ارسال كند. تركيبي كه با اتصال موبايل هوشمند اندرويدي، گوگل هوم، تلويزيون هوشمند مبتني‌ر اندرويد و نمايشگرهاي هوشمند در خانه ايجاد مي‌شود، حداكثر كارايي را از گوگل اسيستنت در خانه ارائه مي‌‌كند.

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت / Google Assistant

گوگل اسيستنت با ابزارهاي هوشمند جانبي متعددي هماهنگ است. از ميان آن‌ها مي‌توان به اكوسيستم SmartThings و دستگاه‌هاي iOS و خودروهاي هوشمند مبتني‌بر اندرويد اشاره كرد. متخصصان حتي مي‌توانند دستگاه كروم‌كست را نيز به گوگل اسيستنت متصل كنند. هماهنگي اين‌چنيني نشان مي‌دهد كه اهالي مانتين ويو تصميمي جدي براي افزايش نفوذ دستيار هوشمند خود دارند.

گوگل با دستيار صوتي مبتني‌بر هوش مصنوعي، آينده‌ي دنياي فناوري را نشانه رفته است

توسعه‌دهنده‌ها دسته‌ي ديگري هستند كه با بهبود كارايي‌هاي گوگل اسيستنت تحت‌تأثير قرار مي‌گيرند. هرچه توانايي‌هاي دستيار مبتني‌بر هوش مصنوعي بيشتر شود، آن‌ها هم امكان ارائه‌ي خدمات بيشتري مبتني‌بر هوش مصنوعي در سرويس‌ها و اپليكيشن‌هاي خود را خواهند داشت. گوگل همچنين ابزاري توسعه‌اي براي دستيار هوشمندش (Google Assistant SDK) ارائه كرده كه پياده‌سازي گوگل اسيستنت را در سخت‌افزارها و نرم‌افزارها آسان مي‌كند.

چگونه از گوگل اسيستنت استفاده كنيم؟

گوگل اسيستنت امروزه در دسته‌ي گسترده‌اي از دستگاه‌ها ارائه مي‌شود. علاوه‌بر موبايل‌هاي اندرويدي كه به‌صورت پيش‌فرض مجهز به دستيار گوگل هستند، متخصصان اندرويد مي‌توانند نرم‌افزار اختصاصي آن را نيز براي موبايل خود دريافت كنند. گجت‌‌هاي هوشمندي همچون گوگل هوم، ابزارهاي پوشيدني مبتني‌بر Wear OS، تلويزيون‌هاي هوشمند اندرويدي و خودروهاي هوشمند مبتني‌بر سيست‌عامل اندرويد، همگي از گوگل اسيستنت همراهي مي‌كنند. حتي متخصصان iOS هم مي‌توانند اپليكيشن اختصاصي گوگل اسيستنت را براي آيفون و آيپد دريافت كنند. گوگل دستيار هوشمند خود را در لپ‌تاپ‌هاي اختصاصي گوگل بوك و تبلت گوگل اسليت نيز عرضه مي‌كند و اكثر متخصصان Chrome OS مي‌توانند گوگل اسيستنت را در كروم‌بوك راه‌اندازي كنند.

مرجع متخصصين ايران پيكسل 4 ايكس ال گوگل / google pixel 4 xl

نكته‌ي مهم در استفاده از گوگل اسيستنت اين است كه متخصص پس از راه‌اندازي سرويس و اتصال آن به حساب متخصصي گوگل خود، بايد به‌صورت متناوب از آن استفاده كند تا هوش مصنوعي به‌نوعي روند يادگيري را طي كند. با افزايش استفاده از دستيار هوشمند، كيفيت اطلاعات ارائه‌شده‌ي آن هم بهبود پيدا مي‌كند و به‌مرور اطلاعاتي متناسب‌تر با متخصص ارائه مي‌دهد.

گوگل اسيستنت در نسخه‌هاي ابتدايي فقط با دستورهايي همچون Hey Google و Ok Google شروع به كار مي‌كرد و به دستورهاي صوتي گوش مي‌داد. پس از مدتي، اهالي مانتين ويو قابليتي به‌نام Continued Conversation را به دستيار هوشمند اضافه كردند كه مكالمه‌هاي ادامه‌دار را با آن ممكن مي‌كند. درنتيجه، امروز گوگل اسيستنت مي‌تواند مكالمه‌ها را ردگيري كند و طبق صحبت‌هاي قبلي، كارها را پيش ببرد. از توسعه‌‌هاي ديگر در سال‌هاي اخير مي‌توان به قابليت Routines اشاره كرد كه امكان اجراي چند وظيفه‌ي پشت‌سرهم را با يك دستور صوتي اوليه فراهم كرد. به‌عنوان مثال، پس از گفتن عبارت «Hey Google, I am home»، مجموعه‌اي از دستورها در سيستم خانه‌ي هوشمند متخصص اجرا مي‌شود. دستيار صوتي هوشمند گوگل از ۳۰ زبان زنده‌ي دنيا همراهي مي‌كند و چهار صداي متفاوت را مي‌توان در آن انتخاب كرد.

گوگل اسيستنت چه متخصصدهايي دارد؟

همان‌طوركه ديديد، امروز گوگل اسيستنت در مجموعه‌اي از ابزارها از موبايل هوشمند و تبلت‌هاي اندرويد و iOS، تا گجت‌هاي پوشيدني و محصولات خانه‌ي هوشمند دردسترس متخصصان قرار دارد. اگرچه زبان فارسي هنوز در ميان زبان‌هاي تحت همراهي دستيار هوشمند گوگل نيست، با بهره‌مندي از زبان‌هاي ديگر، خصوصا انگليسي، مي‌توان متخصصدهاي بسيار متنوعي از گوگل اسيستنت استخراج كرد. اگر دستيار هوشمند گوگل را در سخت‌افزارهاي اختصاصي خود شركت مانند گوگل هوم يا موبايل گوگل پيكسل به‌كار بگيريد، توانايي‌هاي آن بيشتر هم مي‌شود. درادامه، برخي از متخصصدهاي گوگل اسيستنت را در استفاده‌ي روزمره شرح مي‌دهيم.

مرجع متخصصين ايران پيكسل 4 ايكس ال گوگل / Google Pixel 4 XL

پيداكردن موبايل هوشمند

همان‌طوركه گفته شد، بيشترين استفاده از دستيار هوشمند صوتي گوگل را مي‌توان در تركيب آن با اكوسيستم سخت‌افزاري خود شركت استخراج كرد. به‌عنوان مثال، اگر موبايل هوشمند پيكسل داريد و آن را در خانه پيدا نمي‌كنيد، با ارسال دستور به اسپيكر هوشمند گوگل، مي‌توانيد آن را به صدا درآوريد. حتي اگر موبايل در حالت سكوت باشد، بازهم گوگل اسيستنت صداي زنگ را براي پيداكردن آسان‌تر پخش مي‌كند.

بازكردن قفل موبايل پيكسل

ارسال پيام به گوگل اسيستنت حتي زماني‌كه صفحه‌ي موبايل اندرويدي خاموش است، جذابيت زيادي دارد. ازطرفي وقتي رمزورود يا الگو را براي بازكردن قفل موبايل اندرويدي مشخص كرده باشيد، بايد پيش از اجراي دستورها، مراحل بازكردن قفل را انجام دهيد. به‌هرحال، راهكارهايي براي عبور از اين مرحله، خصوصا در موبايل‌هاي پيكسل، وجود دارد. متخصصان پيكسل مي‌توانند با دستورهاي خود گوگل اسيستنت، قفل موبايل را هم باز كنند. در بخش تنظيمات گوگل اسيستنت، وارد زيرمجموعه‌ي OK Google Detection و Trusted Voice شويد و گزينه‌هاي بازكردن قفل را از آنجا تنظيم كنيد.

اجراي اپليكيشن‌ها

اجراي اپليكيشن‌ها، به‌ويژه وقتي تنها به مشاهده‌ي آخرين اطلاعات و اعلان‌ها مانند آخرين پيام‌ها و رايانامه‌ها نياز داريد، بسيار متخصصدي است. تنها كافي است عبارت فعال‌سازي گوگل را بگوييد و سپس اپليكيشن مدانديشه متخصصين را نام ببريد. دستيار هوشمند اكنون توانايي شناسايي اغلب اپليكيشن‌هاي متخصصدي را دارد و آن‌ها را باز مي‌كند. تنها در iOS براي بازكردن هر اپليكيشن، بايد مجوز لازم را به گوگل اسيستنت بدهيد.

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت / Google Assistant

مديريت تماس‌ها

اين قابليت بيشتر براي موبايل‌هاي پيكسل متخصصد دارد؛ اما به‌مرور به ديگر موبايل‌هاي اندرويدي هم اضافه مي‌شود. متخصص مي‌تواند مديريت تماس‌هاي ورودي خود را به دستيار هوشمند محول كند. بدين‌صورت، با بهره‌مندي از قابليت موسوم به Call Screen، گوگل اسيستنت پاسخ برخي از تماس‌ها را به‌صورت خودكار مي‌دهد و حتي متن مكالمه هم به متخصص نمايش داده خواهد شد. متخصص مي‌تواند تماس‌هاي متفرقه و مزاحم را نيز به‌‌عنوان اسپم برچسب‌گذاري كند تا در تماس‌هاي بعدي مشابه، مديريت كامل آن‌ها برعهده‌ي گوگل اسيستنت باشد. فراموش نكنيد كه كارايي‌هاي مذكور تنها در زبان‌هاي تحت همراهي گوگل اجرا‌شدني هستند.

خواندن متن صفحه‌ي وب

هرگاه مقاله‌اي را در صفحه‌ي وب در موبايل هوشمند اندرويدي باز كنيد، مي‌توانيد با فرمان «Hey Google, read it يا Hi Google, rwad this page»، به گوگل اسيستنت دستور دهيد كه متن صفحه را بخواند. در اين بخش، مي‌توان سرعت خواندن متن را هم كنترل كرد و همچنين متن هم در زمان خوانده‌شدن با دستيار صوتي هاي‌لايت مي‌شود. در همين بخش مي‌توان متن صفحه را هم به زباني ديگر ترجمه كرد.

جست‌وجوي عكس

جست‌وجو براي عكس‌هاي جالب و جذاب، يكي از تفريحات پرطرفدار در دنياي وب محسوب مي‌شود. براي اين منظور كافي است از گوگل اسيستنت بخواهيد تا عكس مدانديشه متخصصين شما را جست‌وجو كند. تنها با گفتن موضوع دلخواه، عكس‌ها شبيه به جست‌وجوي مرسوم عكس در گوگل به‌نمايش درمي‌آيند.

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت / Google Assistant

جست‌وجوي مكان

يكي از قابليت‌هاي پركاربر گوگل اسيستنت در تركيب آن با سرويس محبوب ديگر گوگل يعني مپس ديده مي‌شود. اگر به‌دنبال نزديك‌ترين بانك، رستوران، پمپ بنزين و هر آدرس مرسوم ديگري مي‌گرديد، مي‌توانيد با دستور صوتي جست‌وجو را برعهده‌ي گوگل قرار دهيد. دستيار هوشمند گوگل با بهره‌گيري از قابليت موسوم به Neaby، مكان مدانديشه متخصصين شما را جست‌وجو و مكان‌هايي همچون رستوران‌ها را هم براساس ستاره‌هاي امتيازدهي متخصصان دسته‌بندي مي‌كند.

پيشنهاد سفر و تفريح

گوگل اسيستنت با دسترسي به پايگاه عظيم داده‌اي گوگل، پاسخ‌هاي مناسب و جذابي به انواع سؤال‌هاي متخصصان ارائه مي‌كند. به‌عنوان مثال، اگر به‌دنبال مكان مناسب تفريح و سفر در فصل خاصي هستيد، تنها با مطرح‌كردن سؤالي همچون «What are some great vacation ideas» مي‌توانيد پيشنهادهاي جذابي مشاهده كنيد. از قابليت‌هاي ديگر مي‌توان به اتصال به سرويس‌هايي همچون نتفليكس و سرويس‌هاي استريم مشابه اشاره كرد كه فيلم و برنامه‌ي دلخواه متخصص را تنها با دستور صوتي گوگل اسيستنت اجرا مي‌كنند. قطعاً با پيشرفت بيشتر دستيار صوتي گوگل و بهره‌گيري توسعه‌دهنده‌هاي بيشتر از رابط آن، مي‌توان ارتباط دستيار گوگل با سرويس‌هاي ايراني را هم انتظار داشت.

مسابقه و آزمايش اطلاعات

گوگل اسيستنت متخصصدهاي سرگرمي متعددي دارد. به‌عنوان مثال، متخصصان مي‌توانند از آزمون‌هاي داخلي اين سرويس براي محك‌زدن اطلاعات خود در حوزه‌اي خاص استفاده كنند: گيمرها با گفتن دستوري همچون «Talk to Video Games Quiz»، به سؤال‌هايي درباره‌ي بازي‌هاي ويدئويي پاسخ مي‌دهند. حتي مي‌توانيد مهارت خود در شناسايي و اطلاعات شركت‌ها را هم با دستوري همچون «Talk to Company Quiz» محك بزنيد. گوگل اسيستنت پس از پايان هر آزمون، نتيجه‌ي آن را به متخصص اطلاع مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت / Google Assistant

خواندن اخبار

نمايش اخبار در حوزه‌هاي دلخواه متخصص، يكي از قابليت‌هاي جذاب گوگل اسيستنت محسوب مي‌شود. از قابليت‌هاي اضافه مي‌توان به خواندن اخبار ازطريق دستيار صوتي اشاره كرد. براي اين منظور پس از بازكردن اپليكيشن در پاسخ به پرسش مرسوم «How May I help you» اسيستنت، مي‌توانيد با پاسخ‌هايي همچون Good Morning و Good Afternoon، خلاصه‌اي از وضعيت آب‌وهوا و اخبار روز دلخواه را در گوگل اسيستنت بشنويد. البته اگر پس از مدتي از شنيدن اخبار ناراحت‌كننده‌ي رسانه‌ها خسته شديد، با فرماني همچون «Tell me something good» مي‌توانيد اخبار مثبتي را از گوگل اسيستنت بشنويد. از قابليت‌هاي خبري ديگر مي‌توان به اطلاع از نتيجه‌ي مسابقه‌هاي ورزشي و پيش‌بيني آب‌وهوا اشاره كرد.

ارسال پيام صوتي و پخش موسيقي

ارتباط گوگل اسيستنت با اسپيكر هوشمند قابليت‌هاي متنوعي در آن آشكار مي‌كند. به‌عنوان مثال، مي‌توانيد پيامي را ازطريق اپليكيشن گوگل اسيستنت ارسال كنيد و اسپيكر هوشمند گوگل هوم در خانه آن را پخش مي‌كند. درمقابل، پاسخ‌هايي كه از افراد حاضر در خانه ارسال مي‌شود، براي شما بازپخش خواهد شد. از متخصصدهاي ديگر مي‌توان به پخش موسيقي اشاره كرد كه البته براي تجربه‌‌‌ي بهتر، به هماهنگي موبايل با لوازم‌جانبي صوتي و اضافه‌كردن اپليكيشن‌هاي موسيقي به فهرست دستيار نياز دارد.

تنظيم يادآور

از مزيت‌هاي اصلي گوگل اسيستنت مي‌توان به ارتباط آن با ديگر سرويس‌هاي پركاربرد گوگل مانند Keeo و Calendar و Gmail اشاره كرد. درواقع، اطلاعات موجود در آن سرويس‌ها بسته به دستور متخصص، براي او نمايش داده مي‌شود. به‌عنوان مثال، اگر نگران هستيد كه رايانامهي از روز گذشته را از دست داده باشيد، مي‌توانيد با گفتن دستور «Did I miss any emails from yesterday» از گوگل اسيستنت بخواهيد رايانامه‌هاي روز گذشته را مطالعه كند.

تنظيم يادآورها هم از متخصصدهاي مهم گوگل اسيستنت است. مي‌توان با ارسال دستورهاي مرتبط و اتصال اسيستنت با سرويس تقويم گوگل، يادآورهاي مهم را در تاريخ‌هاي مدانديشه متخصصين تنظيم كرد. دستورها به‌ترتيب موضوع و تاريخ و ساعت مدانديشه متخصصين را براي يادآور تقويم ارسال مي‌كنند. با اتصال گوگل اسيستنت به سرويس يادداشت گوگل كيپ هم مي‌توانيد مواردي همچون فهرست‌هاي خريد را با دستورهاي صوتي مشاهده و يادآوري كنيد.

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت / Google Assistant

كمك به حافظه

گوگل اسيستنت مي‌تواند بخشي از وظيفه‌ي حافظه‌ي شما را انجام دهد. به‌عنوان مثال، مي‌توانيد مكان قرارگرفتن خودرو و دسته‌كليد يا هر جسم ديگر را به گوگل اسيستنت بگوييد و بعدا از او درباره‌ي مكان سوژه‌ي مانديشه متخصصين سؤال كنيد.

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت / Google Assistant

تنظيم ساعت هشدار

اگر از هشدارهاي مرسوم و وقفه‌ي اعلان‌ها در صبح خسته شده‌ايد، مي‌توانيد بيدارشدن صبح‌گاهي را هم به گوگل اسيستنت محول كنيد. به‌علاوه، مي‌توان زنگ هشدار شخصي‌سازي‌شده و انجام وظايف ديگر پس از پخش زنگ هشدار را هم از دستيار هوشمند بخواهيد. به‌عنوان مثال، مي‌توانيد برنامه‌اي روزمره تنظيم كنيد كه گوگل اسيستنت در ساعت مشخصي با موسيقي خواننده‌ي دلخواه شما را بيدار كند و سپس اخبار را بخواند يا با اتصال به سيستم خانه‌ي هوشمند، نور و ديگر تنظيمات خانه را هماهنگ كند. گوگل اسيستنت قابليت تنظيم تايمر نيز براي مقاصد گوناگون دارد.

تنظيم مسير سفر

ارتباط گوگل اسيستنت با سرويس‌هايي همچون گوگل مپس و Waze، به متخصص امكان مي‌دهد تا مسير سفر خود را هم با دستورهاي صوتي هماهنگ كند. گوگل اسيستنت همچنين در برخي از شهرها با سيستم حمل‌ونقل عمومي نيز هماهنگي دارد و مي‌تواند زمان و مسير حركت اتوبوس‌ها و قطارها را به متخصص اعلام كند.

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت / Google Assistant

ارسال پيام متني

با ارسال پيام صوتي، مي‌توان متن مدانديشه متخصصين (به زبان‌هاي تحت همراهي) پيام متني را هم به گوگل اسيستنت ارسال كرد. به‌عنوان مثال، پس از فعال‌سازي دستيار با دستورهاي مرسوم، با گفتن دستور «Send a text message to» و گفتن نام مخاطب مدانديشه متخصصين، متن پيام را هم به گوگل اسيستنت ديكته كرد.

جست‌وجو و محاسبه

قابليت جست‌وجو يكي از پايه‌هاي اصلي گوگل اسيستنت محسوب مي‌شود. زمان پخش برنامه‌هاي تلويزيوني و موارد مشابه، متخصصدهايي هستند كه عموما افراد از دستيار صوتي انتظار دارند. از متخصصدهاي ديگر مي‌توان به محاسبه‌هاي رياضي ساده اشاره كرد كه با دستورهاي صوتي مرتبط، نياز اجراي برنامه‌هاي ماشين‌حساب را براي متخصص از بين مي‌برد.

پيام‌هاي انگيزشي

جست‌وجو و خواندن پيام‌هاي انگيزشي امروز به كارهاي روزمره بسياري از مردم تبديل شده است. برخي افرد با خواندن همين پيام‌هاي ساده، انرژي لازم را براي كارهاي روزمره‌ي خود كسب مي‌كنند. گوگل اسيستنت مي‌تواند به دستورهايي مبتني‌بر پيام‌هاي انگيزشي پاسخ و متن‌هاي مرتبط با موضوع متخصص را براي او بخواند يا نمايش دهد.

ترجمه متون

سرويس ترجمه‌ي گوگل هم از سرويس‌هاي پركاربرد غول موتور جست‌وجو محسوب مي‌شود كه مانند سرويس‌هاي ديگر، قابليت اتصال و هماهنگي با دستيار هوشمند صوتي را دارد. براي ترجمه به زبان‌هاي گوناگون، مي‌توانيد از روندهاي مرسومي همچون دستور «How do you say "dinner" in Farsi»، ترجمه‌ي كلمه‌ي مذكور را به زبان فارسي ببينيد. در اين بخش، همه‌ي زبان‌هاي زيرپوشش سرويس Translate، به‌عنوان زبان مقصد همراهي مي‌شوند.

گوگل اسيستنت همچنين قابليتي به‌نام Interpreter Mode دارد كه متن و گفت‌وگوها را در ۴۴ زبان زنده‌ي جهان ترجمه مي‌كند. با گفتن عبارت «be my interpreter» و اشاره به زبان دلخواه، مي‌توانيد ترجمه‌ي مكالمه‌ها را در گوگل اسيستنت مشاهده كنيد. تركيب اين قابليت با اسپيكرهاي هوشمند، كارايي بسيار زيادي دارد.

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت / Google Assistant

تركيب اسيستنت با سرويس ترجمه، در ترجمه‌ي متون روي تصاوير هم متخصصد دارد. بدين‌ترتيب، مي‌توانيد از دوربين موبايل براي اشاره به تصوير و خواندن ترجمه‌ي متن روي آن استفاده كنيد.

تعريف داستان و لطيفه

گوگل اسيستنت با تكيه بر ديتابيس خود قابليت خواندن داستان هم دارد. با گفتن دستورهايي همچون «tell me a story يا tell me a bedtime stroy» مي‌توانيد داستان‌هايي را ازطريق گوگل اسيستنت بشنويد. دستيار صوتي همچنين در اسپيكرهاي گوگل هوم در ايالات متحده، توانايي پخش موسيقي پس‌زمينه در زمان خواندن برخي از جزوه رايگان‌هاي داستاني كودكان را هم دارد. گوگل اسيستنت همچنين توانايي اتصال به سرويس MyStorytime را هم دارد كه داستا‌ن‌هاي تعريف‌شده‌ي متخصص را مي‌خواند. از قابليت‌هاي جذاب ديگر مي‌توان به لطيفه‌گفتن اشاره كرد كه با گفتن «Tell me a Joke» فعال مي‌شود.

افزايش بازدهي گوگل اسيستنت

با برخي از تنظيمات داخلي مي‌توان پاسخ‌گويي دستيار صوتي هوشمند گوگل را بهبود داد. اگرچه براي راه‌اندازي اوليه و استفاده از دستورهاي مرسوم، به مراحل راه‌اندازي خاصي نياز نداريد، با پيكربندي برخي تنظيمات، تجربه‌ي متخصصي بهتري خواهيد داشت.

وارد بخش تنظيمات گوگل اسيستنت شويد و در تب Google Assistant موارد زير را تنظيم كنيد:

  • Personal Info: در اين بخش، مي‌توانيد آدرس خانه و محل كار خود را وارد كنيد. دستيار گوگل بسته به همين تنظيمات، هشدارهاي ترافيك و مسيريابي را براي شما ارسال مي‌كند. به‌علاوه، مي‌توانيد با استفاده از تنظيمات بخش Nickname نام خود را براي گوگل اسيستنت تغيير داده و حتي نحوه‌ي تلفظ نام‌تان را نيز به دستيار يادگيري دهيد.
  • Voice Match: در اين بخش با خواهند چند نمونه متن، تشخيص صداي خود را براي دستيار صوتي آسان‌تر مي‌كنيد.
  • Music: اپليكيشن پيش‌فرض موسيقي خود را در اين بخش تنظيم كنيد تا دستورهاي پخش موسيقي از آن اجرا شوند.
  • Routines: همان‌طوركه گفته شد، برنامه‌هاي روزمره براي اجراي چند وظيفه‌ي پشت‌سر‌هم با يك دستور صوتي، متخصصد دارند.
  • Shortcuts: در اين بخش، مي‌توانيد دستورهاي شخصي‌سازي‌شده را براي وظايف گوناگون تعريف كنيد.

گوگل اسيستنت امروز يكي از دستيارهاي هوشمند پيشرفته‌ و حرفه‌اي‌ دنياي فناوري محسوب مي‌شود. گوگل با بهره‌مندي از اكوسيستم وسيع خود كه شامل سرويس‌هاي متعدد نرم‌افزاري و سخت‌افزارهاي اختصاصي مي‌شود، نرخ نفوذ بيشتري از رقبايي همچون آمازون و اپل دارد. شايد ازلحاظ گستردگي اكوسيستم، بتوان اپل را بعد از گوگل قرار داد؛ اما به‌هرحال به‌لطف سيستم‌عامل اندرويد، تعداد متخصصان در تعامل با سرويس‌هاي گوگل بيشتر است. شايد همين گستردگي اكوسيستم بتواند گوگل اسيستنت را بالاتر از الكسا قرار دهد كه امروزه در بسياري از دستگاه‌هاي هوشمند استفاده مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات