محصولات الكتريكي در فرانسه به‌زودي با برچسب‌ تعميرپذيري فروخته خواهند شد

يك‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اتحاديه‌ي اروپا اعمال برچسب‌ تعميرپذيري روي دستگاه‌هاي الكتريكي را اجباري مي‌كند و فرانسه اولين كشور اروپايي است كه استفاده از آن را از ژانويه‌ي ۲۰۲۱ آغاز خواهد كرد.
تبليغات

پارلمان اروپا طرح جديد معرفي و توسعه برچسب‌گذاري اجباري روي وسائل الكتريكي را تصويب كرد. اين برچسب در زمان خريد محصولات، اطلاعات شفاف از طول عمر دستگاه و تعميرپذيري آن‌ را دراختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌دهد و فرانسه اولين كشور اروپايي است كه آن‌ را از ژانويه‌ي سال ۲۰۲۱ استفاده خواهد كرد.

پارلمان اروپا براي طرح همراهي از حق تعمير مصرف‌كنندگان رأي‌گيري كرد كه ۳۹۵ رأي مثبت، ۹۴ رأي منفي و ۲۰۷ رأي ممتنع داشت و با توجه‌ به اكثريت آراء، اين طرح را تصويب كرد. از اين پس دستگاه‌هاي الكتريكي از جمله موبايل‌ هوشمند، تلويزيون‌، لپ‌تاپ‌ و ماشين ظرفشويي در اروپا بايد با برچسبي براي مشتريان عرضه شوند كه اطلاعاتي درباره‌ي تعميرپذيري دستگاه داشته باشد.

برچسب‌هاي مورد مباحثه به تعميرپذيري محصولات از ۱ تا ۱۰ امتياز مي‌دهند؛ همانند امتيازاتي كه iFixit پس از كالبدشكافي محصولات مي‌دهد. اين امتيازات با توجه‌ به عواملي مانند سهولت جداسازي اجزا، دسترسي به اطلاعات تعمير و دسترسي و ارزش لوازم يدكي داده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران برچسب تعميرپذيري دستگاه‌ها در فرانسه

درواقع برچسب تعميرپذيري روي محصولات اطلاعاتي به مشتريان مي‌دهد كه محصولاتي را براي خريد در اولويت قرار دهند كه راحت‌تر تعمير مي‌شوند. همچنين طرح جديد توليدكنندگان را براي كسب امتياز بالاتر تشويق مي‌كند و آن‌ها دستگاه‌هايي توليد مي‌كنند كه راحت‌تر تعمير شوند. با برچسب‌گذاري تعميرپذيري محصولات به گونه‌اي تعمير مي‌شوند كه طول عمر بيشتري داشته باشند و اين براي حفظ محيط ‌زيست سودمند است و متخصصان هم براي خريد محصولات جديد هزينه‌ي بيشتر پرداخت نمي‌كنند.

اوگو والوري، هم‌بنيانگذار The Restart Project، مي‌گويد:

اميدواريم اين طرح به‌زودي اجرا و معيار امتيازدهي تعميرپذيري براي محصولات الكتريكي و الكترونيكي فروخته‌شده در سراسر اروپا تعيين شود تا مصرف‌كنندگان با اطمينان بيشتر آن محصولات را بخرند.

سازمان The Restart Project از سال ۲۰۱۲ و با هدف آگاهي مردم از تعميرات لوازم‌ الكتريكي‌ فعاليت خود را آغاز كرد.

بر اساس نتايج تحقيق انجام‌شده با عنوان «انديشه متخصصينات اروپايي‌ها براي مديريت ضايعات و استفاده بهينه از منابع» در سال ۲۰۱۴، ۷۷ درصد اروپايي‌ها به ‌جاي تعويض دستگاه‌هاي الكتريكي، ترجيح مي‌دهند آن‌ها را تعمير كنند. همچنين ۷۹ درصد از جامعه‌ي آماري اين تحقيق اعلام كردند كه توليدكنندگان بايد تعمير محصولات و تعويض قطعات دستگاه‌هايشان را امكان‌پذير كنند.

همان‌طور كه گفته‌ شد، فرانسه به‌عنوان كشور پيشرو در اتحاديه‌ي اروپا برچسب‌ تعميرپذيري عرضه خواهد كرد و اتريش ماليات خدمات تعميراتي را كاهش مي‌دهد و براي تعمير دستگاه‌هاي الكتريكي، معافيت‌هايي در انديشه متخصصين مي‌گيرد. اين كشور در برخي از شهرها براي هزينه‌هاي تعميراتي بيش از ۱۰۰ يورو، نيمي از هزينه‌ها را دريافت نمي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات