ابتكار لاليگا براي پخش تلويزيوني مسابقات؛ هواداران گرافيكي و صداي تشويق ديجيتالي از سكوهاي مجازي

يك‌شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
لاليگا براي جذابيت بيشتر پخش تلويزيوني مسابقات، از هواداران گرافيكي و صداي تشويق غيرواقعي استفاده مي‌كند
تبليغات

مسابقات لاليگا، ليگ دسته برتر و حرفه‌اي فوتبال اسپانيا، پس از همه‌گيري كرونا، ۲۳ خرداد با شهرآورد شهر سويل بين دو تيم سويا و رئال بتيس آغاز شد و سويا در اين ديدار خانگي توانست با دو گل همشهري خود را مغلوب كند؛ ديداري كه پشت درهاي بسته و بدون حضور تماشاچيان برگزار شد. شروع دوباره‌ي مسابقات فوتبال اسپانيا پس از وقفه‌اي چندماهه، علاوه‌بر‌اينكه بسياري از علاقه‌مندان به فوتبال در سراسر جهان را خوشحال كرد، ازانديشه متخصصين فناوري نيز، ابتكار جديدي به‌همراه داشت.

لاليگا تلاش كرده است با بهره‌گيري از فناوري، پخش تلويزيوني مسابقات را به‌شيوه‌اي جذاب و ديدني انجام دهد كه حال‌و‌هواي بازي‌ها پيش از تعطيلي را به هواداران يادآوري كند. اين ابتكار جديد كه سكوي مجازي نام دارد، با استفاده از تصاويري گرافيكي، تماشگران حاضر در ورزشگاه را با لباس تيم ميزبان روي سكوها شبيه‌سازي مي‌كند. شركتي نروژي به‌نام VIZRT براي طراحي و ساخت اين تصاوير گرافيكي با لاليگا همكاري كرده است. تصاوير مذكور در زمان توقف بازي به تصويري به رنگ باشگاه تبديل مي‌شوند و مي‌توانند پيام‌هايي مانند شعار هواداران يا باشگاه مرتبط را نمايش دهند.

شركت EA Sports، سازنده‌ي بازي‌هاي ويدئويي ورزشي، نيز با اجراي پروژه‌اي موسوم به صداي سكوها در ساخت اصوات مربوط به تشويق مجازي استفاده‌شده در اين فناوري با لاليگا همكاري كرده است.

لاليگا دراين‌باره گفته است:

براي انجام اين كار، از آرشيو صداهاي EA Sports، حامي رسمي ليگ اسپانيا، استفاده كرديم. اين صداها در ورزشگاه‌هاي واقعي ضبط شده‌اند و موقع برگزاري بازي و پخش زنده‌ي مسابقات، به‌صورت ديجيتالي با تصاوير مطابقت داده مي‌شوند.

هنگام برگزاري مسابقه و جريان بازي، متناسب با شرايط متفاوتي مانند خطا يا به‌ثمر‌رسيدن گل، اين صداها نيز تغيير مي‌كنند كه به آن Atmospheric Audio گفته مي‌شود.

خاوير تباس، رئيس اجرايي لاليگا، درباره‌ي استفاده از فناوري در لاليگا گفته است:

اين تغييرات را اعمال كرده‌ايم تا هواداران از تماشاي لاليگا لذت ببرند و براي انجام آن از شركاي بين‌المللي خود كمك گرفته‌ايم تا تجربه‌ي بي‌نظيري از تماشاي فوتبال به‌دست آورند. در شرايطي استثنايي به‌سر مي‌بريم؛ اما ناگزيريم خودمان را با آن وفق دهيم و پخش تلويزيوني جذاب و نويني به هوادارانمان ارائه كنيم.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات