فناوري‌هايي كه در سال ۲۰۲۰ منسوخ شدند

يك‌شنبه ۱۴ دي ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در سال ۲۰۲۰، بسياري از فناوري‌ها و اپليكيشن‌هاي كم‌كاربرد كاملا از رده خارج و منسوخ شدند. برخي از اين فناوري‌ها در‌دسترس هستند؛ اما همراهي از آن‌ها متوقف شده است.
تبليغات

در سال ۲۰۲۰، بسياري از فناوري‌هاي قديمي به‌دلايل مختلفي منسوخ شدند. در اين مقاله،‌ فهرستي از فناوري‌ها و نرم‌افزارها و قابليت‌هايي را بيان خواهيم كرد كه در سال گذشته‌ ميلادي حذف شدند.

۱. فارم ويل (FarmVille)

بازي فلش FarmVille در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ از رده خارج شد. اين بازي در فيسبوك به محبوبيت رسيده بود. به‌گزارش نيويورك‌تايمز، ۶۲ ميليون متخصص بين ژوئن تا اكتبر ۲۰۰۹، در اين بازي ثبت‌نام كردند كه در آن زمان يك‌پنجم متخصصان فيسبوك را تشكيل مي‌دادند.

كاربر فارم ويل مي‌توانست مزرعه‌اي مجازي با دام و محصولات كشاورزي بسازد و طراحي مزرعه را به‌دلخواه تغيير دهد. با كمي تلاش بيشتر، متخصص مي‌تواست مزرعه‌اي بهتر توسعه دهد و روند بازي را با پرداخت‌هاي داخلي بازي تسريع كند. بخش اعتيادآور فارم ويل واقعي‌بودن زمان آن بود؛ به‌طوري‌كه اعلان‌هاي متعدد در طول يك روز به برداشت محصولات اختصاص مي‌يافت. حالا اين بازي براي هميشه از رده خارج شده است؛ اما اگر دلتنگش شديد، مي‌توانيد FarmVille 3 را امتحان كنيد.

مرجع متخصصين ايران بازي farmville

۲. گوگل پلي موزيك (Google Play music)

گوگل پس از نزديك به يك دهه، دسامبر ۲۰۲۰ را تاريخ تعطيلي نهايي گوگل پلي موزيك (Google Play music) اعلام كرد. گوگل از ماه‌ها قبل به متخصصانش توصيه كرده بود به سرويس ديگري به نام يوتيوب موزيك مهاجرت كنند. ماه آگوست، گوگل بارگذاري‌ها و بارگيري‌هاي جديد اپليكيشن Music Manager را مسدود كرد و اين فروشگاه موسيقي بسته شد. ماه سپتامبر، سرويس پخش موسيقي كلاد در سراسر جهان از دسترس خارج و تا آخر دسامبر، كل مجموعه‌هاي شخصي حذف شد. سرويس جايگزين گوگل پلي موزيك، يوتيوب موزيك، رايگان است و عضويت پولي هم در ازاي دريافت موسيقي بدون تبليغات و قابليت بارگيري موسيقي آفلاين ارائه مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران گوگل پلي موزيك

۳. نينتندو 3DS

پس از ۹/۵ سال و ۷۶ ميليون واحد فروش، نيتنتدو رسما در سال ۲۰۲۰ با نيتنندو 3DS خداحافظي كرد. اين دستگاه بازي دستي اولين‌بار در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و در نوع خود انقلابي محسوب مي‌شد؛ زيرا تجربه‌ي سه‌بُعدي بدون نياز به عينك را امكان‌پذير مي‌ساخت.

با اينكه 3DS با هدف گيم طراحي شده بود، امكان ارتباط با دوستان، ثبت عكس، پخش ويدئو از انواع سرويس‌ها، ضبط صدا، مرور وب و بسياري از كارهاي ديگر را فراهم مي‌كرد. اين دستگاه نزديك به يك دهه ميليون‌ها متخصص را به‌خود جذب كرد؛ اما درنهايت در سپتامبر ۲۰۲۰، نيتنتدو از توقف توليد خانواده‌ي سيستم‌هاي 3DS خبر داد.

مرجع متخصصين ايران نينتندو 3ds

۴. واندرليست (Wunderlist)

ژوئن ۲۰۱۵، مايكروسافت اپليكيشن محبوب انجام وظايف Wunderlist را خريد. سپس از سال ۲۰۱۷، غيرفعال‌سازي آن را با هدف توليد اپليكيشن وظيفه‌ي انحصاري‌اش آغاز كرد. درنهايت در مي ۲۰۲۰، اين شركت همراهي از واندرليست را متوقف كرد.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن واندرليست

۵. AT&T DSL

AT&T، بزرگ‌ترين ارائه‌كننده‌ي سرويس اينترنت آمريكا، براي اتصالات پهن‌باند ديگر از خطوط تلفن استفاده نخواهد كرد. سال‌ها پيش، خطوط DSL جايگزين اتصال‌هاي كُند دايال‌آپ و زمينه‌ساز تحولي بزرگ شدند. بدين‌ترتيب، متخصصان مي‌توانستند از خطوط تلفن براي دسترسي به اينترنت پهن‌باند پرسرعت و هميشه الكترونيك استفاده كنند؛ اما حالا هدف شركت‌هاي ارائه‌كننده‌ي سرويس اينترنت، ارائه‌ي اتصال‌هاي سريع فيبري است.

DLS مدت‌ها در صف حذف به‌سر مي‌برد تا اينكه در سال ۲۰۲۰ شركت AT&T رسما وارد عمل شد. ماه اكتبر، اين شركت فروش اتصال‌هاي جديد DSL را متوقف كرد. AT&T مي‌گويد:

مي‌خواهيم سرويس‌هاي منسوخي مثل DLS و سفارش‌هاي جديدش را متوقف كنيم. اين سرويس از ۱ اكتبر همراهي نخواهد شد.

مشتركان موجود هنوز مي‌توانند از DSL استفاده كنند؛ اما متخصصان جديد نمي‌توانند آن را دريافت كنند. اين تغيير براي مردم در مناطق روستايي سخت است؛ زيرا در اين مناطق، تنها گزينه‌ي آن‌ها AT&T DSL است.

مرجع متخصصين ايران اينترنت dsl

۶. كروم اپس (Chrome Apps)

ژانويه‌ي ۲۰۲۰، گوگل از پايان‌دادن به سرويس Chrome Apps خبر داد و اعلام كرد به‌جز افزونه‌ها، اپليكيشن‌هاي وب مستقل به‌جاي اجرا در تب مرورگر، اپليكيشن دسكتاپ خود را خواهند داشت. اين دومين‌بار بود كه كروم از تعطيلي سرويس Chrome Apps خبر مي‌داد؛ زيرا سال ۲۰۱۶ نيز، كروم اعلام كرده بود تا سال ۲۰۱۸ اين سرويس را حذف خواهد كرد. اين اتفاق رخ نداد؛ اما اين‌بار توانست اين تصميم را عملي كند. از ماه مارس، گوگل اپليكيشن‌هاي جديد عمومي كروم در Chrome Web Store را نپذيرفت و تا ژوئن ۲۰۲۱ هم همراهي Chrome App روي ويندوز و مك و لينوكس به‌پايان خواهد رسيد. ناگفته نماند Chrome OS تا ژوئن ۲۰۲۲ اپليكيشن‌هاي كروم را اجرا خواهد كرد.

گوگل دليل پايان‌دادن به سرويس Chrome Apps را پيشرفت چشمگير وب مدرن و قابليت انتقال تجربه‌هاي متخصصي دسته‌اول به متخصصان عنوان كرد. با وجود PWAها (Progressive Web Apps) و تجربه‌ي متخصصي مشابه آن‌ها ديگر به Chrome Apps نيازي نخواهد بود. علاوه‌بر‌اين با‌توجه‌به اينكه اپليكيشن‌هاي لينوكس و اندرويد روي سيستم‌هاي جديدتر Chrome OS اجرا مي‌شوند، به اپليكيشن‌هاي مرورگر گوگل نيازي نخواهد بود.

مرجع متخصصين ايران chrome apps

۷. اپليكيشن فيسبوك ويندوز ۱۰

اپليكيشن ويندوزي فيسبوك در سال ۲۰۲۰ منسوخ شد. اين اپليكيشن اولين‌بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و هدفش نه‌تنها كامپيوترهاي روميزي، بلكه تلفن‌هاي هوشمند و ويندوزي بود. اپليكيشن فيسبوك ويندوز از مزايايي مثل اعلان‌هاي تعبيه‌شده‌ي ويندوز ۱۰ و قابليت همراهي از Live Tiles برخوردار بود؛ اما اپليكيشن مربوط به پي‌سي چندان تأثيرگذار نبود؛ زيرا وب‌سايت فيسبوك با تمركز بر دسكتاپ طراحي شده بود. با‌توجه‌به منسوخ‌شدن تلفن‌هاي ويندوزي، فيسبوك به اين اپليكيشن در فوريه‌ي ۲۰۲۰ پايان داد.

فيسبوك يگانه شركتي نيست كه اپليكيشن UWP (پلتفرم ويندوزي سراسري) ‌خود را حذف كرده است؛ چراكه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد مايكروسافت هم به مرحله‌اي رسيده است كه در آينده‌اي نه‌چندان دور، به UWP پايان دهد. براي مثال اين شركت در ژوئن ۲۰۲۰، به پلتفرم پرداخت تبليغاتي UWP پايان داد. اپليكيشن‌هاي UWP هنوز متخصصد دارند؛ اما ممكن است به‌زودي از رده خارج شوند.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن ويندوزي فيسبوك

۸. ميكسر (Mixer)

رؤياي مايكروسافت براي تبديل به رقيب Twitch در ۲۲ جولاي‌ي ۲۰۲۰ به‌پايان رسيد. در اين تاريخ، ميكسر متوقف شد و درعوض، مايكروسافت همكاري‌اش با Facebook Gaming را آغاز كرد. ميكسر يكي از سرويس‌هاي پخش زنده‌ي بازي ويدئويي مشابه توييچ بود؛ اما اين رؤياي مايكروسافت در ميان متخصصان به محبوبيت چشمگيري نرسيد.

مايكروسافت در ابتدا با خريد سرويس پخش تعاملي Beam در سال ۲۰۱۶ در اين مسير گام برداشت. سپس در سال ۲۰۱۷، نام آن را به ميكسر تغيير داد. در سال ۲۰۱۹، مايكروسافت براي افزايش محبوبيت اين سرويس قراردادهايي چند‌ميليون‌دلاري با استريمرهايي مثل Ninja و Shroud منعقد كرد؛ ولي اين اقدام‌ها هم براي افزايش مخاطبان سرويس يادشده كافي نبودند و در‌نهايت در تابستان ۲۰۲۰، كل استريمرهاي ميكسر به پلتفرم‌هاي ديگر مهاجرت كردند.

مرجع متخصصين ايران ميكسر مايكروسافت

۹. امكانات VR

زماني تصور مي‌شد هدست‌هاي واقعيت مجازي بر دنيا تسلط پيدا كنند و راه تلويزيون‌هاي سه‌بُعدي و VR تلفن موبايل را ادامه دهند؛ اما هيچ‌كدام از اين انتظارات محقق نشدند. VR با توليد دستگاه‌هاي جديدي مثل Oculus Quest 2 ادامه يافت كه به پي‌سي‌هاي گران‌ارزش گيمينگ وابسته نيستند. با‌اين‌حال، برخي پلتفرم‌ها و دستگاه‌هاي VR از‌جمله هدست‌هاي Oculus Go و Oculus Rift S از رده خارج شدند.

در دستگاه‌هاي موبايل، پلتفرم VR DayDream گوگل منسوخ شد. گوگل در پاييز اعلام كرد ديگر از نرم‌افزار Daydream VR همراهي نخواهد كرد و اين اپليكيشن در اندرويد ۱۱ به‌خوبي كار نخواهد كرد. قبل از تصميم گوگل، سامسونگ هم سرويس واقعيت مجازي XR خود را در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ متوقف كرد. پايان پلتفرم XR پس از تصميم سامسونگ براي توقف توليد هدست‌هاي Gear VR رقم خورد. درنهايت، Steam هم تصميم گرفت همراهي از Steam VR را براي مك متوقف كند.

مرجع متخصصين ايران هدست VR

۱۰. ادوبي فلش پلير

در دهه‌ي ۱۹۹۰، ادوبي فلش فقط يكي از مؤلفه‌هاي متخصصدي در وب نبود؛ بلكه بخش زيادي از وب با فلش اجرا مي‌شد. براي مثال، بازي‌ها با فلش اجرا مي‌شدند و تمام وب‌سايت‌هاي سرگرمي از فلش و تبليغات مبتني‌بر فلش استفاده مي‌كردند. در آن زمان، فلش ابزار خوبي بود؛ اما با اشكالات امنيتي و مسائل بهينه‌سازي توان در لپ‌تاپ‌ها همراه بود؛ در‌نتيجه با توسعه‌ي وب مدرن، نابودي فلش اجتناب‌ناپذير بود.

بااين‌همه، فلش برخلاف انتظار به راهش ادامه داد تا اينكه ركود آن در سال ۲۰۱۷ آغاز شد؛ يعني زماني‌كه ادوبي از منسوخ‌كردن فلش تا انتهاي سال ۲۰۲۰ خبر داد. توليدكنندگان مرورگر هم محدوديت‌هايي روي فلش اعمال و در‌نهايت، آن را كاملا از رده خارج كردند.

به‌دنبال اين تصميم‌ها، ادوبي رسما در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ به همراهي از فلش خاتمه داد و محتواي اجرايي در فلش پلير را نيز از ۱۲ ژانويه‌ي ۲۰۲۱ مسدود خواهد كرد. اين خبر خوشي براي پيشرفت وب است؛ اما اگر به فلش احساس نوستالژي داريد، در اين آدرس مي‌توانيد مجموعه‌اي از انيميشن‌ها و بازي‌هاي مجموعه‌ي فلش را ببينيد.

مرجع متخصصين ايران ادوبي فلش پلير

۱۱. آمازون اكو لوك (Amazon Echo Look)

در دنياي اينترنت اشياء، شركت‌ها معمولا ايده‌هاي بامزه‌اي ارائه مي‌كنند. يكي از اين ايده‌ها، دوربين Echo Look است كه از الكساي آمازون استفاده مي‌كند. اين دوربين سلفي توصيه‌هاي مُد را بر‌اساس نوع پوشش ارائه مي‌دهد. توصيه‌ي مُد تركيبي از يادگيري ماشين و متخصصان اين حوزه است كه ظاهرتان را بر‌اساس رنگ، شكل، تناسب و كفش‌ها ارزيابي مي‌كنند.

بااين‌حال، اين دستگاه با موفقيت نه‌چندان رضايت‌بخش خُرده‌فروشان روبه‌رو نشد و در‌نهايت، فعاليتش در ۲۴ جولاي متوقف شد. البته آمازون ايده‌ي‌ توصيه‌ي مُد را متوقف نكرد و اين قابليت را به بخشي از اپليكيشن خريد آمازون و ديگر دستگاه‌هاي الكسا تبديل كرد.

مرجع متخصصين ايران آمازون اكو

۱۲. ويندوز ۷

نسخه‌هاي مختلف سيستم‌عامل‌هاي ويندوز يكي پس از ديگري منسوخ و فروش و همراهي امنيتي و به‌روزرساني آن‌ها متوقف مي‌شود. آخرين نسخه‌ي منسوخ ويندوز، ويندوز ۷ بود كه همراهي از آن رسما در ژانويه‌ي ۲۰۲۰ پايان يافت؛ البته متخصصان ويندوز ۷ همچنان مانند هواداران ويندوز XP مي‌توانند صرف‌انديشه متخصصين از به‌روزرساني‌هاي امنيتي به كار با آن ادامه دهند.

ويندوز ۷ پس از ويندوز ويستا به ميدان سيستم‌عامل‌ها گام نهاد. اين نسخه از ويندوز بر‌اساس برخي ويژگي‌هاي متخصصپسند ويستا ساخته شد و در‌عين‌حال ويژگي‌هاي آزاردهنده‌ي ويستا را نداشت؛ در‌نتيجه تجربه‌ي متخصصي بهتري به‌ارمغان آورد. اگر از پي‌سي ويندوز ۷ استفاده مي‌كنيد، زمان مهاجرت فرارسيده است؛ البته اغلب پي‌سي‌هاي ويندوز ۷ مي‌توانند با ويندوز ۱۰ هم كار كنند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات