اينفلوئنسرهاي ديجيتالي و مبتني‌بر هوش مصنوعي در محدوديت‌هاي كرونا پا جاي پاي انسان‌ها مي‌گذارند

يك‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در حالي‌كه‌ شيوع ويروس كرونا تأثير منفي بر فعاليت افراد زيادي گذاشته است، اينفلوئنسرهاي مجازي درآمد فراواني كسب مي‌كنند.
تبليغات

شكل‌گيري شبكه‌هاي اجتماعي افراد زيادي را به‌سمت دنياي مجازي كشانده‌ و تحولاتي جدي در تعاملات افراد ايجاد و آن‌ها را به‌هم نزديك‌تر كرده است. گسترش شبكه‌هاي اينترنتي و رشد مخاطبان پلتفرم‌هاي مجازي دسته‌ي جديد از مشاغل را به‌وجود آورده است كه اينفلوئنسرها يكي از آن‌ها محسوب مي‌شوند.

برندهاي زيادي براي تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي مبالغ درخورتوجهي باتوجه‌به تعداد دنبال‌كنندگان و شهرت اينفلوئنسرها به آن‌ها پرداخت مي‌كنند تا مخاطبان بيشتري از محصولاتشان بازديد كنند و مشتريانشان افزايش يابد. خلاقيت برخي از خالقان شخصيت‌هاي مجازي آنان را به اين فكر انداخت تا با ايجاد شخصيت‌هاي جديد به‌عنوان اينفلوئنسرهاي مجازي، دنبال‌كنندگان زيادي داشته باشند و از اين طريق درآمد نيز كسب كنند.

پيش از آغاز شيوع ويروس كرونا، تعداد اينفلوئنسرهاي مجازي در حال افزايش بود و اكنون نيز در‌حالي‌كه همه‌گيري اين ويروس به كسب‌وكارهاي زيادي آسيب زده، اختلالي در كسب درآمد اينفلوئنسرهاي مجازي ايجاد نكرده است. اين در حالي‌ است كه در فعاليت و سفرهاي اينفلوئنسرهاي انساني محدوديت‌هاي بيشتري ايجاد شده كه بي‌شك تأثيراتي بر ميزان درآمد آن‌ها گذاشته است.

مرجع متخصصين ايران سرافين، اينفلوئنسر مجازي

يكي از اينفلوئنسرهاي مجازي سرافين (Seraphine) نام دارد كه با موهاي صورتي و به‌همراه گربه‌اش پس از معرفي به‌وسيله‌ي استوديو بازي‌سازي Riot Games، شركت سازنده، طرفداران زيادي در اينستاگرام به‌دست آورده است. ناگفته نماند League of Legends را نيز همين شركت ساخته‌ است. حساب متخصصي سرافين در اينستاگرام تقريبا ۴۰۰،۰۰۰ دنبال‌كننده دارد و درحالي‌كه بسياري از اينفلوئنسرهاي دنياي واقعي خانه‌نشين شده‌اند، او مي‌تواند در شانگهاي چين موسيقي‌اش را تبليغ‌ كند. سرافين واقعي نيست؛ اما گاهي در تصاويري كه به‌اشتراك مي‌گذارد، مانند انسان‌ها ماسك مي‌زند.

در دوره‌ي فعلي كه حفظ سلامتي افراد در تعامل با ديگران تضمين‌شده نيست، انسان‌هاي ديجيتالي اين فرصت را پيدا كردند كه رشد كنند و به تعدادشان افزوده شود. به‌گزارش Business Insider Intelligence، پيش‌بيني مي‌شود برندها تا سال ۲۰۲۲، سالانه ۱۵ ميليارد دلار براي اينفلوئنسر ماركتينگ هزينه كنند. اين نشان مي‌دهد بازاريابي ازطريق افراد تأثيرگذار در دنياي مجازي به پيشرفته‌ترين و پراهميت‌ترين روش بازاريابي تبديل شده است. در سال ۲۰۱۹، برندها حدود ۸ ميليارد دلار براي اينفلوئنسر ماركتينگ پرداختند كه رشد اين صنعت را نشان مي‌دهد. ناگفته نماند هزينه‌ي اختصاص‌يافته براي تبليغات ازطريق اينفلوئنسرهاي مجازي در حال افزايش است و بازاريابي سنتي ساختارشكني‌هاي گسترده‌اي را تجربه مي‌كند.

كريستوفر تراورز، بنيان‌گذار virtualhumans.org، منبعي اطلاعاتي درباره‌ي اينفلوئنسرهاي مجازي محسوب مي‌شود. وي گفت:

اينفلوئنسرهاي مجازي واقعي نيستند؛ اما ظرفيت كسب‌وكار واقعي را دارند. در‌مقايسه‌با همكاري با انسان‌ها در مباحثه تبليغات، كاركردن با آن‌ها در بلندمدت هزينه‌ي كمتري براي برندها دارد و كاملا تحت‌كنترل هستند و در لحظه در جاهاي مختلفي مي‌توانند حضور پيدا كنند و از همه‌‌مهم‌تر، پير نمي‌شوند و نمي‌ميرند.

پردرآمدترين اينفلوئنسر مجازي براي هر پست تبليغاتي ۸،۵۰۰ دلار دريافت مي‌كند

به‌گفته‌ي تراورز، سرافين با حضورش در League of Legends در ۱۳ اكتبر امسال (۲۲ مهر) حدود ۸ ميليون متخصص جذب كرد و يكي از ۱۲۵ اينفلوئنسر مجازي فعال محسوب مي‌شود كه ۵۰ شخصيت از آن‌ها در ۱۸ ماه منتهي به جون ۲۰۲۰ به شبكه‌هاي اجتماعي راه پيدا كردند. در يوتيوب، تعداد اينفلوئنسرهاي مجازي به بيش از ۵،۰۰۰ نفر مي‌رسد.

آواتارهاي ديجيتالي را آژانس‌هاي خلاقانه ايجاد كرد‌ه‌اند كه معروف‌ترين آن‌ها مي‌توانند با برندها بسيار همكاري‌ كنند و قراردادهاي پرسودي به‌همراه آورند. براساس گزارش بازار الكترونيك OnBuy مستقر در انگلستان، ليل ميكلا پردرآمدترين اينفلوئنسر مجازي محسوب مي‌شود و برندها بابت هر پست تبليغاتي‌اش ۸،۵۰۰ دلار پرداخت مي‌كنند. او ۲/۸ ميليون دنبال‌كننده‌ در اينستاگرام دارد و با كلوين كلاين و پرادا و ساير برندهاي مُد همكاري كرده است.

همچنين، OnBuy تخمين مي‌زند امسال ميكلا براي خلق‌كننده‌اش حدود ۱۱/۸ ميليون دلار درآمدزايي كند. ويروس كرونا عرضه‌ي برخي محصولات و سفرهاي اسپانسري را لغو كرده و روي درآمد اينفلوئنسرهاي انساني تأثير گذاشته است؛ اما اينفلوئنسرهاي مجازي مي‌توانند آزادانه به فعاليتشان ادامه دهند و درآمدزايي كنند.

ممكن است شيوع ويروس كرونا به رشد كسب‌وكار تأثيرگذاران مجازي كمك كند؛ اما نبايد تأثير نسل زد را به‌عنوان عامل اصلي پيشرفت آن‌ها ناديده گرفت. پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال جاري ميلادي، جمعيت اين نسل به ۲/۵۶ ميليارد نفر برسد و با درانديشه متخصصينگرفتن اين موضوع كه جمعيت جوان محسوب مي‌شوند و حداكثر سن‌ آن‌ها به ۲۵ سال مي‌رسد، رشد چشمگيري مي‌توانند براي اينفلوئنسرهاي مجازي رقم بزنند و توجه بازاريابان سراسر دنيا به آن‌ها معطوف شود. بر‌اساس تحقيقات شركت مشاوره‌اي McKinsey & Co، نسل ميلنيال و زد به‌تنهايي در ايالت متحده‌ي آمريكا حدود ۳۵۰ ميليارد دلار خرج مي‌كنند.

پاتريك مورالس، مدير خلاقيت Riot Games، معتقد است:

داشتن شخصيت غيرواقعي از ارتباط و تأثير اينفلوئنسرهايي مانند سرافين روي مخاطبان چيزي كم نمي‌كند. با آگاهي به علايق و تاريخچه‌ي گشت‌وگذار مشتريان جوان و آشنا به فناوري، مي‌توان گفت شبكه‌ي اجتماعي پلتفرمي بالقوه براي روايت داستان به روشي فراهم كرده است كه بخش‌هاي ديگر شبكه‌ و اينترنت نمي‌توانند آن را ايجاد كنند.

ميزان سرمايه‌گذاري شخصيت‌هاي مجازي جالب است. شركت سرگرمي و انيميشن Superplastic در ورمانت، خالق اينفلوئنسرهاي جانكي و گوگيمون، ۱۰ ميليون دلار بودجه در آگوست ۲۰۱۹ براي شروع كسب‌وكارش و ۶ ميليون دلار ديگر در اكتبر ۲۰۲۰ كسب كرد كه دو شركت سرمايه‌گذاري Craft Ventures و SV Angels و كارآفرين، اسكوتر براون، از سرمايه‌گذاران آن بودند. علاوه‌براين، استارتاپ ژاپني Aww در سپتامبر براي شروع كسب‌وكارش از شركت Coral Capital يك‌ميليون دلار سرمايه دريافت كرد. اين استارتاپ خالق انسان‌هاي مجازي Imma و Plustic Boy است كه در عكس زير آن‌ها را مشاهده مي‌كنيد.

مرجع متخصصين ايران ايما، اينفلوئنسر مجازي

به‌گفته‌ي يومي آن انزاي، مدير Aww، هدف از خلق Imma كسب درآمد از بازاريابي نبود و صرفا اعضاي تيم تلاش كردند تا پروژه‌ي هنري ايجاد كنند. جالب است بدانيد كه بيش از ۳۰۰،۰۰۰ دنبال‌كننده‌ در اينستاگرام همكاري Imma با برندهايي ازجمله Celine را شاهد بودند. شات‌هاي اين انسان مجازي در مجله‌هاي مُد قرار گرفته و يكي از چالش‌هاي آن در تيك‌تاك بيش از ۵/۶ ميليون بار بازديد شده است. شركت Aww حدود ۲۰ نفر متخصص دارد و براي خلق شخصيت‌ها از اسكن‌هاي سه‌بعدي، ضبط حركت (Motion Capture)، شناسايي چهره و مدل‌سازي براي واقعي‌كردن تصوير (Photo-realistic Modeling) استفاده مي‌كند.

درحالي‌كه بسياري از اينفلوئنسرهاي مجازي به‌شكل انسان طراحي مي‌شوند، شركت‌هايي مانند Superplastic بختشان را در خلق شخصيت‌هاي خيالي‌ مانند جانكي و گوگيمون امتحان مي‌كنند. اين اينفلوئنسرها درمجموع ۲/۳ ميليون دنبال‌كننده در اينستاگرام دارند. پاول بادنيتز، بنيان‌گذار Superplastic، گفت هر دو اين شخصيت‌هاي مجازي در دنياي مجازي و واقعي زندگي مي‌كنند و كارهايشان تركيبي از دنياي واقعي و غيرواقعي محسوب مي‌شود.

بي‌‌شك نتيجه‌ي تركيب دو دنياي واقعي و مجازي توجهات زيادي را جلب و به درآمدزايي خالقان آن‌ها كمك مي‌كند. آن‌ها در هر زمينه‌اي مي‌توانند فعاليتشان را پيش ببرند و خلاقيت‌هاي زيادي در اين شخصيت‌ها ايجاد كنند. همه‌گيري كوويد ۱۹ علاوه‌بر ايجاد تغييراتي در سبك زندگي، صنعت بازاريابي را نيز متحول كرده است. بااين‌حساب، شخصيت‌هاي مجازي‌اي كه محدوديتي در فعاليتشان وجود ندارد، مدانديشه متخصصين سرمايه‌گذاران و برند‌هاي زيادي قرار گرفته‌اند و شايد در آينده‌اي نزديك، از رقيبان انساني‌شان سبقت بگيرند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات