مرجع متخصصين ايران

مطالعه ساعت هوشمند موتو 360 نسل دوم

دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
مطالعه 9 دقيقه
ازآنجاكه نسل اول موتو ۳۶۰ در زمان خود تنها ساعت هوشمند با صفحه‌نمايش دايره‌اي شكل به حساب مي‌آمد، توجه زيادي را جلب كرد و حالا نسل دوم آن نيز قصد دارد تا با حفظ زبان طراحي گذشته و بهبود سخت‌افزاري بتواند موفقيت نسل اول را تكرار كند. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه شويد تا به مطالعه نسل دوم ساعت هوشمند موتورولا يعني موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) بپردازيم.
تبليغات

موتورولا با معرفي موتو ۳۶۰ در سال گذشته، به اولين سازنده‌ي ساعت هوشمند تبديل شد كه اين ابزار را با صفحه‌نمايش دايره‌اي معرفي كرد. استقبال از اين صفحات نمايش به قدري خوب بود كه تقريبا تمامي سازندگان از جمله سامسونگ، رو به تغيير طراحي و معرفي ساعت‌هاي‌ هوشمند دايره‌اي آوردند. اين اتفاق باعث شد تا كار موتورولا سخت‌تر شود؛ چرا كه حالا ديگر تنها سازنده‌ي ساعت هوشمند دايره‌اي شكل نيست و بايد راهي پيدا كند تا بار ديگر خود را از رقبا جدا كند.

 بااين‌حال اين بار موتورولا ترجيح داده تا طراحي موفق خود را تغيير نداده و با تغييرات كوچك ديگر نسل جديد موتو ۳۶۰ را روانه‌ي بازار كند. در نسل جديد ساعت هوشمند موتورلا تنها جاي دكمه‌ي فيزيكي تغيير كرده و البته حالا شاهد عرضه‌ي ساعت در دو سايز مختلف هستيم. اما اين بار موتورلا رو به استفاده از پردازنده‌ي قدرتمندتر آورده و وعده داده است كه شارژدهي باتري نسل جديد موتو ۳۶۰ بسيار بهتر شده است. اما آيا اين اتفاق در واقعيت نيز رخ داده است؟ در ادامه با ما همراه شويد تا به نقد و مطالعه نسل جديد ساعت هوشمند موتورلا، موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) بپردازيم.

موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) توسط فروشگاه آل ديجيتال دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته تا مورد نقد و مطالعه قرار گيرد. نسخه ۴۲ ميلي‌متري ساعت موتو ۳۶۰ با ارزش ۱٫۵۲۰٫۰۰۰ تومان و نسخه‌ي ۴۶ ميلي‌متري با ارزش ۱٫۶۳۰٫۰۰۰ تومان به فروش مي‌رسد. 

طراحي ظاهري

 در زمينه‌ي طراحي نسل دوم موتو ۳۶۰ تغيير زيادي در قياس با موتو ۳۶۰ نسل اول نكرده است و تنها شايد در نگاه اول بتوان جاي جديد دكمه را به‌عنوان تغيير متوجه شد. اين دكمه كه قبلا در سمت راست و در محل ساعت ۳ قرار داشت به موقعيت ساعت ۲ منتقل شده است. محل جديد دكمه در ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) كار با آن را بسيار ساده كرده و متخصص مي‌تواند به‌راحتي آن‌ را يافته و فشار دهد. در نسل قبل محل قرارگيري دكمه طوري بود كه گاهي اوقات فشار دادن دكمه را دشوار مي‌كرد كه اين اشكال در نسل جديد برطرف شده است.

مرجع متخصصين ايران Moto 360 2nd Gen

اما تفاوت‌ها به اين جا ختم نمي‌شوند؛ چرا كه موتورولا ساعت هوشمند جديد خود را در دو نسخه عرضه كرده است و به متخصص اجازه مي‌دهد تا از بين نسخه‌هاي ۴۲ يا ۴۶ ميلي‌متري يكي را انتخاب كند. همچنين مي‌توانيد بند ساعت را با هر بند ۲۲ ميلي‌متري ديگر تعويض كنيد. مكانيزم تعويض بند ساعت نيز بسيار آسان طراحي شده است تا در چند ثانيه بتوانيد بند مدانديشه متخصصين خود را جايگزين بند چرمي ساعت كنيد. از طرفي موتورولا به متخصصان اجازه مي‌دهد تا ساعت هوشمند خود را ازطريق سرويس موتو ميكر به انتخاب خود شخصي‌سازي كنند.

مرجع متخصصين ايران موتو 360 نسل دوم
مرجع متخصصين ايران موتو 360 نسل دوم

در مورد طراحي كلي ساعت نيز بايد گفت كه تمامي المان‌هايي كه در ساعت موتو ۳۶۰ نسل اول آن‌ها را پسنديده بوديم، در نسل جديد نيز حاضر هستند. صفحه‌نمايش دايره‌اي شكل و فريم فلزي دركنار بند چرميِ باكيفيت همگي جلوه‌اي خاص و البته مجلل به ساعت جديد موتورولا بخشيده‌اند. هر چند حالا موتو ۳۶۰ در دنياي ساعت‌هاي هوشمند دايره‌اي شكل تنها نيست، اما باز هم زيبايي خاصي دارد كه باعث مي‌شود در زمان به دست بستن آن حسي بسيار خوب داشته باشيد.

البته حسگرِ نور محيط كه روشنايي صفحه‌نمايش را باتوجه‌به نور محيط تنظيم مي‌كند، در بخش پاييني صفحه‌نمايش قرار گرفته و باعث ايجاد نوار مشكي كوچكي در زير اين پنل شده است كه كمي به زيبايي دستگاه لطمه زده است. بااين‌حال و با گذر زمان عجيب بودن اين طراحي براي شما عادي خواهد شد. در اين بخش مدارهاي لازم براي كنترل نمايشگر قرار گرفته است. توليدكنندگان ديگر موفق شده‌اند با ترفندهاي مختلف صفحه‌نمايش گرد را در ساعت هوشمند خود بكار گيرند، اما موتورولا ترجيح داده است تا حاشيه‌ي دور نمايشگر را همچنان باريك در انديشه متخصصين گرفته و در عوض بخش پايين صفحه‌نمايش را خالي كند.

به‌طور كلي مي‌توان گفت كه طراحي بسيار نزديك به موتو ۳۶۰ نسل اول است، اما تغييرات ريزي در آن اعمال شده تا علاوه بر راحتي كار، متخصص بتواند از ميان گزينه‌هاي مختلف ساعت هوشمند مورد علاقه‌ي خود را برگزيند و آن را حتي ازطريق سرويس موتو ميكر به دلخواه خود تغيير دهد. اين عامل را مي‌توان برگ برنده‌ي نسل دوم موتو ۳۶۰ دانست. به‌راحتي مي‌توان نسل دوم موتو ۳۶۰ را نيز همچون نسل اول يكي از زيباترين ساعت‌هاي هوشمند بازار دانست. ساعتي كه طراحي كلاسيكي داشته و از كيفيت ساخت بسيار خوبي بهره مي‌برد.

مشخصات متخصص موتو ۳۶۰ نسل دوم:

 

Moto 360 2nd Gen

Samsung Gear S2

صفحه‌نمايش

1.56 inches

1.2 inches

رزولوشن صفحه‌نمايش

360 x 330 pixels

360 x 360 pixels

سيستم‌عامل

Android Wear

Tizen-based wearable platform

پردازنده

Dual-core 1.2 GHz

Dual-core 1 GHz

حافظه‌ي رم

 512 MB

 512 MB

حافظه‌ي ذخيره‌سازي

4 GB

4 GB

شبكه‌ها

 

3G , HSPA

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 b/g/n

Wi-Fi 802.11 b/g/n

بلوتوث

Bluetooth 4.0

Bluetooth 4.1

باتري

 باتري غير قابل تعويض 400mAh 

250 mAh (Bluetooth) / 300 mAh (3G)

NFC

 Yes

Yes

ابعاد

46 x 46 x 11.4 mm

49.8 x 42.3 x 11.4 mm (Gear S2)

43.6 x 39.9 x 11.4 mm (Gear S2 Classic)

51.8 x 44 x 13.4 mm (Gear S2 3G)

وزن

 67 g

 47 g / 42 g (Classic) / 51 g (3G)

رنگ

Black, White

Dark Gray, Silver (Gear S2 & Gear S2 3G)

Black (Gear S2 Classic)

قابليت‌هاي ديگر

IP67

IP68

نمايشگر

 موتورولا مانند نسل قبل باز هم سراغ پنل LCD براي ساعت‌هوشمند خود رفته است. نمايشگر نسل دوم نسبت به نسل اول كيفيت تصوير بهتري دارد و كنتراست آن نيز بهبود يافته است. در نسخه‌ي ۴۲ ميلي‌متري شاهد رزولوشن ۳۶۰ در ۳۲۵ پيكسل و در نسخه‌ي ۴۶ ميلي‌متري شاهد استفاده از رزولوشن ۳۶۰ در ۳۳۰ پيكسلي هستيم كه هر چند تراكم پيكسلي آن‌ها در حد موبايل‌هاي هوشمند پرچم‌دار نيست، اما براي كارهايي كه از يك ساعت هوشمند مي‌توان انتظار داشت، به اندازه‌ي كافي وضوح و كيفيت دارد.

مرجع متخصصين ايران موتو 360 نسل دوم

 روشنايي حداكثري و حداقلي اين صفحه‌نمايش نيز در سطح مطلوبي است و زواياي ديد آن نيز مناسب است. بااين‌حال باتوجه‌به وجود ويژگي‌هايي مانند Ambient Display به‌طور قطع پنل‌هاي امولد مي‌توانستند علاوه بر دراختيار قرار دادن رنگ مشكي با عمق بالا، مصرف انرژي را نيز به‌شدت كاهش داده و شارژدهي باتري را افزايش دهند؛ بااين‌حال پنل مورد استفاده در نسل دوم موتو ۳۶۰ بسيار بهتر از پنل موتو ۳۶۰ نسل اول بوده و از كيفيت قابل قبولي نيز برخوردار است. همچنان در قسمت پايين صفحه‌نمايش خالي است و درواقع نمايشگر دايره‌اي كامل نيست.

سخت‌افزار و عملكرد

پردازنده قوي‌تر باعث بهبود سرعت اجراي اپليكيشن‌ها و مصرف انرژي كمتر شده است

موتورولا در نسل قبل از پردازنده‌ي قديمي‌تر TI در ساعت هوشمند خود بهره برده بود كه علاوه بر مصرف بالاي باتري، قدرت پردازنده‌هاي كوالكام را نداشت و در هنگام كار با آن ساعت هوشمند به وضوح لگ‌هاي مختلفي را شاهد بوديم. اما اين بار موتورولا با درس گرفتن از گذشته از پردازنده‌ي اسنپدراگون ۴۰۰ استفاده كرده؛ اما همچنان ۴ گيگابايت حافظه‌ي ذخيره‌سازي و رم ۵۱۲ مگابايتي را كافي دانسته است.

 اين پردازنده علاوه بر مصرف كمتر باتري، قدرت كافي را داشته و باعث مي‌شود تا در هنگام كار با موتو ۳۶۰ نسل دوم شاهد هيچ‌گونه لگي نباشيم. همچنين ساعت جديد موتورولا گواهي‌هاي IP67 را نيز دريافت كرده تا خيال كابر از ضد آب بودن ساعت در حد استفاده‌هايي مانند زيرباران راحت باشد. بااين‌حال پيشنهاد نمي‌شود با اين ساعت به استخر يا حمام برويد.

رابط متخصصي و نرم‌افزارها

 اندرويد وِر نسبت به سال قبل و نسل اول موتو ۳۶۰ تغييرات زيادي نكرده است و امكانات به‌خصوص ازلحاظ نرم‌افزاري تغييرات محسوسي را به خود نديده‌اند و موتورولا ترجيح داده تا تغييرات بيشتر را در نسخه‌ي اسپرت موتو ۳۶۰ اعمال كند.

شايد عمده‌ي تغييرات را بتوان در واچ‌فيس‌هاي جديد ديد؛ چرا كه حالا مي‌توان تغييراتي در آن‌ها بوجود آورد و رنگ‌هاي متنوعي به واچ فيس‌ها بخشيد. به‌علاوه حالا واچ فيس‌هاي متنوعي به‌صورت پيش‌فرض براي اندرويد ور نيز وجود دارد كه البته براي صفحات نمايش دايره‌اي شكل نيز طراحي شده‌اند.

مرجع متخصصين ايران moto 360

رابط متخصصي اندوريد وِر

با ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ مي‌توانيد فعاليت روزانه و هفتگي خود اعم از ضربان قلب، گام‌ها و موارد ديگر را مشاهده كرده و زماني‌كه دو هفته تمام شد، تحليلي از فعاليت خود و كيفيت آن را نيز ببينيد.

مرجع متخصصين ايران Moto 360

همچنين بار ديگر شاهد استفاده از حسگر ضربان سنج قلب نيز هستيم تا اين ساعت براي ورزشكاران عادي و غيرحرفه‌اي همچنان مناسب جلوه كند. البته براي افرادي كه ورزش حرفه‌اي انجام مي‌دهند، موتو ۳۶۰ اسپرت گزينه‌اي بهتري به شمار مي‌رود.

در ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ شما مي‌توانيد فعاليت روزانه و هفتگي خود اعم از ضربان قلب، گام‌ها و موارد ديگر را مشاهده كرده و زماني‌كه دو هفته تمام شد، تحليلي از فعاليت خود و كيفيت آن را نيز ببينيد.

Moto Body نيز با گوگل يكپارچه شده تا اطلاعات فعاليت روزانه‌ي شما را دراختيار پلتفرم سلامتي گوگل قرار دهد. اين اپليكشن قصد دارد تا اطلاعات كاملي را در مورد فعاليت روزانه‌ي شما در اختيارتان قرار دهد؛ اما درواقع اين اپليكشين تفاوتي با ساير اپليكيشن‌هاي تخصصي در اين زمينه ندارد.

اندرويد وِر در مسير بلوغ قرار گرفته اما همچنان سردرگم‌كننده است

 علاوه بر اپليكشين‌ها و تلاش‌هاي نرم‌افزاري موتورولا، اندرويد ور نيز به‌روزرساني شده است تا بار ديگر شاهد قدم برداشتن آن در مسير بلوغ باشيم. هر چند اين سيستم‌عامل به تكامل نرسيده، اما مي‌توان گفت كه در مسير درستي قدم برمي‌دارد. با هربار به‌روزرساني سيستم‌عامل، حركت در بين بخش‌هاي مختلف آن آسان‌تر شده و ميان‌برهاي بهتري دردسترس قرار گرفته‌اند تا دسترسي به بخش‌هاي مختلف نيز آسان‌تر شود.

ويژگي جديد به‌نام Together هم به متخصص اجازه مي‌دهد تا ساعت هوشمند خود را به متخصص ديگر اندرويد ور متصل كرده و به‌راحتي مي‌توان محتواي مختلف را از اين طريق به اشتراك گذاشت.

در آخر شايد بتوان مهم‌ترين ويژگي جديد را امكان هماهنگ‌سازي با آيفون‌هاي اپل دانست. البته نبايد انتظار عملكردي مشابه موبايل‌هاي اندرويدي در هنگام هماهنگ‌سازي با آيفون‌ها را داشت. بااين‌حال اين ويژگي خود مي‌تواند براي بسيار متخصصدي باشد. درحال‌حاضر هيچ‌گونه‌ اپليكيشن ديگري غير از اپليكيشن‌هاي اندرويد ور در آيفون‌ها اجرا نشده و براي فرمان‌هاي صوتي نيز تنها مي‌توان از اپليكيشن خود گوگل استفاده كرد. اين ويژگي در اول راه قرار دارد و بايد تغييرات بسياري به خود ببيند تا بتواند متخصصدي‌تر شود.

به‌طور كلي بايد گفت كه ساعت‌هاي هوشمند درحال‌حاضر ازلحاظ نرم‌افزاري نياز به رشد دارند تا بتوانند به آن چه كه انتظار داريم تبديل شوند. اندرويد ور نيز از اين قاعده مستثني نيست؛ اما اين سيستم‌عامل در مسير درستي قدم برمي‌دارد و به‌زودي مي‌توان انتظار به بلوغ رسيدن آن را داشت.

عمر باتري و نحوه شارژ

مرجع متخصصين ايران moto 360

 موتو ۳۶۰ نسل دوم كه البته نسخه‌ي ۴۲ ميلي‌متري آن دراختيار ما بود، مجهز به باتري ۳۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي شده است و با داك بسيار زيبايي كه همراه ساعت دراختيار متخصص قرار داده شده، به‌صورت بي‌سيم شارژ مي‌شود. اين باتري به ظاهر كوچك مي‌تواند تا يك روز شارژدهي را در صورت استفاده از Ambient Display براي متخصص تضمين كند.

البته اگر از ويژگي Ambient Display استفاده نكنيد مي‌توانيد بيش از يك روز و شايد در حد يك و نيم روز شارژدهي را از اين ساعت انتظار داشته باشيد. شارژدهي باتري نيز يكي از مواردي است كه نسل دوم موتو ۳۶۰ را از نسل اول آن متمايز كرده است؛ چرا كه نسل اول اين ساعت شارژدهي ضعيفي داشت و به ندرت مي‌توانست يك روز را شارژدهي كند.هر چند يك روز شارژدهي براي ساعت كافي نيست، اما در حد مناسبي بوده و در قياس با ساير ساعت‌هاي هوشمند قابل قبول به شمار مي‌رود.

البته ذكر اين نكته ضروري است كه نسخه‌ي ۴۶ ميلي‌متري موتو ۳۶۰ نسل دوم داراي باتري ۴۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي است كه احتمالا شارژدهي بهتري نيز در قياس با موتو ۳۶۰ نسل دوم ۴۲ ميلي‌متري نيز خواهد داشت.

جمع‌بندي

نسل اول موتو ۳۶۰ به دليل داشتن صفحه‌نمايش دايره‌اي شكل انقلابي به حساب مي‌آمد. اما نسل جديد آن ويژگي متمايز كننده‌ي نماياني ندارد و شايد بتوان توانايي شخصي‌سازي ظاهر ساعت و نيز سايزهاي مختلف را عاملي براي متمايز شدن از رقباي اندرويدي دانست؛ اما اپل با ساعت هوشمند خود از قبل اين امكان را فراهم كرده بود. ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ نسل جديد با اين همه ظاهري بسيار زيبا داشته و شارژدهي باتري آن نيز بسيار بهبود يافته تا نقاط ضعف نسل اول تا حدود زيادي برطرف شوند. در آخر شايد بتوان موتو ۳۶۰ نسل دوم را يكي از بهترين ساعت‌هاي هوشمند اندرويدي موجود در بازار دانست.

مرجع متخصصين ايران Moto 360

نقاط قوت

  • طراحي زيبا با كيفيت ساخت بالا
  • ارگونومي مناسب
  • بهبود عملكرد در قياس با نسل قبل
  • بهره‌گيري از سيستم‌عامل اندرويد ور و امكان جفت شدن با آيفون‌ها

نقاط ضعف

  • عدم وجود ويژگي متمايز كننده نسبت به ساير رقبا
  • شارژدهي متوسط باتري

شما مي‌توانيد ساعت موتو ۳۶۰ نسل دوم را ازطريق فروشگاه الكترونيك آل ديجيتال خريداري كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات