مايكروسافت امكان حضور مجازي تماشاگران درادامه فصل جاري NBA را فراهم مي‌آورد

يك‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت با استفاده از Together mode مايكروسافت تيمز و LEDهاي بزرگ Michelob ULTRA و همكاري ESPN و Turner Sports امكان حضور مجازي تماشاچيان را درادامه‌ي مسابقات NBA فراهم مي‌آورد
تبليغات

قرار است فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ مسابقات ليگ حرفه‌اي بسكتبال آمريكا (NBA) كه به‌علت شيوع ويروس كوويد ۱۹ از ماه مارس به‌تعويق افتاده بود، مجددا از ۳۰ ژولاي در اورلاندو بدون حضور تماشاگران از سر گرفته شود. بااين‌حال، هواداران با كمك فناوري جديد مايكروسافت به‌نام Together، مي‌توانند روي سكوها حضور داشته باشند و تيمشان را تشويق كنند.

بيماري كرونا از زمان تشخيص اوليه‌اش در دسامبر، تاكنون بيش از ۱۵/۵ ميليون‌ نفر را آلوده كرده و ۶۳۴ هزار نفر را به كام مرگ فرستاده است. اپليكيشن‌هايي مثل اخبار تخصصي، اسلك و گوگل‌ميت و مايكروسافت تيمز در اين مدت ابزارهايي ضروري براي تجارت و يادگيري و ارتباط با حفظ فاصله‌گذاري اجتماعي بوده‌اند.

تقريبا همه‌ي رويدادهاي ورزشي در اين مدت در حال تعليق بوده‌اند؛ اما رفته‌رفته در حال از سرگيري هستند. باوجوداين، ادامه‌ي مسابقات ورزشي در چنين اوضاع‌واحوالي منوط به ورزشگاه‌هاي خالي از تماشاگر است. مسئولان برگزاري مسابقات ورزشي در كشورهاي مختلف دنيا براي ايجاد جوّي مشابه با زمان حضور طرفداران در ورزشگاه‌ها، اقدامات گسترده و متنوعي انجام داده‌اند.

بازي‌هاي ليگ بيسبال تايوان از ماه مه ادامه يافته است و هواداران و حتي عكاسان مقوايي سكوها را پر كرده‌اند؛ ولي رهبران تشويق واقعي هنوزهم درمقابل سكوهاي پرشده از تماشاچيان مقوايي به وظايف خود عمل مي‌كنند. چو يو-هسين، يكي از بازيكنان تيم راكوتن مانكيز (Rakuten Monkeys)، در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز درباره‌ي طرفداران مقوايي مي‌گويد: «اولش همه فكر مي‌كرديم كمي عجيب‌و‌غريب هستند؛ اما با افزايش روزانه‌ي تعدادشان، اكنون به آن‌ها به چشم روش بازاريابي غيرمعمول نگاه مي‌كنيم.»

شركت سافت‌بانك در ژاپن از ربات اسپات بوستون دايناميكس براي تشويق در بازي‌هاي خانگي فوكواوكا ‌هاوكس (Fukuoka Hawks) استفاده مي‌كند. مايكروسافت در مشاركت با NBA ابتكارعملي معرفي كرد كه در آن، از حالت Together در مايكروسافت تيمز (Microsoft teams) و صفحه‌نمايش‌هاي LED برند Michelob ULTRA با ارتفاع پنج متر در دور تا دور زمين بازي براي حضور مجازي ۳۰۰ تماشاگر در ورزشگاه‌ها استفاده مي‌شود. تماشاگران براي حضور مجازي در بازي بايد بليت‌هاي خاصي داشته باشند.

در Together mode كه ماه جاري معرفي شد، از فناوري قطعه‌بندي AI براي گردهم‌آوردن افراد در فضايي مشترك مثل اتاق كنفرانس يا كافي‌شاپ يا ورزشگاه استفاده مي‌شود؛ به‌طوري‌كه افراد احساس مي‌كند دركنار همديگر هستند. شركت‌كنندگان علاوه‌بر ديدن دوستانشان در اين فضا، مي‌توانند بازي را به‌صورت زنده در مايكروسافت تيمز ببينند و بازيكنان نيز از حمايت آني هوادارانشان بهره‌مند شوند و واكنش‌هاي آن‌ها را مشاهده كنند و فريادهاي آن‌ها را بشنوند.

سارا زاكرت، رئيس پخش‌زنده‌ي اينترنتي NBA مي‌گويد: «اين تجربه‌ي منحصر‌به‌فرد تماشاي زنده‌ي بازي امكان تماشاي تيم‌ها و بازيكنان دلخواه را براي هواداران فراهم آورده و حس بودن در جامعه را براي آن‌ها تداعي مي‌سازد.» اسكات استين، خبرنگار CNET، درباره‌ي تجربه‌اش از اين فناوري گفته است: «انگار همه كنار هم نشسته‌ايم و پس‌زمينه‌ي بزرگ اخبار تخصصي (Zoom) را شريك هستيم. با اينكه سالني كه در آن نشسته‌ايم در ابتدا كمي احمقانه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، فقط زماني چنين حسي به شما دست مي‌دهد كه خيلي به جزئيات دقت كنيد؛ مثل وقتي‌كه چهره‌ي‌ خودتان را روي مانتيور خود نگاه مي‌كنيد تا ببينيد ظاهرتان در تصوير چگونه است. وقتي ديگران را نگاه مي‌كنيد، ممكن است آن‌ها متوجه شوند اندكي به‌سمتشان خم شده‌ايد.»

NBA علاوه‌بر صفحه‌نمايش‌هاي هواداران مجازي مجهز به مايكروسافت تيمز، تعداد زيادي تجهيزات ديجيتالي و پخش‌زنده در ورزشگاه را رونمايي كرد كه به ايجاد حس حضور در ورزشگاه و تماشاي دسته‌جمعي در هواداران در آغاز مجدد فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ NBA كمك مي‌كنند. خارد اسپاتارو، رئيس مايكروسافت ۳۶۵ مي‌گويد: «اين تجربه‌ي جديد، پخش ‌زنده‌ي مسابقات با همكاري مايكروسافت و NBA، حس نشستن دركنارهم در بازي زنده را به هواداران شركت‌كننده القا مي‌كند و درعين‌حال، آن‌ها به ترك خانه‌ي خود نيازي ندارند.»

زاويه‌ي خاص دوربين‌ها و وجود ميكروفون‌هاي متعدد در اطراف زمين، سبب هرچه واقعي‌تربودن اين تجربه‌ي مجازي مي‌شوند

واضح است حضور مجازي هواداران در ورزشگاه امكان سوء‌استفاده را به‌راحتي به تماشاگرنماها مي‌دهد و آن‌ها مي‌توانند در طول پخش برگزاري مسابقات، اشكالاتي ايجاد كنند. خوشبختانه NBA افرادي در ميان شركت‌كنندگان دارد كه درصورت رفتار نامناسب يا ايجاد اشكال، تماس او را قطع مي‌كنند.

شبكه‌هاي پخش‌زنده‌ي ESPN و Turner Sports نيز موقعيت بيش از ۳۰ دوربين خودشان را تغيير مي‌دهند تا زوايه‌ي ديد جديدي براي هواداراني فراهم آورند كه بازي را از خانه تماشا مي‌كنند و ميكروفون‌هايي كه در دور زمين بازي قرار دارند، صداي آشناي اصطحكاك كتاني‌هاي بازيكنان با كف‌پوش سالن و برخورد توپ به زمين را ضبط مي‌كنند. ناگفته نماند هواداران مي‌توانند با اپليكيشن NBA يا وب‌سايت NBA.com يا هشتگ‌هاي توييتر كه به‌صورت انيميشن‌هايي در صفحه‌نمايش‌ها به‌تصوير كشيده مي‌شوند، تيمشان را تشويق كنند.

اين اولين‌باري نيست كه مايكروسافت در ورزش‌هاي حرفه‌اي مشاركت مي‌كند. در سال ۲۰۱۶ و پس از آنكه بيل بليچيك، مربي نيوانگلند‌ پاتريوتس، يكي از تبلت‌هاي سرفيس مايكروسافت را هنگام بازي مقابل بوفالو بيلس به زمين كوبيد، اين تبلت‌ها شهرتي جهاني پيدا كردند. بيل بليچيك درباره‌ي اين حادثه گفت: «ديگر نمي‌توانم تبلت‌ها را تحمل كنم.»

مشاركت NBA با مايكروسافت بخشي از همكاري استراتژيك گسترده‌تري است كه پيش‌از‌اين در سال جاري آغاز شده‌ است. مايكروسافت توافقي چندجانبه با NBA منعقد كرده است تا تأمين‌كننده‌ي رسمي AI و فضاي ابري و لپ ‌تاپ براي ليگ ملي بسكتبال آمريكا باشد. حضور مجازي هواداران در ورزشگاه اولين مثال درخورتوجه از اين قرارداد است و در آينده، NBA از بستر آژور مايكروسافت براي پخش زنده‌ي مسابقات بسكتبال با محتويات شخصي‌سازي‌شده استفاده مي‌كند.

اين استفاده‌ي خلاقانه از مايكروسافت تيمز، تنها مثالي از روش‌هاي مختلف ايجاد تجربه‌ي مجازي حضور در ورزشگاه در سرتاسر جهان است. شبكه‌ي فاكس اسپورتز نيز هواداران مجازي را به ليگ برتر بيسبال (MBL) آورده و صندلي‌هاي خالي را با تصاوير CGI از هواداران و صداي جمعيت ساختگي پر كرده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات