ابراز نگراني اسپاتيفاي از منجرشدن باندل اپل وان به مونوپولي و پاسخ اپل
اسپاتيفاي نيز مانند ديگر شركتهاي بزرگ فناوري اپل را به اجراي سياستهاي انحصارگرايانه متهم كرده است.
تنها ساعاتي پس از رويداد Time Flies اپل، اسپاتيفاي در بيانيهاي رسمي، باندل سرويسهاي اپل با نام Apple One را هدف انتقاد قرار داده است.
باندل اپل وان شامل سرويسهاي اشتراكي چون اپل آركيد، اپل تيوي پلاس، سرويس جديد فيتنس پلاس، اپل نيوز، فضاي ابري آيكلاد و سرويس استريم موسيقي رقيب اسپاتيفاي يعني اپل ميوزيك است.
اسپاتيفاي در بيانيهي خود ميگويد:
بار ديگر اپل با استفاده از موقعيت مسلط خود [در بازار] و رفتارهاي غيرمنصفانهاش، با اولويتدادن به سرويسهاي خودش به رقبا ضرر ميزند و مصرفكنندگان را محروم ميكند. ما از مسئولانِ [نظارت بر] رقابت ميخواهيم تا بهصورت اورژانسي رفتار غيررقابتي اپل را محدود كنند؛ كه اگر بدوننظارت بماند، باعث واردشدن صدمات جبرانناپذير به جامعهي توسعهدهندگان ميشود و آزادي جمعي ما براي شنيدن، آموختن، خلاقيت و ارتباط برقرار كردن را تهديد خواهد كرد.
پس از گذشت چند ساعت، اپل در پاسخ به خبرگزاري رويترز بيانيهي زير را صادر كرد:
مصرفكنندگان ميتوانند جايگزين تكتك سرويسهاي اپل را پيدا كنند و از آنها لذت ببرند. ما اپل وان را معرفي كرديم، چون براي مصرفكننده مقرونبهصرفه و راهكاري آسان براي دسترسي به طيف كاملي از خدمات اشتراكي اپل است. ما بر اساس اشتراكهايي كه متخصصان از قبل دارند، باندلي را كه بيشترين صرفهجويي مالي را درپي خواهد داشت به آنها پيشنهاد ميدهيم. اين باندل براي هركسي كه سرويسهاي ما را دوست دارد و ميخواهد با هزينهي كمتري [سرويسهاي] بيشتري استفاده كند، عالي است؛ مخصوصا براي خانوادهها. همچنين تعدادي از سرويسهاي درون اپل وان روي دستگاههاي غير اپلي هم دردسترس هستند و [همچنين] ميتوانيد هر موقع كه خواستيد اشتراك خود را لغو كنيد.
اسپاتيفاي سال گذشته نيز از اپل به وزارت دادگستري آمريكا و كميسيون اتحاديهي اروپا شكايت كرده بود. اپل در پاسخ به انتقادها دربارهي دريافت كميسيون ۳۰ درصدي از فروش اشتراك در اپ استور گفته بود كه باتوجهبه سازوكار فروش اشتراك اسپاتيفاي، تنها از ۰٫۵ درصد از متخصصان اين سرويس كميسيوني به اپل ميرسد.
انديشه متخصصين شما دراينباره چيست؟ آيا اقدام اخير اپل در ارائهي سرويسهاي اشتراكي خود بهصورت باندل انحصارطلبانه است؟
هم انديشي ها