مرجع متخصصين ايران

مطالعه گير اس 3 سامسونگ

يك‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقيقه
گير اس 3 ساعت هوشمندي است كه جاي گير اس 2 را خواهد گرفت تا علاوه بر رفع كردن ايرادات آن، جذاب‌تر از آن هم باشد. اما آيا سامسونگ موفق به رسيدن به هدفش شده است؟
تبليغات

گير اس ۲ سامسونگ با ورود خود به بازار ساعت‌هاي هوشمند، نوآوري‌هايي نيز به همراه آورد. حاشيه‌هاي چرخان آن در كنار طراحي متفاوت و البته استفاده از سيستم عامل تايزن باعث شد گير اس ۲ را همانطور كه در مطالعه آن در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران خوانديد، ساعت هوشمند موفقي بدانيم كه مهم‌ترين ايراد آن محدوديت‌هاي تايزن بود؛ اما آيا سامسونگ توانسته است اين ايرادات را رفع و ساعت هوشمند مناسبي روانه‌ي بازار كند. در ادامه سعي خواهيم كرد با مطالعه ساعت هوشمند گير اس 3 سامسونگ به اين سؤالات پاسخ دهيم.

مرجع متخصصين ايران Gear S3 / گير اس ۳

طراحي

گير اس ۳ در مقايسه با گير اس ۲ از لحاظ كلي شايد تغييرات زيادي نداشته باشد؛ اما باعث شده است طراحي سال قبل به بلوغ برسد. گير اس ۳ نسبت به گير اس ۲ بزرگ‌تر است و ضخامت بيشتري هم دارد؛ تغييري كه به‌شخصه آن را بسيار مفيد مي‌دانم؛ چرا كه باعث مي‌شود گير اس ۳ بيش از پيش به يك ساعت شبيه باشد تا يك دستبند هوشمند. از طرفي جا دادن سنسورهاي بيشتر در كنار باتري بزرگ‌تر نيز همواره ويژگي‌هايي هستند كه از اضافه شدن آن‌ها استقبال مي‌كنيم.

همچنين مواد مصرفي و كيفيت ساخت ساعت عالي هستند و حلقه‌هاي چرخان نيز بهتر از گذشته خود را از صفحه‌ي موبايل جدا كرده و نماي اسپرت‌تري به گير اس ۳ داده‌اند. همچنين استفاده از بند استاندارد ۲۲ ميلي‌متري باعث شده است تا به دلخواه خود، بندي جديد جايگزين بند قديمي خود بكنيد.

مرجع متخصصين ايران گير اس 3 فرانتير / Gear S3 frontier

گير اس ۳ داراي گواهي IP68 نيز هست تا براي ۳۰ دقيقه تا عمق ۱.۵ متري آب دوام بياورد. IP68 به اين معني است كه مي‌توانيد زير دوش حمام نيز گير اس ۳ را روي مچ دست خود داشته باشيد؛ اما سامسونگ برخلاف اپل، ساعت هوشمند خود را كاملا ضدآب نكرده است و قطعا نمي‌توان با گير اس ۳ به فكر رفتن به استخر يا محيط‌هاي مشابه بود.

در سمت راست حاشيه‌ي موبايل دكمه‌هاي فيزيكي براي ساعت هوشمند در انديشه متخصصين گرفته شده است تا بتوانيد كنترل بهتري روي گير اس ۳ داشته باشيد. دكمه‌ي بالا براي بازگشت به صفحه‌ي اصلي استفاده مي‌شود و دكمه‌ي پايين براي نمايش اپليكيشن‌ها به كار مي‌رود. در سمت چپ حاشيه‌هاي ساعت اسپيكري براي انجام مكالمات و البته پخش موسيقي در انديشه متخصصين گرفته شده است.

صفحه نمايش

سامسونگ در اين ساعت از نمايشگر ۱.۳ اينچي سوپر آمولد استفاده كرده است. بهره‌گيري از اين نوع نمايشگر باعث شده است عمق رنگ مشكي بسيار بالا باشد و به همين دليل وقتي واچ‌فيس‌هايي با پس‌زمينه مشكي براي ساعت انتخاب شود، ظاهر ساعت كاملا شبيه به ساعت‌هاي غير هوشمند مي‌شود و به‌سختي مي‌توان از فاصله دور تشخيص داد كه اين محصول به يك نمايشگر لمسي مجهز شده است.

مرجع متخصصين ايران گير اس 3 فرانتير / Gear S3 frontier

رزولوشن صفحه نمايش گرد اين ساعت ۳۶۰ در ۳۶۰ پيكسل است كه براي ابعاد ۱.۳ اينچي آن بسيار مناسب است. زاويه ديد اين نمايشگر هم عالي است و از زواياي كنار و بالا و پايين، رنگ‌ها به هم نمي‌ريزد و تصوير واضح است. يكي از نقاط قوت اين ساعت هوشمند، روشنايي تصوير بالاي آن است كه باعث مي‌شود در زير نور مستقيم آفتاب هم به‌راحتي بتوانيد محتواي نمايش داده‌شده روي اين ساعت را مشاهده كنيد. مقدار روشنايي نمايشگر قابل تنظيم است و شما مي‌توانيد براي شرايط محيطي مختلف ميزان روشنايي آن را تنظيم كنيد. مثلا وقتي در داخل خانه هستيد روشنايي آن را كم كنيد تا باتري كمتري مصرف شود و هنگامي كه در يك روز آفتابي بيرون مي‌رويد، روشنايي را بيشتر كنيد تا محتوا خوانا باشد. همچنين شما مي‌توانيد كاري كنيد كه نمايشگر هميشه روشن باشد. در اين حالت وقتي كه با ساعت كار نمي‌كنيد، عقربه‌هاي ساعت به‌صورت Ambient نمايش داده مي‌شود. روشن كردن اين قابليت باعث مي‌شود عمر باتري كاهش يابد.

نمايشگر گير اس ۳ از هر انديشه متخصصين بسيار خوب است و هيچ ايرادي نمي‌توان به آن وارد كرد. در حالي كه اكثر ساعت‌هاي هوشمند از پنل IPS بهره مي‌برند، نمايشگر امولد گير اس ۳ مي‌تواند يك مزيت بزرگ در مقابل رقبا باشد.

سخت‌افزار و عملكرد

گير اس ۳ مجهز به پردازنده‌ي اكسينوس ۷۲۷۰ شده كه داراي دو هسته با فركانس كاري يك گيگاهرتز است. اين پردازنده در كنار ۷۶۸ مگابايت رم قرار گرفته و اگرچه در مقايسه با موبايل‌هاي هوشمند چندان قوي نيست؛ اما براي انجام كارهايي كه از ساعت هوشمند خود انتظار داريد به اندازه‌ي كافي قدرتمند است.

مرجع متخصصين ايران گير اس 3 فرانتير / Gear S3 frontier

اين ساعت هوشمند به اتصالات واي‌فاي، بلوتوث نسخه ۴.۲، جي‌پي‌اس و NFC مجهز شده است. به انديشه متخصصين مي‌رسد حداقل فعلا متخصصد NFC به سرويس سامسونگ پي محدود شده كه تنها در چند كشور قابل استفاده است. همچنين در پشت ساعت يك سنسور ضربان قلب قرار گرفته كه عملكرد نسبتا دقيقي دارد و به كمك آن به‌راحتي مي‌توانيد ضربان قلب و ميزان استرس خود را اندازه‌گيري كنيد.

رابط متخصصي و نرم‌افزار

 جديدترين ساعت هوشمند سامسونگ مانند گذشته به سيستم عامل تايزن مجهز شده است. تايزن توسط سامسونگ براي برخي از تلفن‌هاي هوشمند اين كمپاني توسعه داده شده و نسخه‌اي از آن نيز براي ساعت‌هاي هوشمند و حتي تلويزيون‌هاي هوشمند مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين سيستم عامل و رابط متخصصي آن بسيار ساده و متخصصپسند است و از انديشه متخصصين كارايي اگر برتر از اندرويد وِر يا واچ او اس نباشد، چيزي از آن‌ها كم ندارد. با اين حال يكي از ايرادهاي آن، اين است كه اكوسيستم ضعيف‌تري نسبت به دو رقيب مذكور دارد. تعداد و كيفيت اپليكيشن‌هايي كه براي تايزن ارائه شده بسيار كمتر از Android Wear گوگل و Watch OS اپل است و اين يكي از مهم‌ترين نقاط ضعف گير اس ۳ در مقابل ساعت‌هاي اندرويد ور محسوب مي‌شود.

گير اس ۲ از طريق بلوتوث به تلفن شما متصل مي‌شود و براي ايجاد اين ارتباط به اپليكيشني به نام Samsung Gear نياز داريد كه از طريق پلي استور قابل دانلود و نصب است.

به غير از تعدادي اپليكيشن خوب كه توسط خود سامسونگ توليد شده‌اند و در حوزه‌هاي سلامت، آب و هوا و ابزارهاي متخصصدي كه به‌صورت پيش‌فرض روي اين محصول وجود دارند، مي‌توانيد از اپليكيشن‌هاي ديگري چون +Nike، فليپ‌بورد، News Republic، سرويس نقشه Here، اسپاتيفاي و اپليكيشن‌هاي ديگر بهره‌مند شويد.

مرجع متخصصين ايران گير اس 3 فرانتير / Gear S3 frontier

در فروشگاه سامسونگ مي‌توانيد صدها واچ‌فيس متنوع با شكل و شمايل اسپرت و كلاسيك و فانتزي براي اين ساعت هوشمند بيابيد كه توسط افراد مختلف توسعه داده شده‌اند. اغلب اين واچ‌فيس‌ها چندان زيبا نيستند، اما در بين آن‌ها نمونه‌هايي بسيار زيبا وجود دارند كه اطلاعات مناسبي نيز در كنار زمان نمايش مي‌دهند و شما مي‌توانيد بر اساس نياز و سليقه خود آن‌ها را انتخاب و  به‌عنوان واچ‌فيس ساعت خود استفاده كنيد. 

همان طور كه پيش‌تر اشاره كرديم، سامسونگ در بخش حاشيه دور نمايشگر اين ساعت هوشمند از يك حلقه چرخان بهره برده است كه متخصص مي‌تواند آن را بچرخاند و بدين طريق در بخش‌هاي مختلف حركت كند. اين ايده ساده آنقدر تأثير مثبتي بر تجربه متخصصي گذاشته كه انديشه متخصصين بسياري از اطرافيان ما درباره ساعت‌هاي هوشمند را تغيير داده است. بر خلاف متخصصي صرفا مبتني بر لمس، وجود اين حلقه در كنار نمايشگر لمسي باعث مي‌شود كار كردن با اين ساعت بسيار ساده و لذت‌بخش باشد. حلقه چرخان گير اس ۳ كه به‌خوبي با سيستم عامل تايزن سازگار شده است، باعث مي‌شود بتوانيد به‌راحتي با اپليكيشن‌هاي مختلف كار كنيد. شما مي‌توانيد با استفاده از اين حلقه به بخش‌هاي مختلف مثل تنظيمات برويد يا در منوي اپليكيشن‌ها، آيكون اپ مورد انديشه متخصصين خود را انتخاب و با لمس صفحه آن را اجرا كنيد.

يك بخش جدانشدني ابزارهاي پوشيدني، امكان اجراي دستورات صوتي است. كمپاني‌هاي مختلف براي اين بخش از دستيارهاي صوتي محبوبشان كمك گرفته‌اند. مثلا اپل در اپل واچ از سيري كمك گرفته است كه بسيار عملكرد دقيق و خوبي دارد و گوگل در اندرويد وِر از دستيار گوگل ناو استفاده كرده است كه كار با دستگاه را بسيار ساده‌تر مي‌كند. سامسونگ هم براي اين كار به سراغ دستيار صوتي كه خودش مدت‌ها است روي آن كار مي‌كند رفته است. S Voice هميشه در دسترس است و شما مي‌توانيد تعيين كنيد كه با دو بار فشردن دكمه هوم، اس وويس اجرا شود و منتظر شنيدن دستور شما باشد. اين دستيار صوتي عملكرد قابل قبولي دارد، اما دقت و گستره دستورات قابل شناسايي آن با سيري و گوگل ناو و كورتانا قابل قياس نيست. از اين رو خيلي نبايد روي تعامل صوتي با اين ساعت حساب باز كنيد و بسياري مواقع كار كردن با حلقه چرخان و نمايشگر لمسي بسيار ساده‌تر مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Gear S3 / گير اس ۳

يكي از ديگر قابليت‌هاي كليدي ساعت‌هاي هوشمند و دستبندهاي سلامتي، امكانات مرتبط با ورزش و حوزه سلامت است. سامسونگ يك پلتفرم كامل و جامع به نام S Health را روي تلفن‌هاي هوشمند سري گلكسي  خود ارائه مي‌كند كه براي افرادي كه به سلامتي و زيبايي اندام خود حساس هستند، بسيار متخصصدي است. كاري كه سامسونگ كرده، اين است كه همين پلتفرم و سرويس‌هاي آن را با ساعت هوشمند يكپارچه كرده است. بنابراين اگر موبايل هوشمند شما هم يك تلفن گلكسي است، استفاده از سرويس‌هاي سلامتي اين ساعت برايتان بسيار ساده‌تر خواهد بود و تجربه‌اي يكپارچه خواهيد داشت. در پشت بدنه اين ساعت هم يك سنسور ضربان قلب قرار گرفته است تا با استفاده از آن بتوانيد وضعيت قلب خود را در حالت‌هاي مختلف فعاليت كنترل كنيد. از طرفي همچون اپل واچ، اين ساعت هم اگر مدت زمان زيادي ساكن در يك جا بنشينيد اخطار مي‌دهد و از شما مي‌خواهد كمي از جاي خود بلند شويد و تحرك داشته باشيد.

ديگر متخصصد جذاب ساعت‌هاي هوشمند نمايش نوتيفيكيشن‌ها است كه در گير اس ۳ با كشيدن انگشت به سمت راست يا چرخاندن حلقه در خلاف جهت حركت عقربه‌هاي ساعت، مي‌توانيد آن‌ها را مشاهده كنيد. هر بار كه نوتيفيكيشني دريافت مي‌كنيد، پيش‌نمايشي از آن روي صفحه ساعت نمايش داده مي‌شود و همزمان دستگاه ويبره مي‌خورد. اگر در اين حالت نمايشگر را لمس كنيد، مي‌توانيد جزئيات بيشتري از آن اعلان را ببينيد و در صورتي كه كاري نكنيد، بعدا مي‌توانيد از طريق صفحه سمت چپ رابط متخصصي به همه نوتيفيكيشن‌ها دسترسي داشته باشيد. براي پاك كردن هر اعلان هم كافي است آن را به سمت بالا بكشيد.

مرجع متخصصين ايران گير اس 3 فرانتير / Gear S3 frontier

دكمه‌هاي فيزيكي كه در سمت راست ساعت قرار دارند، اين بار متخصصدهاي جالبي به خود ديده‌اند. با يك بار فشار دادن دكمه‌ي پايين، به بخش اپليكيشن‌ها هدايت مي‌شويد و با دو بار فشار دادن آن مي‌توانيد ميان‌بري قرار دهيد تا به عنوان مثال به‌سرعت با مخاطب دلخواه خود تماس برقرار كنيد يا با سه بار فشار دادن دكمه، تماس اضطراري با شماره مورد انديشه متخصصين و حتي پليس ۱۱۰ برقرار كنيد و مكان خود را براي آن‌ها بفرستيد تا در مواقع ضروري به‌سرعت بتوانيد به نزديكان و پليس خبر دهيد.

همچنين گير اس ۳ مجهز به GPS شده است تا بيشتر از پيش متخصصد پايش سلامتي داشته باشد؛ چرا كه مي‌توانيد با استفاده از آن مسير طي شده را متوجه شويد و البته محلي كه در آن قرار داريد، شناسايي كنيد. به علاوه حافظه‌ي داخلي نيز به شما كمك مي‌كند تا براي مثال بتوانيد برخي آهنگ‌ها مورد علاقه‌ي خود را روي آن انتقال دهيد و با اتصال هدفون از طريق بلوتوث بدون نياز به موبايل، به موسيقي مورد علاقه‌ي خود گوش دهيد.

به طور كلي شايد متخصصان عادي و البته بيشتر مخاطبان ساعت گير اس ۳ متوجه كم بودن اپليكيشن‌ها در مقايسه با اپل واچ يا ساعت‌هاي اندرويد ور نشوند؛ چرا كه بسياري از اپليكيشن‌ها نيازهاي روزمره‌ي متخصصان را رفع مي‌كنند و نيازي به اپليكيشن‌هاي پيچيده‌تر نيست اما سامسونگ بايد در آينده ضعف اكوسيستم خود را رفع كند تا بتواند رقيبي جدي‌تر براي اپل واچ باشد.

مرجع متخصصين ايران ساعت هوشمند كلكسي گير اس 3

باتري

گير اس 3 به باتري ۳۸۰ ميلي‌آمپر ساعتي مجهز شده است كه مي‌تواند تا دو روز پاسخگوي نياز شما باشد و اگر از دسته خوره‌ها نباشيد و كمتر با آن كار كنيد، عمر باتري آن بيش از دو روز خواهد بود. در مدت استفاده از اين ساعت هوشمند، چند روز ابتدايي صفحه نمايش آن همواره روشن بود و استفاده‌ي زيادي از آن مي‌كرديم كه تقريبا با اين استفاده‌ي سنگين يك روز و نيم شارژدهي را تضمين مي‌كرد. اگر صفحه نمايش را همواره روشن نگه نداريد، تا سه روز شارژدهي نيز مي‌توانيد از آن انتظار داشته باشيد.

در حالت كلي شارژدهي باتري گير اس ۳ در مقايسه با رقبا جزو مزاياي آن به حساب مي‌آيد؛ چرا كه ساير ساعت‌هاي هوشمند شارژدهي در حدود يك روز دارند و به طور ميانگين مي‌توان دو روز شارژدهي از آن انتظار داشت.

جمع‌بندي

ساعت هوشمند هر چند ابتدا با هياهوي بسيار وارد بازار شد اما با گذشت زمان و محدوديت‌هايي كه داشت، محبوبيت خود را به‌مرور از دست داد و نتوانست آن‌گونه كه بايد موفق شود؛ چرا كه براي ورزشكاران و افراد حرفه‌اي دستبندهاي سلامتي بهتر پاسخگوي نياز آن‌ها بود و افراد عادي نيز با توجه به شارژدهي بسيار بيشتر باتري ساعت‌هاي معمولي، آن‌ها را به نوع هوشمند ترجيح مي‌دادند.

مرجع متخصصين ايران گير اس 3 فرانتير / Gear S3 frontier

اما با بيشتر شدن شارژدهي باتري ساعت‌هاي هوشمند و البته زيباتر شدن ساعت‌هاي هوشمند و نزديك‌تر شدن ‌ظاهر آن‌ها به ساعت‌هاي كلاسيك، كم‌كم اين ساعت‌ها در مسيري درست قدم برمي‌دارند تا هم طرفداران ساعت‌هاي كلاسيك را راضي نگه دارند و هم دستبند سلامتي مناسبي باشد. گير اس ۳ نيز قدمي مثبت در اين مسير است؛ چرا كه هم زيباتر شده و هم شارژدهي باتري مناسبي دارد. اما كمبود اپليكيشن‌ها در تايزن اشكالي است كه قطعا در صورت رفع نشدن براي آينده‌ي موبايل هوشمند سامسونگ اشكال‌ساز خواهد بود.

نكات مثبت

  • كيفيت ساخت بسيار خوب
  • شارژدهي بسيار خوب باتري
  • نمايشگر بسيار خوب

نكات منفي

  • كمبود اپليكيشن‌ها
  • وزن نسبتا زياد
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات