پتنت اپل براي هدست‌ واقعيت افزوده؛ استفاده از لنز مايع براي جلوگيري از خستگي چشم

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هدست واقعيت افزوده يا مجازي اپل ممكن است بتواند لنزهاي خود را به‌طور خودكار تنظيم كند و شكل آن‌ها را تغيير دهد تا متخصص محتواي واقعيت افزوده يا مجازي را بهتر ببيند و در محيط اين هدست غوطه‌ور شود.
تبليغات

مدت‌ها است گفته مي‌شود اپل در حال كار روي نوعي هدست قابل نصب روي سر مبتني بر تكنولوژي VR يا AR است و گزارش‌هاي مختلف و پرونده‌هاي ثبت اختراع متعدد اين موضوع را اثبات مي‌كنند و نشان مي‌دهند اپل براي عرضه‌ي اين نوع از محصولات بسيار مصمم است. بر اساس اختراعي جديد، هدست واقعيت افزوده و مجازي اپل ممكن است بتواند لنزهاي خود را به‌طور خودكار تنظيم كند و شكل آن‌ها را تغيير دهد تا متخصص محتواي واقعيت افزوده يا مجازي را بهتر ببيند و در محيط اين هدست‌ غوطه‌ور شود.

همان‌طور كه از اسم اين نوع هدست‌ معلوم است، هدف اصلي آن ارائه‌ي محتواي مجازي براي متخصص در دنياي واقعي است. با توجه‌ به اين امر، شركت‌ها معمولا از نمايشگرهاي بسيار نزديك به چشم استفاده مي‌كنند كه باعث مي‌شود بينايي متخصص دچار اشكال شود و استفاده‌ي طولاني از هدست‌ كار دشواري باشد. توليدكنندگان هدست VR از لنز اپتيكال بين چشم و صفحه‌نمايش استفاده مي‌كنند و فاصله كانوني درك‌شده را براي متخصص تنظيم و نگاه كردن به آن را راحت‌تر مي‌كند.

سيستم‌هاي مدرن شامل مكانيزم‌هايي مانند تغيير فاصله لنزها براي مطابقت با فاصله مردمك چشم متخصص يا فاصله لنزها از چشم هستند كه نحوه‌ي تنظيم عملكرد لنزها را براي متخصص ايجاد مي‌كند؛ اما در برخي شرايط ممكن است نياز به تغيير لنزهاي خاصي باشد، مثلاً اگر متخصص از عينك استفاده مي‌كند، بايد براي استفاده از هدست آن‌ را جدا كند. تغييرات مربوط به فاصله، اشكالات نسبتا پيش‌پاافتاده‌اي هستند؛ اما تغيير لنزها ممكن است دشوار و نشدني به ‌انديشه متخصصين برسد. اين سيستم مي‌تواند شامل تغييراتي در لنزها براي متخصصاني باشد كه از انديشه متخصصين بينايي با يكديگر متفاوت هستند.

مرجع متخصصين ايران پتنت جديد اپل مرتبط با لنزهاي مايع عينك واقعيت افزوده

در اختراع «دستگاه الكترونيكي با لنز قابل تنظيم» اپل مجموعه سيستم و فناوري‌هايي پيشنهاد مي‌كند كه مي‌توان با استفاده از يك سيستم لنز تكي، اشكال انتخاب لنز و جابه‌جايي آن‌ها را كاهش داد. اپل در اين سيستم از مايعات و فشار براي تنظيم سريع‌تر لنزهاي قابل انعطاف استفاده مي‌كند. آنچه اپل پيشنهاد مي‌كند، مجموعه‌اي از اجزاي لنز در اطراف محفظه‌ي مايع مركزي است كه مي‌تواند توسط پمپ و مخزن متصل به باد تخليه شود. در اين سيستم، هل دادن مايعات به داخل محفظه باعث افزايش حجم آن مي‌شود و لنزهاي متصل‌شده را بيرون مي‌راند يا آن‌ها را منعطف مي‌كند و در نهايت، خواص نوري آن‌ها را تغيير مي‌دهد. بنابراين محتواي نهايي كه متخصص مي‌بيند، بسيار بهبوديافته‌تر از لنزهاي اپتيكال كنوني خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران عينك واقعيت مجازي

اپل پيشنهاد مي‌كند هدست‌ واقعيت افزوده يا مجازي بسته به نوع آرايش لنزها و عناصر مختلف مي‌تواند از يك لنز كاتاديوپتريك تشكيل شود كه ضخامت آن به قسمت پر از مايع بستگي دارد. براي بهبود عملكرد اين سيستم، مي‌توان از مخزن‌هاي مايع متعددي استفاده كرد كه داراي پروفيل‌هايي با سختي متفاوت هستند. پروفيل اجازه مي‌دهد انواع مختلف لنز با شكل دادن به قسمت‌هاي مايع ايجاد شود، نه استفاده از آن به‌عنوان پركننده براي لنزهاي ضخيم‌تر. پروفيل‌هاي سخت را مي‌توان به‌سادگي با داشتن غشاي ضخيم‌تر براي مقاطع استفاده كرد. كوپرتينويي‌ها پيشنهاد مي‌كنند لنزهاي انعطاف‌پذير با داشتن چندين محرك از جمله محرك‌هاي پيزوالكتريك يا محرك‌هاي سيم‌پيچ در ضلع‌ها، مي‌توانند تنظيمات بيشتري براي شكل لنزها ايجاد كنند. با استفاده از محرك‌هاي يادشده مي‌توان ضلع‌هاي عنصر انعطاف‌پذير را خم يا فشرده كرد و باعث تغيير بيشتر اپتيك شد. اپل اين اختراع را در تاريخ ۲۳ جولاي ۲۰۱۹ (يكم مرداد ۱۳۹۸) به ثبت رسانده است.

اپل به‌صورت هفتگي اختراعات بي‌شماري ثبت مي‌كند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ي موضوعات مورد علاقه تحقيق و توسعه شركت‌ها است؛ اما تضمين‌كننده‌ي ارائه آن در محصول يا خدمات نيست.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات