سامسونگ نمايشگر هدست VR با تراكم ۱۰ هزار پيكسل بر اينچ ميسازد
اگر از طرفداران هدست واقعيت مجازي سؤال كنيد، به تراكم پيكسل كمِ نمايشگر اين نوع هدست اشاره ميكنند. تراكم پيكسل كم باعث ميشود متخصصان روي نمايشگر، نقطههايي مشاهده كنند كه فاصله ميان پيكسلها هستند. حالا به انديشه متخصصين ميرسد اين اشكال در آينده توسط سامسونگ و دانشگاه استنفورد حل خواهد شد. سامسونگ و دانشگاه استنفورد نوعي نمايشگر OLED توليد كردهاند كه تراكم آن به ۱۰,۰۰۰ پيكسل بر هر اينچ ميرسد. اين مقدار بالاتر از تراكم تقريبا تمام صفحات نمايشي است كه درحال حاضر وجود دارد. اين ميزان تراكم پيكسل در هدست Oculus Quest 2 هم ديده نميشود.
اين تكنولوژي جديد براي انتشار نور سفيد، از فيلمي نازك در بين صفحات منعكسكننده استفاده ميكند؛ يك لايه نقره و يك لايه منعكسكننده فلزي با شيارهايي در ابعاد نانو. اين تكنولوژي باعث ميشود قسمتهاي منعكسكننده اجازه نشان دادن يك رنگ خاص به پيكسلها بدهند. اين طراحي براي نمايشگرهايي با تراكم پيكسلي بالا به كار ميرود؛ تراكمي بسيار بالاتر از آن چيزي كه امروزه در صفحه OLED موبايلهاي هوشمند شاهد آن هستيم. تكنولوژي جديد سامسونگ و دانشگاه استنفورد روي ميزان روشنايي نمايشگر تأثير نميگذارد و با ميزان روشنايي صفحهنمايش OLED تلويزيونها يكسان است.
اين ويژگيها در نهايت منجر به ايجاد نمايشگري با كيفيت بسيار بالا ميشود كه هرچه چشم خود را به آن نزديك كنيد، خبري از «اثرِ درِ صفحه» يا تشخيص پيكسلها بهصورت مجزا نخواهد بودكه اين نمايشگرها را براي ساخت هدست واقعيت مجازي (VR) و واقعيت افزوده (AR) به گزينهاي ايدهآل تبديل ميكند. ممكن است هنوز سالها با عرضهي تجاري اين تكنولوژي فاصله داشته باشيم و نياز به قدرت پردازشي بالا، سدي در راه آن باشد؛ اما نكتهي مهم اين است كه سامسونگ با نمونهي آزمايشي اين صفحهنمايش ثابت كرد تكنولوژي اولد ديگر مانعي براي رسيدن به تراكم پيكسل بالا نخواهد بود.
سامسونگ در حال حاضر روي نمايشگري در اندازه كامل كار ميكند كه ميزان تراكم پيكسلي آن ۱۰ هزار پيكسل بر هر اينچ است. تنها سؤال اين است كه كي ميتوانيم چنين نمايشگري را مشاهده كنيم.
هم انديشي ها