آينده ماسكهاي صورت چگونه خواهد بود؟
داستان از جايي آغاز شد كه تابستان گذشته مارك بنيوف، مدير اجرايي شركت Salesforce، در حال تماشاي مراسم اهداي جوايز MTV Video Music بود. اگر دقيقتر بخواهيم بگوييم، او از نزديك تمام توجهش را به ويل. آي. ام (Will.i.am) معروف داده بود كه او را بهعنوان خوانندهي سبك رپ و يكي از افراد تشكيلدهندهي بند Black Eyed Peas و كارآفرين ميشناسند. توليد ماسكهاي پرامكاناتي كه با تكنولوژي پيوند خوردهاند و براي جلوگيري از ابتلا به كوويد ۱۹ استفاده ميشوند، نمونهاي از سادهشدن زندگي بهلطف تكنولوژي محسوب ميشود.
ويل. آي. ام در آن مراسم ظاهر جالبي داشت؛ چراكه با ماسك گازي و كلاه تداعيكنندهي فضاييها در مراسم حضور يافته بود. آنجا مارك بنيوف تصميم گرفت ويل. آي. ام را صدا بزند و از او دربارهي موضوعي سؤال كند. ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه نام اصلي Will.i.am ويليام آدامز است و سعي ميكند در تمام كنفرانسهاي Salesforce’s Dreamforce tech شركت كند؛ بههميندليل، بنيوف بهخاطر صميميتي كه احساس ميكرد، از او پرسيد معناي ماسك و كلاهي كه با آن سروصورتش را پوشانده، چيست.
ويل. آي. ام با كنايه گفت اين ايدهاي است كه برايش وقت صرف كرده است؛ بنابراين، بنيوف به ويليام گفت كه واقعا با داريوش آدامچيك، مدير اجرايي شركت هانيول (Honeywell)، بايد صحبت كند. بنيوف مقدمه را ارائه داد و هشتم آوريل نتايج اين گفتوگو به بازار ميآيد. گفتني است Honeywell شركتي چندمليتي است كه سال گذشته، مسئول ساخت ميليونها ماسك N95 بود.
ويليام جيمز آدامز جونيور مشهور به ويل. آي. ام رپر، ترانهسرا، بازيگر و تهيهكنندهي آمريكايي است كه با حضور در گروه موسيقي بلك آيد پيز بههمراه تابو و فرگي بهشهرت رسيد. ويل. آي. ام در مقام تهيهكنندهي موسيقي با خوانندگاني همچون آشر و ددي يانكي همكاري و در چند آهنگ نيز با مايكل جكسون همخواني كرده است. وي يكي از سهامداران شركت كلمبيا پيكچرز و از مديران ارشد شركت كامپيوتري اينتل شناخته ميشود و ايدههايي براي گسترش دستگاههايي همچون موبايلهاي هوشمند و تبلتها داده است.
ويل. آي. ام كار طراحي مُد و لباس نيز انجام ميدهد و عمدهي شهرتش بهخاطر پوشيدن لباسهاي عجيبي است كه خودش طراحي ميكند. وي در يكي از محلههاي فقيرنشين آمريكا بزرگ شده و هماكنون در محل تولدش، كارخانهي خودروسازي براي كمك به هممحلهايهايش تأسيس كرده است. افزونبراين، در حوزهي ارزهاي ديجيتال روي ارز ترون سرمايهگذاري كرده است. وي معتقد است در آيندهي نزديك، ترون گوي رقابت را از اتريوم و بيتكوين خواهد ربود.
از اوايل دروان شيوع كوويد ۱۹، ماسكهاي زيادي به بازار عرضه شده است؛ از ماسك جراحي و ماسك دستساز خودتان گرفته تا ماسك هوشمند. ويل لنگ، مدير تجاري تجهيزات حفاظت شخصي شركت Honeywell، عقيده دارد كه «زوپر» دستهبندي جديد است.
درحالحاضر، ويل. آي. ام مدير نوآوري اينتل محسوب ميشود و در تسلا و بيت الكترونيك سرمايهگذاري هنگفتي كرده است. علاوهبراين، او صاحب شركتي است كه بيشتر در زمينهي نوآوري در زمينهي پوشيدنيهاي متخصص متمركز است؛ ازاينرو، همكارياش با هانيول را براي توليد ماسك صورت با فناوري پيشرفته حاوي فيلترهاي HEPA، فيلتر صوتي براي ازبينبردن سروصدا، قابليتهاي ميكروفون، اتصال بلوتوث و چراغهاي تابشي LED روز اعلام كرده است. همچنين، سيستم اتصال مغز مغناطيسي در ماسك صورت را ميتوانيد مشاهده كنيد.
در عصر امروز، فناوري سبك زندگي ما را تغيير داده و اين ماسك نيز نمونهي مناسبي براي اين گزاره است. فناوري هميشه نقش مهمي در سهولت زندگي ما ايفا كرده و اين ماسك تقريبا براي همهي انسانها گزينهي مناسبي است. ماسك صورت يادشده جدا از داشتن ظاهري منحصربهفرد، از ويژگيهايي همچون چراغهاي تابشي LED و فنهاي تهويه و فيلترهاي HEPA تعويضپذير برخوردار است و يك بستهي سهفيلتره را به ارزش حدودا ۲۸ دلار ميتوانيد بخريد.
اين ماسك صورت فوقالعاده متخصصدي با مواد نوآورانه ساخته و از مُهروموم صورت سيليكوني و بند تنظيمشدني تشكيل شده است. ماسك صورتتان را ميتوانيد شارژ كنيد؛ زيرا ماسك يك درگاه USB از نوع C دارد. افزونبراين، آن را هنگام مسافرت استفاده كرد؛ زيرا عمر باترياش تقريبا هفت ساعت است.
ماسكي كه محصول چندان ظريفي نيست
درحالحاضر، ارزش اين ماسك ۲۹۹ دلار است كه براي ماسك صورت ساده بسيار گران بهانديشه متخصصين ميرسد؛ بااينحال، ميتوان گفت با ميانگين ارزش هدفونهاي نويز كنسلينگ عرضه ميشود (ارزانتر از برندهاي Sony و Bose و گرانتر از Apple). اين ماسك را خوزه فرناندز، طراح لباس هاليوود طراحي كرده است. در كارنامهي فرناندز، طراحي و توليد لباس اسپيس ايكس براي ايلان ماسك نيز ديده ميشود. او در پروژهي فيلمهايي مانند «پلنگ سياه» و «انتقامجويان» و «مردان ايكس ۲» نيز حضور داشته است.
اين محصول قرار است بهصورت قطرهاي و سبك روانهي بازار شود. بهعبارتديگر، اين محصول قماري جديد خواهد بود. افراد علاقهمند به خودنمايي ممكن است از خريد اين ماسك استقبال كنند و آن را دوست داشته باشند. همچنانكه واكسنها بهطور گستردهتري توزيع ميشوند و ايالتهايي مانند تگزاس و اينديانا و ميسيسيپي به حالت آرامش ميرسند، اين ماسك هم ميتواند اولين نمايش از ماسكهاي صورت در آينده باشد يا اشتباهي ديگر در زمينهي فناوري مُد.
ويل. آي. ام دربارهي اين ماسك ميگويد: «در زمانهاي علميتخيلي زندگي ميكنيم. همهگيري كرونا كاملا از شرايط فيلمي ناخوشايند خارج شده است؛ اما همچنان از ماسكهاي ديروز استفاده ميكنيم. بنابراين، ميخواستم ماسكي بسازم كه با عصر كنوني متناسب باشد.» ويليام ايدهي ماسك زوپر را مارس گذشته مطرح كرد؛ درست قبل از تولد ۴۵ سالگياش و موقع فيلمبرداري برنامهي The Voice در انگليس و در آستانهي ورود اروپا به قرنطينه. وي اعلام كرد: «نگران بودم نتوانم به آمريكا بروم و حتي اگر بتوانم وارد شوم، از بودن در هواپيما نگران بودم.» بنابراين، با تيم سختافزارياش تماس گرفت و به آنان گفت روي ماسك زوپر كار كنند.
ويل. آي. ام از زمان كمك به شركت Beats Electronics در سال ۲۰۰۶، همواره به مقولهي فناوري وارد و از آن خارج شده است. سال ۲۰۱۴، او ساعت مُد هوشمند توليد كرد و سال ۲۰۱۶، با هدفونهاي مُدي ظاهر شد كه ميتوانستيد مانند جواهرات به دور گردنتان ببنديد. نائومي كمپل و كندال جنر سفير اين محصول او بودند. بااينحال، هيچيك از اين محصولات چندان در بازار توفيقي كسب نكردند (مسلما كل بازار پوشيدني دقيقا مانند موشك سريع نيست). او اهميتي نميدهد و به تحقيقوتوسعه علاقهمند است و عقيده دارد حرف L مخفف كلمهي Learn بهمعناي «يادگيري» است، نه كلمهي Loss بهمعناي «ازدستدادن».
اكنون او قدرت هانيول را پشتسرش ميبيند و قصد دارد با همكاري هنرمندان و برندهاي ديگر، اجزاي مربوط به ماسك زوپر را توليد كند. او از برند خاصي نام نبرده؛ اما از علاقهي فراوانش به همكاري با North Face Gucci سخن گفته است. ويل. آي. ام واقعا فكر نميكند بهاينزودي ماسكها از بين بروند؛ حتي اگر تاريخ اخير نشانهاي براي آن باشد.
وي معتقد است سارس در ژاپن و آسيايشرقي اتفاق افتاد و با اينكه ازپسش برآمدند، هنوزهم ماسك ميزند. اين موضوع ميتواند براي غرب هم صدق كند؛ خصوصا ازآنجاكه بهانديشه متخصصين ميرسيد ماسكها به كاهش موارد آنفولانزا نيز كمك كردهاند. درهرصورت، هر اتفاقي كه در زمين بيفتد، او انتظار دارد ماسكهاي موجود در هواپيما از نوع جديد باشند.
توليدكنندگان اعلام كردهاند اولين نمونه از اين ماسكهاي صورت متخصص ۸ آوريل ۲۰۲۱ به بازار كشورهاي ايالات متحدهي آمريكا، كانادا، اتحاديهي اروپا و انگلستان عرضه ميشوند. مردم مشتاق هستند ماسك صورت خود را تهيه و كيفيت محافظ بلوتوث با قابليت ۵ را امتحان كنند.
هم انديشي ها