وبگرد: سطح سلامت هوا را سريع مطالعه كنيد

سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
زندگي در شهرهاي بزرگ اشكالاتي نيز در پي دارد؛ شلوغي، ترافيك، آلودگي هوا و ... . با اين اوصاف دسترسي به اطلاعاتي در مورد شاخص‌هاي كيفيت هوا بسيار لازم و ضروري است.
تبليغات

ساليانه ۳ ميليون نفر در اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند كه ۹۰ درصد آنان در كشورهاي توسعه‌يافته هستند. در بعضي كشورها تعداد افرادي كه در اثر اين عامل جان خود را از دست مي‌دهند، بيشتر از قربانيان سوانح رانندگي است. اين مرگ و مير به‌طور خاص مربوط به آسم، برونشيت، تنگي نفس و حملات قلبي و آلرژي‌هاي مختلف تنفسي است.

آلودگي هوا به طرق گوناگوني مي‌تواند آثار زيان‌بار بلندمدت و كوتاه‌مدتي بر سلامت انسان‌ها بگذارد. تأثير آلودگي هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسيب‌پذيري برخي افراد در برابر آلودگي هوا بسيار بيشتر از سايرين است. كودكان كم سن و سال و سالمندان بيشتر از ديگران از آلودگي هوا آسيب مي‌بينند.

معمولاً ميزان آسيب‌ها بستگي به ميزان قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي زيان‌بار دارد؛ يعني مدت تماس با آلاينده‌ها و غلظت مواد شيميايي. صدمات ريوي ناشي از هواي آلوده به اُزن، خطري است كه هر ۳ نفر از ۵ نفر با آن روبه‌رو هستند.

مرجع متخصصين ايران وبگرد

متخصصان معتقدند موادي كه از طريق هواي آلوده وارد محيط مي‌شوند، داراي تركيباتي هستند كه باعث نابودي بافت‌هاي مختلف بدن خواهند شد. اين راديكال‌هاي آزاد، از طريق ريه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بيني و دستگاه گوارش، وارد و باعث تخريب تك‌تك سلول‌هاي بدن مي‌شوند، در واقع تجمع راديكال‌هاي آزاد در بدن هنگام آلوده بودن هوا، افزايش مي‌يابد و راديكال‌هاي آزاد، به دليل آن‌كه اكسيژن‌ ناپايدار دارند، به دنبال جا و مكاني هستند كه با يك سلول واكنش نشان دهند و آن را اكسيد كنند.

مرجع متخصصين ايران وبگرد

راه حل، اطلاع از وضعيت آب و هواي شهر خودمان است. اگر در شهر‌‌هاي بزرگ ايران زندگي مي‌كنيد و در خطر آلاينده‌هاي هوا هستيد، ابزار‌هايي وجود دارند كه مي‌توانند اطلاعاتِ شاخص‌هاي كيفيت هوا را در اختيار شما قرار دهند. متأسفانه در تهران، اشكال آلودگي هوا بيشتر از هر شهر ديگري شهروندان را تهديد مي‌كند.

وب‌سايت Airnow با جمع‌آوري اطلاعاتي در مورد غلظت آلاينده‌هايي مانند منواكسيد كربن، اُزن، دي‌اكسيد نيتروژن و دي‌اكسيد كربن؛ شاخص‌هاي كيفيت هواي پاك، سالم، ناسالم براي گروه‌هاي حساس، ناسالم، بسيار ناسالم و خطرناك را تعريف مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران وبگرد

سالم: افراد خيلي حساس در صورت امكان فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين را كاهش دهند.

ناسالم براي گروه‌هاي حساس: افراد مبتلا به بيماري قلبي يا ريوي، سالمندان و كودكان بايد فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين خارج از منزل را كاهش دهند.

ناسالم: افراد مبتلا به بيماري قلبي يا ريوي، سالمندان و كودكان بايد فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين خارج از منزل را كم كنند. افراد ديگر بايد فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين خارج از منزل را كاهش دهند.

بسيار ناسالم: افراد مبتلا به بيماري قلبي يا ريوي، سالمندان و كودكان بايد از هرگونه فعاليت‌هاي فيزيكي خارج از منزل اجتناب كنند. افراد ديگر بايد از فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين خارج از منزل اجتناب كنند.

خطرناك: افراد مبتلا به بيماري قلبي يا ريوي، سالمندان و كودكان نبايد از منزل خارج شوند و فعاليت‌هاي خود را به حداقل برسانند. افراد ديگر بايد از فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين در خارج از منزل اجتناب كنند.

براي استفاده از اين وب‌سايت به Airnow Tehran مراجعه كنيد.

وب‌سايت‌هاي مورد علاقه خود را براي معرفي در بخش وبگرد به آدرس webgard@zoomit.ir ارسال كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات