ثبت پتنت اپل با موضوع استفاده از عينك واقعيت افزوده براي نمايش محتواي اختصاصي در خودرو

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دو پتنت اپل نحوه‌ي استفاده از عينك واقعيت افزوده براي ديدن محتواي اختصاصي و بهره‌گيري از آيفون براي تنظيم خودكارِ صندلي، فرمان و ساير اجزاي خودرو را نشان مي‌دهند.
تبليغات

خودرو خودران اپل با نام احتمالي Apple Car، موضوع شايعات متعدد است و مدت زيادي در فرايند آزمايشگاهيِ توسعه سپري مي‌كند؛ اما براساس گزارش‌هاي اخير، تا به ثمر رسيدن جاه‌طلبي اپل در صنعت خودرو مدت زيادي باقي نمانده است و گمان مي‌رود در ساليان آينده به‌صورت رسمي از اين پروژه رونمايي كند. مشخص شده است كه اپل در حال مذاكره با شركت تابعه‌ي هيونداي يعني كيا موتورز براي ساخت اتومبيل يادشده به‌منظور عرضه در سال ۲۰۲۴ است؛ اما ظاهرا نسخه‌ي بتاي آن دو سال زودتر براي بازخوردهاي اوليه روانه‌ي بازار خواهد شد. تصور مي‌شود اتومبيل مذكور از نيروي محركه‌ي برق و سيستم‌هاي مبتني بر تكنولوژي خودران بهره مي‌گيرد. همچنين پيش‌بيني مي‌شود Apple Car داراي بسياري از طراحي‌هاي اساسي ديگر باشد كه بر ظاهر و متخصصد آن تأثيرگذار خواهد بود.

اپل‌اينسايدر با استناد به دو اختراع ثبت‌شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاري ايالات متحده آمريكا، گزارشي تدوين كرده است كه براساس آن، اپل به تفصيل راه‌هاي مختلف ارائه‌ي حريم خصوصي و راحتي راننده در وسيله‌ي نقليه را شرح مي‌دهد كه مي‌تواند در خودروي آينده‌ي اين شركت مورد استفاده قرار بگيرد. اولين اختراع تمركز خود را براي رفع اشكالات نمايشگرهاي داخل خودرو معطوف كرده است. اپل توضيح مي‌دهد كه برخلاف نشان‌گرهاي آنالوگ يا ساير تجهيزات غير نوري اطلاع‌رساني به راننده، نمايشگر معمولا نور ساطع مي‌كند و به‌طور بالقوه توسط افراد خارج از وسيله‌ي نقليه قابل ديدن است.

 در اتومبيل اگر فقط يك نمايشگر براي سرگرمي در دسترس باشد، ممكن است مسافران تمايل به تماشاي محتواي يكسان نداشته باشند و داشتن چندين نمايشگر يك راه‌ حل گران‌ارزش است؛ اما از طرف ديگر، به ‌جاي نمايشگر مشترك بزرگ‌تر، مي‌توان از محتواي اختصاصي براي هر متخصص در نمايشگرهاي كوچك‌تر بهره گرفت. اپل در نخستين اختراع با عنوان «سيستم نمايش چندكاربره»، قصد دارد با ارائه‌ي فناوري و سيستم مشابه تلويزيون‌ سه‌بعدي و بهره‌گيري از عينك، هر دو اشكال يادشده را برطرف كند. در سيستم مذكور به هر يك از سرنشينان عينكي مجهز به سيستم تعديل نور كريستال مايع داده مي‌شود كه شاترِ فعال آن، به‌طور مكرر نور را مسدود مي‌كند و از آن عبور مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران پتنت اپل مرتبط با Apple Car

اين سيستم با نمايشگر هماهنگ مي‌شود و اجازه مي‌دهد محتوا فقط در زمان باز بودن شاتر (ديافراگم) عينك منتشر شود. اين اتفاق با چنان سرعت بالايي رخ مي‌دهد كه متخصص، شاتر را باز يا بسته نمي‌كند؛ اما قادر خواهد بود محتوا را به‌خوبي مشاهده كند. براي شخصي‌سازي‌‌ سيستم، اپل پيشنهاد مي‌كند براي مواقعي كه ديافراگمِ عينك بسته شده است، سيستم محتواي ديگري نمايش مي‌دهد و باعث مي‌شود محتواي قابل مشاهده‌ي متخصص براي ناظران خارج از اتومبيل كه عينك هماهنگ‌شده ندارند، قابل ديدن نباشد. غول دنياي فناوري ادعا مي‌كند كه اين فرايند را با درانديشه متخصصينگرفتن زمان جابه‌جايي عينك، مي‌توان براي چندين متخصص و محتواي منحصر‌به‌فرد در انديشه متخصصين گرفت. اين بدان معني است كه سيستم درحالي‌كه شاتر يك متخصص باز و ديگري بسته است، مي‌تواند مجموعه‌اي از محتوا را نمايش بدهد؛ سپس سوئيچ مي‌كند تا محتواي مختلف را مطابق با ترتيب شاتر مخالف به نمايش بگذارد. مخترعان اين پتنت ديويد اي كينگمن، كلاريس مازوئر و جيمز آر ويلسون هستند و اصل سند در تاريخ ۱۷ جولاي ۲۰۱۷ ثبت شده است.

نكته‌ي مشتركي كه تمامي رانندگان وسايل نقليه‌ بايد آن را رعايت كنند، نياز به تغيير نحوه‌ي نشستن در خودرو هنگام سوار شدن است و اين دقيقا جايي است كه اپل در اختراع دوم خود مي‌كوشد فرايند تغيير موقعيت صندلي، ارتفاع فرمان، موقعيت آينه و ساير عناصر ممكن را براي امنيت و راحتي راننده تسريع كند. در اختراع يادشده با عنوان «پيكربندي خودكار محيط‌هاي خودتنظيم» اپل پيشنهاد مي‌كند با خودكار كردن كل مراحل، مي‌توان تغيير اين موارد را براي رانندگان بسيار آسان كرد؛ البته بايد توجه داشت كه برخي از وسايل نقليه از اين قابليت بهره مي‌گيرند و تغيير خودكار تنظيمات را متناسب با متخصص و با لمس يك دكمه انجام مي‌دهند؛ اما هنوز جاي پيشرفت بسياري در اين سيستم نوپا وجود دارد. به‌عنوان مثال، روند فراخواني اتومبيل براي تغيير پيكربندي مي‌تواند به‌طور كامل حذف شود. همچنين ممكن است داده‌هاي تنظيمات از يك اتومبيل به اتومبيل ديگر قابل انتقال‌پذير باشد؛ بنابراين متخصص مجبور نيست پيكربندي را در هر وسيله‌ي نقليه جديدي كه سوار مي‌شود، از نو تنظيم كند.

راه ‌حل پيشنهادي اپل شامل استفاده از موبايل هوشمندي است كه مي‌تواند چندين تنظيمات پيكربندي را ذخيره كند كه در نهايت، از طريق اتصال بي‌سيم در اتومبيل خوانده و تفسير شود. اين سيستم موقعيت عناصر داخل ماشين را تغيير مي‌دهد. به عبارت ديگر، اتومبيل با بهره‌گيري از اين سيستم، مي‌تواند راننده را در هنگام نزديك شدن تشخيص بدهد و خود را به‌صورت كاملا خودكار پيكربندي كند. در مستندات اختراع آمده است كه موبايل هوشمند هنگامي كه از پيكربندي يك نوع وسيله‌ي نقليه مطلع شود، مي‌تواند داده‌ها را به يك اندازه‌گيري واحد و استاندارد تبديل كند و در ايجاد پيكربندي اوليه براي وسيله نقليه دومي كه متخصص ممكن است سوار شود، مورد استفاده قرار گيرد. به زبان ساده‌تر، سيستم يك پيكربندي پايه فراهم مي‌كند كه براي راننده نزديك به ايده‌آل تلقي مي‌شود و مي‌تواند براي نيازهاي پيكربندي آينده اصلاح و ذخيره شود. اختراع مورد مباحثه به وسيله‌ي توماس اتان لوري و در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸ به ثبت رسده است.

ايده استفاده از عينك واقعيت مجازي در اتومبيل قبلا مورد مطالعه قرار گرفته است. براي مثال، اپل در اختراعي ديگر پيشنهاد مي‌كند كه مي‌توان از هدست‌هاي AR و VR براي ساخت محيط‌ مجازي و بهبود نحوه ارائه دادن آن به مسافران استفاده كرد. كوپرتينويي‌ها فناوري Apple CarKey را به‌عنوان يك سيستم كليد ديجيتال توسعه داده‌اند كه در آن، آيفون به‌عنوان يك كليد براي وسيله‌ي نقليه عمل مي‌كند و سيستم مي‌تواند قفل ماشين را باز يا آن را راه‌اندازي كند. 

اپل هر هفته اختراعات بي‌شماري ثبت مي‌كند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ي موضوعات دلخواه واحد تحقيق‌و‌توسعه شركت‌ها محسوب مي‌شود؛ اما تضمين‌كننده‌ي ارائه‌ي آن در محصول يا خدمات آينده به‌حساب نمي‌آيد. طبيعتا اين امر در مورد بسياري از پتنت‌هاي مرتبط با Apple Car نيز صدق مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات