پتنت جديد اپل به صداي پيشرفته‌ هدست هاي VR اشاره دارد

جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هر از چند گاهي اخباري جديد از تلاش‌هاي اپل براي توسعه‌ي محصولات واقعيت افزوده و مجازي منتشر مي‌شود اين‌بار با ثبت اختراع جديد، ديدي جزئي از صداي توليد شده هدست‌هاي آينده خود را به ما منتقل مي‌كند.
تبليغات

عينك و هدست‌هاي اپل VR و AR ممكن است قابليت و سيستمي همراهي ‌كنند كه مي‌تواند مانديشه متخصصينه‌هاي دنياي واقعي را با تصاوير مجازي با سرعت بسيار زياد تركيب كند و در عين‌حال ممكن است آن‌ها شامل سيستم صوتي قابل تغييري باشند كه طيف وسيعي از حالت‌هاي مختلف گوش‌دادن (به صدا) را فراهم مي‌كند.

مواردي مانند عينك‌هاي هوشمند، اپل گلس يا هدست واقعيت افزوده و مجازي بايد به ارائه تصاوير قانع‌كننده و صداي كافي براي غوطه‌ور كردن كامل متخصصان در دنياي خود، متكي باشند.

صداي هدست «Headset audio» 

در بخش صدا، تفاوت‌هاي بسياري بين نيازهاي صوتي AR و عينك‌هاي هوشمند و VR وجود دارد؛ اگرچه دو مورد اول (AR و عينك‌هاي هوشمند)، ممكن است صداي محدودي را بخواهند تا بتوانيد صداي محيط را نيز بشنويد؛ اما استفاده از هدست‌هاي VR، در اكثر مواقع به مسدود كردن صداهاي خارجي بستگي دارد و فقط صداي دنياي مجازي را بايد ارائه دهد تا بتواند متخصص را در دنياي خيالي و مجازي خود، غرق‌كند.

اگر هدست‌هاي فعلي نياز به تهيه‌ي هدفون توسط خود متخصص داشته باشند، مي‌توانند اين هدف را تا حودودي بر آورده كنند؛ اما آن‌هايي كه درون خود، سيستم‌هاي صوتي، تعبيه شده، دارند به‌‌طور معمول انعطاف پذيري موردانديشه متخصصين متخصص را ارائه نمي دهند.

در اختراع ثبت شده توسط اداره ثبت اختراعات ايالات متحده با عنوان «نمايش دستگاه‌هاي داراي صوت چند حالته»، اپل سيستم‌هاي ديد مستقر در سر را با جزئي صوتي، توصيف مي‌كند كه مي‌تواند بين موقعيت‌هاي موجود، در ساختار همراهي هدست، جابه‌جا شود.

مرجع متخصصين ايران پتنت هدست VR اپل

اپل پيشنهاد مي‌كند كه سيستم صوتي، مي‌تواند بين حالت فوق شنيداري جابه‌جا شود و «سيستم هدفون داخل گوش» متحرك، در فاصله كمي از گوش‌ها نگه داشته مي‌شود و مورد استفاده قرار مي‌گيرد و حالتي درون شنيداري را ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند صداها را در كانال گوش، قرار ‌دهد. در شرايط فوق شنيداري، سيستم باعث مي‌شود كه صداهاي خارجي با وضوح بيشتري شنيده شوند؛ درحالي‌كه نسخه دوم كارهاي بيشتري براي جلوگيري از شنيدن صداهاي محيطي (خارجي)، براي متخصص انجام مي‌دهد.

با جابجايي بين حالت‌ها، اپل، استفاده از يك درايور را در هر موبايل پيشنهاد مي‌كند كه مي‌تواند نحوه صداگذاري آن‌ را ازطريق پورت‌هاي مختلف تغيير دهد تا با دو موقعيت متفاوت مطابقت داشته باشد. اين شامل تنظيم سطح قدرت براي Woofer بسته به نزديك بودن يا نبودن آن به گوش است؛ حتي مانند عنصري فيزيكي و قابل تعويض، مي‌تواند حركات صدا را تغيير دهد.

مرجع متخصصين ايران پتنت هدست VR اپل

ماژول توليد صدا از يك بازوي كوتاه روي محور استفاده مي‌كند كه در دورترين نقطه، به محور، قرار دارد و داراي عناصري براي قرار دادن در گوش است و بسته‌ به نحوه چرخش آن، صدا را ازطريق روشي به گوش مي‌رساند و ازطريق روشي ديگر صداي خارج از گوش را صورت خودكار تعويض مي‌كند.

اپل پيشنهاد مي‌كند كه عنصر صوتي، همچنين ممكن است براي قرارگيري راحت‌تر به سمت گوش متمايل شود و شامل يك قسمت تلسكوپي نيز باشد.

اصل اين سند در ۲۳ ارديبهشت سال گذشته (۱۱ آوريل ۲۰۱۹) ثبت شده است.

ديد تركيبي:

در ثبت اختراع دوم، اپل تلاش مي‌كند تا نحوه ارائه هدست AR، اشياء مجازي را در يك فيد ويديويي در دنياي واقعي مطالعه كند كه تركيبي از داده‌هاي دوربين واقعي و نسخه‌هاي ديجيتالي توليد شده در شبيه‌ساز پرواز براي متخصصان است. ازآنجاكه اين كار بايد به‌طور دقيق و سريع انجام شود، انجام چنين فرايندهايي براي دستيابي به سطح بالايي از آن، به منابع محاسباتي قابل توجهي نياز دارد.

در ثبت اختراع با عنوان «روش و دستگاه، تركيب تصاوير واقعي و مجازي»، اپل روشي را پيشنهاد مي‌كند كه سيستم مي‌تواند تصوير مجازي مخلوط (دنياي واقعي و مجازي) را با حداقل منابع ممكن محاسبه كند. 

اين ثبت اختراع تشريح مي‌كند كه چگونه فيد دوربين، مي‌تواند مقاديري را براي «پيكسل‌هاي واقعي» ايجاد كند كه نمونه مجازي آن به شكل «پيكسل مجازي» هر كدام از مقادير، پيكسل مخصوص به خود را دارند و براي انجام محاسبات استفاده مي‌شود تا مشخص شود چه مقدار پيكسل نهايي بايد استفاده و به متخصص نمايش داده شود.

دو مقدار پيكسل را مي‌توان در يك مقدار واحد تركيب كرد، كه مي‌تواند بر اساس ميانگين وزني بين مقادير پيكسل واقعي و مجازي باشد. اپل حساب مي‌كند كه وزن‌دهي را مي‌توان بر اساس مقادير آلفا يا شفافيت پيكسل‌هاي واقعي يا مجازي تعيين كرد.

مرجع متخصصين ايران پتنت هدست VR اپل

تعيين مقدار آلفا براي پيكسل واقعي را مي‌توان با نمونه‌برداري از تصوير كامل دوربين، ايجاد استنسيل بر اساس تصوير دوربين و توليد «ماتريس پارامتر ماتينگ»، همراه‌با تصويري كوچك و نمونه ايجاد كرد؛ همچنين از تصوير با پارامتر همسان، مي‌توان نمونه برداري كرد و به نوبه‌ي خود مي‌تواند آلفا را براي مقدار پيكسل، ايجاد كند.

از آلفا مي‌توان براي تركيب كردن مقادير رنگي پيكسل، براي پيكسلي خاص نيز استفاده كرد كه امكان مخلوط كردن رنگ‌هاي منفرد به‌جاي كل مقدار پيكسل را براي خود فراهم مي‌كند.

با استفاده از اين روش، تصور مي‌شود كه ميزان پهناي باند مورد نياز براي انتقال تصوير به صفحه‌نمايش مي‌تواند «كمتر از يك دهم» داده‌هاي توليد شده دوربين باشد برسد كه پيشرفتي بزرگ در اين زمينه خواهد بود.

اين حق اختراع در ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۷، (۱۴ اگوست ۲۰۱۸)، به ثبت رسيده است.

اپل برنامه‌هاي ثبت اختراع بي‌شماري را به‌صورت هفتگي ثبت مي‌كند؛ اگرچه وجود حق ثبت اختراع، نشان‌دهنده‌ي مناطق مورد علاقه تحقيق و توسعه شركت‌ها است، اما تضمين كننده‌ي ارائه آن در محصول يا خدمات در آينده نيست.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات